Ristiäiset ja nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

IceQueen

Varmaotteinen viestittelijä
Marrasmammat 2016
Lokamammat 2018
Aloitetaas oma ketju meiän vauvojen nimijuhlaan liittyen, alkaa olla ajankohtaista kohta aloittaa suunnittelu :) Tästäkin keskusteltu jo vähän mutta tahtoo kadota yhteen pitkään ketjuun viestit.

Kumman aiotte pitää ristiäiset vai nimiäiset, vai juhlitaanko ollenkaan? Miten valitsette kummit? Valitsetteko te kirkkoon kuulumattomat lapselle "haltiakummit"? Mitä tarjottavaa nimijuhlaan? Missä pidätte? Ketä kutsutaan? Mitä toivotaan lahjaksi vai esitetäänkö toiveita? Mitä vauvalle päälle?

Meillä nimiäiset varmaan anoppilassa kun meille ei montaa vierasta mahdu. Järjestetään juhlat samoin kuin esikoiselle, itse tehdään tarjottavat, enimmäkseen äitini leipoo. Vieraita kutsutaan molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen ja ehkä joku kaveri.

Muuten en vielä oo hirveesti jaksanu miettiä tulevia nimiäisiä mutta tytön mekon haluaisin ajoissa hankkia joten sitä oon nyt miettiny. Haluisin tietää mistä muut on löytäny vauvalle juhlavaatteet nimiäisiin? Pojalle löytyi sillon pari vuotta sitten kiva puku, oli sellanen haalari jossa puvun housut, kauluspaita, liivi ja rusetti kaikki samasta, tää ihan paikallisesta lastenvaateliikkeestä. Tytölle en vaan nyt oo missään nähny mieleistä mekkoa kun en mitään röyhelöunelmaa haluais vaan jonkun yksinkertasen mekon...

Haluaisin ristiäiset pitää ihan tuossa lähikirkossa ja siitä sitten pienet jatkot omassa kotona. Aion kutsua kummit+avecit, isovanhemmat, isoisovanhemmat, joitain lähimpiä sukulaisia. Kaverit ja niiden mukelot voi tulla sitten erikseen ns. rääppiäisille :) JOS tuolta nyt tyttö päättää syntyä niin kasteen jälkeen jonkun ihanan valkoisen pitsiunelman ajattelin jostain metsästää, mikä jääkin sitten lastenhuoneen seinälle henkariin. Pojalle en ole vielä miettinyt. Mun suvussa on jo kauankauan kulkenut kastemekot ja jompaakumpaa niistä käytetään.

Seurakunnan tiloissa ristiäiset pidetään varmaankin. Vielä vähän epäselvää kirkon tiloissa vai jossain erillisessä seurakuntatalossa. Selvinnee sitten kun soittelen seurakuntaan jahka lapsi syntyy.

Kun kerran pidetään isommissa tiloissa, niin voi kutsua vähän enemmän porukkaa. Tulisko yhteensä 25-30hlö.
Tarjoiluista en kauheasti tiedä, oletettavasti suht helppoja joita ei tarvitse päiväkaupalla leipoa. Kakun otan varmaankin konditoriosta. Sitten jotain muuta pikku makeaa ja pikku suolasta. Suolasena mietin ihan vaan halkaistuja croisantteja ja karjalanpiirakoita ja vieressä jotain kivaa leikkelettä ja laadukkaampaa juustoa.

Lapsella tietty ristiäismekko, juhlamekkoa en varmaankaan erikseen hommaa kun ei sellaista tule muutoin käytettyä. En nyt kyllä muista olisko esikoiselta jäänyt jotain juhlavampaa vaatetta kaappiin pienessä koossa.

Selkeästi mulla ristiäiset menee kaavalla, että haluan päästä mahdollisimman helpolla :D

