Rokotusohjelma

Sinbbu

Keskustelun kolmiottelija
Otsikkokin sen jo kertoo. Olen ajatellut jättää pneumokokin pois. Maanantaina meillä on 3kk neuvola. Mites te muut olette tehneet/aiotte tehdä? Olen kuullut, että ko. rokote on turhahko ja sen sivuvaikutukset voivat olla todella rajut. Ja eikös se ole aika uusi rokotekin? Sukulaisissa on hoitajia ja laboratoriohoitajia ja sanoivat, että turha ottaa sitä. Rota meillä vahvistetaan taas, joten saa nähdä vaikuttaako taas poikaan.. :/ Nii ja tietty tulee toi yhdistelmärokote.



Ja tässä tämä ohjelma, josta käy ilmi, mitä mikäkin suojaa.
http://www.rokote.fi/Lasten-rokoteopas/191/Lasten-rokotusohjelma.aspx
 
Pneumokokkia olen itse vielä miettinyt. En ole vielä päättänyt mitä teen sen kanssa, luultavasti jätetään pois.
 
Me otetaan kaikki rokotukset :) ei tullut pojalle ainakaan ensimmäisestä annoksesta mitään.
 
Muuten ottaisin, mutta en uskalla kun rokote on vielä niin tuore. Ei tiedetä kunnolla pitkäaikaisvaikutteita.
 
Mulla samaa pelkoa @sukki. Ei sitä itekään oo moista saanu.. ja pneumokokki on niin yleinen bakteeri.. ja rokotteesta voi saada pahojakin sivuvaikutuksia, joskaan ne eivät ole kovin yleisiä. Ehkä mä vielä mietin asiaa ja juttelen neuvolassa..
 
Mä varmaan otan kaikki rokotusohjelman rokotukset. Ne suojaa kaikki kuitenkin niin vakavia sairauksia vastaan. En kestä, jos vauvani saisi niitä. Ei tietysti pahat sivuvaikutuksetkaan ole kivoja, mutta luulen, että ne ovat harvinaisempia, kuin sairastumisen todennäköisyys.
 
Olen lueskellut tästä pneumokokkirokotteesta ja ainakin palstoilta löytyvistä keskusteluista osa valittaa tämän aiheuttaneen korvatulehduskierteen. Toisaalta, mistä sitä voi tietää, että se on rokoitteen syytä, mutta ystäväni on ottanut kummallekin pojalleen tämän rokotteen ja kummallakin on toistuvasti korvatulehduksia. Joten jos tuon rokoitteen pitäisi ehkäistä korvatulehdusta niin näiden kohdalla ei ainakaan ole ehkäisseet.

Sekin vähän mietityttää, että kun tuo rokoite on niin uusi... en tiedä kyllä. Maanantaina on 3kk neuvola ja siihen mennessä pitäisi päättää. Neuvolatädin kanssa on turha asiasta keskustella kun hän ei ole muka mistään kuullut mitään haittaa, kuten ei rotastakaan ollut muka keltään äidiltä kuullut mitään jälkioireiluja. Niin varmaan.
 
No just tuota mäkin pelkään Niranda00.. rokote kuitenkin on heikennetystä bakteerista, nii miten lie.. Mulla on onneks järkevä neuvolatäti pojalla, joten ehkä hän antaa jotain näkökulmia vielä lisää.. maanantaina tosiaan ois 3kk-neuvola..
 
Lueskelin tota neuvolasta saatua lehtistä noista rokotteista. Se pneumokokki suojaa melkein samoilta vakavilta jälkitaudeilta kun se DTaP-IPV-Hib rokote. Molemmilla pyritään suojautumaan mm. aivokalvontulehdukselta ja verenmyrkytykseltä. Kertokaa joku fiksumpi, miksi rokotetaan päällekäin?
 
Erilaisia bakteerityyppejä.. Tossa pneumokokissa on 90 eri tyyppiä, niistä 23 aiheuttaa sairauksia ja toi rokote suojaa vaan kymmentä niistä vastaan.. tai niin tuo isäntä jostain rokotesivulta lueskeli. Sit siellä oli jotain, et kaikista korvatulehduksista toi rokote suojaa vaan 6%.. et ei oo huima suoja. Enpäs muista sanatarkkaan sen kummemmin.. Katon huomenna jos isäntä löytäis sen infon, missä tosta puhuttiin... eli alan kyl kallistua siihen, että jätän ko. rokotteen pois.
 
