Ristiäiset/nimiäiset

Me saatiin tänään kunnon fightti aikaseksi siitä että kerrotaanko nimi etukäteen ihmisille vai ei. Mä en haluaisi kertoa mutta anoppi sysää miehen päähän ajatuksia. Sitä paitsi ei olla vielä edes päätetty kahden nimen välillä kumpi hänestä tulee!!! Argh!

Meillä ristiäiset ovat vasta elokuun alussa että saatiin tuttava pappi. Ei myöskään haluttu sotkea ihmisten lomasuunitelmia niin rauhoitettiin heinäkuu.

Me jouduttiin pyytämään kummeja liittymään takaisin kirkkoon, minkä tekivät ihan mielellään. Kamalan vaikeaa tosiaan nykypäivänä kun kaikki ovat eronneet kirkosta syystä tai toisesta...

Mä haluaisin järjestää isot ristiäiset, minille annetaan kuitenkin nimi vain kerran ja tykkään järjestää juhlia. Mies taas haluaisi vain hyvin pienet ristiäiset...raivostuttavaa.
 
Tuo on kyllä huono, kun ollaan eri mieltä siitä, että paljastetaanko nimi etukäteen vai ei... meilläkin minä halusin pitää salaisuutena ja mies pölötti jo raskausaikana kaikille kavereilleen ja osalle mun kavereista lipsautti ja äidilleen puhui nimellä. Ei siinä sinällään, jos olis "omalle puolelleen" vaan kertonut, mutta kun lipsautti munkin äidille sen nimen moneen otteeseen ja niin mulle kuin mun äidille olis ollu tärkeetä, että vasta papin sanomana kuulee sen. Mikä ihme siinäkin on, kun on muka niin kamalan vaikeeta :mad:

Ei siinä, ristiäiset meni jo ja nyt saa vaikka päivät pääksytysten hokea nimeä, mutta kyllä tuo vieläkin harmittaa.
 
Me ei kerrottu nimeä edes tehon hoitajille jottei vahingossakaan lipsahtaisi isovanhemmille. Mun äiti on kyll tietämättään jo jostain pirusta keksinyt sen etunimen. Ei harmainta aavistustakaan miten. Tai no. Meidän sukunimi nyt on vähän vierasperäinen vaikka umpisuomalaisia ollaan ja äiti olettaa, että toinen nimi on mun edesmenneen isän nimi, niin oli lähtenyt sitt siihen yhdistelemään etunimiä ja jotenkin keksinyt sen oikean. Tosin, toiseksi nimeksi ei ole tulossa isän nimeä, mutt kolmas nimi on mun isän ja veljen toinen nimi. Äiti kyll yrittää udella nimeä ristiäistaulun ja valokuvakansion verukkeella, koska niihin pitäisi kirjailla nimi.. ☺
 
Meilläkään ei ole nimeä! Mulla oli ehdoton suosikki raskausaikana, mies ei oikein ikinä ollut siitä vakuuttunut, ja nyt tuo vauva ei näytä lainkaan siltä nimeltä. Pari muutakin raskausajan vaihtoehtoa kuulostaa ihan väärältä nyt, ja toistaiseksi kahdesta kärkivaihtoehdosta toista ei ikinä edes ehdotettu raskausaikana, toinen ehkä kerran :D Ihan hyvä ettei lyöty mitään lukkoon ennen pojan syntymää!
 
Mä sain tänään nimiäiskutsut postiin.. juhlat on juhannuksen jälkeen lauantaina :D oon kyl kutsunut suurimman osan jo fb:n kautta :p Pääsee helpommalla. "Tärkeimmät" sai paperiset kutsut. Mulla ei olis riittänyt aika eikä energia siihen et ois pitänyt keksiä kauheasti kaikkea.

