Ristiäiset/nimiäiset, kummit yms...

Meilläkin on tila, pappi ja muusikkokin varattu, melkein kaikki kummit kysytty, askartelutarvikkeet ostettu, mut vauvan pitäis vielä syntyä... :D
 
Me pidetään ristiäiset kotona ja nyt mietin että mistä kastemalja? Esikoinen kastettiin kirkossa joten meillä ei ole mitään maljaa entuudestaan. Varmaan pappi voi tuoda kastemaljan tullessaan mutta olisi ehkä kiva että on joku oma. Joku mummon vanha kristallimalja olisi varmaan kiva jos sellainen jostain löytyy. Te ketkä pidätte ristiäiset kotona, mitä kastemaljaa te käytätte?
 
Mummoni toi esikoisen ristiäisiin kastemaljan, joka ollut käytössä äitini ristiäisistä saakka :) myös enoillani ja minulla sekä sisaruksillani. Pyydän sen häneltä tälläkin kertaa.
 
Meillä myös sama malja, jota on käytetty niin minulla, veljelläni kuin kaikilla lapsillani.

Toki olen miettinyt, että olisi ollut hauska ostaa esim. IITTALAN kastehelmi-maljat kaikille omansa, niin saisivat ne joskus mukaansa.

Muistakaa sitten keittää kastevesi :wink. Esikoisesta muistan kun ristiäiset lähenivät ja äiti tuli käymään muutama tunti ennen apuun, niin kysyi että oletko keittänyt jo kasteveden :) mä olin aivan hoo Moilanen. Vanha kansa väittää, että kastevesi pitää keittää (ja tietty jäähtyä). Sitten tuo vesi tulisi ottaa talteen kasteen jälkeen tai kastella joku tietty kasvi :)
 
Minä ostin omille lapsillemme kastemaljan kultasepänliikkeestä. Se jää muistoksi ja halutessaan meidän lapset saa käyttää sitä omia lapsiaan kastaessa :)

Huomenna täytyy soitella kirkkoherranvirastoon ja kysellä päivämäärää mikä sopisi papille ja meille :) maaliskuun loppupuolelle menee :)
 
Nimenantojuhlat pienessä piirissä. "Kummit" ollaan valittu, muuten en oikeen ole asiaa miettinyt. Ensimmäiset on kastettu kirkkoon ja äiti piti juhlat ja hoiti kaikki, me vaan mentiin paikalle. Oltiin silloin juuri muutettu Ouluun ja molempien suku Satakunta-Helsinki akselilla. Ekoista nyt siis jo 16 vuotta aikaa ja olen eronnut kirkosta jo aikapäiviä sitten. Meinasin että piitäskö liittyä takasin, no passasin ko laskin mun kirkollisveron 600€ vuodessa. Sillon nuorena ajettiin sukulaisiin kokoajan, nyt saavat kyllä sukulaiset ajella tänne. Enkä edes halua kutsua kuin ihan lähisukulaiset, äitillä kun lähti aina lapasesta ja poikien ristiäiset oli ihan hirmu stressaava kokemus.
 
Mä ostin kans esikoiselle kultaliikkeestä maljan, mihin nyt kaiversin jo uudenki nimen ja kastepäivän valmiiksi. Se saa jäädä sitte sukumaljaksi :)
Meillä nyt sunnuntaina ristiäiset enkä oo tehny vielä mitää. Poikien vaatteet ja oma vaate tekemättä, siivoukset ja kokkaukset tekemättä, kukka-asetelman käyn torstaina tilaamas. Pitäis esikoisen nimiki kirjailla kastemekkoon.
 