Joo eli se pneumokokki rokotetaan pneumokokki-bakteeria vastaan ja viitosrokote Hib-bakteeria vastaan. Molemmat voivat aiheuttaa samoja infektioita kuten aivokalvontulehduksen tai keuhkokuumeen. Ei siis rokoteta päällekäin. Luulisin, että pneumokokkirokotuksen päällimmäinen tatkoitus ei olekaan suojata korvatulehdusta vaan näitä mahdollisia vakavampia tulehduksia vastaan.
 
Me otettiin lopulta Rota, vaikka pidin sitäkin turhana... poika oli viikon tosi apaattinen ja unelias, sit alko taas hymyileen mut samaan syssyyn alko vissiin rokote vaikuttaa mahassa, eli sai itkukohtauksia ja maha pulputti ainakin viikon. Ei tekis yhtään mieli ottaa tehostetta, kun jo vähän panikoin tuota apaattisuutta, että jääkö päälle. Nyt oon pneumokokista sitä mieltä, että ei tosiaankaan oteta, muut kyllä. Toki pneumokokki voi aiheuttaa aivokalvontulehduksenkin jopa, mutta niinpä voi aiheuttaa meningokokkikin ja sitä vastaan ei vauvoja rokoteta, ainakaan vielä. Ja mulla ja miehellä ei kummallakaan oo ollu korvakierrettä, korvan rakennehan niitä tulehduksia vissiin aiheuttaa, oli pöpö mikä hyvänsä. Myös taipumus aivokalvontulehdukseen on uskoakseni osin perinnöllinen ja omasta suvustani en ainakaan tiedä yhtään sairastunutta.
 
Muokattu viimeksi:
pikkukoo.. Meillä kans rota aiheutti viikon ajan vatsanväänteitä: Kovaa itkua ja huutoa ja vatsa pulputti.. myös meni kakka ihan vetiseksi. No sen vahviste on taas huomenna edessä, mutta jospa ei tällä kertaa tulisi niin ikäviä jälkiseurauksia. Ja ajattelet tuosta pneumokokista kuten minäkin. Olenkin yön yli nukuttuani päättänyt, että pneumokokki saa jäädä, mutta muuten normisti. (ja ei ikinä influenssarokotetta) Eli huomenna on yhdistelmä DTaP-IPV-Hib ja rotavahviste. :)
 
Ja enpä tiä tuosta päällekain rokottamisesta, kun ohjelmassa se on 3kk-kohdalla, kuten rota ja DTaP-IPV-Hib. o_O
 
Ollaan miehen kanssa tultu siihen tulokseen, että tuo pneumakokki saa jäädä.
Keskustelen neuvolan tädin kanssa vielä huomenna asiasta, saa nähdä koittaako kääntää vielä pään.
Mietityttää just jälkivaivat mitä se saattaa aiheuttaa ja toisaalta kun se on ollut niin vähän aikaa vasta käytössä eikä välttämättä ole tiedossa vielä rokotteen haitoista vs. hyödyt.

Rotasta tuli ihan hullu kakkasavotta viimeksi, joten toivottavasti nyt ei ala uudestaan sama setti :)
Poitsu oli myös vähän apaattinen ja ruokahalu väheni selvästi useammaksi päiväksi.
 
Joo.. meidän äiti on hoitaja ja sanoi kans, et ei maksa vaivaa ottaa, samoin anoppi.. hoitaja hänkin. Voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin antaa mitään kunnon suojaa. Eli emme ota. Huomenna siis rokotukset, mut pneumokokki jää pois. Sitä haluaa lapselleen kaikkein parasta, ja mä en usko, että tuo on sitä. Ja mä kun tykkään toistaa itseäni usein, niin samaa ajattelen influenssarokotteista; ei ikinä.
 
Hmmm..oiskohan meijänkii sit jätettävä se pneumo pois...?olin eka sitä mieltä et kaikki otetaa mut nyt ku oon lukenu näitä ni en sit ookkaa enää ihan varma..
 
Takaisin
Top