Ristiäiset/nimiäiset

Merivesiväri

Kommentoinnin ninja
En oo yhtään ajoissa tän asian kanssa :D

Mulla on tasan yks pappi, joka kelpaa kastaan meidän vauvan (ja hänkin on eläkkeellä). Oon ortodoksi ja kirkon kanssa hyvin eri mieltä asioista - silti siellä on myös paljon kaikkea, mistä pidän. Tänään selvisi, että tämä haluaman pappi suostuu kastamaan vauvan :Heartred

Toinen vaihtoehto olisi ollut nimiäiset. En ees tiiä, mitä niissä tapahtuu! Mitenkäs teillä, ootteko yhtään miettineet? Miten edellisten lasten kaa? :)
 
Me ei kasteta. Itse kuulun kirkkoon mutta mies ei ja meidän ajatus on, että ei lasta kasteta, koska saa ennenmminkin itse isompana päättää jos haluaa johonkin liittyä.
Nimiäisiäkään ei pidetty esikoiselle, eikä varmaan tällekään. Nimi annetaan heti kun lapsi syntyy ja kahvittelua riittää siinä alkuun sitten erinäisillä kokoonpanoilla muutenkin. Esikoisen aikaan en olisi kyennyt edes järjestämään mitään juhlia joten tämä oli meille hyvä. Muutenkaan ei olla noissa "elämän juhlissa" menty kovin perinteiseen tapaan. Salaa naimisiin ja sitä rataa :D
 
Suffeli, pohdin samaa, mut sit totesin, että voin antaa lapsen erota kirkosta heti, kun hän ilmaisee niin haluavansa. Me aiotaan pitää isot ristiäiset, koska halutaan kerrankin mun ja miehen suku yhteen :)
 
Meille tulee ristiäiset, papiksi haluttaisiin vihkipappi mutta saa nähdä onnistuuko, en usko että varaan ennen syntymää koska ei voi tietää millon syntyy kuitenkaan varmaks. Oma äitini on ilmottautunu jo halukkaaks järjestäjäks niin ei tarvitse paikkaakaan miettiä:D vieraslista on jo tehty, ja tänään mietittiin jo tarjoiluja.......
 
Oi mahtavaa, mä en siis oo ainoo, joka on ajoissa :D Me pidetään tossa ort kirkon seurakuntasalissa, se on niin kätevästi kirkon vieressä keskustassa.
 
Meillä pidetään ristiäiset, en tosin vielä tiedä että missä. Meille on tulissa varmasti paljon vieraita kun mun suku on iso ja siksi pitää tota paikkaa vähän miettiä... Kirkko olisi varmaan näppärin ja jatkot sitte seurakuntatalolla? Pitää vielä pohtia. Mun käly on kondiittori niin ainakin tarjoilut oletan järkkääväni helposti :)
 
Meillä mukula kastetaan ortodoksiksi, pidämme molemmat sitä parempana vaihtoehtona kuin luterilaisuutta...vaikka meillä vain minä olenkin ortodoksi.
Sitä vaihtoehtoa, ettei kastettaisi, ole mietittykään. Kirkosta voi tosiaan erota, jos niikseen tulee...

Ja eiköhän sitä jonkin sortin juhlat pietä, pizzakakkua nams...mut pienet juhlat.
 
Meillä on kastettu kaikki kolme ja niin kastetaan tämäkin! :) Juhlien koosta en vielä tiedä kun ollaan vähän mietitty jos sitä vaikka vihille vihdoin sit samalla! :) Jos näin niin sit on ehkä vähän isommat bileet.... :wink
 
Meillä ei kuulu kukaan kirkkoon, joten nimiäiset tulossa.
Vähän sama kuin Suffelilla, mekään ei olla menty kovin perinteisesti näissä juhlissa koskaan :D Myös "karattiin" naimisiin ja esikoisen nimiäiset olisi jäänyt juhlimatta kokonaan jos anoppi ei olisi niitä järjestänyt.. Nyt haluan tälle tulokkaalle kuitenkin ne nimiäiset itse järjestää, kun nimikin aiotaan pitää sinne asti salassa. Esikoisesta kerrottiin (tai mies kertoi..) nimi kaikille jo ennen synnytystä ja se oli ihan tylsää :D
 
Meillä on isommat kastettu mun vanhemmilla ja pappina on ollut yksi ystävä. Samalla kaavalla tarkoitus mennä nyt. Kutsutaan kummit ja ihan lähisuku, mutta tulee siitäkin yli 20 henkeä.
 
