Ristiäiset ja nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katjusha, johan teillä oli kato käynyt vieraslistalla, mutta onneksi kuitenkin oli hyvät juhlat.

Meillä ekana siirrettiin ristiäiset.. nyt ne peruttiin kokonaan minun selkä sairauden takia. Pappi tulee kotiin kastamaan lapsen.

Harmittaa , mutta tärkeintä on että lapsi saa kasteen ja nimen.

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset. Kauhee stressi ja järkkääminen parin tunnin takia.. Enne ku huomasinkaa ni ristiäiset oli ohi :D Vieraista suurin osa lähti jo heti kahvien jälkeen kun olivat pitkän matkalaisia. Mutta tilaisuus oli rauhallinen ja pääasia et tyttö sai nimen. Neitiki nukkui kasteen ajan. Ärsytti vaan hiukan kun kasteen jälkeen ihmiset tuli tarkastamaan meiltä mikä se nimi olikaan. Pappi lausui nimen ilmeisesti vähän huonosti vaikka omasta mielestäni lausui ihan normaalisti.. Sitä miehelleki sanoin ennen tilaisuutta et monesta vetoo et joku tulee kysymää mikä se nimi olikaa.. Se miten hyö kuulivat nimen, ei ees oo mikää nimi et ois voineet vähän järjellä miettiä :D

Meillä oli ristiäiset viime sunnuntaina. Pidettiin seurakuntatalolla ja vieraita oli himpun vajaa 30. Meni kyllä niiiiiin hyvin ja miehenkin kanssa totesimme kotiin päästyämme että ollaan vissiin opittu jotain juhlien järjestämisestä kun nyt oli ekaa kertaa sellainen olo juhlien jälkeen että oli kyllä toki väsy, mutta ei sellanen että romahtas :D Kaikki ruuat sun muut olin tehnyt etukäteen ja kaikki ruuat myös olin tehnyt sillä idealla että ne oli helppo toteuttaa. Itse juhlapaikalla meillä ei ollut mitään kahvittelu-emäntää mutta itse ehdittiin hyvin laittaa kaikki valmiiksi ja esille ennen kastetta. Ja kun alettiin siivoamaan kahveja pois niin siellä olikin varmaan 10 apulaista samantien auttamassa. Ehdin käydä imettämässä kun kaikki tiskit olikin sillä välin jo pesty ja paikat laitettu kuntoon.

Ainoa mikä sitten alkoi verottamaan voimia oli kun mentiin ristiäisten jälkeen aikaisin nukkumaan niin ehdittiin about tunti nukkua niin esikoinen tuli herätttämään ja oli yltäpäältä oksennuksen peitossa. Samoin oli hänen sänky.... Ja tottakai oli saanut just ison lautasellisen mustikkapuuroa iltapalaksi. Noh, siinä sitten menikin se yö esikoisen oksentamisen kanssa. Tuntuu etten ole vieläkään ihan palautunut.

Hihii, meillä oli kastajaiset tänään :hilarious:
Nimi on kyllä annettu pojalle jo marraskuussa, kun silloin ei vielä tuntunut hyvältä ajatukselta kastaa niin pientä ja infektioherkkää keskospoikaa.. sittenpäs joulu-helmikuu sairasteltiin ja valvottiin yöt niin eipä paljoa ollut jaksamista kastajaisiin. Sittenpä oltiinki jo kevään korvalla ja tietona oli että meidän vihkipappi ja pari lastammekin kastanut pappi palaa töihin kevään aikana joten siirsimme ne sinne.. noh, vihdoin viime viikolla sain aikaiseksi soittaa asiat kuntoon ja kastajaiset olivat tänään :Heartred pienimuotoiset olivat, noin parikymmentä henkilöä. Ihanat juhlat :Heartred

Olisi kyllä ihanaa pitää juhlat vasta tässä vaiheessa. Ihan eri lailla pystyisi nauttimaan niistä. 2kk kohdalla tuntui nimiäisjuhlat vaan stressaavalta, enkä kyllä pystynyt niistä niin nauttimaan. Yhtä hulinaa oli kaikki.

Me pidettiin ristiäiset maaliskuussa, kun poika oli jo melkein 6kk. Sillain tosin pienimuotoisesti, että ne oli täällä paikallisella suomalaisella kirkolla ja juhlat oli vaan kirkkokahvit seurakunnalle (n. 20 henkeä tuli j-palvelukseen) ja kummien perhe. Tosi lämminhenkinen toimitus oli. Täällä kun tuolla kirkolla käy lähinnä mummoja ja pappoja, niin olivat onnellisia kun kerrankin saivat tällaisen erityistoimituksen. Suurin osa täällä syntyneistä suomalaislapsista kastetaan Suomessa tai ei ollenkaan. Omia perheenjäseniä meillä ei siis ollu paikalla ollenkaan. Mutta kyllä oli kummitädillä ja papilla kannattelemista, poika painoi jo yli 8kg tuolloin :D

Meilläkin kummilla oli vähän lämmin, kun poika tosiaan meilläkin yli sen 8kg :joyful: ikää pojalla 8kk, biologisesti tosin vain 6kk. Jokseenkin hassua ajatella että alle 4 kuukauden päästä jo juhlitaankin jo 1v synttäreitä :joyful:

Oli muutenkin jokseenki hassua, kun poika ei ollut niin pieni kuin normaalisti kastettavat. Siinä se poika nätisti välillä pappia piti kädestä kiinni ja tahtoi raamattuakin katsella :hilarious:

Minulla esikoinen kastettiin 2 vuoden ikäisenä kun liityin silloin kirkkoon takaisin. Pappikin pääsi ekaa kertaa kastamaan lapsen, ei vauvaa. Pojalla oli ihan vaan puku päällä eli ei mekkoa ja kun mumma oli selittänyt alustavasti, että sitten kun pappi on kastellut hiukset niin mennään syömään kakkua. Poikahan heti kastamisen päälle hihkaisi "nyt kakkua!" :D Muut muksut on kastettu vauvana.

Takaisin