Ristiäiset/nimiäiset

Nimiäiset pidimme esikoisellekin ja niin nytkin. Vanhempamme aluksi kauhistelivat, kun ei kastettu, mutta juhlan jälkeen totesivat, että se oli ihana ja kaunis tilaisuus, ja kaikille jäi hyvä mieli. Järjestimme nimiäiset, kun lapsella oli ikää yksi kuukausi. Kutsuimme vain lähimmät ja kummeiksi pyytämämme ystävät. Aloitimme juhlan kertomalla lapsen kolme etunimeä ja niiden valintaperusteet. Sitten kukin paikalla olija kastoi vuorollaan vauvan jalat kauniissa maljassa olevaan ruusuveteen, jossa kellui ruusun terälehtiä, ja toivotti tälle jotakin hyvää elämää varten tai lupasi tälle jotakin. Se oli tosi koskettava kierros, onneksi huomasin videoida sen. Sitten oli kahvittelua ja sylittelyä.
 
Miten noissa nimiäisissä, onko siellä ns kummeja? Me ei varmaan ristiäisiä pidetä, ehkä jotkut nimiäiset tms. En ole vaan koskaan sellaisissa ollut joten en tiedä miten ne toimivat :D Onneksi vielä hetki aikaa miettiä, kun ei nimeäkään vielä päätetty. :) Ajateltiin myös mennä alkusyksystä naimisiin joten tuskin kauhean isoja juhlia tulee vauvalle tai sitten pidetään ne samaan aikaan,
 
Meilla luultavasti viedaan vain tarvittavat dokumentit maistraattiin joilla ilmoitetaan uusi nimi. En usko etta minkaanlaisia juhlia jarjestetaan. Olenko ainoa laatuani? :cat: Isommat lapset haluaisivat kylla juhlat etta ehka heidan takiaan on "pakko" jotakin jarjestaa, mutta minulle juhlat eivat ole mikaan pakko. Kummit aiomme silti valita, ja toista on jo pyydettykin, toki suostui heti! Meilla kummit eivat ole ns. kirkon maarama valttamattomyys, vaan oikeasti ihmisia joita arvostamme ja joiden toivomme olevan lapsen elamassa aina - eika missaan nimessa siis lahja-automaatteina tai lastehoitoapuna. Tassa on hyvin aiemmin onnistuttukin :happy:
 
En itse kuulu kirkkoon ja minulle on vauvana pidetty nimijuhlat, mutta lapsen isä kuuluu kirkkoon. Tahtoisin kyllä ihan ristiäiset pitää, koska siinä on omanlaista tunnelmaa siinä seremoniassa. On myös ihan kiva kun kahvitilaisuuden voi pitää seurakunnan tiloissa, kun en viitti änkee meijän kaksioon molempien sukua ja ystäviä.. :D Olen ajatellut myös että ihana kun sais pitää ne jossain vanhassa hienossa kirkossa, eikä sellasessa kauheessa laatikko lähiökirkossa.
 
Tampereella on onneks ehkä Suomen kaunein ort kirkko :) No, Uspenski saattaa viedä voiton, se vaan on niin valtavan suuri. Mut seremonian juhlallisuus, aistillisuus ja kirkon koristeellisuus viehättää mua :)
 
Me on pidetty nimiäiset vanhemmille lapsille ja ns. kummit on myös. Nyt ei jotenkin huvita pitää, monta asiaa eri tavalla kuin silloin. En tiedä edes ketä pyytäisi kummiksi. Ei olla vielä juteltu tarkemmin pidetäänkö juhlat vai ei, katsotaan varmaan lähempänä.
 
Meilläkin kun on kolmas lapsi niin alkaa hyvät kummiehdokkaat olla kortilla. Yksi enää, jonka todella haluan kummiksi. Muut kaverit on sit niin laaja porukka että vaikee niistä sitte valita..
 
Meillä lapset kastetaan kirkon jäseniksi eli ristiäiset vietetään. Esikoiselle pidetiin, kun hän oli n. 3 kk. Kummien valinta oli itsestäänselvyys, miehen sisko miehineen, mutta tälle tulokkaalle on vaikea keksiä kummeja. Suurin osa sukulaisia ja ystäviä ei kuulu kirkkoon. Kirkkoon kuuluvista sitten pitäisi valita...ööh vähiten ankeat ihmiset.

Esikoisen ristiäiset pidettiin seurakunnan tiloissa. Tosi kaunis vanha rakennus ja meillä oli pitopalvelusta tarjottavat+ tarjoilija. Samaa paikkaa ja pitopalvelua nytkin vähän suunnittelen. Mutta katsotaan sitten lähempänä.
 
Meillä on toinen kummi ortodoksi ja toinen luterilainen. Ort ristiäisissä vaan sylikummin pitää olla ortodoksi. Tosi haluun kyllä jakaa sylikummin hommat niin, että kasteen jälkeen (upotuskaste) lut kummi pukee vauvan ja pitää loppu seremonian sylissä.
 
