Ristiäiset/nimiäiset, kummit yms...

Mä oon miettinyt paljon nimiäisiä. Missä pidetään, paljo vieraita, mitä tarjotaan yms. En tiedä miksi tätä asiaa on jotenkin helpompi käsitellä päässä kuin sitä miten lapsen kanssa oikeasti pärjää. Mutta olenhan juhlia järjestänyt aiemminkin mutta lapsi on täysin uusi juttu.

Kummit on päätetty ja niitä tulee kaksi. Tarkoitus on hankkia enemmän lapsia ja oonkin miettinyt sitä että niille tulee olemaan sitten paljon vaikeampi miettiä kummeja kun nämä kaksi on meille niin tärkeät ihmiset.

Oon jopa miettinyt että pitäisköhän askarrella kutsut valmiiksi jo ennen pojan syntymää ettei tarvitse sitten yrittää mitään tehdä kun toimin vain 24h maitokoneena..
 
Mä oon aatellu kans että vois äippälomalla ja kutsuja alkaa väsäämään.
 
Vois tällä kertaa kyllä tehdä ennakkoon kutsut ku on tuo esikoinenki kerta tuos pyörimäs. Ihan fiksua.
 
Meillä kastetaan ja ihan hengellisten syiden perusteella. :) Kummeja on tulossa peräti viisi, molempien suvuissa kun on perinteenä ottaa sisaruksia kummeiksi ja halutaan myös ystäviä kummeiksi. Mietin pitkään, tuleeko liikaa kummeja, mut sit päätin, etten tee asiasta ongelmaa itselleni. :D Muuten haluaisinkin sitten pitää pienet ristiäiset, mutta vaikeuksia teettää, mihin laittaa raja kutsuttujen kohdalla.
 
Meillä ihan nimiäiset ja rennolla mutta kumminkin arkista juhlavammalla menolla :) Perhe ja ystävät kylään. Mun joulukuista valmistumista varmaan vähän muistetaan samaan syssyyn sitten. Mitäpä sen sitte väliä vaikka sillon olis jo huhtikuu :)

Isoin ongelma meillä on tilanpuute. Kyllä olis kahvikuppejaki riittämiin mutta penkkiä ja pöytää ihan liian vähän kutsua sen enempää vieraita kylään :0
 
Meillä päädyttiin nyt kuitenkin kasteeseen. Mies ei kuulu kirkkoon, ja mäki lähinnä kuulunut perheen painostuksesta. Lapsi saa sitte myöhemmin päättää itse jatkaako kuulumista vai ei.

Ja kirkon puolestakun saa tilat ja astiat, niin pääseepä helpommallakun meillekkin vieraita on 50 hlö tulossa. Ja kyllä, vaan läheisimmät sukulaiset... ensin halusin pitää vaan kummien kanssa kahvittelut, mutta sain sellasen paskamyrskyn aikaseks oman suvun puolella että ihan sama :D eipähän tarvi kotona siivota. Kummien valinta oli suht vaikeeta, kun oli liikaa vaihtoehtoja, mutta nekin on nyt valittu ja saatu ja pyydetty tehtäväänsä :)

Kutsukorttien kannet askartelin tossa jo, sisätekstit sitte myöhemmin :)
 
Noi seurakuntatalot on tosi käteviä tiloja pitää kastejuhla jos on yhtään ahdasta kotona - tai ei es jaksa siivota hulluna eikä jääkaappitila ja astiat riitä yms. Saattaa olla että jossain paikoissa ottavat muutaman kympin vuokraa(tai ehkä se on vaan jos ei ole kys seurakunnan jäsen..?)? useimmiten kai kuuluu seurakunnan jäsenille ilmaisiin palveluihin(ei nyt muista varmaksi)? Jo ne isot kylmätilat on varsin luksuksellisia..
 
Meille tulee ristiäiset, jotka aiotaan pitää kotona. Tarjoilut tilataan kahvilasta, niin ei tartte siitä stressata, ellei joku nyt innostu laittelemaan vielä jotain extraa. Pitää vaan mun liittyä kirkkoon. Yksi kummipariskunta on jo valittuna, mutta mietitään vielä, pitäisikö olla vielä yksi kummi lisää. Väkeä kutsutaan ihan vain läheisimmät sukulaiset, tyyliin mummit ja kummit, perhe. Tuttu pappi toimittaa tilaisuuden.
 
Onko joku jo aloittanut kutsukorttien askartelun? Mulla alkaa aika käydä tylsäks ja tekeminen loppua niin ostin jo tarvikkeet kutsuihin, jos saisi ne väkerrettyä tässä vielä ennen vauvan saapumista. :joyful: Meillä pidetään kastetilaisuus luultavasti ihan vaan kotosalla, ja vieraita max 20 ja kutsuja tarvitaan alle 10. Mutta kiitos tämän alati pahenevan pregnancy brain-syndrooman, ostin tietty kutsukorttitarvikkeita about 30 kutsua varten...:shy: No ompahan varaa tehdä vaikka kuinka monta prototyyppiä :p
 
Meillä on suullisesti kutsuttu, en sen kummempia kutsuja värkkää..

Just varasin kirkon+srk salin pääsiäismaanantaiksi. Sama pappiki sattuu oleen työvuorossa ku esikoisen ristiäisis.. meille olis ihan sama mut ku kerta sattu oleen sama niin hyvä niin. Tosin viimeks vähän ärsytti kun se yritti käännyttää muakin takaisin kirkon jäseneksi.. noh, yhtä pakana olen edelleen :yuck:

Kummit on pyydetty. Kahvittelulla mennään ja pienemmällä porukalla mitä esikoisesta, kun osa on reissussa eikä pääse.. silti n.15aikusta +lapsia joten ei toivoa mahtua meidän asuntoon!

