Ristiäiset/nimiäiset, kummit yms...

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Tässäpä uusi aihe.
Alkaa kohta olla ajankohtainen.

Eli kastetaan teidän vauva vai pidetäänkö nimiäiset?

Montako kummia?
 
Meidän vauva kastetaan.
Monella perinteenä että olisi sama pappi joka on vihkinyt ja kastanut aiemmat lapset, meidän perinteeksi näköjään muodostuu se että joka lapsen on kastanut eri pappi, millään kerralla ei ole ollut sitä edellistä enää vaihtoehtona! :D meitä ei ole vielä vihitty.

Päänvaivaa aiheuttaa kummit.. kolme lasta jo on ja heille kummit saatu valittua vaan nyt en tiedä, ketä pyydetään. Nykyään kun moni ei edes kuulu kirkkoon niin sekin aiheuttaa päänvaivaa. Ja jotenkin on sellainen olo että kummius olisi "rasite" kummille, nykyään kun tuntuu että kummit on vain lahjojen ostajia..
Miten te olette asian ratkaisseet?
 
Meillä on nimiäiset. Kumpikaan ei kuuluta kirkkoon, mutta lapsi saa sitten itse liittyä mikäli haluaa :)

Ja yksi kummi on ollut varma jo vuosia ja hän on tällä hetkellä ainoana, enkä tiedä pyydetäänkökään muita :)
 
Meidän poika kastetaan myös. Oon jo vähän kaavaillu ristiäisiä, jotka olis tarkotus järkätä meillä kotona. Perinteitä papin suhteen ei ole.. Ollaan tavattu yhtä tosi kivanoloista pappia (jota mahdollisesti pyydetään) tai sit miehen tuntemaa erästä pappia, joka tulis sit eri seurakunnasta. :)

Meillä tosiaan eka lapsi, joten kummien valitseminen ei varsinaisesti tuottanut vaikeuksia. Eikä meidän tuttava/ystäväpiirissä kummiutta pidetä rasitteena eikä lahjojen ostajina. Mekin ollaan jo tulevina vanhempina sanottu että ei mitään turhia ostoja :D Meille tärkeintä on se, että kummit on lapsen elämässä ja kasvussa mukana :)
 
Meän muksu kastetaan ja mun isä kastaa. Pidetään hyvin pienet ristiäiset; mun ja miehen vanhemmat sekä kummit. Ei varmaan kutsuta edes sisaruksia; itsellä on niitä 8 kumminkin. Virallisia kummeja on 2 ja yksi epävirallinen :) meillä on tuossa vieressä kirkko ja seurakuntakoti. Sinne ajateltiin sitten järkätä :) nimet vielä lapselle vaihtelee, mutta ne saakin vielä. jotkut nimet pistettiin jo hätäkasteen varalle, mutta vasta kirkolle menevät paperit nimineen on viralliset.
 
Meillä on kauhee kina kun mä sanon että kastetaan ja isä onkin sitten vaan että ei todellakaan mitään kirkkohömpötystä. Olen kyllä siinä päätöksessä että kastetaan, enkä aio asiassa hänen mielipidettään kuunnrlla ennenkuin tosissaan ilmasee kiinnostusta lapseen edes viimeistään synnytyksen jälkeen. Kaksi kummia mulla ois valmiina, molemmat naispuolisia niin ois kiva saada kyllä 2 miestäkin jostain syystä o_O
 
Meillä tulee ristiäiset, pidetään pääsiäisenä kun on pitkämatkalaisia. Yks mun ystävä(hänen mies ei kuulu kirkoon) ja sit mun sisko ja sen mies pyydetään kummeiks. Samalla lailla ku esikollaki et yks sukulais ja yks kaverikummi :) ja miehet on sit bonuksena :D

suht pienellä porukalla ollaan, vanhemmat ja sisarukset perheineen ja mun elossa olevat isovanhemmat jos viel jaksavat tulla. Ikää jo 90tänävuonna ni voi olla et nämä kemut jo jää väliin, esikon ristiäisiin viel tulivat ja hyvä niin kun meil oli kirkollinen siunaus meidän liitolle sit yllärinä samalla :)
 
Muokattu viimeksi:
Kastetaan, koitetaan saada sama kastepappi ku esikoisella ja kotona kastetaan niinku esikoinen :)

Kummit on vähä auki. Tai siis miehen veli ja tyttöystävä pyydetään jossain vaihees, mutta sitte pitäis vielä keksiä 2 kummia.
Esikoisella on 4 kummia nii tällekki koitetaan saada.
Eikä me pidetä kummiudes lahjoja tärkeänä vaan sitä aikaa, mitä viettää kummilapsensa kans.
 
