Ristiäiset tai nimijuhla

Meilläkin on ristiäiset, pidetään ne läheisellä kappelilla kun ei meidän pieneen kaksioon mahdu edes murto-osa vieraista. Pappina toimii vauvan oma ukki, niin ei ainakaan tuu semmoset jäykät ja ahistavat ristiäiset :D

Täällä kova mietintä ristijäisistä. Kaikki rakkaat kummiehdokkaat ovat kirkkoonkuulumattomia eivätkä siis voi olla kummeina. En sikäli välitä tuosta lapsikasteesta ev. lut uskon mukaisesti, kun en itse siihen usko, uskon eri tavalla.
Toivoisin kuitenkin ihan ev. lut uskon kaavan mukaisen kasteen mutta jos ei ole kummeja, niin sellaista virallisen kaavan mukaista kastetta ei voi suorittaa. Se on tätä typerää byrokratiaa.

Meillä siis hyvin epä varmaa tuleeko oikea ev. lut lapsikaste vai ihan vain nimijäis juhlat, jossa oman muotoinen kaste.

Meillä ei kans ollut esikolle tarpeeksi kirkkoon kuuluvia kummiehdokkaita kun niitä pitää kaksi olla joten pappi toimi itse kakkos kummina. Niin teemme nytkin, sylikummi ja sama pappi toisena.
Ja jos papille sopii, meidän ristiäiset on ystävänpäivänä!!! :) <3 ihanaa! Siittä 2vkoa ja juhlitaan esikon 2v päiviä! Kevät/talvi yhtä juhlaa! :)

Mäkin oon haaveillu kans ristiäisistä ystävänpäivälle! Tarvii pian alkaa soitella papeille, jospa se päivä järjestyisi. :)

Hei kuinka tarkkaa se on että ne ristiäiset on 2kk päästä syntymästä? Tää meidän pikkunen kun synty 8pv ja yks hyvä vaihtoehto olis 21.2 eli yli 2kk. :o

Meilläkin syntyi 9.12 ja ristiäiset on ystävänpäivänä 14.2.
Pitää vaan ilmoittaa lapsen tiedot maistraattiin jo etukäteen.

Mulla on nyt kauhea stressi nimijuhlista (vaikkei vauva edelleenkään ole edes syntynyt :p)! Vaikka kutsutaan vaan läheisimmät sukulaiset, silti meitä tulee parisenkymmentä. Meillä ei siis voida kekkereitä järjestää enkä haluaisi mihinkään kolkkoon seurakuntatalo-tyyppiseenkään paikkaan. Aika kivan hirsimökki-tyyppisen paikan löysin tästä läheltä, mutta täytyy laittaa mies soittelemaan onko se miten vapaana alkuvuodesta.
Jonkinlaista ohjelmaakin olisi kiva keksiä,mutta millaista? Meillä on molemmilla kunnon tuppisuusuvut, joten kukaan ei varmasti lähde mihinkään erikoisiin ohjelmanumeroihin mukaan. Kukaan ei osaa laulaa,soittaa tai suostu pitämään minkäänlaista puhetta. Luultavasti homma menee niin lopulta että jompikumpi meistä vanhemmista kertoo nimen,sitten kahvitellaan kaikessa hiljaisuudessa ja lopulta kaikki pakenee pois :sad001
Mietin jo hetken, että jos emme mitään juhlaa edes pitäisi, mutta meidän suvut eivät ole tavanneet vielä toisiaan, koska kesällä naimisiinkin menimme salaa kahdestaan ilman mitään juhlia. Lisäksi haluaisin lapsellemme edes jonkinlaisen ensimmäisen juhlan, joka tavallaan sitten yhdistäisi sukummekin kunnolla ja toivottaisi samalla uuden perheenjäsenen joukkoomme.
Huomaa, että vauvan odottelu jouluksi ei ole enää ajankohtaista kun ehtii stressaamaan tämmöisiäkin jo nyt :confused:

Itsekin kyselisin samaa kuin Lurua, mitä ohjelmaa olette pitäneet nimiäisissä?

Me pidetään perinteiset ristiäiset kotona. Mun mies on varmaan maailman perinteisin ihminen, siis kunnioittaa kauheasti perinteitä ja niin nämäkin ristiäiset siis menee perinteiden mukaan. Lauletaan virret ja koko helahoito, vaikka ei olla mitenkään uskovaisia. Meillä on ristiäiset jo 10.1.2015 haluttiin saada tämäkin juhla nopeasti "pois alta". Juhliin ei tule muuta kuin mummit ja kummit, eli lähisuku, vähän yli 10 ihmistä. Tulee rauhalliset ja hartaudella vedetyt bileet :)

Ohjelmaa joita olen nimiäisissä todistanut:
- Äidin ja isän lukemat runot lapselle
- Nimen historian selvitys (siis näitä virallisisa, mistä pohjautuu jne.) ja samalla kerrottu miten perhe on nimeen päätynyt
- Kummien esittely ja kummitodistusten jako
- Puheita, jos on puheliaita löytynyt, kahdessa juhlassa ei ollenkaan
- Ulkopuolinen puhuja papin sijaan
- Kirjasimme "terveiset" päivänsankarille, jotka sitten rippijuhlissa (jos lapsi sellaisia päätyy viettämään) tai 15 synttäreillä luetaan.
- Puun istutus, ilmapallopäästäminen (mukana oli vanhempien toiveita lapsen elon varrelle)
- Sisarukset ovat käyneet silittämässä nimen annon yhteydessä uuden tulokkaan kasvoja ja toivoneet hänelle jotakin (veli 2 vee halusi siskolleen traktoria)
- Kummit ovat miettineet yhden toiveen lapselle, esim. lempeyttä, huumorintajua jne. Nämä kirjattiin tauluun johon painettiin lapsen käden kuva ja kummien sormenpään painallus.

Meille tulee nyt aluksi ainakin tulevana maanantaina, 8 pv synnytyksestä, nigerialainen nimijäis/ siunaus hetki. Vähän eris kummallinen heimo perinne mutta se on tärkeä mieheni vanhemmille ja perheelle niin halutaan kunnioittaa ja osallistaa heidät sillä.

Itse ristiäisiä vielä mietitään, missä, miten, koska ym. Onneksi nimi on jo ja sen voimme rekisteröidä itse. Ja ristiä sitten kun on päätettyä kaikesta siihen liittyvästä ansiosta.

Ristiäispappi varattu 7.2! kummeilta pitäisi kysellä suostumuksia ja alkaa tekemään kutsuja. tarjoiltavat ollaan päätetty, niitäkin voi tehä jo pakkaseen osittain.
syntymäilmoituksen tein lehteen äsken, se kun on ilmainen.

Aamulehdessä on kai ilmainen mutta se vaatii salasanan netissä. Ennen osastolla oli täytettäviä lomakkeita sitä varten mutta nyt kukaan ei puhunut asiasta mitään..

Tytön ristiäiset on tän viikon lauantaina ja vähän meinaa paniikki iskeä kun tästä tytöstä on kehkeytynyt oikea sylivauva. Mitään saa tehtyä kun koko ajan on sylissä, vaikka se ihanaa onkin että on sylissä :) Kaveri tuo mulle Mandukan lainaan huomenna, jos viihtyis siinä ja minäkin saisin vähän siivottua.

Aaaapua. Oon hukannu sen hemmetin maistraattilapun millä nimi kuuluu ilmottaa. Kai semmosen uuden saa vaan soittamalla? Oon kääntäny koko kämpän ympäri enkä löydä mistään.

Takaisin