Meillä tulee ristiäiset ja kummeja on 4. Kummaltakin meiltä kaksi kaveria. Kaksi heistä ei kuulunut kirkkoon, mutta liittyivät takaisin :) olivat siis kirkosta eronneita. Siskoni on lisäksi "haltiakummi" kun on eronnut kirkosta ja ei liity takaisin. Ristiäiset pidetään seurakunnan tiloissa todennäköisesti. Kutsumme ristiäisiin vaan kummit ja mummit (+ meidän sisarukset, joita kummallakin vain yksi) periaatteella, heistäkin saadaan jo iso joukko.. 20.. jos kaikki pääsee paikalle. Minun puolelta toinen kummi muutti ausseihin ja on vain joulukuun suomessa. Joten neidin syntymäpäivä ratkaisee, ehtiikö kaikki kummit paikalle..
Ei tolla joukolla mahduttais meidän kaksioon mitenkään perin. Ristiäiskakun haluan tehdä itse, tänä perjantaina teen ensimmäisen koevedoksen, oman synttärikakkuni. Minun äitini varmaan leipoo myös syötävää ja minun puolen kummeista on tämä toinen, suomessa asuva kummi, luvannut leipoa jos tarvetta on.
Lahjaksi olen toivonut yhdeltä kummilta valokuvakehyksen, johon saa kaiverrukset. Muilta ei oikein tiedetä mitä pyydettäisiin, miehen mielestä esim. kummilusikka on turha... ristiäismekko on vielä hankkimatta, pitää se tässä kuussa varmaan jo hommata. Kauniin mekon ostin juhlien jälkeen puettavaksi, mutta en tiedä onko sille sittenkään silloin käyttöä. Onneks koko on mekolla 62, joten oletan sen mahtuvan vielä maaliskuussa kun on enoni 60v juhlat. Puetaan mekko sit sinne jos ei muuta :)

Nimiäiset pidetään kuten kahden edellisenkin kohdalla, koska ei kuuluta kirkkoon.

Kaikki on oikeastaan vielä ihan avoinna...Odottelen, että milloin vauva sallii syntyä ja sen mukaan sitten katsotaan, että pidetäänkö nimiäiset tämän vuoden puolella vai vasta alkuvuodesta. Aika vahvoilla olisi nyt pitää nimiäiset tuolla pk-seudun suunnalla niin suvun vanhimmatkin pääsisivät paikalle (miehen yli 90v isovanhemmat eivät matkusta meidän luo tänne maalle kuitenkaan).

Joko nimiäiset on kotona ja itse tehdään tarjottavat tai sitten nimiäiset pidetään ehkäpä miehen isovanhempien ns palvelutalon salissa ja otetaan sieltä ainakin osa tarjottavista tai sitten pidetään täällä kotiseudulla mutta jossain juhlatilassa ja ainakin osa tarjottavista otettaisiin jostain leipomosta tms. Tämä on meidän viimeinen lapsi niin haluaisin itse nyt vaan mennä valmiiseen pöytään kun kahden edellisen nimiäiset tarjoiluineen olen järjestänyt itse kotona. Tarjolle suolaista ja makeaa, tykkään aina vähän vaihdella tarjottavia juhlissa mutta jonkunlainen kakku olisi oltava ainakin.

Kummeja ei meidän lapsilla ole eikä tule tälle kolmosellekaan. Nimiäisiin kutsutaan ihan vaan mun ja miehen vanhemmat, sisarukset perheineen, isovanhemmat ja ainakin mun paras kaveri ja yleensä olen kutsunut mun tädin tyttärineen (ollaan sukulaisista eniten hänen kanssaan tekemisissä). Noista tulee yhteensä noin 20 henkeä. Kavereita en enempää kutsu.

En ole ajatustakaan suonut pojan nimiäisvaatteille...Esikoisella oli rennommat vaatteet ja toisella taas juuri tuollainen IceQueenin kuvailema juhlapuku. Jonkun oman vaatteen/vaatteet haluaisin tälle kolmosellekin enkä haluaisi käyttää esim tota juhlapukua mikä on kyllä edelleen säilössä. Ehkä joku body, jossa ois henkselit/kravatti/rusetti ommeltuna...? Täytyy miettiä :)

Lahjaksi pyydän taas mun papalta valokuvakehyksen, johon saa kaiverrukset (ostanut sen noille kahdelle muullekin). Äitini voisi taas ostaa lasten astiaston kun on kahdelle ekallekin halunnut ostaa oman astiaston. Anoppia voisin pyytää neulomaan vaikka kantoliinasukat, mutta ehkä pitäisi toive esittää jo nyt että ne on nimiäisiin mennessä valmiit :grin Yleensä ei olla pahemmin mitään ihmeellistä toivottu lahjaksi. Esikoiselle muistan toivoneeni miehen siskolta perheineen vauvojen aurinkolasit.

