Ravinto-/ruoka-asiat

Listerian takia ei suositella pastöroimattomia maitotuotteita. Listeria kuitenkin kuolee, kun kuumentaa 15 sekunttia 72 asteessa, joten uuniin menevien kanssa ei ole hätää :)

Mä oon ollut tässä toisessa raskaudessa paljon rennompi rajotusten mukaan. Oon syönyt Valion Auraa ihan sellasenaankin. Ruoan laitossa olen myös käyttänyt ja aion käyttää jatkossakin. Nääkin on sellasia asioita, että jokainen ottaa just sen verran "riskiä", kun on valmis kestämään. Suomessa on kuitenkin erittäin hyvä elintarvikehygienia. Ulkomailla olen paljon tarkempi ja pelaan enemmän varman päälle :)
 
Mä oon pääosin vegaanisella ruokavaliolla, joten jos joku muu syyskuulainen vege haluu näistä jutella, osallistun mielelläni :-) mun perusruokavaliosta jää pois lähinnä vaan kahvi, pellavansiemenet, merilevä ja inkivääri jos oon oikein käsittänyt.

Teeasiat mua vähän mietityttää. Mitä teetä saa juoda ja paljonko? Mitä yrttejä haudukkeissa ei saa olla? Mihin inkiväärikielto perustuu, kuinka tiukka se on?
 
Kiitos ☺ Lueskelinkin netistä, että kuumentaminen taitaa tehdä näistä peruselintarvikkeista ihan turvallisia. Minä olen nyt ihan friikki näiden suhteen kun on niiiiin pitkään yritetty ja niin monesti petytty.

Minä olen myös erikoisruokavaliolla, en syö lihaa ollenkaan mutta maitotuotteet ja jotkut kalatuotteet menee, samoin kananmunat.

Olen miettinyt miten proteiinin saannin saisi turvattua, onneksi maitorahka kuuluu ruokavalioon. Olen myös juonut maitoplussaa. Soijarouhe on yksi lähde, mutta se tökkii... Mifua ja härkistä en ole testannut.

Minä vaihdoin nyt täysin kahvin teehen. Käsittääkseni perusmarket-teet on turvallisia, mutta esim. luontaistuotekauppojen yrttiteet kiellettyjä. Olikohan muuten rooibosteet kiellettyjä myös. Itse juon nyt vain mustaa, vihreää ja valkoista pussiteetä (Nordqvist, Lipton). Jostain luin, että teetä saisi juoda kaksi kertaa kahvisuosituksen verran? Siinäkin kun on kofeiinia. Itse ajattelin, ettei teen juontia pitäisi rajoittaa.
 
Elma Auroora: Inkiväärikielto perustuu siihen, että sen turvallisuutta raskausaikana ei ole tutkittu tarpeeksi. Kuitenkin esim. monissa välimeren maissa inkivääriä suositellaan käytettävän raskauspahoinvointilääkkeenä...

Minäkin olen miettinyt, uskaltaanko rooibos-teetä juoda. En oikeasti jaksa uskoa että siitä mahdottomasti voi olla haittaa, mutta toisaalta ei huvita ottaa riskiä. Normaalisti juon aika paljon teetä, mutta tällä hetkellä rooibos-tee on ainoa, jota voisin edes kuvitella juovani. Toistaiseksi en ole uskaltanut juoda sitä :nailbiting:
 
Jos oikein muistan edellisestä raskaudesta, niin rooibos olisi ainut, jota ei saisi juoda. Rinnastetaan yrttijuomiin, joita ei ole tutkittu tarpeeksi, että olisi voinut todeta harmittomaksi.
 
Inkivääriteen ja inkivääriä sisältävät ravintovalmisteiden runsas ja pitkäaikainen käyttö ei oo suositeltavaa raskausaikana, koska sen epäillään olevan haitallista sikiön kehitykselle. http://www.terve.fi/terveyden-abc/raskaana-olevia-varoitetaan-inkivaarista
Mä käytän inkivääriä ihan maustekäytössä hyvin pieniä määriä esim kattilallisessa keittoa 1tl.

Rooibostee on myös vältettävien listalla kuten muutkin yrttiteet. En löytänyt pikaisella googlettamisella hyvää linkkiä faktatietoon, että miksi. Lieko sitten, että ei oo tutkittu tarpeeksi. Vihreää, mustaa ja valkoista teetä voi kuitenkin juoda. Mäkin oon teen suurkuluttaja normaalisti, mutta nyt ei oo oikein maistunut. Yksi kuppi korkeintaan päivässä, jos sitäkään. Ennen raskautta meni työpäivinä litra teetä :wideyed:
 
Itse oon ymmärtänyt että jotkut yrtit saattavat aiheuttaa supistelua lihaksissa ja siis myös kohdussa, joka sitten lisää keskenmenon riskiä. Että siksi yrttiteet olisi kielletty.
 
Pitäisi varmaan alkaa juoda maitoa joka päivä, en yleensä käytä kuin lirauksen kahvin kanssa! Kalsiumin saanti olisi nyt todella tärkeää. Ehkä voisi alkaa myös maistella juustoja :)
 
Maito plus on hyvää, juon itse sitä ☺ Juustoista olen syönyt Apetina classic "fetaa". Homejuustot jätän tauolle, just in case.
 
