Ristiäiset/nimiäiset

meiän neidistä PITI alkuun tulla Kiia. Mut aikamme typyä tuijotellessa tajuttiin et likka ei oo yhtään nimensä näkönen! nimi meni sitten vaihtoon :D ihan siis viikko sitten vasta muuttu neidin nimi.
Ristäiset on meillä 29.10 ja silloin sitten julkistan teillekkin neidin nimen :)
Meillä kävi kivasti papin suhteen kun juhlat pietään toisella paikkakunnalla niin ei saatu sitten samaa pappia kuin esikoiselle mutta,saatiin sit sama joka siunasi meidän avioliiton! :) hänellä ei edes olis ollut työvuoroja ollenkaan tuolloin mutta kiva toimistotäti sit lupautu papilta kysymään että tulisiko sittenkin kun toivottiin häntä,niin se suostui!!! :) oon kyll happy! meinaan jos tuo pappi ei ois suostunu niin ois jouduttu tyytyyn semmoseen naispappiin ketä en pysty sietään!
me pidetään juhlat minun siskon tykön' kun sinne mahtuu iso väkimäärä,toisin kuin meille :) ihana ku pääsee siinä mielessä helpolla ett kotia ei tarvii siivota ,eikä myöskään maksaa mitään jäätävää vuokraa jostain juhlatilasta :)

mites muilla?
 
Meillä on nimi vielä vähän mietinnässä, kun ei päästä miehen kanssa yhteisymmärrykseen :D Ristiäispäivä on 30. lokakuuta ja ristiäiset pidetään toisella paikkakunnalla miehen kotipaikalla ja pappi on sama, joka on kastanut myös miehen. Kastemekko tulee mun suvusta, siinä on kastettu mun isä, täti, setä, kaksi serkkua, veli ja mut eli se on miltei 60 vuotta vanha ja viimeksi ollut käytössä päälle 23 vuotta sitten :) Miehen täti oli ostanut meille kastemaljan, joten sekin otetaan käyttöön. Mun äiti ja appiukon kihlattu on luvanneet hoitaa tarjoilun ja myös mies osallistuu siihen vähän. Mun ei tarvitse siis kantaa huolta oikeastaan mistään.
Vieraita tulee parikymmentä eli hirmuisen isoista juhlista ei ole kyse. Porukkaa olisi saanut kasaan reilustikin, jos oltaisiin haluttu, mutta helpompi kutsua vain läheisimmät.

Nimen keksimisen lisäksi pitäisi vielä hankkia joku muu mekko neidille, ettei koko kastepäivää vietä kastemekossa :)
 
Meillä pidetään nimijuhlat jo 16.10. Juhlat on tosi pienimuotoiset ja epäviralliset ja väin lähin perhe paikalla sekä isän että äidin puolelta, yhteensä vieraita siis 7. Kotosalla juhlitaan. Nimi on jo näillä kutsutuilla tiedossa koska ollaan tyttöä kutsuttu alusta asti omalla nimellä, joten sitäkään jännitysmomenttia ei ole :D Juodaan kakkukahvit ja ihastellaan vauvaa <3 Nimi on ollut mun haaveissa jo kauan ennen kuin vauvasta on ollut tietoakaan. Kaikeksi onneksi se sopi myös miehelle oikein hyvin ja kaikista parhainta on, että sopii meidän tytölle täydellisesti <3
 
Meillä vietetään ristiäisiä 29.10. täällä meidän kotona. Juhliin osallistuu vain isovanhemmat ja kummit (ja miehen sisko+tytär koska asuvat melkein naapurissa), pappi ja me mukaanlukien yhteensä 12 ihmistä. Kastamisen jälkeen tarjotaan kakkukahvit, kakun ajattelin hakee läheisestä leipomosta, keksit yms. marketista ja voileipäkakku leivotaan miehen kanssa. Kastemaljaksi ajattelin iittalan maljaa, kastemekko on miehen suvun perintöpuku, siinä on kastettu mm. miehen isä sisaruksineen ja viimeisimpänä 15 vuotta sitten miehen siskon tytär. Kahvikipot yms. saadaan lainaan anopilta, meillä ei moisia löydy :) Mitäs muuta pakollista sinne pitäisi hommata? Nimi on ollu tiedossa jo monta vuotta ja sillä nimellä ollaan pientä kutsuttu.
 
Meillä vietetään pojan ristiäisiä 6.11 mun sukutilalla. Siellä on paljon tilaa, joten ei ole ainakaan liian ahdasta ja jokainen pääsee istumaan. Paikka on mulle muutenkin hyvin tärkeä jo sukuhistoriankin vuoksi. Pieniä ristiäisiä meidän oli aivan mahdotonta järjestää. Vaikka kuinka ihmisiä karsimme jäi heitä silti 35.

