Ristiäiset/nimiäiset

Mynmeli

Oman äänensä löytänyt
Perustin nyt tämmöisen ketjun tänne jotta tämmöinen juhla stressaaja saisi vaikka hyviä vinkkejä mitä tarjoilla ristiäisissä :grin Täällä nyt on ristiäisiin vielä 4viikkoa aikaa :)
 
Me pidetään vaan pienet nimiäiset, johon kutsutaan omat vanhemmat ja sisarukset perheineen ja ainoa elossa oleva isovanhempi (minun äidinäitini). Tarjottavia teen jos jaksan, mutta jos en jaksa tai ehdi kaikkea itse niin tilaan konditoriasta suosiolla. Kakun voisi tilata siinäkin mielessä, että saisi tilattua haluamansa koristelun ammattilaisen tekemänä - vauvan nimi kakun päällä olisi meille sopiva ratkaisu! Voisin tehdä itse etukäteen pakkaseen esim. lusikkaleipiä jonain sopivana hetkenä, ne ovat huippuhyviä vaikkakin melko työläitä. En ole ehtinyt tarjoiluita sen kummemmin miettiä, mutta näin äkkiseltään suunnittelin tälläisen menun: Onnittelumaljana kuohuviiniä (ja alkoholiton vaihtoehto esim. lehtikuohu), suolaisena voisi olla coctail-karjalanpiirakoita ja munavoita sekä suolaista piirakkaa annospaloina, ja makeana tarjottavana paria erilaista pikkuleipää ja yksi iso hyydykekakku. Juomina makuvichy, mehu ja maito. Ja tietenkin kahvi ja tee. Tuskin sen erikoisempaa tarvitsee. Aion kyllä vielä kysyä oman äitini mielipiteen tarjoilujen suhteen, hän on kuitenkin muutamat kahvikekkerit elämänsä aikana jo ehtinyt järjestää... :p

Itse nimiäistilaisuus pidetään melko simppelinä kahvittelu- ja seurustelutilaisuutena ilman erityisempiä ohjelmia. Kummeja meille ei tule. Nimen julkistus voisi tapahtua onnittelumaljan yhteydessä toivottaessa sukulaiset tervetulleiksi. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Mynmeli, jos yhtään lohduttaa, niin meillä ei ole edes nimeä keksitty vielä, ei oo kummeja keksitty eikä siten pyydetty eikä tietenkään mitään muutakaan mietitty juhlia varten...

Mulle juhlien järjestämisessä helpoin osa on just ne tarjottavat, koska en aio tehdä niitä itse. Tosin kesäaika voi tuoda hankaluuksia saada kaikki juuri tietylle päivälle kun on lomia ja toisaalta varmaan kasapäin jotain hääjuhliakin mitkä pitää pitopalvelut kiireisinä. En tiedä sitten.

Kuukiurustakesään, kuulostaa hyvältä tulevat nimiäiset!
 
Me tilattiin täytekakku konditoriasta. Tarjottiin se kahvin, teen ja mehun kanssa. Vanhemmat toivat myös yllättäen jotain juhliin tarjottavaksi. Järkättiin viimeviikonloppuiset ristiäiset aika yksinkertaisella tavalla pienelle porukalle. Ja hyvin meni mielestäni.
 
Meillä on 1,5 viikon päästä ristiäiset, helkkari kun on vaikeaa löytää kummeja kun kaikki ovat eronneet kirkosta..

Ristiäiset pidetään meillä kotona, tarjolla on sokerikuorrutekakku, makeaa piirasta, muita leivonnaisia, savulohi ja salaatti sekä poropiirakka. Parasta näissä on että kakku tulee leipomosta ja muut tarjottavat vierailta. Ikkunanpesunkin tilasin ostotyönä. Tällä kertaa en stressaa mistään (paitsi myöhemmin laskuista..)

