Raskauteen ja äitiyteen liittyvä sanasto

Quara

Puuhakas puhuja
Onko täällä muita, jotka kokevat valtavan luotaantyöntävinä kaikenlaiset äitiyslässytyssanat? Kuten siis nämä masukit, toukotöppöset, kesäkepposet ja heinähepposet?
 
Minulla on välillä hetkiä, jolloin näen kertakaikkiaan punaista vaikkapa siitä, että millaisia kuoseja äitiysvaatteissa on. En voisi kuvitellakaan pukevani päälleni piataa, jossa lukisi äiti tai mamma tms.
 
Ehkä minäkin jossain vaiheessa menen äitiydestä sekaisin, mutta olen miettinyt, että onko tällä foorumilla muita sellaisia, joita ärsyttää tämä ns. äitiys/raskaussanasto, joka täälläkin on kohtuullisen laajasti käytössä.
 
Mielestäni helmikuisten keskusteluissa on sen tyylinen keskustelu, kun "jos ei jaksakaan intoilla" tms. Siellä ovat kerääntyneet sellaiset, jotka eivät jaksa raskautta hehkuttaa, ovat onnellisia lapsesta, mutta eivät ole tyypillisiä lässyn lässyn-äitejä [:D] Sinne vaan mukaan!
 
ALKUPERÄINEN: Quara

Onko täällä muita, jotka kokevat valtavan luotaantyöntävinä kaikenlaiset äitiyslässytyssanat? Kuten siis nämä masukit, toukotöppöset, kesäkepposet ja heinähepposet?


Mitä nää sanat tarkoittaa? [:D] Mie en tällaisiin nimittäin ole kertaakaan törmännyt.. [:-] No mutta, se ei ole se pointti. Pointti on, että kyllä se kauhea lässyttäminen joskus ärsyttää, varsinkin kun muutenkin usein tuollaiset lässytykset, kuten viekkuun-sana ärsyttävät. [:'(] Eli missä tahansa tilanteessa aikuisen ihmisen lässyttäminen on hyvinkin kuvottavaa, eikä äitiyden pitäisi olla mikään syy sellaiselle taantumiselle. [&:]
 
Itse en ainakaan siedä mitään vaatteita joissa lukee: isin tyttö, äidin mussukka tai 50% äitiä ja 50% isää, superisä, äiti on nyt vähän väsynyt....  ynnämuuta imelää. [:D] suon kyllä heille sen ilon jotka ovat tykästyneet sellaisiin. Itse en omista moisia "tekstivaatteita", eikä myöskään lapseni ja jos se minusta riippuu eivät tule omistamaankaan. [;)] samaan kategoriaan menee nämä vaunujen "rekisterikilvet" missä on lapsen nimi. [:D]
 
Pakko kommentoida Arwenille et mun sanastoon on aina kuulunut viekkuun -sana, jo ennen äitiyttä. Mitä ihmeen äitiä tai lässytystä siinä sanassa on? [:D] Sehän on silkkaa murretta...
 
Oon esimerkiksi ihmetellyt, miksi lapsille pitää sanoa kuumasta ruoasta että se on poppaa. Kun se on KUUMAA. Mikä h****tin sana on poppa ja mistä se tulee?[:'(]

Nuo tepposet ja hepposet oli ihan vain oman mielikuvitukseni tuotosta ja johdettuja noista sanoista, joihin törmää. Eli nämä joulumassuset ja syyssöpöliinit.

Voihan se olla, että jotkut alkavat vain käyttää  niitä sanoja, joita lapset itse käyttävät kun eivät vielä osaa sanoa sanoja oikein. mutta niinhän ei pitäisi tehdä. Suurin osa lapsista kuitenkin kuvittelee sanovansa sanan oikein ja yrittää asanoa sen oikein. Juuri silloin aikuisen ei pitäisi tarttua näihin virheellisiin sanoihin.
 
Mä kanssa vierastan näitä sanoja hiukkasen. Erityinen inhokki on masuasukki. En edes tiedä miksi se niin kovasti mua ärsyttää.
 
Niinpä....

