Rh-negatiivinen raskaus...

Mulla kans O- ja seurataan kolmilla verikokeilla raskauden aikana. Mies ei tiedä omaa veriryhmää niin jännityksellä odotamme mitä sieltä tulee :D
 
Mulle ei ole sanottu mitään asiasta. Enkä saanut keskenmenon jälkeen mitään piikkiä. Pitää varmaan kysellä ensi viikolla neuvolassa, että mitäs tämä meinaa.
 
Täällä myös veriryhmä B-. Minulle sanottiin sairaalassa keskenmenon ultrauksen yhteydessä, että heillä on sellaiset ohjeet, että kaikki rh-negatiiviset saavat anti-D-piikin, mikäli raskaus on edenny rv 8 asti. Sitä ennen ei tarvitse keskenmenonkaan yhteydessä piikkiä ottaa ja mikäli raskaus jatkuu loppuun asti niin vasta-aineita seurataan ja synnytyksen jälkeen sitten piikkiä.
 
Minä myös olen rh- ja synnyttänyt kaksi rh+ lasta. Aina on piikki annettu, myös epäonnistuneen kääntöyrityksen yhteydessä, joten hyvin tätä rh- asiaa hoidetaan. Ja voihan sitä itse aina kysyä ja varmistaa, että piikki varmasti annetaan.
 
Itse olen O- ja vaikka mieskin miinus verinen niin sanoivat että vasta-aine testit tehdään silti, eikai siitä haittaakaan ole, mutta lapsen pitäisi olla miinus jos molemmat vanhemmat ovat!
 
Minä olen A- ja mies O+ joten riski on että lapsi on +. Tää meidän eka tyttö joka synty on + joten sain toisen antiD piikin synnytyksen jälkeen. Ensimmäinen annettiin raskaana ollessa kun ei vielä tiedetty kumpi hän on.
 
Suomessa nykyisin (2014? lähtien) testataan vauvan reesus jo kohdussa, jos äiti on Rh-. Joten silloin tiedetään riskit jo hyvissä ajoin.

Menee vähän OT, mutta luin tämän ketjun aiempia viestejä ja pisti hieman silmään väite, että A+ ja B+ lapsi voi olla mikä vain. Tämä on ehdottomasti totta, mutta vain (!) yhdessä tapauksessa. Veriryhmien ja reesuksen periytyvyys on ihan säännönmukaista ja suoraviivaista (ellei tule mutaatioita matkalla). Tässä kun olen netistä asioita lueskellut, niin aika usein on mutkia vähän oiottu. Ei varsinaisesti väärää infoa annettu, mutta vähän ylimalkaista.

Vain O ja AB veriryhmissä tiedetään, kunkin henkilön tarkka veriryhmä. A ja B:ssä on vaihtoehtoja (AA, AO, BB ja BO). Samoin Rh- on aina sama, mutta Rh+ voi olla ++ tai +-. Eli aiemmin tässä ketjussa mainittu A+ voi olla AA++, AO++, AA+- tai AO+-. Tuon mukaan menee sitten periytyvyys. Kaikilla on omat tarkat vaihtoehdot. Vain jos vanhemmilla on AO+- ja BO+-, niin lapsilla voi olla mikä tahansa veriryhmä tai reesustekijä. Muuten ei. Jos vanhemmat ovat AA++ ja BB++, niin lapsi on aina AB++.

http://biople.blogspot.fi/2015/09/veriryhmat.html
Minusta tuossa kaaviossa on juuri virhe tuon AO ja BO kohdalla (puuttuu O vaihtoehto), mutta muuten näyttä olevan ok.

Ja hevosilla on n. 50 eri veriryhmää omine alaryhmineen. Ei ihme että niiden siitostouhut ovat tarkkaa puuhaa! :D
http://tieku.fi/ihminen/elimisto/verenkierto/mika-maaraa-veriryhman
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon myös rh- ja mies rh+. Muistaakseni ekoista seulonnoista katsottiin vauvan veriryhmä, josta todettiin että on positiivinen. Kun kyseessä on esikoinen niin anti D piikki annettiin rv 30. Toisen piikin sain synnytyksen jälkeen. Seuraavissa raskauksissa seuranta on tarkempaa, koska riski vasta-aineiden muodostumiseen on suurempi.
 
Itselleni selvisi viime neuvola käynnillä oma veriryhmä, joka oli järkytyksekseni A-. Meni hetkellisesti kaikki neuvolatädin puheet ohi, kun tuli niin puskista tuo veriryhmä :'D Äidilläni ja isoäidilläni on ollut Rh+, isän puolelta ei mitään käsitystä. Miehen veriryhmä ei ole tiedossa, niin ollaan mietitty, pitäisikö hänen käydä luovuttamassa verta :D Onneksi lääketiede on perillä hoitokeinoista...
 
Itse olen O- ja vaikka mieskin miinus verinen niin sanoivat että vasta-aine testit tehdään silti, eikai siitä haittaakaan ole, mutta lapsen pitäisi olla miinus jos molemmat vanhemmat ovat!
Suojaus on olemassa vain ant-Dtä vastaan, mutta vasta-aineita on muitakin.
 
Täällä ilmoittauttuu vielä yksi veriryhmältään - kaksi onnistunutta raskautta takana,molemmat lapset +,hyvin on aiemmat raskaudet mennyt tuon vasta-aine homman kanssa ja piikit saatu. Sain piikin myös rv10 kesken menneessä raskaudessa. Ite en jaksa hirveästi stressata tässä nykyisessäkään raskaudessa kun hyvin seuraavat kuitenkin noita vasta-aineita positiivista on et ennen ensimmäistä raskautta kammoksuin piikkejä mut nyt alkaa olla jo tuttua hommaa kun vasta-aineita tarkkaillaan plus raskausdiabetes todettu myöskin et saa ravata koko aika verta antamassa!
 
Takaisin
Top