Meillä alkais kaikki olee nyt valmista ristiäisiä varten. Sama kirkko, sama pappi ja sama kakku kahvi paikka kun esikoisella. Suku kastemekkoa ollaan käytetty miehen puolelta jossa kaikki on kastetty (jopa mieheni yli 30 vuotta sitten) koko nimi on päätetty ja 3 kummia myös = ) kutsut lähetetty ja voileipä kakut tilattu = ) ite teen sit kakut sun muut samalla tavalla kun esikoisen ristiäisiin :Heartred nii ja valokuvaaja tulee myös (meijän hyvä ystävä joka otti hienoja kuvia myös esikoisen ristiäisissä) ei tarvii sit ite miettii että kuka ottaa ja mitä kin kuvii kun on yks "ulkopuolinen" palkattu huolehtimaan siitä = )
 
Minkälaisia tapoja teillä on ollut, kun kysytte kummiksi? Ja minkälaisia perusteita on kummin "valinnalle"? Mietin itse kirjeen / kortin lähettämistä, jolloin ihmiset saisivat mietintäaikaa. Aikaa siksi, että voivat myös kieltäytyä, kun toinen on juuri todennäköisesti tulossa kummiksi ja toisella on jo useita kummilapsia. Mutta taidan tehdä tästä itsöleni vain vähän liian suuren "ongelman" :D ainakin siltä alkaa tuntua.
Muuten meillä ristiäiset on vasta 2kk kuluttua töiden vuoksi, joten tarjoiluja yms. ehtii miettiä.
 
Makarelli mä laitoin runomuodos viestillä yhdelle kummille (joka loukkaantui tavasta ja kieltäytyi) ja toisille joiden tiedettiin suostuvan lähetettiin paketti missä oli kutsu ristiäisiin ja kirje. Sitte pyysin kahvilla viimestä kummia 5pv ennen ristiäisiä ja se suostu :D mutta me kysyttiin kummit vasta pari viikkoa ennen ristiäisiä esikoisellaki ja nyt, ristiäiskutsujen myötä. Tämän kieltäytyneen kaverin mielestä tapa oli todella huono ja typerä.
 
Minä lähetin runon viestillä kahdelle kummille, mietin kirjettä mutta ajattelin että viestilläkin asia hoituu ja kummi saa juuri tätä miettimisaikaa kun toinen on juuri tullut kummiksi toisen kaverimme lapselle niin en osannut myöskään sanoiksi pukea ajatuksiani miten sen kertoisin/kysyisin.
Osa on vielä mietinnässä.
Kasvotusten tai soittamalla olen aiemmin hoitanut nämä kummiksi kysymiset. :)
 
Pääsiäisenä ois meidän murun kaste. Sama pappi joka 18vuotta sitten kastoi minun siskonkin. :) nyt pitäis varmaan nimeäki miettii, minusta vaan on kiva kuttuu toista vauvvaks ja pojaks. :D
 
Mä ihan vaan oon soittanu ihan vaan kummi ehdokaille ja kaikki on suostunu (tiesin sen jo etukäteen) ja kummit ollaan valitti sillä perustein että vähintään 2 kuuluu kirkoon ja kolmanella ei niin väliä. Yksi kummi on miehen sisko toinen oma veli ja kolmas hyvä ystävä = )
 
Meille tulee 10 vierasta jos kutsutaan vain lähiomaiset. Ei olla vielä päätetty kutsutaanko muitakin sukulaisia. Kutsutteko omat kumminne ristiäisiin? Jonkun ohjeen mukaan se olisi hyvien tapojen mukaista.
 
Minusta tuntuu, että meille tulossa hirveesti vieraita kun 40.. ei kutsuta omia kummeja. Vain ne ihmiset jotka tulevat olemaan osa vauvan elämää.
 
Kummitätejä 2kpl on ollut tiedossa jo pitkään ja kysyttynä. Tänään sitten veljeni tuli sairaalaan ja kun piti vauvaa sylissä niin kysyin häntä.. Hän ihan purskahti itkuun ♡ veljeni reaktiosta huomasin vahvasti että vauva saa parhaimman kummisedän mitä toivoa saattaa
 
Takaisin
Top