Tänään löysin itselleni aivan upean mekon, ja sekin oli ihan törkeän kallis :)

Poju puetaan isänsä kastemekkoon. Nyt tarttis enää keksiä se nimi!
 
Meillä on ristiäiset lauantaina. Ihan pienellä porukalla, molempien äidit ja mun sisarukset, mun kummitäti ja tietty sitten kummit, joita on neljä kappaletta. Kaksi kirkkoon kuuluvaa ja kaksi kuulumatonta.

Poju pukeutuu samaan kastemekkoon, missä mut ja mun sisarukset on kastettu :Heartblue

Tarjottavina on kuivakakku, lusikkaleipiä, murotaikina-hillokeksejä, voileipäkakku, suolaista piirakkaa ja mansikka-kermakakku. Eli hyvin perinteiset meidän suvun tarjottavat :) Mun äiti tekee kaiken. Itsekin osaisin toki, mutta äiti haluaa auttaa ja tykkää muutenkin järkätä pippaloita ja on siinä hirveen hyvä ja tunnettu suvun kesken :joyful:
 
Me ajateltiin pitää suvulle grillibileet vauvan kunniaksi koska nimi on annettu heti synnärillä :) Saapahan mummi taas puitavaa kun ei tuu kastetta, ei ees nimiäisiä, ei kummeja ja nimikin on kai väärä kun haluaa kuulemma kutsua vauvaa toisella nimellään :hilarious:
 
Meillä on ristiäiset 4 viikon päästä kutsut tilaan netistä lähipäivinä meille tulee lähisuku ja illalla sit kaveri perhe ja miehen kaks setää perheineen. Tarjolla on täytekakkua,voileipäkakkua ja keksejä näin alustavasti. Nimi meillä keksittiin jo esitietolomakkeeseen
 
Ihanaa, juhlat! Mä en malta odottaa en sitten yhtään :) nimi saatiin lyötyä lukkoon, eikä vauvalle tule mitään niistä nimistä mitä oltiin raskausaikana mietitty, vaikka olin jo ihan asennoitunut yhteen tiettyyn. Mies sitten keksi tämän uuden, joka sopiikin kuin nakuutettu meidän vauvalle. Heinäkuun lopulle pitäisi malttaa olla kertomatta nimeä muille, kun halutaan sittenkin pitää se salaisuutena. Meillä tulee siis nimijuhla, ei ristiäisiä. Esikoinen tosin tietää vauvan nimen, mutta ei vielä niin selkeästi osaa sanoa sitä että paljastaisi :wink

Viikonloppuna tilasin kutsut ja pikkuhiljaa alkanut luonnostella tarjoiluja. Meille tulee aika isot kekkerit, kutsuttuja peräti 50. Mä rakastan järjestää juhlia.. Oonkin ekalta ammatiltani kokki ja tehnyt pitopalveussa keikkaa monta vuotta niin luulisi luonnistuvan. Mulla tulee aina sama ongelma kun haluaisin tehdä kaikkea, ja sitten koittaa valinnan vaikeus.
 
Pikkuhiljaa tarvii ruveta ristiäisiä miettimään, tai lähinnä niiden ajankohtaa. Nimi lienee jo päätetty, kummit mietitty ja ainakin mansikkakakku tulee kahvipöydässä olemaan kun on sesonki parhaimmillaan. :) Pienellä porukalla juhlitaan kuten esikoisen ristiäisiäkin, isovanhempien ja kummien kesken.
 
Ottaa päähän koko ristiäiset.

Kummihomma meni pakon edellä uusiksi, ei saatu haluttua pappia ja ajatellut päivätkään eivät papille sopineet. Tykkään juhlista, järkkäämisestä jne. mutta nämä ilon juhlat ovatkin osoittautuneet murheen kryyniksi. Tuntuu, ettei sydän ole ollenkaan mukana.

Onks pakko jos ei taho?!
 
