Ravinto-/ruoka-asiat

Rv 6 ja täällä mietin jotta kuinka paha juttu on syödä vaikka kebabbia ja munkkia jos mikään muu ei mee kurkusta alas..? Normaalisti nautin salaateista ym terveellisestä ruoasta mutta nyt kaikki mitä yleensä syö tökkii ja pahasti, ja jos ei syö mitään tulee super huono-olo. Huono omatunto kuitenkin, tietenkin sitten vaivaa jos syö epäterveellisesti :( :(

Muokattu viimeksi:
Minulle neuvolassa th sanoi, että syö nyt, mitä pystyy. Normaalisti omatkin ruokatottumukset ovat paljon terveellisemmät, nyt elän käytännössä leivällä..

Mulla on vaikeuksia syödä riittävästi. Ruoka ei maistu ja usein alkuillasta on tosi huono olo. Esim. eilen jumpassa huomasin, että energia yksinkertaisesti loppui kesken, kun en ollut syönyt kunnolla. Mitä voisi syödä ennen jumppaa? Proteiinipatukat taitaa olla melkoisia lisäainepommeja.

Festivo: Banaanin? Voileivän? Mitä nyt pystyt alas ottamaan. Itselläni esim. maitoon tai jugurtiin tehty pirtelö jäisistä marjoista on toiminut hyvin, banaanin voi blendaa siihen sekaan. Imeytyy nopeasti niin ei sitten vaivaa mahassa jumpan aikana.

*Anniina* Mä syön tosi vähän lihaa myöskin, kotona en lainkaan, mutta en tee siitä ongelmaa ulkona/kylässä syödessä.

Härkistä ja nyhtökauraa lähinnä käytän, Mifua kerran ostin kokeeksi mutta se oli ihan liian teollista mun makuun ja tuoteseloste oli piiitkä.. Härkistä ja nyhtistä suosittelen siis kokeilemaan.

Ihanasti on kasvissyöjille ja vegaaneille nykyisin kaupassa vaihtoehtoja verrattuna siihen kun 90-luvun lopussa ekan kerran jätin lihansyönnin.

Mitä te syöttö vuorokaudessa? Tuntuu että on nälkä koko ajan ja pakotan itteni vaan kestämään sen. Niin mietin syönkö oikeesti liian vähän.

Tänään oon syönyt:
-Aamulla kaks täysjyväleipää ja hedelmän
-Lounaaksi n.0,5dl muusia ja saman verran jauhelikastiketta sekä puol lautasellista salaattia ja 4dl maitoa
-Välipalaksi kaksi hedelmää
-Päivälliseksi tomaattista kalakeittoa 2dl, seitiä, perunaa, kasviksia, täysjyväpastaa
-Iltapala sama kuin aamulla

Ja mulla on nälkä :(

Just laskin että oon syönyt n.1000 kaloria tänään,onhan se nyt ihan liian vähän.
Mulla on ylipainoa niin paljon että mun peruskulutus on jo varmaan joku 1800kaloria.
Paljonkohan olis hyvä syödä että paino mielellään putoais? En voi nälässäkään elää. En vaan tiedä mikä olis hyvä kalorimäärä..hyvin monipuolisesti syön jo mutta näköjään liian vähän. Mitähän voisi lisätä päivän ruokiin. Maitorahkaa en enää halua, tulee jo korvista ulos. Kasviksia voisin tietty lisätä mutta ei niistä paljon kaloreita saa, hedelmiä en viitsis syödä koko ajan. Niissäkin kun on hedelmäsokeria. Eikä leipääkään viitsis montaa palaa syödä.. Puurostakaan en tykkää.. Vaikeeta!

Mä syön sen mitä saan alas. Tänään kaks leipää juustolla ja leikkeleellä, kaks pikkuvanukasta, 1 yosa jugurtti, puolikas kanankoipi ja nyt söin kokonaisen kurkun. Lisäksi monta kuppia teetä. Tää flunssakaan ei auta tähän ruokahaluun

Tänään oon syönyt:
-Aamulla kaks täysjyväleipää ja hedelmän
-Lounaaksi n.0,5dl muusia ja saman verran jauhelikastiketta sekä puol lautasellista salaattia ja 4dl maitoa
-Välipalaksi kaksi hedelmää
-Päivälliseksi tomaattista kalakeittoa 2dl, seitiä, perunaa, kasviksia, täysjyväpastaa
-Iltapala sama kuin aamulla