Meillä tullaan myös kastamaan (vaikkakin on vielä tässävaiheessa vaikea itsen ajatella niin pitkälle eteenpäin:grin!)
Kummiasia ollut kieltämättä hieman haastavaa.. mulla on vaan yksi veli joka ei kuulu kirkkoon ja miehellä yksi sisko jolla ei puolisoa. Ystäviä on siis jouduttu käyttämään, myös yksi läheinen serkkuni on yhdelle kummina. Mutta pieni suku ja paljon omia lapsia ei helpota näissä!
Me ei todellakaan olla lahjoihin katsottu, päinvastoin tehty aina selväksi ettei niillä ole tässä merkitystä. Hyvien ystävien kanssa varsin helppoa se kombo- ne tuntee meidät hyvin eikä paineita olla luotu mihinkään suuntaan. Joitakin nähdään enempi, toisia vähempi. On sovittu ettei lahjota es jouluna, ja synttäreilläkin pienesti vain jos pääsee paikalle.

Oma hyvä ystäväni on puolisoineen jo kahdelle meidän lapsista kummi, ja tarjoutui pyytämättä jo tälle tulevallekin!:Heartpink olisi ollut varsin hakusessa muuten!
 
Millekään siis ei ole lahjat todellakaan tärkeätä mutta ihmisillä on niin kiire nykyään ettei hirveästi keretä näkemään niin sitten tulee ajatustapa että sitten pitää olla lahjoja..
Täytyy varmaan tehdä selväksi tuleville kummille (jahka ne saadaan päätettyä ja kysyttyä) etteä lahjat eivät ole pääasia.

Itseä se vain kovin rassaa ja mietityttää. :/
 
Meillä pidetään ristiäiset.. ja kummeja olis jo vähä liianki monta tulossa! Ite haluaisin pyytää siskoni ja kaksi hyvää ystävääni. Mieheni pyytää ainakin yhden kaverinsa, ja ehkä myös yhden epävirallisen "kummin" (ei kuulu kirkkoon). Miehellä lähes kaikki kaverit on semmosia jotka ei kuulu kirkkoon ni ehkä noita epävirallisia tule pari
 
Mulla on kauhea ongelma kun mun paras miespuolinen ystävä oikeen tunkee itseään kummiksi.. ja vaikka onkin ihana ihminen niin ei hänestä oo mielestäni siihen kummitehtävään enkä jostain syystä luota häneen niin paljoa että ansaitsisi paikkaa. Mutta tämäpä tarjoutui ja en suoraan kieltänyt vaan koitin kierrellä ja kaarrella kun en halunnut loukata niin nyt elää ihan siinä käsityksessä että hänestä kummi tulisi. Ja on jo vanhemmilleen jutellut että hänestä ehkä tulee Kaarinan lapsen kummi ja plaaplaaplaaa... Ja hänen vanhemmat on aina olleet tosi ihania niin tietty hekin hehkuttaa nyt lasta... aaaarghh miks oon niin nysvä että pelkään loukkaavani jos sanon asian suoraan
 
Gagezz.. voi ei! Onpa hankala tilanne.. meilläki miehen sisko änkes esikon kummiks, tulokkaan ristiäisiin ei vissiin aikonu edes tulla :shifty: on vähä huithapeli niin olis haluttu vaan läheiset ystävät kummiks mut anoppi sit veti herneen nokkaan ku epäröitiin sitä kummiutta mut on se nyt kummi mut sylikummi on hyvä ystävä ja sen tuleva puoliso myös yks kummi. Eipä tuo täti kauheasti varmaan kummin roolissa näy.. elää niin eri elämänvaihetta.
Ah ja mun kaveri jota pyydettiin tulokkaan kummiks on jo ihan hepakassa.. tulee huono omatunto kun oon ite sen lapsen epävirallinen kummi kun en kuulu kirkkoon ja jotenki mä en ihan niin paljon ole jaksanu asiaa miettiä :facepalm:
 
Meillä on edelleen ristiäis-nimiäis asia auki. Ilmeisesti ei kumpaakaan tule, koska mies ei suostu kasteeseen ja mä en osaa aatella että nimiäisillä ois sen kummempaa "virkaa". Samalla vaivalla kastettaisiin. Todennäköisesti ilmoitetaan vaan nimi maistraattiin ja se on siinä. Jos ei mies jostain syystä pyörrä mieltään ja anna kuitenkin kastaa.
 