Me pidetään nimiäiset. Haltiakummien mietintä on vielä kesken, mutta ehkä pyydetään miehen veljeä ja mun serkkua. Tai sitten joitakin muita. Tärkeimmät perusteet kummien valinnalle on, että sellaiset, jotka pitävät lapsista ja tulevat todennäköisesti pysymään lapsen elämässä pitkään.

Aiomme kutsua minun ja mieheni sisarukset perheineen, kaikki mummit ja paapat uusine puolisoineen, minun läheisimmän ystäväni, tätini perheineen ja enoni perheineen. Olemme niin paljon tekemisissä näiden ihmisten kanssa, että heidät "kuuluu" kutsua, olisi kummallista, jos jättäisimme jonkun heistä kutsumatta. Äkkiä laskettuna miehen puolelta kutsuttavia on 16 ja mun puolelta 17. Siihen vielä meidän perhe mukaan niin nimijuhlassa saattaa olla 37 + vauva. :joyful: En tiedä missä pidetään, ehkä omassa kotonamme tai sitten äitini luona. Viimeksi pidimme tyttömme nimiäiset äitini luona.

Tarjoiluista en tiedä vielä. Tekisi mieli itse tehdä pellillinen täytekakkua, mutta katsotaan nyt minkälainen vauva tulee olemaan että riittääkö mulla voimia tehdä mitään itse. Suolaista ja makeaa tulee kyllä olemaan tarjolla.

Meillä ei ole lahjatoiveita vauvalle. Vauva tulee olemaan nimijuhlassa samassa juhlamekossa kuin siskonsa oli 2 vuotta sitten. Tilasin sen silloin netistä, tuolta: http://www.lastenshopare.com/tuotteet.html?id=57/ Nyt tuolla ei näköjään ole enää samanlaista mekkoa myynnissä, mutta kauniita mekkoja siellä mun mielestä on. :)

Ne, jotka pitävät nimiäiset: onko teillä jotain ohjelmaa sinne? Oon miettinyt, että suunnittelisko ohjelmaa vai olisko vain kahvittelua, vauvan ihastelua ja lahjojen avaamista. Tyttömme nimiäisiin suunnittelin ristisanatehtävän, jossa kaikki kysymykset koskivat meidän perhettämme. Keskelle muodostui sitten tytön ensimmäinen ja toinen nimi. Tehtävä oli kahdella isolla koristellulla kartongilla seinällä ja silloin 7-vuotias poikani piti tämän ohjelmanumeron vieraille. :) Lisäksi ripustimme erilaisia valokuvia vauvasta koristenarulle koristelluilla pyykkipojilla. Jokainen vieras sai valita yhden valokuvan mukaansa kotiin lähtiessään. Poikani haluaisi taas pitää ohjelmanumeron tulevissa nimiäisissä, mutta en tiedä millaista tällä kertaa keksittäisiin. :)

Meillä on ollut lasten nimiäisissä "ohjelmana", että jokainen vieras on täyttänyt vauvasta sellaisen lappusen missä on arvuuteltu mm. nimeä, tulevia harrastuksia, ammattia jne. Olen laittanut ne laput sitten vauvakirjojen väliin lapsille muistoksi.

Esikoisen nimiäiset oli muuten vaan sellaista rentoa kahvittelua ja miehen kanssa ilmoitettiin nimi sitten jossain välissä. Toisen lapsen nimiäisissä jaettiin vieraat kolmeen joukkueeseen ja annettiin heille kasa kirjaimia, joista heidän piti sitten muodostaa vauvan nimi. Jos tämän kolmosen nimiäiset pidetään niin, että miehen vaari on paikalla niin häneltä voisi pyytää jotain musiikkinumeroa, koska on sellainen musikantti. Ja pitää keksiä joku tapa, millä nimi tuodaan ilmi.

Aiottiin pitää seurakunnan jossain tilassa täällä Tampereella.Tarvis käydä vaan katsomassa niitä Kastemekko on suvussa ollut 60-luvulta saakka ja se tulee olemaan myös meillä käytössä. Pyydän ystävääni,jos hän pystyisi tekemään kakun,muita tarkoiltavia en ole vielä miettinyt.Kutsutaan noin 20-30 henkeä.Molempien sisarukset perheineen,kummit,ehkä muutama ystävä ja iso- ja isoisovanhemmat

Meillä ei ollu esikoisen nimiäisissä mitään ohjelmaa. Aloitettiin sillä että mieheni sanoi kaikille yhteisesti tervetuloa ja kertoi pojan nimen, ei puhetta, juhlat oli kahvittelua ja vauvan ihailua. Täytyy ehkä tällä kertaa jotain keksiä. Tuo kuulostaa kivalta että vieraat sais arvuutella tytön nimee :) Lappu kouraan ovella johon vois kirjottaa arvauksensa, ja jos joku arvais oikein ni sais sit kertoo nimen kaikille ni ite säästyttäis siltäkii vähältä puheen pitämiseltä :grin Ei olla juhlijoita miehen kanssa eikä kumpikaan tykkää oikeen tuollasista tilaisuuksista...

