Ravinto- ja ruoka-asiat

Mehujäätelö... :p Pakko käydä huomenna hakemassa pakastin täyteen..

Syön muutenkin aika terveellisesti, joten hirveästi ei tarvitse ruokavaliota muuttaa... MUTTA SUSHI ja kylmäsavulohi!! Niitä ei vissiin parane syödä

Minua kiinnostaisi tietää mitä ravintolisiä pitäisi/ei saisi käyttää? Foolihappo ja D-vitamiini toki, mutta mites muut vitamiinit ja hivenaineet, entä maitohappobakteerit ja omega3:t? [emoji46]

Itse syön Multivitan raskaus ja imetysmonivitamiinia, sen rinnalla multivitan raskaus omegaa, koska a-vitamiinia on monissa omega3 valmisteissa ja sitä pitäisi välttää. Sekä lisäksi vahvaa d-vitskua ja menee myös maitohappobakteerit.

Luulen että tuossa on ne kaikki tärkeimmät! :)

Sopiikohan raskaus omega kala-allergikolle? Kaikki kun ei sovi ja apteekista eivät osaa koskaan neuvoa tuon omegan kanssa...

^ mulla taitaa olla multivitan raskaus omegaa ja siinä muistaakseni luki että ei sisällä kalaproteiiniä mutta herkimmille kala-allergikoille voi aiheuttaa oireita.

Ton omegan lisäks raskausmonivitskut, foolihappolisä, 20mikrog d-vit. Ja maitohappobakteerit käytössä.

Täällä on kunnon arsenaali ollu käytössä nyt 2v. Maitohapot, kalkki, magnesium, c, d, imetysomegat ja raskaus/imetys monivitskut :D

Mäki oon syöny säännöllisesto vaikka ja mitä vitamiineja. Heti, kun olin yhden kierron syömättä niin tärppäs. Olikohan sattumaa vai oonko syöny jotain vähän liikaa. Mulla esim. aika vahva c-vitamiini ja se suurissa määrissä voi kaiketi aiheuttaa keskenmenoja. Ni kai se sit voi estää koko raskauden. No tiedä sitä.

Aattelin kaikkein orjallisimmin vältellä listeriabakteeria ja raskasmetalleja, muuten sit ns maalaisjärjellä. (eli millä :D ) Niin joo lakua ja salmiakkia aattelin kans välttää kokonaan kun osoitettu sen verran selvä yhteys adhd yms keskittymisvaikeuksiin sillä glykyrritsiinillä, että ei mun just nyt oo pakko syödä mustia namuja jos se tekee piltin kouluvuosista tuskaa.. :p

Syön D-vitamiinia ja raudan takia Floradrixiä, foolihappoa käyn vielä hakees huomena, eiköhän muuta tuu tarpeeks ruuasta :) Toivottavasti iskee taas vihreiden asioiden himo kuten ennen.. tulis syötyä terveellisesti (sen ohella että myös vihreät kuulat ja päärynä mehukatti on vihreitä :wacky:) Mutta mun ajatus on se, että vitskut sun muut on paitsi tärkeitä, myös myrkyllisiä. Ja että about terveellisesti syömällä sais kaikkea tarpeeksi mutta ei ehkä niin helposti liikaa niin et menis myrkyllisen puolelle.

Mä taidan syödä vähän liian huonosti, pitäis opetella vähän paremmille ruokatavoille. Syön yleensä vaan kerran päivässä ja mutustelen herkkuja pitkin päivää. :D Aiemmassa raskaudessa taisin kyllä syödä useammin kun olin töissä, eikä ollut vielä muita hoidettava kuin minä itte.

Mulla on käytössä tällä hetkellä noi raskaus/imetysvitamiinit ja kalkkitabletit.

Mulla on käytössä ainoastaan Multivitan raskaus ja imetys- vitamiinit. Kun olen asiaa googletellut, niin monella odottajalla on käytössä pitkä rimpsu erilaisia vitamiineja ym. Esim. foolihappoa moni syö vielä erikseen, vaikka sitä on noissa Multivitankin tableteissa. Olisi kiva kuulla perusteluita, miksi syöt jotain vitamiinia/ lisäravinnetta? Yritän tässä itse hahmottaa, mitä kaikkea tarvitsen/ en tarvitse.

Mulla on käytössä ainoastaan Multivitan raskaus ja imetys- vitamiinit. Kun olen asiaa googletellut, niin monella odottajalla on käytössä pitkä rimpsu erilaisia vitamiineja ym. Esim. foolihappoa moni syö vielä erikseen, vaikka sitä on noissa Multivitankin tableteissa. Olisi kiva kuulla perusteluita, miksi syöt jotain vitamiinia/ lisäravinnetta? Yritän tässä itse hahmottaa, mitä kaikkea tarvitsen/ en tarvitse.