Hyvä kun joku ääneen sanoo.  Enpä käsitä tuota masuasukkia.... Sitten noista läsynlässyn sanoista tulee niin hyväksyttyjä, että itellä alkaa normaali sanavarasto kuulostamaan tosi ronskilta. Kohta ei tiiä mitä passaa sanoa ja mitä ei. Rehellinen paskakärpänen ei oo enää paskakärpänen vaan joku pikkukakiainen. Vui vui, hyi hyi!

On se niin DA-aa!
 
Sanoinkin siitä viekkuun-sanasta, että se kuuluu niihin yleisiin lässynlässyn-sanoihin, joita inhoa.. [;)] En siis puhunut sen suoraan liittyvän äitiyteen millään tavalla.

Miusta kanssa ärsyttäviä ovat nämä työnimet, jotka ovat kuin suoraan vähä-älyisten aapisesta.. Nupsukka, höpsökkä, nupukka ja mitä kaikkea kamalaa sitä onkaan kuullut.. [:'(] Ei vain oikein uppoa miuhun tuollainen, kuten ei myöskään tuo maha-asukki. [&:]
 
Ihanaa kun joku muukin inhoo masuasukki-sanaa, hyi hitto!!! Yökyökyök!! Vielä kun se(kin) täytyy sanoa aina lässytysäänellä, hyi kun lässytys on ällöttävää!! Kyllähän sitä itsekin pienille vauvoille puhuu ns. hellittelyäänellä, mikä on taas eri asia kuin lässytys. Ja kaikki muutkin ton tyyppiset ääliö-sanat on kauheita, hyi!! Mutta itelläkin viekkuun-sana kuuluu sanavarastoon, en pidä sitä lässytyssanana.
 
 Kaikista ällöttävintä on kun joku tulee tunkeen kädet mahalle ja alkaa lässyttään "masuasukille" että potkis nyt, mitäs sinne kuuluu jne.. Olkoon sitten vieras tai ei mutta mun mahaan ei ilman lupaa ainakaan tarvi tulla koskemaan!! On ihan mun ja miesystävän yksityisasia, ei sitä itsekkään kenenkään mahoja käy lääppimässä.
 
Minä sanoin miehelleni, että läppäisen ensimäistä vierasta, joka tulee vatsaani lääppimään... Tai sitten kysyn, että joo saanko minä koskettaa sinun vatsaasi?
 
Mutta tuo vähä-älyisten aapinen on varmasti se oikea sana kuvaamaan noita höpsöntöpsön-nimiä. Meillä ei ole lapselle tekonimeä, kutsutaan lasta toistaiseksi meidän sukunimellä. Tosin se tapahtuu aika harvoin, koska ei siinä vielä kauheasti ole mitään kutsumista. Yleensä se on vain tämä. Eli "sitten kun tämä syntyy".
 
Mutta oon joskus miettinyt, että aika moni menee lapsistaan jotenkin sekaisin. Eräskin lukiokaverini ei ole tehnyt akateemista työtään puolta vuotta enempää, vaan haluaa ainoastaan hautoa lapsia kotona. Jokainen tekee tyylillään, mutta minä en ymmärrä miksi valitetaan, että vuosikausien kotona olemisesta pitäisi maksaa sama palkka kuin työssä käymisestä? Ei tietenkään pidä. Nämä on valintoja, jos kokee tärkeäksi hautoa lapsia kotona, sillä on hintansa. Jos haluaa käydä töissä, silläkin on hintansa.
 
 
Ah, mua taas naurattaa ihan hulvattomasti nää kaikki "Ärsyttää se ja se" -viestiketjut :D Ei millään pahalla, kyllä muakin ärsyttää monet jutut (myös ylenpalttinen lässytys), mutta joskus silti huvittaa... Tulee mieleen se hesarin Antti Mannisen kolumnisarja, jossa aina valitetaan jostain. Onhan se hyvä, että näillekin ärsytyksille on omat threadinsa, joihin purkaa pahimmat patoumansa "vähä-älyisistä" kanssaihmisistä, niin osataan sitten ihmistenilmoille kuitenkin käyttäytyä [8D]
 
Niinpä. Kyllähän täällä varmaan moni sellainen lässyttää, joka ei kehtaa sitä muualla tehdä.
 