Pojalle nimeä jo raskausaikana mietittiin ja vain yksi ainut kolahti ja onneksi meihin kumpaankin. Eli etunimen kanssa ei ole ollut ongelmia. Toiseksi nimeksi tulee minun rakkaan edesmenneen isoisäni toinen nimi, josta mä en niinkään tykkää, mutta mies onneksi kyllä.

Kastepukuna on miehen vanha kastemekko, jonka hänen äitinsä on hänelle tehnyt. Haluaisin meidän koko perheen pukea "yhteensopivasti". Eli pitäisi itselle löytää jotain kaunista sinistä vaatetta päälle(?). Miespuolisilla kun on helppoa pukea vain se puku päälle ja sininen kravatti kaulaan.
 
ihanan pieniä pippaloita teillä<3 mäkin haluisin pienet.mut meil on läheisiä jo niin suuri läjä et apua :D meit on n.30 henkee :S tuossa määrässä kyll lapsetki laskettuna.. mein suvus on vaan helluntalaisia niin minä sitten ostin silloin esikoisellemme kastemekon jonka jätän kiertään meiän suvun harvaaki harvemmille kristityille.
meillä minun sisko tekee kakut kun osaa tehdä niin upeita ,teki silloin myös meiä hääkakun :)
joskus on tuliaisiksi virosta saatu kristallimalja joka toimii kastemaljana :)
sit siinä mieles meil on vähä erilaiset ristiäiset et samaan syssyyn juhlitaan myös esikoisen 3v synttärit noin niinku sukulaisten osalta,pietään sit oikeena ajankohtana erikseen vaan lapsivieraille :)
 
Meillä on juhlat vasta 6.11. että oon ite kerinny vähän enempi parantumaan.
Kirkossa kastetaan ja sitten seurakuntatalolla on jatkot :) 20 vierasta on tulossa, ihan vaan lähisuku ja kummit.
Liityttiin molemmat miehen kanssa kirkkoon että saadaa poika kastettua, ollaan molemmat kuitenkin käyty rippikoulu jne ja halusin saman mahdollisuuden myös pojalle, saa sitten isona ite päättää kuuluuko kirkkoon vai ei. Mekkona on mun suvun mekko, 40-luvulta lähtösin jossa ollaan kaikki kastettu mun puolelta.
Ja ihan otettiin kaverin pitopalvelu järkkään kaikki kun en vaan yksinkertasesti ite jaksa, voin sitten vaan olla ja nauttia juhlista :) Ja nimi on ollu julkinen jo rakenneultrasta lähtien :) Pojasta tulee siis Valtteri.
 
Meillä vielä hieman hakusessa tuo pojan nimi, meillä oli jo nimi tiedossa mutta itselleni tuo nimi ei enää nappaa, tuntuu että sitä käytettiin jo niin paljon että menee sinne "työnimen" puolelle.
Muutama nimi meillä mietinnässä ja ajatuksena on pitää nimiäiset miehen vanhemmilla. Sinne tehdään juuri remonttia niin nimiäiset menee tuonne marraskuun alkuun, kun miehellä siinä yksi isyyslomaviikko. Ajateltiin itse tehdä jotain tarjottavaa ja minun äitini ja miehen äiti leipovat suolaista/makeaa. Laskettiin että vieraita tulee n. 30hlö.

Kiva tietää sitten millaisia nimiä kaikki ovat antaneet. Jännityksellä ootellen ensimmäisiä :)
 
Meillä ristiäisiä vietetään jo vajaan kahden viikon päästä sunnuntaina 16.10. Tarkotus olis ollut pitää ne vasta seuraavana tai sitä seuraavana viikonloppuna, mutta miehen vanhemmat on silloin reissussa. Marraskuulle ei niitä taas voitu jättää sen takia kun silloin on jo haettava neidille passia kun joulukuun alussa ollaan lähdössä viikoksi Teneriffalle.
Meidän kylän pienessä nätissä valkosessa kirkossa kastetaan ja siinä kirkon yhteydessä olevassa salissa sitten kahvitellaan :)
Vieraita tulee 22 aikuista ja 7 lasta.
Pitopalvelu otettiin ihan sen vuoksi kun vieraita tulee noinkin paljon niin ei mee keneltäkään juhlat ohi kahvinkeiton ja tarjoilun takia. Eikä tuu sitten mitään kaaosta kun on yksi ihminen paikalla ihan vaan kahvia keittääkseen. Samasta firmasta, josta toi pitopalvelukin tulee niin tulee sitten myös kaikki pöytäkukat sekä tarjoilupöydän ja kastepöydän kukat.
Kastemalja ja kastemekko on samat kun Jeminankin ristiäisissä. Tytön, mun ja Jeminan juhlavaatteet hankin jo ennenkuin tyttö olis edes syntynyt :D Miehelle nyt ei mitään tarvii hankkia kun joka juhlassa käyttää aina armeijan juhlapukua.
Ristiäiskutsut on leikkaa-liimaa vaille valmis ja sit vaan kuoriin ja postiin. Siinä oliskin nyt tälle päivälle hommaa.
Nimikin on lyöty nyt lukkoon! Eli ristiäisiä odotellessa! :)
 