Minä sain foolihaposta esim ihan naistenpolilta suosituksen. Eli olisi pitänyt alkaa syömään jo 1-2kk ennen raskauden yrittämistä. Ja mulla on ihan resepti siihen, 1mg ekan kolmanneksen ajan jonka jälkeen annosta tiputetaan. Soitin vielä teratologiseen tietopalveluun ja olivat asiasta samaa mieltä ja sen kannalta. :) Ja foolihappohan siis auttaa sulkemaan sikiön hermostoputken. Minkä tapahtuu nyt näillä viikoilla tässä. Ja jos se sulkeutuu huonosti niin kaikkihan tietää mitä sitten käy..

Tuossa Multitabsissa (se olikin multitabs, ei multivita) on Foolihappoa 400 µg + vitamiinit ym. Eihän varmaan tuon lisäksi tarvitse enää mitään lisäfoolihappoa? Eikö suositus ole juurikin tuo 400/ pvä? En edes ymmärrä, mitä tuo lyhenne tarkoittaa…Mutta ilmeisesti se on vähemmän kuin Susqin 1 mg annos?

Pinaattia ilmeisesti saa syödä? Yritin eviran ohjeista lukea, mutta ei silmään sattunu.

Suurimmat vaikeudet mulle tuottaa kahvi, lohi eri muodoissaan, yrttitee, siemenet, medium kypsennetyt pihvit ja maksalaatikko, varsinkin kuumana kesäpäivänä on ihana syödä sitä kylmänä :D

Anoppilassa on lehmiä, joten siellä käytetään vain raakamaitoa. Neuvolasta edellisissä raskauksissa kysyin niin kahviin saa lorauttaa, mutta muutoin mielellään välttää. Ah ja ihana juustomaito, onneks sitä saa syödä kun se on uunissa kuumennettu, nam!

Kesäisin kalastellaan jonkun verran ja haukea tulee aika paljon syötyä. Nyt mulle pitää keksiä omat ruoat. Edellisessä raskaudessa oli hauska kun ei oltu vielä kerrottu anoppilassa, niin oli aikamoiset selitykset keksittävä miksen haukea syö.

Vitamiineja ym syön multivita raskaus ja imetys monivitamiinia, omega 3 raskaus, magnesiumia, d-vitamiinia ja maitohappobakteeria.

Tuossa Multitabsissa (se olikin multitabs, ei multivita) on Foolihappoa 400 µg + vitamiinit ym. Eihän varmaan tuon lisäksi tarvitse enää mitään lisäfoolihappoa? Eikö suositus ole juurikin tuo 400/ pvä? En edes ymmärrä, mitä tuo lyhenne tarkoittaa…Mutta ilmeisesti se on vähemmän kuin Susqin 1 mg annos?

Tarkoittaa mikrogrammaa eli on vähemmän.

Hellu<3 apteekkitätin mukaan nykyinen uusi suositus on 500/päivä koko raskauden ajan, kun se ennen oli 400/päivä. Monet merkit nostaneet jo foolihapon määrän tuohon, mutta esim. Multivitalla ja muutamalla muulla on vielä 400 siinä yhdessä tabletissa. Sanoi itse suoraan mulle, että ota sellanen missä tuo 500 ja jätä 400 purkki hyllyyn =) Lyhenne taitaa olla mikrogramma kun mg on milligramma? Tai niin ainakin oon päätellyt :D
Ja Susqin annos on siis tuplat tuosta 500mikrogrammasta, eli 1mg (milligramma). Näin ymmärsin, toivottavasti oikein :'D

Cocoa: Kiitos tiedosta! Mulla on tuo purkki peruja edelliseltä yritykseltä, joten täytyypä käydä päivittämässä purkit ajantasalle :)

Moondance pinaattia voi syödä mutta jos se on tuoretta niin pitää huuhdella ennen syömistä.

Toi hauki ois kyl paha.. mikä muu selitys kuin raskaus menisi läpi hauestakieltäytymiselle :D Toisaalta hauessa kai se elohopea on syynä kiellolle että jos kertaalleen vaikka söis ihan vähän niin ei olis varmaan iso riski vielä.

Kopsasin netistä :) eli kyllä se 400mikrogrammaa riittää tabletteina nautittuna jos vaan syö näitä päivittäin :)

Hyviä foolihapon lähteitä ravinnossa ovat
  • vihreät vihannekset
  • persilja
  • lehtikaali
  • kukkakaal
  • palkokasvit
  • soija
  • paprika
  • kokojyvävalmisteet
  • leseet
  • vehnänalkiot
  • useat hedelmät
  • mustikka ja muut marjat
  • hiiva
  • munankeltuainen
  • maksa
  • munuaiset.
Foolihappo tuhoutuu herkästi auringonvalon ja kuumennuksen vaikutuksesta.

Seuraavat kasvisperäiset annokset sisältävät noin 50 mikrog foolihappoa:
  • kauraleipä, 100 g
  • kukkakaali, 100 g
  • pavunidut, 100 g
  • maapähkinät, 1 dl
  • keitetyt herneet, 100 g
  • keitetyt soijapavut, 100 g

Takaisin