Ristiäiset, nimiäiset, kummit yms.

Olisitko toivonut että osuu huumorintajuinen pappi ja lukee ensin jonkin väärän nimen? :hilarious:
Olisin halunnut joo huijata nimen :hilarious: Vaikka kylläkin mies on nyt päättänyt että nimeksi tulee väännös meidän tytön nimestä, sitäkin joku varmasti pitäisi jekkuna:hilarious:
 
Pitkään mietittiin mikä kummien määrä olisi hyvä. Ajateltiin että saisi olla parillinen numero, että minä ja mies saisimme molemmat valita omista lähipiireistä saman verran kummeja. Myös tulevilla lapsilla saisi kaikilla olla saman verran kummeja. Sitten mietittiin, että olisiko 4 vai 6 hyvä. Itselläni oli 6 kummia, mutta toisaalta kaikki olivat pariskuntia, eli vain 3 kummiperhettä. Päädyttiin sitten siihen, että 4 olisi hyvä.
Minun puolelta otetaan kaksi parasta ystävääni, joka toinen on myös pikkuserkku. Mies ottaa oman parhaan ystävänsä, jonka molemmille lapsille hänkin on epävirallinen kummi (ei kuulu kirkkoon). Toisesta hän ei ole vielä varma. Jommasta kummasta minun ystävästäni tulee sylikummi, luultavasti tästä pikkuserkusta. :)
Ei olla uskovaisia ihmisiä, joten emme halua viettää ristiäisiä kirkossa, mutta haluamme kuitenkin että lapsi kastetaan. Luultavasti tässä kotona pidetään juhlat, jonne kutsutaan kummit, mummot, papat, sedät ja enot. :angelic:
 
Meillä on molemmat kastettu kirkossa ja kahvit ollu sitten viereisessa seurakunnan salissa kun asunto niin pieni ettei 20ihmistä mitenkään mahdu. Ihan lähipiiri vain kutsuttu, mutta meidän sisarukset perheineen ja minun isovanhemmat niin joukko on jo aika suuri :grin samasta syystä myös osa kummeista ollu sisaruksia ettei vierasjoukkoa tarvi paisuttaa yhtään enempää, molemmilla siis sisarus+ystäväpariskunta kummina (3kpl). Kauhea mietintä kyllä et mistä kummit tälle kolmoselle, tärkeimmät ystävät on jo "käytetty", sisaruksia vielä riittää :hilarious: ollaan myös muutettu, joten samaa seurakuntasalia ei saada enää ilmaseksi käyttöön, et jännä nähdä missä seuraavat bileet sitten on. Isommat on kastettu pääsiäisenä kun ovat sen 6-7vkoa olleet pääsiäisen aikaan, mut tää maaliskuinen on varmaan pääsiäisenä vielä turhan pieni kun pääsiäinen on ensvuonna niin varhain.. pitkämatkalaisten (miehen perhe 600km) takia tuo pitkä vloppu ollu hyvä :)
 
Ristiäiset pidetään kirkon tiloissa, lähipiiri ja molempien sedät ja enot kutsutaan myös. Kummeista ei vielä tietoa, viimekskin oli niin vaikea keksiä kun kirkkoon kuuluvia ei lähipiirissä montaakaan. Esikoisella 3 virallista ja 2 epävirallista kummia, toiselle varmaan saman verran.
 
En vielä tiedä kolmatta kummia. Monikaan ei kuulu samaan kirkkoon, niin vaikeaa ja kun en haluis ettäkä kaikki kummit on samoja ketä esikoisella. Kirkkoherran tms. luvalla riittäisi kyllä nää meidän luterilainen ja ortodoksi.
 