Ja banaanistakin saa kalsiumia :)

Mä oon nyt tässä vaiheessa tullut tulokseen että juon aamuisin 1,5 dl kahvia ja päivän aikana 1-2 kuppia teetä, joka on mustaa, valkoista tai vihreää ja jollain makuaineella maustettua. Mä siis juon yleensä oikeastaan vain ja ainoastaan yrttihaudukkeita ja rooibosta ja 3 kuppia kahvia päivässä, mutta nyt ei tunnu ees tiukalta tämä siirtyminen, selvisin yhden päivän päänsärylläkin vaan kun viime viikolla jäi jotenkin "luonnostaan" ennen plussaa kahvi yhteen kuppiin aamulla enkä oo sen jälkeen enempää per päivä juonutkaan :woot:
 
Ai niin, tuohon proteiiniasiaan piti toteamani että soijarouheen lisäksi ite käytän proteiininlähteenä pääosin muita soijatuotteita (suikaleita, hiutaleita jne), tofua, seitania, papuja, linssejä, kikherneitä - soijarouhetta itse asiassa aika harvoin :hungry:
 
Pitäisi varmaan alkaa juoda maitoa joka päivä, en yleensä käytä kuin lirauksen kahvin kanssa! Kalsiumin saanti olisi nyt todella tärkeää. Ehkä voisi alkaa myös maistella juustoja :)

Kalsiumia saa muualtakin kuin maidosta. Itse en maitoa juo lainkaan, hapanmaitotuotteita käytän jonkin verran mutten niitäkään kovin paljoa.
 
Mä oon semivege, lakto-ovo enimmäkseen, mutta en esmes kyläillessä halua olla vaivaksi vaan syön just sitä mitä tarjotaan.
Nyt raskaus on aiheuttanut karmeet lihanhimot eikä kasviperäiset protskut meinaa upota millään. Eipä toisaalta kyllä juuri mikään muukaan maistu tällä hetkellä.

Mä menen ruokajutuissa ihan maalaisjärjellä, en pilkuntarkasti noudata noita suomalaisia suosituksia kun ne on musta niin hätävarjelua.
En esmes syö ulkomaisia pakastemarjoja tai vakuumipakattua raakaa kalaa, mutta siinäpä ne sitten on. Yrttiteet etc. ei mun ruokavalioon kuulu. Kofeiinin määriäkään en mieti kun kahvit ja limsat ei mulle raskaana ollessa maistu alkuunkaan.
Salmiakin syöntiä olen vältellyt, vaikka esikoisen aikaan sitä meni pussitolkulla, kun ei silloin tuota glyrritsiini-varoitusta ollut.
 
Tuossa inkiväärilinkissä oli mainittu inkivääritee ja inkivääriä sisältävät ravintovalmisteet, mutta entäs tuore inkivääri? Tai jotkut inkiväärilimsat yms.? Ehdin just ihastua luomuinkiväärisiirappiin, jossa on siis sokeria ja inkivääriä.
 
Yrttitee kielto perustuu siihen, että jotkin yrttikasvit ovat myös lääkekasveja. Eli ei voida tietää mitä aiheuttavat raskaudelle.

Inkivääriä voi käyttää pieniä määriä, päivittäiseen jatkuvaan käyttöön ei suositella. Vaikka Suomessa Evira suosittelee ettei inkivääriä käytä, esim. lopujo.fi -raskauspahoinvointisivustolla sitä suositellaan kokeilemaan kovaan raskauspahoinvointiin.

Belugalla hyvä pointti, maalaisjärjen käyttö sallittu :happy:

Valion tuotteet on osa pästöroitu ja osa läpikäyneet "..pästöroinnin kaltaisen lämpökäsittelyn ja pakattu kuumina." Eli ovat ns. vähäriskisiä tuotteita listerian suhteen. Mutta jos tietenkin haluaa olla 100% varma niin ei käytä tai käyttää tosiaan ruuanlaitossa eli kuumentaa ennen.

Hei te soijan käyttäjät: olen lukenut puolesta/vastaan tuosta soijan käytöstä. Liikakäyttö voi vaikuttaa naishormonien määriin, mutta olen lukenut että soijapavun käyttö olisi suositeltavampaa kuin siitä johdetut monenlaiset eri soijatuotteet? Mitä te sanotte? Mistä olette tietonne saaneet/lukeneet?
 
Mä luin paljon soijasta alotellessani kasvissyöntiä.

Mitä käsitellympi soijatuote, sitä vähemmän siinä on isoflavonoideja (eli sitä kauhisteltua kasviestrogeeniä). Esmes soijarouheessa ei yhtään.

Mä uskon kyllä kasvikunnankin proteiinien kanssa monipuolisuuteen ja mieluummin suosin kotimaisia tuotteita, kuten härkäpapua. En kyllä soijaa erityisemmin välttelekkään, eniten menee tofua ja oumphia. Näitä syötän myös muksulle.

Maalaisjärki siis tässäkin.
 
Nyhtökauraa ja härkistä täälläkin välillä käytetty :cat: Vähän hintavaa on vaan :eek:
Eilen tuli ostettua Jalotofua paketti odottamaan, kun oli tarjouksessa :wink
 
Takaisin
Top