Meille tulee ristiäset, vaikka en ole kovin uskovainen. Olen jo pyytänyt minun haluamani kahdet henkilöt kumiksi, mieheni harkitsee vielä ketkä hän pyytäisi.

Meillä suurin ongelma on että anoppi on varannut ja maksannut hiihtomaktan yms just pari kuukaautta LA n jälkeen, ja pyysi ettei juuri silloin järjestettäisi mitään :banghead:. En voi tietää milloin vauva syntyy, mutta seurakunta ilmesesti haluaa että ristiäiset pidetään viimeistään noin 2 kk syntymään jälkeen. Harmittaa kun ainakin pari viikonloppua on nyt jo hänen estämiä kun haluasin pitää ristiäiset niin lähellä sitä 2 kk kun vain mahdollista että vauva ehtisi kasvaa vähän isommaksi.
 
Mä taas haluan pitää mahdollisimman pian ristiäiset pois alta, esikoinen oli liki 6vk ristiäisten aikaan. Varmaan samoihin aikoihin taas pidetään.
 
Mua rassaa myös kummiasia. Ekan kohdalla osui ja oli helppoa, mutta meillä ei oikein ole sisaruksia eikä läheisiä sukulaisia, joita näkisin viettämässä aikaa uuden tulokkaan kanssa. Toisaalta minulla ei myöskään ole kovin läheisiä ystäviä uudella paikkakunnalla, niin ns. vanhat kaveritkin on sitten kaukana meidän arjesta En tiedä mistä löytäisin yhtä hyvän kummin toiselle kuin ensimmäiselläkin on..
 
Meille tulee ristiäset, vaikka en ole kovin uskovainen. Olen jo pyytänyt minun haluamani kahdet henkilöt kumiksi, mieheni harkitsee vielä ketkä hän pyytäisi.

Meillä suurin ongelma on että anoppi on varannut ja maksannut hiihtomaktan yms just pari kuukaautta LA n jälkeen, ja pyysi ettei juuri silloin järjestettäisi mitään :banghead:. En voi tietää milloin vauva syntyy, mutta seurakunta ilmesesti haluaa että ristiäiset pidetään viimeistään noin 2 kk syntymään jälkeen. Harmittaa kun ainakin pari viikonloppua on nyt jo hänen estämiä kun haluasin pitää ristiäiset niin lähellä sitä 2 kk kun vain mahdollista että vauva ehtisi kasvaa vähän isommaksi.

Meidän lapsi kastettiin yli 2kk vanhana (2kk+viikko), eikä ollut mikään ongelma.
Nyt haluan siksi aiemmin jotta vauva olisi rääpäleempi. Ettei juuri olisi kerinnyt kasvaa vielä. Ei siis kasteajan vuoksi, vaan jotta vieraat näkee lapsen aiemmin.
 
Eka lapsi kastettiin 2kk päivänä ja oli isot (n.50hlö) juhlat. Kutsuttiin omat perheet ja lähisukulaiset (sedät, tädit,serkut) sekä pari kaveria. Kummit pyydettiin ennen vauvan syntymää ja kaikki sujui helposti. Kaste oli kirkossa ja juhlapaikka seurakunnan ilmainen tila kirkon lähistöllä.
Toisen kanssa kaikki on aika auki. Luultavasti kutsulista on sama, sillä emme ole pitämässä hääjuhlaa lähivuosina, vaikka naimisiin on aikeita mennä. Ajankohtaa ollaan vähän suunniteltu, eli lähinnä poissuljettu niitä päiviä, kun tietyt ihmiset eivät pääse paikalle. Osa sukulaisista tulee kaukaa ja sen vuoksi luulen että juhla pidetään taas 1-2kk syntymästä, että ehtii ajoissa ilmoittaa. Kummit on edelleen pohdinnan asteella. Molemmat valitsevat yhden ja miehellä taitaa olla tiedossa, itse oon vielä epävarma. Harmi, kun ei oo sellaista selkeää valintaa, että tietyn ihmisen ehdottomasti haluaisi kummiksi. Kirkkoon kuulumattomuus sulkee osan läheisistä pois.
 
Takaisin
Top