Ja mulla on nälkä :(

Kalorimääriin en osaa sanoa, mutta nälän helpottamiseksi muutama vinkki :) Nopeesti silmään pistää ainakin proteiinin vähyys. Varsinkin jos on ylipainoa, niinkuin itselläkin, proteiinin määrä korostuu. Aamupala on kliseisestikin päivän tärkein ateria, eikä pari leipää riitä :(
Ja toinen on nesteen, tai lähinnä veden määrä. Vesi vie nälkää pois ja tekee hyvää aineenvaihdunnalle sekä raskauden myötä myös odottavalle äidille.

Muoks. Hyvä täällä huudella syöntiohjeita, kun itellä menee tällä hetkellä alas jäiset mansikat, kauraleipä kuiviltaan ja hetken huoneenlämmössä seisotettu Valion appelsiinimehu :facepalm::wacky:

Muokattu viimeksi:
hannn mitkäs ois hyviä proteiinin lähteitä? Rahka ois yks, mutta yök ei enää pysty. Juon 2-3litraa vettä päivässä. Enkä tiedä mitä lisäisin aamupalaan, kun en munakkaista ja puurosta välitä yhtään :( leipä/kasvikset/hedelmät menee aamusin hyvin.

No itse aamiaisella, siis ennen tätä 24/7 ällötystä, syön proteiinina aamiaisella valkuaisia, kalkkunankokolihaleikkeleitä, tonnikalaa, rahkaa, raejuustoa, soijarouhetta, sallittuja juustoa vaihdellen eri aamuina.
Mainitsit haaveilija31, ettet pidä munista tai rahkasta, mutta mitäs jos tekisit ne eri muodossa? Rahka jäisten marjojen kanssa blenderiin, niin tulee melkein kuin jäätelöä. Valkuaiset kalkkunaleikkeleiden, juuston ja tomaatin kanssa muffinssivuokaan ja uuniin. Mielikuvitusta vaan peliin. :wink
Ja siitä Jutan Fitmamasta olikin jo puhetta täällä syyskuisissa, niin voin ehdottomasti suositella! Ei jää laihduttaminen pelkän maitorahkan varaan. :joyful:

Niin ja rahkasta ja kaurahiutaleista tulee taivaallisia sämpylöitä! Pitääkin alkaa himoissaan niitä "leipomaan". :woot:

Festivo: Banaanin? Voileivän? Mitä nyt pystyt alas ottamaan. Itselläni esim. maitoon tai jugurtiin tehty pirtelö jäisistä marjoista on toiminut hyvin, banaanin voi blendaa siihen sekaan. Imeytyy nopeasti niin ei sitten vaivaa mahassa jumpan aikana.

Pirtelö voisikin olla hyvä, siihen saa upotettua vaikka raejuustoa ja muuta ruokaisaa.

Raskausdiabeetikolle on olemassa tämmöinen ohje ja sopii varmasti muillekin. Aika paljon kyllä leipää :bored:
IMG_20170129_125059.png

Suomalaiset ravitsemussuositukset ei ikinä pääse eroon isoista leipämääristä :wacky: Ulkomailla käydessä huomaa, miten paljon leipää me täällä kulutetaan, kun muissa maissa syödään jotain ihan muuta kuin leipää tai sitten sitä syödään todella vähän. Itse en syö leipää oikeastaan koskaan aterioiden yhteydessä.

En vaan jaksa ymmärtää miksi diabeetikoille suositellaan noin paljon hiilareita.. Ihan hullua nostaa verensokeria tahallaan niin että joutuis insuliinia pistää

Saako mitä leikkeleitä siis syödä? Metvurstia ei, eikä ilmakuivattua kinkkua (ellei oo pakastettu 3 vrk) mutta entäs kalkkunaleikkeet ja kinkut, jotka on vakuumissa? Saako niitä syödä?

Taas tarvitsisin ruokavinkkejä. Olen lähdössä työmatkalle, enkä ole varma ruoka-ajoista tai siitä, mitä ruokia uskallan syödä. Mitä säilyvää ja helposti kuljetettavaa voisin ottaa mukaan välipalaksi? Pähkinät tuli itselle mieleen, mutta mitä muuta?

Takaisin