Meiän pikkunen saa nimen 30.10 ainut päivä joka meiän kirkkoherralle sopi... Samainen mies  on kastanut esikoisenkin. tuossa päivässä on vaan se hankaluus että metsäkanlintujen metsästys loppuu just tuona sunnuntai päivänä ja isäntä on mun veljen kanssa ostanut luvat just sille viikonlopulle läheiselle "suojelualueelle"!!! No sinnehän ne sit menee ja mun pitäs hoitaa järjestelyt kahen pienen muksun kanssa, äitistäkään ei ole apua kun oli juuri isossa leikkauksessa eikä vielä silloin ole tervehtynyt! Onneks veljen likkakaveri ainakin lupas tulla lauantaina pariks tuntia touhuaan isomman neitin kans et saan edes jotain tehtyä...
Ristitäiset siis pidetään meillä kotona ja vieraiden määrä on vielä vähän auki, mutta sellaseen 20 henkeen menee vaikka kutsuttais vaan ne omat perheet, kummit,mummot ja papat sekä isomummot ja isopappa. Eilen saatiin pikkusen nimikin päätettyä etunimi on mun edesmenneen mummon!!! Hän oli aiwan ihana ihminen ja topakka kun mikä!!! Toivottavasti meiän pikkusesta tulee samanlainen!
 
Heippa,

meillä siis ristiäiset tulossa 29.10. Mies otti varatakseen meidän lähiökirkon ja srk-kodin johon ois ollu helppo kulkea mutta onnistui jotenki ns. mokaamaan päivämäärien kanssa ja niinpä meidän 25 hengen pippalot (mukaanlukien pappi ja valokuvaaja) on sitte tuomiokirkossa, eipä kovin suureellista, ja kahvit vielä keskustassa eri paikassa eli pitää sitte kulettaa poikaa kuitenki vaunuilla ku eihän sitä voi kahvien ajaksi laittaa nukkuu turvakaukaloon... Laita mies asialle.

Tiukka kysymys: mitä puette kastemekon alle? Oman kokemukseni mukaan kirkot ovat kesällä kuumia ja talvella kylmiä, ja meidän kastemekosta kyllä kuultaa kaikki muu ku valkonen läpi. Riittäsköhän sinne joku trikoobody/potkupuku/ tms, ja pitää vaikka lasta kapalossa kaavan ajan siihen kasteeseen asti? Kahveille sitte riisutaan se perinnemekko vuodelta 1925 ihan suosiolla ettei vaan sotketa, mutta pitääkö sitte olla erikseen vauvan "juhlakamppeet" tyyliin sammarihousut ja liivi? Miten tää ruukataan hoitaa? Mulla ei oo kokemuksia ku oman pikkuveljen ristiäisistä vuodelta 1984 eli en ihan hirveesti muista järjestelyistä :) Kai se pappi ruukataan kutsua kahville? Entä kanttori?

Minkälaista kaavaa aiotte käyttää tilaisuudessa? Minä olin että kaikki minkä voi pois jättää, jätettäis pois, mutta ku lapsen sylikummina on mun hyvä ystävä joka opiskelee diakonissa-sairaanhoitajaksi niin hän voisi valmistella jonku tekstinkin. Joka ois tosi kiva että kun hän on vierestä seurannu tätä meijän lapseutumisyritystä jo muutaman vuoden niin löytäis varmaan isosta kirjasta semmosia pointteja mitä tämä täysin tuntematon pappi ei.

Lähetäänki tästä kohta vaunuilee keskustaan tsekkaa se kahvipaikka somistelua varten. Nää ristiäiset niin lipeää käsistä, halvalla piti mennä ja nyt ku ollaanki keskustassa niin pitopalvelu, somisteet, kukat ARGH kaikki maksaa. Laita mies asialle, toistan. :)
 