Tänään kävi pikkuveljen tyttöystävä käymässä ja keskusteltiin kakkuasioista. Ollaan saatu jo päätettyä kakun täytteet ja vähän ehkä jotain suuntaa-antavaa siitä millainen kakku tulee. Väriteemana turkoosia ja limevihreää ja ehkä jotain elukoita.. Kutsu ei menny yhtään teemaan sopien mutta sen sillä niin väliä, tällä kylällä ei hirveen suuret valinnanmahdollisuudet ole.

Kakun lisäksi tulee voileipäkakkua, hyydykekakku, pikkuleipiä, äitini tekemää leipää ja varmaan jotain salaatintynkää.. Ainakin näin alustavien pohdintojen mukaan.
 
Voi kääk!! Vieraslista venähti sitten 90 ihmiseen!! Anoppi oli jo kutsunut muutaman sellaisen ihmisen jota ei meikäläisen listalla ollut. Nyt täytyy toivoa, ettei kaikki pääse tulemaan ja että sää sallii niin, että voidaan olla pihalla. Muuten tulee tooooosi ahdasta.
 
Hui, 90 ihmistä! :nailbiting: Meillä ei ollut häissäkään kuin 50 ihmistä :joyful: Mutta oikeasti hienoa, kun jaksat järjestää isot juhlat niin, että mahdollisimman moni pääsee osallistumaan :) Toki ei kivaa, että anoppikin vielä suuren vierasmäärän päälle kutsuu omin lupineen lisää porukkaa... voi anopit :Heartblue

Toivotaan hyviä kelejä ja ettei ihan kaikki pääse paikalle :)
 
Nimiäisiä täälläkin suunnitellaan! Nimi oli tiedossa jo ennen vauvan syntymää (tosin vaihtui kerran matkalla..), ja onneksi poika näyttää juurikin nimeltään! Isänsä isoisän nimen saa hän! Toinen nimi on hänen edesmenneen isoisänsä toinen nimi, ja kolmas nimi toisen isoisän toinen nimi. Kätevää :)

Pidetään juhlat kotona ihan lähipiirin kesken. Äitini ja siskoni laulavat kaksiäänisesti yhden oman sovitukseni, ja kaksi ystävääni (laulaja ja pianisti) tulevat esiintymään. Heinäkuun 12. päivä on juhlat.

Kauheasti en aio stressata:)
 
Meidän pojalla on ollu nimi kans jo kyl hyvän aikaa ennen syntymää, hiukan tuli muutoksia mutta ei ollut mikään ongelma. Nimi on siis jo valittu ja virallinenkin, koska kelakortti tuli viime viikolla postissa.

Nimiäisiin pitäis keksiä joku kiva tapa julkistaa vauvan nimi, mut ei olla keksitty. Osa jo nimen tietääkin kun tuntuisi hassulta puhua vaan vauvasta kun hänel on jo ihan oma nimikin.

Vieraita tulee varmaan joku 30 tai jotain... Toivotaan et on kaunis sää, haluttais viettää juhlat ulkona. Nimiäiset tosiaan 27.6. :)
 
Meillä oli ristiäiset kesäkuun alussa ja samalla mentiin naimisiin :) Vieraita oli n 25 ja juhlittiin yhdessä merenrantapaikassa aurinkoisessa, mutta myrskytuulisessa säässä. Oli kyllä ihanaa, kun ei tarvinnut itse stressailla tarjoiluista ja muista! Tyttö sai nimekseen Elsi, mutta pappi kutsui vihkipuheessa miestä väärällä nimellä xD onneksi ei kuitenkaan tärkeiden kysymysten kohdalla!
 
