Ristiäiset ja nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä taas toivoisin,että ristiäiset ehdittäisiin pitää ennen joulun pyhiä ja sais sitten ihan rauhassa keskittyä joulun viettoon. Nimi varmaan pidetään salassa siihen saakka kun on kastajaiset,jos juhla saadaan järjestettyä mahd. Nopeasti synnytyksen jälkeen.

Meillä muuttu ristiäissuunnitelmat, meinattiin pitää ensin seurakunnan tiloissa, mut pidetäänkin sittenkin "mummilassa" eli minun äidillä. Sinne mahtuu kyllä, ja siellä on kastemalja ja valkoinen pöytäliinakin jo valmiina. Eikä oo kiire mihinkään, saa ristiäiseväät valmiiks jääkaappiin odottelemaan jne. Ja äitini meinas leipoa mm. pullaa, eipä tarvitse niitäkään kuljetella mihinkään.
Äitini erosi kesällä miehestään ja asui yksiössä, eikä meille kotiin niin paljon vieraita mahtuis, mutta äiti muuttaa nyt takaisin miehensä kanssaan samaan asuntoon josta lähtikin, niin siellä mahtuu kaikki olemaan vaikka kaksio onkin.
Ristiäiskorttien teko pitäisi aloittaa, ostin jo kaikki tarpeetkin. Teemavärinä on vaalea violetti ja mistään ei löytynyt mitään vaaleaa violettia, paitsi korttipohjia ois löytynyt.. koristetarratkin piti tilata netistä, eikä nekään ole vauva-aiheisia millään tavalla. Harmi, kun vauvajutut on kaikki perus vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä, kun ei kaikki niitä värejä halua käyttää..

Muokattu viimeksi:
Mulla ei ole mitään hajua,minkälaisia ristiäisaskartelu tuotteita on saatavilla. En ole koskaan,mitään kutsukortteja lähettänyt tai kotia koristellut juhlapäivälle. Tekstiviestillä vaan ilmoittanut,koska kaste on. Mutta meillä onkin niin pienet juhlat,omat vanhemmat ja meidän sisarukset vain kutsuttu,joten olisi aika hassua lähettää heille kutsut :) kotona tarjottu itse tehty täytekakku ja kahvit,näin simppelit kekkerit meillä :) nimi vain on vielä ihan mysteeri,täytyy odottaa että neiti syntyy niin näkee minkä näköinen hän on :)

Tietääkö kukaan mistä voisi tilata ristiäiskakun päälle hauskoja vauvakoristeita? Tavallisissa kaupoissa on sellaisia tylsiä ja melko kalliita. Ja jos päräytetään samalla naimisiin niin tietty siihen tulisi myös hääparikoristekin. Mä mietin ebayta mutta onkohan se ihan viisasta?

Mie oon niin tylsä että kakun päälle kelpaa pienet jalat jollai marketin muotilla :) Mut miusta ihan kotimaisissa verkkokaupoissa on kivoja kakun koristelu juttuja vauvateemaan liittyen. Esikoisen kakkuun sillon mietin tilaamista mut päätin olla tylsä ja jätin tilaamatta :grin Ite tein kakun ja varmaan teen nytkin.

varpahat, kurkkaa sivulta www.decorahouse.com, sieltä aion tilata itse koristeita nimiäisiin ja siellä näytti olevan myös muutama kakunpäällinen :)

Meillä siis suunnitelmissa järjestää nimiäiset miehen vanhempien kotona kun sinne mahtuu enempi vieraita kun meidän kaksioon.
Paikalle tulee vain lähisukua ja muutama ystävä. Kummeille askarrellaan todistukset ja nimen paljastamiseen on miehellä idea jonkinlaisesta taulusta!
Onneksi nimiäismekkoa ei tarvitse miettiä vaan minun taidokas mummi on neulomassa kaunista valkoista mekkoa tytölle. (Toivotaan nyt että varmasti on tyttö :D) siihen vielä valkoiset sukkahousut ja pitsisukat ja joku ihana pääpanta.
Itse leivomme miehen kanssa sinne riisipiirakoita ynm. Ja äitini ja varmaan myös anoppi leipovat jotain. Koristelunkin olen jo suunnitellut, tuolla sivustolla minkä mainitsin oli ihania koristeita, täytyy koittaa kuitenkin olla maltillinen niiden kanssa *_*