Meilä on nimiäiset tulossa ei kuuluta kirkkoon ja susiparina ollaan muutenkin eletty koko yhdessä olo aika. Sen päätin jo aikaa sitten että lapsen sukunimeksi tulee mun nimi, jos ei sormukset ole vaihtunut. Ja viimeisilläni en ole naimisiin menossa.
 
Meillä kastetaan niinkuin kastettiin esikoinenkin.
Pidetään varmaan ihan kotona pienimuotoiset juhlat jonne pappi kutsutaan pitämään kaste.
Vieraiksi ihan lähisuku ja kummit, mutta tulee niistäkin tosiaan se parikymmentä jos kaikki tulee.

Esikoisen juhlista järkevöityneenä en aio tehdä kyllä itse juhliin hirveästi mitään syötävää vaan ne tekee joku muu....oli nimittäin melkoinen hässäkkä että sai kaiken valmiiksi ja hirvee ressi, niin tällä kertaa mummot tekee mitä tekee ja loput tilaat vaikka jostain :)
 
Meillä tulee miehen sukunimi lapselle, vaikka avoliitossa ollaankin - se taas ei muutu ennen kuin on mahdollista mennä kahden ihmisen kanssa naimisiin, koska mä en halua purkaa mun ja vaimon suhdetta :)
 
Meille tulee nimiäiset kun kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Lähinnä ollaan vasta mietitty että missä pidettäis juhlat että mahtuu kaikki halutut vieraat vai pidettäiskö kahdet nimiäiset molempien kotikaupungeissa ku välimatkaa on kuitenki vähäsen. Sit tosin suku ei pääsis vielä tutustumaan toisiinsa..
 
Meille tulee ristiäiset ja todennäkösesti pidetään kirkossa ellei keksitä joku muu kiva paikka :) Vieraiks tulee ihan vaan lähisuku ja kummit
 
Meille on tulossa nimiäiset kuten kahdelle edellisellekin lapselle. Nimi kerrotaan vasta juhlissa. Ja kummeja pyydetään vaikka eivät sitten virallisia olekaan, mutta sitäkin tärkeämpiä ihmisiä. Nyt juhlat pidetään kotona kun on iso talo, aikaisemmat on pidetty mummoloissa.
 
Just eilen pitkällä automatkalla juteltiin ja suunniteltiin vähän ristiäisiä :) selvä on ollut kyllä alusta asti että tulee ristiäiset ja sitten voi hyvin erota kirkosta jos haluaa ja ei mekään kovin aktiivisia siinä olla.. Luultavasti tulee niin paljon porukkaa että ei voida pitää meidän rivitaloasunnossa eli juhlat pidetään varmaan seurakunnan tiloissa. Sukunimi on meillä vielä keskustelun aiheena kun olen kauan sitten jo päättänyt että lapseni saisi minun sukunimen kun minä periaatteessa viimeinen minun suvussa joka veisi sitä eteenpäin, minä ainoa lapsi ja niin äitikin... Ja mies kokee samaa vaikka sillä neljä sisarusta mutta kun kolme siskoa ja yksi veli ja hän laskee sen mukaan että veli ei todennäköisesti lisäänny, eli se jää nähtäväksi joudutaanko vetää pitkää tikkua kun molemmille niin tärkeätä ( ja avopuolisoita ollaan eikä kihloissa ainakaan vielä) :D
 
Mun oma sukunimi on niin yleinen, että varmaan löytyy top viitosesta Suomessa :) Ei siis mitenkään erityistä tunnesidettä siihen. Miehellä taas hieno venäläinen sukunimi, niin se mieluummin :)
 
Mun sukunimi taas se harvinaisempi ja miehen taitaa olla oikeasti just siinä top viitosessa sellainen klassinen -nen sukunimi :D sillä tavalla olenkin yrittänyt argumentoida + että jos tulee poika niin meillä nimi valmiiksi mietittynä ja suomessa on sellainen semijulkkis jolla on se nimi yhdistettynä miehen sukunimeen :P mutta kai me joku ratkaisu ehditään löytää :)
 
Takaisin
Top