Mä olen näitten kohdalla outolintu, kun en yhtään ole näitä vielä miettinyt, enkä jaksais vielä miettiäkään. Ei kuuluta kirkkoon, joten jotkut nimiäiset ajateltiin pitää. Ihan pienimuotoinen tilaisuus kotosalla lähiperheelle. Varmaan joskus uuden vuoden jälkeen ja kun päivä päätetty ni sit vasta mietin tarjoiluja yms.

Muokattu viimeksi:
Meillä pietään nimiäiset sillä kumpikaa meistä ei kuulu kirkkoon.

Veikkaan et täytyy pitää kahet juhlat,niin tyhmältä kun se kuulostaakin.. toiset kotona mun puolen ihmisille ja toiset anoppilassa miehen puolen ihmisille..välimatkaa on 250km ja miehen puolella on nii paljon porukkaa... vai onko se epistä jos pidetää yhet juhlat joihi kutsutaan mun vanhemmat,isovanhemmat ja veljet ja miehen puolelta vaa äiti? Pienimuotoiset pippalot joka tapauksessa tahon. Jotain tarjoamisia oon jo suunnitellu mut en viel sen enempää..

Meillä on nempsu vähän sama ongelma. Mutta me sit taas kuulutaan kirkkoon ja aiotaan lapsi kastaa, eikä sitä voi tehdä kahta kertaa :D

Mun mielipide tähän on se, että pidätte juhlat missä parhaaksi näette ja kutsutte kaikki. Porukkaa tulee niin paljon kun pääsee.

Mun puolen suku asuu vajaa 300km päässä meiltä ja miehen reilun 100km päässä. Anoppi ehdotti että pidetään juhlat heillä, niin miehen isovanhempien ei tarvitsisi lähteä pidemmälle, mutta tähän en todellakaan aio suostua, sillä muuten esimerkiksi omille isovanhemmilleni tulisi ajomatkaa 400km.. Ajattelin että pidettäisiin juhlat täällä missä asutaan ja ne jotka kykenee paikalle niin tulee. Kaikki joutuu ajamaan, niin on reilua.

Meille tulee ristiäiset mun vanhempien kotona. Kummeja tulee näillänäkymin yht. 5kpl, yks pariskunta. Vieraiksi molempien vanhemmat, mummut ja papat sekä kummit eli noin 15 vierasta yhteensä :)

Tarjottavia en oo miettiny.. mu äiti varmaan leipoo aikalailla kaikki ku tykkää siitä ja mä en oo periny niitä taitoja :p jtn suolasta ja makeaa :)

Me pidetään nimiäiset. Ei mitään ihmeempiä ohjelmia vaan pelkästään rentoa kahvittelua ja vauvan ihailua :happy: Kakun päälle kirjoitetaan vauvan nimi :happy:
Mun äiti varmaan leipoo jotain suolaista ja kakku ostetaan kaupasta.

Ristiäiset tulee olemaan, ja srk:n tiloissa. Mahdollisimman vähän porukkaa, vain meidän lähisuku eli perheet. Mietittiin josko oltaisi samalla päräytetty naimisiinkin :P haluaisin kuitenkin päästä mahdollisimman nopealla kaavalla. Leipomukset teen itse, mutta vain kakku, voileipäkakku ja ehkä vielä jotain tosi pientä makeaa ja suolaista, ei mitään övereitä. Kummit tietty pitäisi valita mikä tulee olemaan suurin ongelma.

Meillä pieni kastejuhla. Pappi kastaa seurakunta talolla ja kotona kahvit. Meidän vanhemmat ja sisarukset kutsutaan. Eli tosi pieni tapahtuma. Minun kaksi sisarusta pyydetään kummeiksi,jotka ovat melkein joka lapsella kummina. Pari muutakin on kummeina aiemmille lapsille,mutta eivät ole missään yhteydessä olleet heihin,niin pyydän omia sisaruksia koska tulevat olemaan lapsen elämässä. Ja suurin osa hyvistä kummi ehdokkaista ei kuulu kirkkoon,joten melko rajallisia on nämä vaihtoehdot.

