Ravinto- ja ruoka-asiat

Aika rauhallisesti täälläkin syödään, välillä on mennyt ihan vahingossa jotain "kiellettyä", esim. kerran Valion tuorejuustoa ja viimeksi eilen fetaa. Ei vaan kaikkea pysty aktiivisesti muistamaan. Kaloista olen tarkin, eli ei savustettuja, ei raakoja tms. Ei homejuustoa, ei salmiakkia/lakritsaa. Kahvia 0,5 - 1 kuppia päivässä, loput kofeiinitonta jos tekee mieli. Alkoholia ehdottomasti ei, pisaraakaan.

Mitenkäs silli? :wideyed: (Lasipurkissa)
Aivan hirveä himo tuli uusiin perunoihin ja silliin.. Mulla on joku muistikuva rajoituksista jompaan kumpaan liittyen mutta todenperäisyyttä en tiedä ja googlettamalla en kyllä löytänyt mitään.

No nämäkin on vähän ristiriitaisia asioita, koska suurinosa ruoka- asioista on SUOSITUKSIA ja jokainen itse tekee sitten lopullisen päätöksen mitä suuhunsa pistää ja haluaako sen riskin ottaa... :) Eviran sivuilta löytyy selkeä taulukko suosituksista/ kielletyistä tuotteista. Jostain lukenut myös että itse tehty graavikala/ suolattu kalakin olisi ihan ok kunhan se on valmistettu tuoreesta eikä tyhjiöpakatusta kalasta...? Eli nämä on ihan odottajasta kiinni kuinka tarkka haluaa olla :)

Mä viime raskaudessa kysyin orkla foodsilta, mikä tekee vestaa, boyta jne sillejä. Sain vastauksen et silli on "puolisäilyke" ja ei virallisesti voi suositella mutta käytännössä hyvin pienen riskin tuote. Oli semmonen juridisista syistä ei voi "sallia", mutta rivien välistä kuitenkin antaa palaa-vastaus :D Ei siis nähtävästi ole samanlainen korkean riskin tuote kuten graavikalat, vaikka ei olekaan kypsää.

Juu, etsiskelinkin tässä nyt tietoa enempi himoissani ja tulin tulokseen etten ota sitä pienintäkään riskiä. Kyllä yksi kesä menee ilmankin. :wink

Kiitos kuitenkin mielipiteistä! :)

Tuoreessa kalassakin voi olla loisia/loisten munia, jotka eivät kuole ilman kunnollista kuumennusta. Suolaus ei niitä tapa kuitenkaan. Siinäkään mielessä en söisi. Graavikala (lohi/kirjolohi) on muutenkin ainoa raaka tai raa'aksi luokiteltava kala, jota suostun syömään, harvoin sitäkin,ehkä kerran vuodessa. Sen verran on tullut luettua noista loisistakin, etten halua sitäkään riskeerata, listerian ym. ohella.

Ollaan syöty uusia pottuja, voikastiketta ja silliä jo vaikka kuinka monta kertaa, eikä mulla ole käynyt mielessäkään et vois olla kiellettyä :( sushi ja suolakala (jos en ole itse suolannut tuoreesta) on ainoat jotka olen jättänyt pois. Täytyy varmaan kaivaa jostain ne ruokasuositukset esiin ja alkaa opiskelemaan uudestaan kun täällä tulee nyt mulle niin paljon uutta asiaa tästä syömisestä.

Hyh mä en onneks voi sietääkkään silliä.
Mutta nyt, kun tuli lämpimät illat ja istuskeltiin miehen kanssa ulkona ni olisi kyllä niin tehnyt mieli lasillinen jotain raikasta kuohuvaa tai jotain :( Täytyy varmaan käydä ostamassa joku hyvä alkoholiton hedelmäjuoma :D

Mä en muuten siedä kalaa, paitsi lohta mutta silliä on ollut aina muutama siivu saatava uusien perunoiden kanssa. :p Nyt hieman harmittaa..
Minä mietin tuota samaa että olispa jotain raikasta kuohuvaa kun istuttiin iltaa parvekkeella. Kerro sanmarie jos löydät jonkun hyvän alkoholittoman. :wink
Mulla on nyt ajanut kivennäisvedet samaa asiaa.

Mä kans syön ainoastaan lohta. Jos ensviikonloppuna on hyvä ilma ni täytyy koittaa löytää jotain hyvää juotavaa :p Mä kans oon kivennäisvesiä juonut paremman puutteessa.

Kevyt Olon semmonen vissy-sitruunamehu oli aika hyvää! Ehkä pikkusen turhan makee mutta ei hirveen. Löyty kuplat, maku ja raikkaus. Sekin on hyvää se novellen persikka-jasmiini "kivennäisvesi". Vaik nois on siis molemmissa sokeria mutta niin ois siiderissäki.

Kiitos Kullerva vinkistä! Blue Nunnia onkin joskus tullut maistettua. Oli tosin alkoholillinen versio kera kulta kimpaleiden. :wink

Kivennäisvesi kyllä toimii myös kuohuvan tilalla. Me on nyt juotu niin usein vain että on kovin arkinen.

Täytyy kyllä hamstrata jääkaappi täyteen erilaisia kivennäisvesiä, kun on vaan niin hyviä kuumalla ilmalla :happy:
Voiski kokeilla tuota blue nun kuoharia, jos kerta myydään vielä pienessä pullossa. Isoa tuskin sais edes juotuakaan kokonaan :p

Holittomista siidereistä Somersbyn non-alco on ollut ehdottomasti paras. En usko, että satunnainen maistelija edes erottaisi sitä aidosta!

Holittomista siidereistä Somersbyn non-alco on ollut ehdottomasti paras. En usko, että satunnainen maistelija edes erottaisi sitä aidosta!

Ostin just tätä yhden mökkiviikonlopuksi ;) Kiva kuulla et olis maistuvaa. Holittomia
skumppapulloja vilkuilin, mut oli vaan isoja pulloja niin hyllyyn jäivät.

Kiitti windfall vinkistä, mä en edes tiennyt somersbylla olevan alkoholittomia. Täytyykin viikonlopuksi ostaa tuollainen. Niiden siiderit, kun on ollutkin omia lemppareita silloin harvoin, kun on jotain tullut maisteltua :happy:

Takaisin