Meillä ei oo hajuakaan ketä pyydetään kummiksi :D
 
Aiotaan järjestää ristiäiset, mutta ei olla vielä mietitty kummeja eikä mitään muutakaan. Kun päästään vähän varmemmalla vesille raskauden suhteen, niin varmaan ryhdistäytymään monessa muussakin vauva-asiassa :)
 
Kysyin papilta, voiko ristiäiset pitää sellaisena virtuaaliversiona esim. Skypessä tms. jos sairastelut estävät ihmisiä liikkumasta. Pappi selitti tosissaan (luullen minun olleeni tosissani), että valitettavasti ainakaan papin ja kummien osalta se ei ole mahdollista. :hilarious:
 
Kysyin papilta, voiko ristiäiset pitää sellaisena virtuaaliversiona esim. Skypessä tms. jos sairastelut estävät ihmisiä liikkumasta. Pappi selitti tosissaan (luullen minun olleeni tosissani), että valitettavasti ainakaan papin ja kummien osalta se ei ole mahdollista. :hilarious:
Ööö... Miks siis kysyit jos et ollu tosissasi? En ihan ymmärtänyt.

Mä oon siis ollu sellaisissa ristiäisissä, missä yks vieraista seurasi tapahtumaa videopuhelun välityksellä. Pappi, lapsi, vanhemmat, kummit oli kastetjuhlassa paikalla. Mutta yks vieraista oli ulkomailla, joten hänelle soitettiin videopuhelu kasteen ajaksi.
 
Ööö... Miks siis kysyit jos et ollu tosissasi? En ihan ymmärtänyt.

Mä oon siis ollu sellaisissa ristiäisissä, missä yks vieraista seurasi tapahtumaa videopuhelun välityksellä. Pappi, lapsi, vanhemmat, kummit oli kastetjuhlassa paikalla. Mutta yks vieraista oli ulkomailla, joten hänelle soitettiin videopuhelu kasteen ajaksi.


Tämä pappi on hyvä tuttava. Puhuimme karaanteeneista ja kokoontumiskielloista. Siinä samassa heitin kysymyksen koko juhlan digitalisoimisesta :wink. Mutta virne taisi jäädä papilta huomaamatta. Juhlien siirtoon pääsimme sitten tuon "portaan" kautta.

Tiedän tapauksen, jossa matkustuskyvytön isovanhempi on ollut mukana videon välityksellä.
 
Tämä pappi on hyvä tuttava. Puhuimme karaanteeneista ja kokoontumiskielloista. Siinä samassa heitin kysymyksen koko juhlan digitalisoimisesta :wink. Mutta virne taisi jäädä papilta huomaamatta. Juhlien siirtoon pääsimme sitten tuon "portaan" kautta.

Tiedän tapauksen, jossa matkustuskyvytön isovanhempi on ollut mukana videon välityksellä.
Aaaa! :) luulin et kysyit muuten vaan seurakunnan papilta tota. Koska varmasti on ihan oikeasti niitä ihmisiä ketkä pohtii nyt just noitakin tilanteita/mahdollisuuksia..
 
Aaaa! :) luulin et kysyit muuten vaan seurakunnan papilta tota. Koska varmasti on ihan oikeasti niitä ihmisiä ketkä pohtii nyt just noitakin tilanteita/mahdollisuuksia..


Meidän yksi hätäsuunnitelmamme on seuraava: kasteseremonia pyritään pitämään suunnitellusti huhtikuun lopussa. Papin ja vähintään yhden kummin olisi oltava fyysisesti paikalla (loput 2 voisivat olla videopuhelun välityksellä läsnä). Varsinaisesti juhlisimme/kahvittelisimme vasta kesällä, kun korona-tilanne toivon mukaan rauhoittuu.

Katsotaan...
Toivotaan, että hätäsuunnitelmaa ei tarvitse toteuttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli jo muutenkin alustavasti suunnitelmissa lykätä nimiäisiä kesäkuun alkuun miehen työmatkojen vuoksi. Nyt työmatkat jäävät koronan vuoksi väliin, mutta miehen kasikymppisten vanhempien vuoksi varmasti turvallisinta lykätä nimiäiset kesäkuulle.
 
Kuinka monen vauva on saanut jo nimen? Meillä on kahden viikon päästä ristiäiset.
 
Meillä on nimipaperit lähetetty maistraattiin. Ristiäiset vasta kesäkuussa. Nimi on julkaistu kaikille jo :)
 
Me ei olla vieläkään osattu päättää, että paljastetaanko nimi jo ennakkoon ennen ristiäisiä ja missä muodossa ristiäiset pidettäisiin ja milloin Himputin eristyselämä:0
 
Takaisin
Top