Laitettiin tänään "kummikutsut" postiin. Nyt sit jännäillään, mitä meidän toivomamme kummit vastaa! :happy: Neuvolassa, missä tehtiin isyydentunnustus jouduin "pettymään", kun sain kuulla, että vauvan voi kastaa vasta sitten kun viralliset paperit saapuu meille kotiin (ei olla siis naimisissa), jos haluaa vauvalle isän sukunimen. Ja siis virallisten papereiden saamiseen voi mennä vaikka 2 kuukautta.. Olin siis ajatuksissani ajatellut, että mahdollisimman nopeasti kun sais järkkäiltyä ristiäiset, niin olisi sekin homma alta pois ja pääsisi vaan elämään vauva-arkea. Odotan kyllä suunnattomasti tulevia ristiäisiä, toivottavasti vauva ja minä voidaan sitten aikanaan hyvin ja jaksan/pystyn järjestämään haluamani ristiäiset. Kastepappi ollaan alustavasti jo mietitty, toivottavasti ko. papille käy ja pääsisi tulemaan. Ei siis ole enää virkaatekevä pappi, mutta oletan, että kutsumuksesta voisi vaikka tullakin vielä kastamaan! :happy: Ristiäisiin kutsutaan vain meidän molempien perheet, mutta jos molempien perheet (vanhemmat sekä sisarukset perheineen, isovanhempia meillä kummallakaan ei enää ole) pääsee paikalle, niin meitä on jo siinäkin melkein 30 henkilöä. Paikka, missä ristiäiset järjestetään, on vielä mietinnässä.. Meillä kotona jos ristiäiset järjestämme, tulee ahdasta. Toisaalta koti olisi mieluisin paikka järjestää. Mutta todennäköisesti joudumme valitsemaan paikaksi jonkun muun paikan, mikä se on, on vielä täysin kysymysmerkki.. :think005 Tarjoilujakin on tullut jo vähän mietittyä, mutta luulen niiden varmistuvan sitten aikanaan oman voinnin mukaan.. Uskon kuitenkin, että tarvittaessa siskoni auttavat minua leivontahommissa.

Me pidetään nimiäiset ja mua ahdistaa niin vietävästi. Ainoa päivä jolloin olis koko perhe paikalla olis tapaninpäivä. Kaikki kun asuu ympäri Suomea ja muutama ulkomailla mutta jouluksi kokoonnutaan yhteen. Ongelma on nyt se ettei mitään juhlatilaa saa vuokrattua pyhäpäivänä kun ovat kiinni. Joku ravintola vois suostua mutta tulis liian kalliiksi. Kun olis kesä vois pitää vaikka puistossa..

Eipä täälläkään ole vielä mietitty ristiäisiä. Sen tiedän, että juhlat pidetään vasta uuden vuoden jälkeen että selvitään ensin joulusta yms. Ja erikoisruokavalion takia joudun osaksi tekemään itse tarjoiltavat. Ei innosta ruveta hössöttämään juhliakin siihen johonkin rakoon, kun omien poikien joulun aikaiset kuskausrumbat isukeilleen on jo oma ohjelmansa. Eikä tietoakaan ketkä kutsutaan eikä miehen kanssa ole ollut puhettakaan. Nimittäin miehen isä on iso kysymysmerkki minulle, koska hän ei ole todellakaan innoissaan tulevasta vauvasta eikä hyväksy minua.

Esikolla oli alkujaan nimiäiset kotona eli kahvit ja vauvan ihastelua, ei tullut mieleenkään että olisi jotain ohjelmanumeroita keksinyt siihen. Nimettiin siviilikummit (tilasin netistä jotkut siviilikummitodistuksetkin) joista tuli myöhemmin kastekummit. Esikko kastettiin siis n. 3 vuotiaana pikkupoikien juhlapuvussa ihan kotosalla itse tehdyllä tarjoilulla.
Toka poika kastettiin srk:n juhlatiloissa ostetun tarjoilun kera. Tein itse silloin vaaleansinisestä satiinista ja valkoisesta sifongista kastemekon.

Takaisin