Meillä on ristiäiset heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Läheisimmät 30 henkilöä kutsuttu paikalle. Vuokrasimme seurakuntatalon, joka on hyvin lähellä meitä. Kakun tilasin yhdestä firmasta, muuten tulee itsetehtyä (paljon allergisia). Olen kova leipomaan, mutten halua ottaa mitään stressiä juhlista. Ketä mä huijjaan.. Otan kuitenkin :D

Kummeiksi pyysimme veljeni ja ystävät, jotka olivat häissämme bestmäninä ja kaasona.
Poikaa on kutsuttu omalla nimellään syntymästä lähtien. Siinähän se rannekkeessa luki, niin turha enää kutsua vauvaksi :D
 
Tilasin Vistaprintistä tosi hienot ristiäiskutsut ja maksoin extraa pikatoimituksesta niin, että kutsut olisivat olleet meillä maanantaina... Kiitos UPS:n kutsut eivät sitten saapuneet ajoissa!! Keskiviikkona soitin UPS:lle raivoa täynnä, kun paketti oli seissyt niillä maanantaista asti. Lupasivat toimittaa seuraavana päivänä klo 12 mennessä tai ehdottomasti ennen kuin lähdemme reissuun klo 14.30. Tässä vaiheessa Vistaprint oli jo hyvittänyt mulle toimitusmaksun. Lähdimme lentokentälle klo 14.30 ilman kutsuja. Kuski yritti soittaa klo 15.30 olevansa oven takana! No ei voi mitään, me oltiin jo lentokentällä! Ja uudestaan klo 17.30 jolloin oltiin jo koneessa matkalla (jälkimmäisen näin koneelta myöhemmin). Paniikissa askartelin torstaina Wordilla uudet tylsät kutsut ja printtasin ne ennen lähtöä. Ja askarreltiin loppuun yöllä kaikki 40 kutsua, että saatiin eilen Ivalossa postiin. Vitutuskäyrä tapissa edelleenkin asiasta. Me kun palataan reissusta ens to ja kutsujen vp on seuraavana päivänä. Saa nähdä saadaanko nyt ne turhat kutsut koskaan meille asti. Jos saadaan, mies suunnitteli, että annetaan ne sitten ristiäisissä vieraille. Kortissa kuitenķin on 3 valokuvaa, syntymäaika, pituus, paino ja syntymäkellonaika ja itse kutsu vasta kääntöpuolella. Pointsit kuitenkin Vistaprintille, joka palautti koko summan välittömästi, kun selvisi, ettei kutsut ehdi ajoissa perille.
 
Meillä oli lauantaina nimiäiset. Hirveesti epäonnea oli matkassa, koska suurin osa mun puolen sukulaisista jotka olisin halunnut paikalle eivät päässeet tulemaan. Myöskään miehen isä ei tullut. Eikä siinä mitään etteivät tule, mutta se, että eivät ilmoita _mitään_ niin se sieppaa!

Mutta juhlat sinällään onnistuivat hyvin. Kummit oli paikalla ja saivat kummitodistuksensa ja miehen äiti näki toisen pojan poikansa ja noin. Ärsyttävää oli se, että anopilla oli hirvee hoppu koko ajan ja piti päästä lähtemään pois ja hermostui kun haluttiin kuvia ja noin. En tiiä. Itseä sieppaa, et unohdettiin kuvata kummisetä pojan kanssa kaksin. Mut meen paineen ja stressin alla tommosessa tilanteessa ihan sekaisin. Siis kun kuumotetaan vieressä et pitäis mennä ja ties mitä..

Poika sai nimekseen Aapo Armas Olavi :) :Heartred
 
Niin ja tarjolla meillä oli täytekakku, juustokakku (uuniversio), kolme voileipäkakkua (liha, kala ja kasvis), cocktailpiirakoita ja munavoita ja pikkuleipiä, pillimehua ja kahvia ja teetä
 
Nenna, tykkäsin yleisesti nimiäisistä, mutta harmi että mahtui huonojakin juttuja päivään. Hieno nimi tuli pojalle! :)

Meilläkin oli lauantaina nimiäiset. Meinasi tulla la aamupäivänä stressi ja kiire valmistelujen kanssa, mutta onneksi oma äitini ja anoppini auttoivat meitä kun tulivat molemmat etuajassa. Ihana hymytyttömme nimeksi tuli Emma Aino. Sukunimessäkään ei ole kovia konsonantteja eikä ääkkösiä, joten nimi on kokonaisuudessaan pehmeän laulava. :)
 
Takaisin
Top