Me tehtiin vähän niin kuin kolmen lapsen kummisuunnitelma jo esikoisen syntyessä. Eli valittiin määrä (kolme kummia) sen mukaan, että kolmelle lapselle riittää kummit meidän lähimmistä kavereista. Nyt on siis helppo valinta jäljellä. :)
 
Inkivääri: onpa kätevää! Aloin nyt itsekin miettimään ja hyvin ainakin kolmelle lapselle löytyy kummit tän hetken läheisistä, niitähän voi tietenkin tulla lisää :) (tai kadota elämästä tietenkin myös)
 
Meillä on toinen kummi ortodoksi ja toinen luterilainen. Ort ristiäisissä vaan sylikummin pitää olla ortodoksi. Tosi haluun kyllä jakaa sylikummin hommat niin, että kasteen jälkeen (upotuskaste) lut kummi pukee vauvan ja pitää loppu seremonian sylissä.

Mut eihän sen sylikumminkaan tartte ortodoksi olla, suositeltavaa toki mut ei tarvitse...?
 
Tomu - mä luulen, että tarvii... Koska kummi lukee lapsen puolesta uskontunnustuksen ja ottaisko jopa ehtoollisen. En oo kyllä satavarma :D
 
Jaahans, luulisin nimittäin että tuttavan lapsilla on vain luterilaisia kummeja...eihän kaikilla edes ole ortodoksia kummiksi ellei jostain seinästä halua reväistä.
 
Tomu, totta. Mut sillon seremoniaa varmaan muutetaan jotenkin. Etenkin, jos siinä on ehtoollinen. En oo ikinä nähny kokonaisia ort ristiäisiä, oman vauvan on ekat :D Oon ilonen, etten ite joudu pitään lasta sylissä, pudottaisin sen varmaan, kun itken kuitenkin koko ajan...
 
Oi ort ristiäiset on kaunis juhla, mut miun mielestä kaikki ne ort juhlat on. Samalla kaavalla on menty vaikka kummien kokoonpano on vaihdellutkin :) oon ollu aika monissa jo, kun sisaruksilla on mukuloita jo useempia :)
 
Ihania suunnitelmia teillä! :Heartpink Monenlaisia ja omanlaisia!

Omille lapsilleni olen järjestänyt nimijuhlat. Esikoisella oli hyvin pieni kahvitilaisuus, jossa nimi kerrottiin. Toisen lapsen kohdalla järjestin vähän isommat juhlat, puheineen, lauluineen ja ruokineen. Tämän kolmannen kohdalla ajattelin järjestää rennot pippalot ja kutsua luoksemme parhaat kaverini ja läheiseni. Suunnitelmissa on myös pienimuotoinen lapsen siunaus ja rituaali tähän liittyen.

Mietin jo nyt, että teen tarjottavaksi herkullisia salaatteja, voileipäkakkua ja tilaan näyttävän, suuren mansikkakakun! Ehkä mieto sangria tai muu booli heille, jotka jäävät yöksi. :wink Illalla lämmitetään sauna ja grillataan. Höpötellään ja loitsutaankin vähäsen. :gen014
 
Kauheen stressin tästäkin aiheesta saa aikaseksi :D meille tulee joko ortodoksiset ristiäiset tai sit nimiäiset. Kummeja tässä tovi pähkäilty, halutaan et ovat ystäviä eikä sukulaisia. Päänvaivaa aiheuttaa ketä kaikkia juhliin kutsutaan, joko ainoastaan lähimmäiset sukulaiset tai sit isommalla porukalla ystävineen kaikkineen.

Hankalaa tässä on se, että asutaan tällä hetkellä eri paikkakunnalla kuin muu suku ja ystävät! Ollaan jopa mietitty että jos pitäis ensin lähisuvulle pienen pienet juhlat ja sit isommat juhlat erikseen, johon vois kutsua ystävät yms.

Onko kellään kokemusta siitä, että voiko ristiäiset järjestää halutessaan kokonaan toisella paikkakunnalla? siis jos kyseessä esim. ort.ristiäiset? suostuuko muu kuin oma seurakunta siunaamaan?
 
Ort. ristiäisiin en pysty ottamaan kantaa, mutta meillä pidettiin esikoisen ristiäiset (ev.lut.) mun kotipaikkakunnalla ja pappi tuli siis kyseisen paikkakunnan seurakunnasta. Joskin ois ollut mahdollisuus myös nykyisen asuinkunnan pappien, mutta silloin olisi tarvinnut maksaa hänen matkakustannukset.

Kannattaa olla yhteydessä nyt ajoissa jo omaan seurakuntaan ja kysyä millainen toimintatapa on yleensä tälläisessä tilanteessa. :)
 
Takaisin
Top