Rh-negatiivisia mammoja?

Maarina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tämmöistä ryhmää ei tainnut vielä olla, joten päätin sellaisen tänne perustaa. Onko täällä siis muita, joilla on todettu verikokeista rh- negatiivisuus? Minulle neuvola täti soitteli tänään ja kertoi minun olevan rh-negatiivinen ja että rv 22 menen uusiin verikokeisiin. Kokemuksia?
 
Mä en ole rh negatiivinen, mutta sain edellisen synnytyksen jälkeen verensiirron. Joudun sen vuoksi myös tuohon seulontaan. Multa otetaan vain verikoe, enkä usko että mulle on O- verta (hätäveri) annettu, kun heillä on mun veriryhmä ollut tiedossa joka on siis O+.

En nyt ihan hirmuisen tarkkaan tutkaillut, mutta tuolta http://www.veripalvelu.fi/www/2815 näyttäisi olevan aika kattavasti tietoa asiasta :) mutta kertokaahan ihmeessä kokemuksia, minä jään seurailemaan ainakin!
 
Muokattu viimeksi:
Täällä Myös negatiivinen! Ärsyttää kun neuvolassa ei ole vielä millään tavalla puututtu tuohon, ekassa neukussa kyllä todettiin toi veriryhmä ja siihen se sitten jäi. Itsekin sen jo unohdin, mutta täytyy ens neuvolassa muistuttaa siitä. Ärsyttää kun toi veriryhmä niillä tiedoissa lukee ja siltikin saa ite penätä asioista...:mad:
 
Mä olen O- ja ainakin kolmet verikokeet otetaan nyt raskausaikana
 
O- ja eipä siitä neuvolassa ihmeitä hössöttäny :) ensimmäisen verikokeen perusteella vasta-aineita ei ollut. Pari ylimäärästä verikoetta raskausaikana tulossa. Ja seuraava verikoe joka on sit joku rv22 tms niin selvitetään myös onko sikiö rh- vai rh+. Jos on plussa niin saa vasta-ainepiikin jo nyt raskausaikana :) jos on miinus niin sit saa sen piikin synnytyksen jälkeen, käsitykseni mukaan sillä on vaikutusta sit tuleviin raskauksiin.
 
Täälä myös O- . Harvoin niitä vasta-aineita edes vereen tulee.. ja näin ollen veriryhmästä murehtiminen on melko turhaa.. ottavat ne 3 näytettä ja tarvittaessa saa sitten anti-D-immuuniglobuliinipiikin.
Itsellä kolme raskautta takana (myös 3 synnytystä) kaikki lapset eri veriryhmää kuin minä, eikä koskaan ole mitään ollut! Synnytyksen jälkeen kuitenkin aina piikki annettu (hommat hiukan muuttunu 13 vuodessa).

Eipä siis kannata murehtia.. mikäli aihetta huoleen on, kertovat sitten varmasti!:)
 
Minäkin olen O-. Jäin vain kummastelemaan eilistä puhelua neuvolatädiltä, kun selitti asian vähän ympäripyöreästi, enkä itsekään osannut sillä hetkellä asiaa sen kummemmin ihmetellä. Illemmalla vasta aloin miettimään asiaa tarkemmin. Mutta mukava lukiessa huomata, että muillakin on tästä kokemusta.
 
Niin.. ja yleensä ensimmäisessä raskaudessa ei ongelmia edes ole vaan toisessa ja siitä eteenpäin olevissa. Ja siis ongelmia tulee vain jos äidin ja vauvan veret pääsee sekoittumaan jolloin äidin elimistö alkaa tuottamaan vasta-aineita jotka saattavat (huom! pahimmassa tapauksessa) aiheuttaa vauvalle vaikean anemian. Näitä tapauksia on suomessa noin 50-60 ja vaikeita anemioita hoidetaan n. 10.
Eli eipä hätää tämän asian suhteen etenkään kun sitä seuraillaan koko raskauden ajan! Itse en aio tuota murehtia minuttiakaan...:grin
 
mulla on A-, oon saanu piikin aina synnärillä. Ei oo mitenkään vaikuttanu mihinkään, muutaku että pääsee verikokeisiin :P Synnytyksen jälkeen oon kyllä aina muistuttanu siitä piikistä sairaalassa :D
 
Enpä minäkään asialla stressaa, olisi vaan ollut kiva että neuvolassa olisi asiasta edes kerrottu mulle tai muuten sitä hieman avattu...
 
Oon B-, ekassa raskaudessa kolme kertaa verikokeet ja synnytyksen jälkee vasta-aine piikki, vauva rh+. Km jälkeen sain myös piikin. Tässä raskaudessa annetaan piikki jo odotusaikana ja synnytyksen jälkeen jos lapsi rh+.
 
A- olen minäkin. Nykyään tosiaan saa piikin jo raskausaikana jos sikiö todetaan äidiltä otettavasta verikokeesta rh+ :ksi. Eipä tuosta neuvolassa juuri mitään kerrottu, mutta onneksi on oma tiedonhakukyky tallella. :wink Esimerkiksi www.huslab.fi (tai savolaisille vastaavasti islab.fi) on hirmu hyviä tietoja kaikista verikokeista, niiden ottotavasta, tarkoituksesta ja tulkinnasta. Ja taatusti paikkansapitävää, tutkittua tietoa. Kunhan vaan tietää, mitä hakee.
 
Itse kanssa A-. Tuli vähän ylläripyllärinä kun molemmat omat vanhemmat on rh+. Tosin tiesin kyllä, että äidin sisarruksissa on sekä 0, että A sekä rh+ ja rh- olevia, äidin isä ilmeisesti ollut 0- ja äiti A+, eli tässä tapauksessa hyppäsi yhden sukupolven yli.

Mulle ei myöskään terkkari muuta sanonut, kuin totesi vain tuon veriryhmän. Vähän jäi kaivelemaan, kun en itse muistanut miten se käytännössä meni.. ☺
 
Täällä kans A- ja esikoista odottelen. nuorempana kun sain keskenmenon niin sain sen ikävän piikin hanuriin/reiteen. Nyt vain tarkkaillaan tilannetta :)
 
Terkkarissa tänään: vauvan veriryhmämääritys vkoilla 24-26 ja tarvittaessa D-rokote vkolla 26-28.
 
Minä olen menossa niihin verikokeisiin ensi viikolla. Sitten selviää taas enemmän.
 
Mulla on kela-neuvolan yhteydessä seuraava verikoe 2.2
 
Minä oon B- ja parin viikon päästä verikoe ja jos vauvalla on rh+, niin sitten tosiaan piikki. Onpas meitä paljon muuten! Mutta ei tästä ainakaan meidän neuvolassa hössötetty, kun homma hoituu piikittämällä :)
 
Mulla 12.2. sokerirasitus, terkka soitti tänään et laittaa lähetteen siihen samaan et otetaan yks ylimääräinen putki verta mistä katotaan vasta-aineet ja vauvan rh :P
 
Takaisin
Top