Tarjoilut tulee oleen ongelma kun on pääsiäismaanantai.. esikoisen ristiäiset oli kans pääsiäisenä ja sillon ei saatu mitään pitopalvelua kun kaikki paikat oli kiinni :woot: pitää nyt taas kysellä ja kokeilla saada edes kakut ym tarjottavat valmiina.. viimeks mun veli leipo mut se ei nyt pääse :shy:
 
Meidän lähes koko lähipiiri vuorotyössä joten äitini jo varovasti kyseli onko ristiäispäivää. Pääsiäisen jälkeistä viikonloppua nyt ajateltiin, jos menis 42+0 niin olis sen 1kk mutta toivottavasti jo vähän isompi :) Itse tehdään tarjoilut mutta paikka mietityttää. Omien vanhempieni luo kaikilla lyhyempi matka mutta nyt kun oma uusi talo, olisi kiva viettää kotonakin. Kuitenkin usean sadan kilometrin ero joten tuntuu vähän itsekkäältä pitää täällä kotona..

Kummeista mulla on älytön stressi. Mun pikkusisko on ihan varma ja muuten lyö tyhjää. Jotenkin mikään ei tunnu oikealta :sad001
 
Meillä on varmaan helmikuun lopus ristiäiset, vaikkakin olisin halunnu jo aiemmin ku haluan alkaa kutsua poikaa jo nimellä :D mutta ehkä ihan hyvä että nyt on aikaa vielä.
Kutsut pitäis tehdä, varmaan samanlaiset ku esikoisella tehdään.
Porukkaa tulee omat perheet ja isovanhemmat sekä kummit, mitkä on viäki auki. Toiset kummit on mutta toiset pitäis vielä keksiä.
Pappia vois jo kyllä soitella että sais saman ku esikoisella, ja ristiäiset on kotona. Kastemalja pitäis viedä kaiverrutettavaksi :D
 
Mulla on yksi läheinen kaveri, jonka kanssa asutaan eri paikkakunnilla. Sille on siunaantunut ainakin 5 kummilasta jo, ja siksi emmin kysyä häntä. Kuinka kutsua kummiksi, kun haluan kertoa, että emme tarvitse kummilahjoja tms. vaan hän on harvoja ihmisiä kenet tunnun pitkältä ajalta ja tiedän hänet ihanaksi ihmiseksi ja kummiksi..? En halua siis hänelle tästä tämän taakkaa tms.. Vaikka elkein hän itse niin ajattelekaan..
 
Huh, nyt on toinen kummi kysytty ja saatu oikein iloinen myöntävä vastaus. Tämä kyseinen kummipyyntö jännitti, sillä itse emmin paljonkin kysyäkö häntä vai ei, mutta tyytyväinen olen. Toinen vielä kysymättä, mutta uskon että suostuu ja en heti parempaa kummia keksisi. Huomenna voisin kartoittaa seurakunnalta miten haluamamme tila on vapaana ja koska saisi papin paikalle. Nyt uskaltaa jo tehdä asioita, kun poika on syntynyt. En tämän lapsen kohdalla jostakin syysttä uskaltanut edes kummia kysyä ennakkoon, vaikka esikoisesta kummit olivat hyvissä ajoin selvillä.
 
Me ollaan kans kysytty kummit ja aloin miettiä ristiäisiä. Toinen kummeista on mun paras ystävä, jolla on jo 3 kummilasta, varovasti häneltä kuitenkin kysyin ja vannotin, ettei saa mitään lahjastressiä ottaa. Haluan vaan kummit, jotka olisivat lapsen elämässä mukana. Sunnuntaina käytiin kaupoilla ja löysin korttitarvikkeet. Ostin kans 20 korttiin tarvikkeet, vaikka 10 vaan tarvitaan :hilarious: no mutta voishan sitä vaikka askarrella sit kiitoskortit vaikka veljesten kuvalla sitten :joyful: jotenkin mukava suunnitella näitä juttuja, vaikka ikinä ei tiiä, miten hommat menee tästä. Jännittää kamalasti jo lähestyvä synnytys.
 
Nyt kysytty yks kummi ja toisille pitäis vielä paketti lähettää. Kutsut tehty ja pappi ja päivä varattu, eka leipomiskokeilu menos. :D 26.2 saa junior nimen ♡
 
Meillä on nimi nyt varmistumassa. Toki makustellaan vielä mutta kyllä se taitaa olla se.

Mua harmittaa edelleen kun mies ei halua kastetta, eli me ilmoitetaan nimi vaan maistraattiin kunhan isyys on vahvistettu. Nimijuhla pidetään miehen synttäreiden yhteydessä, näin on mietitty..
 
Meillä pappi kävi eilen ja kaikki on ny sovittu. Yks kummi kieltäytyi loukkaantuen siitä että edes kysyttiin häntä joten saa nähdä miten jatkos ystävyyden käy, mutta onneks saatiin silti yhdet kummit pojalle. Harmittaa paljo silti.
 
b668d0245f91788e252f1b5664090616

Ristiäiset olis melkeenku pitämistä vailla valmiit.. niin tietty voishan se vauva sitä ennen tulla :D
 
Takaisin
Top