35+2 <3

varpahat, kurkkaa sivulta www.decorahouse.com, sieltä aion tilata itse koristeita nimiäisiin ja siellä näytti olevan myös muutama kakunpäällinen :)

Meillä siis suunnitelmissa järjestää nimiäiset miehen vanhempien kotona kun sinne mahtuu enempi vieraita kun meidän kaksioon.
Paikalle tulee vain lähisukua ja muutama ystävä. Kummeille askarrellaan todistukset ja nimen paljastamiseen on miehellä idea jonkinlaisesta taulusta!
Onneksi nimiäismekkoa ei tarvitse miettiä vaan minun taidokas mummi on neulomassa kaunista valkoista mekkoa tytölle. (Toivotaan nyt että varmasti on tyttö :D) siihen vielä valkoiset sukkahousut ja pitsisukat ja joku ihana pääpanta.
Itse leivomme miehen kanssa sinne riisipiirakoita ynm. Ja äitini ja varmaan myös anoppi leipovat jotain. Koristelunkin olen jo suunnitellut, tuolla sivustolla minkä mainitsin oli ihania koristeita, täytyy koittaa kuitenkin olla maltillinen niiden kanssa *_*

35+2 <3

Kiitti, tuolta löytyikin tosi kivoja! :)

Tukekaa ihmeessä jotain paikallista harrasteleipuria ja teettäkää hällä joku spektaakkelikakku koristeineen!

Itselle on ainakin ollut yksi suurimpia kunnia-asioita päästä tekemään niinkin merkittäviä kakkuja kuin ristiäis/nimiäiskakut.

Ei olla edes päätetty pidetäänkö ristiäiset vai nimiäiset. Minä en enää kuulu kirkkoon, mutta mies kuuluu. Jos pidetään ristiäiset, niin ei kyllä mitään hajua kummeista. Useimmat potentiaaliset ehdokkaat kun eivät kuulu kirkkoon.
Itse teen tarjoilut, kuten aina tähän saakka. Esikoisen kakkuun tein sokerimassasta vaaleansiniset tennarit.
Kotona pidämme juhlat ja lähimmät kutsutaan.

Me pidetään ristiäiset samalla, kun juhlitaan esikoisen 2-vuotissynttäreitä. Hän kun on syntynyt joulukuun lopussa ja ristiäisten ajankohta lienee vuodenvaihteessa, niin tuntuisi hassulta järjestää kahdet juhlat peräjälkeen. Viimeksi juhlittiin ristiäisiä ravintolassa, mutta tällä kertaa taidetaan järjestää juhlat kotona. Pääsee siinä ainakin vähemmillä kuluilla, vaikka vaivaa toki on vähintään tuplasti enemmän. Vieraita jo pelkkiin ristiäisiin tullee noin 20 ja siihen päälle vielä kaveriporukasta synttäreiden juhlijat, eli varmaan noin 30 henkilössä pyörii vierasmäärä. Tiskikone saa laulaa koko päivän!

Meillä ei ole vielä mitään hajua kummeista. Itsellä voi olla toiveita, mutta sitten "suosikkityypeillä" on jo niin monta kummilasta, että miten monta pariskunta voi kestää? Yritin ajatella "out of the box", mutta sitten edessä on se, että isompi porukka ei kuulu kirkkoon tai mielellään erottais jos vaan sais aikaseksi. No, eiköhän tääkin jossain kohtaa aukene. Sais sen lapsen maailmaan ensin, niin olis niinku tarpeen edes tämä pohdinta. .. Se onni on pienessä perheessä, että suosikkiehdokas-kummeja ei tarvitse "säästellä" tuleville lapsille. Mutta seurakunnan tiloissa varmaan ollaan, koska meillä on niin pieni koti, että äkkiä en voi kuvitella tänne kymmeniä ihmisiä (keskellä talvea, kesällä olis ihan eri).

Mä oon jo alkanu pienessä päässäni suunnittelee tarjoamisia nimiäisiin.. ja ylipäätää koko juhlaa.. mut mies ei lämpene.. yks päivä yritin kertoo et millasta kakkua oon miettiny ni mies totes "no pitäskö se sit jo alkaa tekemää sitä ni on varmasti valmiina sitte" no joo,varmaa teen juustokakun valmiiks :D

Mä olen varannut jo kirkon ja seurakuntatilan ja hyvä että kastemekkokin ei ole valmiina :D
Ollut tässä kotona liikaa aikaa ajatella , niin olen sitten päätynyt siihen että teen kaiken mahdollisen nyt ajoissa.. ja tarjoilutkin mietitty aika pitkälle..