Guang Xi, ei ole pakko. :) Ihan tavallinen kahvitilaisuus muutamien lähimmäisten kanssa kotioloissakin on parempi kuin stressaten ja pakon alla väännetyt juhlat. Pyydät vielä jokaisen tuomaan tarjoiltavaa mukanaan vaikkapa. Papin saa kyllä kutsuttua kotiinkin, eikö?
 
Kotona pidetäänkin nyt juhlat, sekin oli yksi (ihan ok) muutos. Itse teen tarjottavat, olen niiden suhteen superkranttu. Vähän tarjottavaa mutta hyvää! Olisin halunnut ostaa paikallisesta kahvilasta tarjottavat, mutta heillä tekijä vaihtui ja uusi ei vaan tee niin hyvää. Hyvin pienellä porukalla mennään, vain me ja kummit perheineen. Isovanhemmatkaan eivät kaikki pääse paikalle.

Mutta väärä pappi on väärä pappi. En ehkä toivu tästä ikinä. :D
 
Huoh! Sama rulianssi alkaa ristiäisten kanssa, kun oli meidän häiden kanssa... meinaa taas lähteä lapasesta toi vierasmäärä.. Lapsineen listalla on jo yli 80 nimeä!!! Mä en vaan kehtaa jättää ketään sukulaista kutsumatta, kun Toukka kuitenkin on ensimmäinen pikkuinen mun puolen suvussa ja melskehän siitä syntyis jos miehen puolen sukulaisia lähdetään karsimaan. Ehdottomasti haluan mukaan myös lähimmät ystävät, varsinkin ne jotka jäivät häistä pois. Ja koska häissä ei lapset saaneet olla mukana niin tänne ne haluan ehdottomasti.. Katsotaan mitä anoppi sanoo... Se ne lupas järjestää ja on kyll jo varautunut 60 henkilöön..
 
Ristiäiset oli eilen. Sain järjestelyt tehokkaasti ulkoistettua. Tila oli astioineen seurakunnalta vuokrattu. Tarjoilut loihtivat mun äiti, mummu, sisko ja täti. Täti oli myös miehensä kanssa keittämässä kahvia. Riitti siis, kun hoidimme mieheni kanssa juhlakalun paikalle :) Vieraita oli yhteensä 25.
 
Sain vihdoin hoidettua pappiasian kuntoon. Mun toivoma pappi on sillon lomalla ja pitää tyytyä paikalliseen pappiin. Pidetään juhlat mun vanhempien luona ja se on kuulemma niin kaukana (1h ajo) ettei meidän seurakunnasta jaksa tulla ellei oo ketään special toivetta. Nyt pitäis alkaa suunnittelemaan menua ja sehän on aina mukavaa hommaa... vieraslista vaan tuottaa päänvaivaa? Kysyy ihmiset ristiäisistä muuten vaan vai haluisko ne tulla? Vai ajatteleeko että sitte saa nimen tietää? Ei olla kyllä etunimeä pidetty salassa. Muut sitte paljastetaan ristiäisissä.
 
Mua ahdistaa koko ristiäiset kun mun puolen sukulaiset näköjään kutsuu itse itsensä sinne (kutsut siis lähetetty erikseen niille ketkä sinne oikeasti halutaan) "koskas ne ristiäiset on? Niin ja kai meidät on kutsuttu sinne" enhän mä osaa sanoa ei ja vieras määrä senkun kasvaa :sad001
 
Yhyhy meidän vauva on vieläkin nimetön ja tulee varmaan aina olemaan... Mies tykkää suomalaisista perinnenimistä ja minä taas melkein kaikesta muusta. Onko liikaa vaadittu ettei nimi kuulostaisi erikoisuudessaan täysin urpolta eikä myöskään satavuotiaan miehen nimeltä??

Suunnittelin nimiäisiin meriteemaa, ankkureita ja viirejä ja boolilaseja joissa lilluu pieniä mandariiniviipaleveneitä jne., mutta vaikea alkaa kehittelemään mitään kun nimeäkään ei ole.
 
Takaisin
Top