Hele81

meill oli aika vilponen juhlapaikka esikoisen ristiäisissä ja laitoin alle valkoisen bodyn ja potkarit.se toimitus kuitenkii on melko lyhyt niin ei siinä lapsi paleleel ehdi,ainakaan jos huutaa koko toimituksen xD meiän ukkeli nukku sillon sen koko ajan. sit kasteen jälkeen laitettiin sen bodyn päälle lyhythihanen kauluspaita (ruudullinen) ja potkareiden päälle sukat ja farkut :) nyt ostin neidille noiden päälle pantavaks semmosen suloisen pikkumekon hennesistä :)

mun ymmärtääkseni papille tarjotaan vaan silloin kahveet jos pappi tulee juhlapaikalle kastamaan,ei ne mun käsittääkseni lähde sit eri paikkaan sumpitteleen,mut siinähän voit kysyä papilta kun teil on se tapaaminen ennen ristiäisiä :)

aika lyhyellä kaavalla me aiotaan ainaki kaste pitää et ne 2 pakollista laulua ja pappi lukee ne mitä lukee ett kukaan muu ei. esikoisella oli vähän pitempi kaava niin haluun nyt lyhyemmän.
 
Mä menin eilen varaamaan kappelin, ja sieltä tilan jonne mahtuu about 20 ihmistä. No siitä monta tuntia myöhemmin aloin laskemaan vasta ihmisten määrää :D Ihmisiä onki nini paljon et mun täytyy tänään soitata ja perua se kappeli koska sinne mahtuu 30 henkeä ja meitä on tulossa 60!!! Ja mäku luulin että mulle on tulossa pienet ristiäiset :D
 
Noniin sain kun sainkin varatuksi meille kirkon . Meillä onki sitte ristiäiset isänpäivänä 13.11.2011. tällähetkellä on tulossa 47 varmasti ja epävarmoja on sitte vielä muutama, noh ilmottautumis aikaa on seuraavan viikon pe saakka ;D Nyt täytyy alkaa suunnittelee mitä niissä sitte tarjoilis. Ei kyllä oikee mitää hajua :o Mitä muut on tarjoomassa risitäisissä?
 
Meillä on tänään ristäiset ja tarjolla on:
-2kpl voileipäkakkuja
-cocktailpiirakoita ja munavoita
-täytekakku
-pullaa
-kuiva kahvikakku
-pipareita
-mokkapaloja
ja tietysti kahvia, teetä, mehua..
 
Meille tulee tarjolle kahvipöytä, ei lämmintä ruokaa

- lohi-purjopiirakkaa
- perunatapaksia porotahnalla
- juustoleipää ja hillahilloa
- täytekakku
- konvehteja
- kaffe, tee, limppari
 
Meillä juhlitaan ristiäisiä 5.11. Ollaan kutsuttu molempien lähisukulaiset ja kasaan saatiin n.30 henkeä. Vedettiin raja tähän lähisukuun. Kavereille ja ystäville pidetään erikseen sitten meillä kotosalla vauvan nimijuhlat saunaillan merkeissä :)
Varattiin ristiäisiin tästä meiä läheltä kappeli kun meille ei mahu yksinkertasesti. Helppo sitten tuolla pitää ja saa sieltä kaikki astiat yms.
Kastemekko on mun suvussa kiertävä mekko.

Tarjottavaa ajeltiin laittaa
* täytekakku
*voileipäkakku
*coktail piirakoita ja munavoita
*pullaa
*kahvia, teetä ja limua :)

Niin ja nimi meillä on salaisuus juhliin saakka vaikka sitä sukulaiset yrittää kovasti udella! :D
 
Miten olette kutsuneet / kutsutte vieraat ristiäisiin/nimiäisiin?
joku täällä mainitsikin tehneensä kortteja..muita tapoja?

meillä on ristiäiset 10.12, se sopi parhaiten meille ja kummeille. Kirkossa kaste ja kakkukekkerit kotona, niin saa olla "rennommin" loppuajan, eikä suurin osa vieraista ole vielä käynyt meidän uudessa kodissa :)

kotiin kynttilät ja joku kukka asetelma kahvipöytään...pitääkö jotain muuta erikoista varata?

ja mitä kaikkea siellä kirkossa on tapana tehdä?
en oo muuten ikinä ollut kirkko-ristiäisissaä :D
 
Mää kattelin eilen kirjakaupassa semmosta vauvan omaa kirjaa, mihin laitetaan kaikkia kuvia ja hiussuortuvia ja kirjotellaan vauvamuistoja ylös, niin kaveri tokas että "älä osta, saatte kuitenki ristiäislahjaksi". Mää en ees tajunnu että on tapana että vauvalle tuodaan lahjoja. Phöh! Sitte muistin että kastemalja, kastelusikat jne, onhan niitä ollu tosiaan joo ainaki mun veljellä oli oma hopeinen kastemalja. Kuka ne sitte hommaa? srk:lla on kaikki kamat mitä voi käyttää tilaisuudessa kuitenki.

Kutsumisesta: minä kutsuin minun puolen suvun tekstarilla. Säästi aikaa ja hermoja. Miehestä en tiedä mutta on porukkaa kuulemma tulossa :D
 
Takaisin
Top