Mitäs mieltä te ootte näistä perinteisistä kastemekoista pojilla? Mä kyllä itse haluan perinteistä mutta haluisin jotenkin siitä poikamaisen.. muutenkin kuin vaikka sinisellä nauhalla. Ideoita?

Mielessä käynyt nyt liivi mekon päälle? Tai sit isännän lapsuuden vauva kravatti tuolla olis valmiina. Mutta meneekö teistä överiksi?

Lakritsi 36+1

Eikai sitä kastemekkoa ole tarkoitus käyttää kuin vain sen kasteen ajan. Jokaisissa ristiäisissä joissa olen ollut on kastemekko otettu pois kasteen jälkeen ja ns juhlavaatteet on vauvalla sitten ollut päällä. Sen takia musta tuntuisi hassulta mekon päälle laittaa joku liivi tai kravaatti ja luulen, että ainakaan vanhemmat ihmiset eivät tätä ideaa ehkä tajuaisi. Tosin meillä on tulossa nimiäiset niin ei tarvitse kastemekkoasiaa edes miettiä. Musta kastemekot on kyllä kauniita sekä tyttöjen että poikien päällä :)

Mä taas olen ollut vain sellaisissa ristiäisissä, joissa kastemekko on ollut vauvan päällä koko ajan. :D Oma poikanikin on kastettu ja hänellä oli koko juhlan ajan päällään se kastemekko. Jos kravatti tai liivi näyttää hyvältä kastemekon päällä niin voishan sellanen olla kiva lisä. :)

Meidän tytölle pidetään nimiäiset ja hän saanee päälleen saman nimiäismekon+pääpannan, joita siskonsakin käytti.

Minäkin olen ollut sellaisissa kastajaisissa jossa kastemekko otetaan pois tilaisuuden jälkeen. Itse henkilökohtaisesti pidän vähän tökerön näköisenä jos sitä kaunista valkeaa pukua aletaan peittämään jollakin asusteilla, juhla-asu on sitten sen mekon alla :)

Minäkin ottaisin ennemmin pois sen mekon kastamisen jälkeen... ja juhlapuku kravatteineen siellä alla.. makuasioita, tietysti.

Meillä tulee nimijuhla ja tyttö pukeutuu samaan, isoäitini tekemään, kastemekkoon kuin sisareni ja minä aikoinaan. Perinteet on kivoja. :p

Voi olla, että pappi ihmettelee jos kastemekon päällä on liivi tai kraka tai jotain. Mieluummin kannattaa tosiaan riisua mekko kasteen jälkeen. Mekko on kuitenkin sen kasteen ja armon symboli. Ideana on se valkosuus/puhtaus ja pituus, jotka peittää aikalailla kaiken alleen. Vähän niinku papin valkonen kaapu/alba.

Meillä lasta ei kasteta, ja oon ruvennu miettimään, että onko olemassa jotain hätäkastetta vastaavaa. Tyyliin jos lapsi syntyy siinä kunnossa, että näyttää ettei se elä kauaa (kuitenki hengissä), niin rekisteröidäänkö sitä mihinkään? Kauanko pitää elää kohdun ulkopuolella, että rekisteröidään ja saa virallisesti nimen ja kaikki?

Täällä ois ristiäiset nyt varattu! Saatiin vuoden viimeiselle päivälle omasta toiveesta. Aiempi viikonloppu kun on joulu ja haluttiin joulukuun puolelle, ni ainoa vaihtoehto oikeestaan tuo. Isyysasiat ei kerkee joulukuun muille viikonlopuille..

Mileim + pikku typynen 4vrk

Täällä ois ristiäiset nyt varattu! Saatiin vuoden viimeiselle päivälle omasta toiveesta. Aiempi viikonloppu kun on joulu ja haluttiin joulukuun puolelle, ni ainoa vaihtoehto oikeestaan tuo. Isyysasiat ei kerkee joulukuun muille viikonlopuille..

Mileim + pikku typynen 4vrk

Hei miten se menee, pitääkö itse välittömästi ilmoittaa jonnekin isyysasioihin liittyen kun vauva syntyy? Haluaisin että se 30 päivän aika alkaisi heti siitä kun lapsi syntyy, olisi kiva saada ristiäiset mahdollisimman nopeasti. Vai lähteekö syntymän jälkeen välittömästi tieto jonnekin?

Takaisin