Mutta eikös se niin ole, että jos ei ole nälkä niin paskattaa.
 
Minä sanoin miehelleni, että läppäisen ensimäistä vierasta, joka tulee vatsaani lääppimään...


Minä sanoin samaa omalle miehelleni [:D]

Masuasukki oli mun mielestä hauska sana ja on sitä kaikennäköisiä muitakin hölmöjä sanoja tullut käyteltyä mutta mun tapauksessani se on enemmän sääntö, kuin poikkeus. Minä kun omassa kaveri/perhepiirissäni puhun muutenkin, sanoisinko, melko värikkäästi ja vääntelen kaikenmaailman sanoja ties mihinkä muotoon - ihan omaksi iloksi ja joskus myös toisten ärsyttämiseksi [;)]
 
No joo, jokaisella on oma koodistonsa siitä, mitä sanoja tykkää käyttää. Meillä puhutaan totta kai kahden kesken kotona ihan eri tavalla kuin ihmisten ilmoilla. Listattiin joskus kavereiden kanssa ärsyttäviä sanoja, ja kyllähän niitä kertyi aikamoinen määrä. Ja jokaisella aivan erit.
 
Minulla joidenkin näiden inhoamieni sanojen inhoon liittyy hyvin voimakkaasti se, että ne muistuttavat jostain tietystä henkilöstä. Jotkut asiat ei ehkä kiusaa sellaisenaan vaan vain siksi, että niistä tulee mieleen jotain. Meillä on täällä töissä  näitä muumikalsareihin pukeutuneita vatsanhierojia, jotka on 110 prosenttisesti äitejä eikä lapsen saatuaan enää mitään muuta. Valitettavasti niillä on kuitenkin sen verran vilkkusilmämiehet, että näiden äitien täytyy kyllä ummistaa aika monelta asialta silmänsä, jotta paketti pysyy kasassa.
 
ALKUPERÄINEN: viimeinen

Pakko kommentoida Arwenille et mun sanastoon on aina kuulunut viekkuun -sana, jo ennen äitiyttä. Mitä ihmeen äitiä tai lässytystä siinä sanassa on? [:D] Sehän on silkkaa murretta...

 
En kyllä pistäisi tuota sanaa kyllä murteenkaan piikkiin... Sitä käytetään sen verran laajalti tässä maassa, että taitaapi olla enemmänkin trendisana. Mutta tämä oli nyt sitä kuuluisaa välimerkkien rakastelua [:D].
 
Mutta mitä tulee omaan suhtautumiseen "äitiyssanastoon" ja lässyttämiseen... Täytyy myöntää, että olen käyttänyt sanaa masuasukki muuallakin kuin täällä vau.fi keskusteluissa ja työnimikin tuli annettua tulevalle jälkikasvulle. Tämä oli silloin alussa, kun koko raskaus tuntui vielä epätodelliselta ja kohdussa oleva ihmisen alku ei muistuttanut vielä ihmistä millään tavalla. Nyt meillä puhutaan vauvasta tai mukulasta... Mutta ei näiden "äitiyssanojen" käyttäminen saa minun karvoja nousemaan pystyyn. Tarvittaessa on osattava laittaa paskasuodatin päälle, niin ei edes huomaa niitä [:D]. Niin ja kun puhun lapsille, en ainakaan lässytä. Taidan paremminkin puhua niille kirjakieltä, mutta normaalia lempeämmällä äänenpainolla.
 
Hyvä ketju! Ja minä kun olen ollut huolissani mielikuvituksen puutteesta kun tulevalle perilliselle ei ole tekonimeä vaan se on vaan vauva meidän puheissa.
Kaiken huippu on muutama viiko sitten kaupassa sattumalta kuultu keskusteltu kun kaksi pikkulapsen äitiä tapasi toisensa:
"uppitta keikkaa! ompat kiva tölmätä tuttuihin" jne, koko keksustelu käytiin äitien kesken lässyttämällä, rattaissa ihan pikkuruiset lapset. Sillon mietin että eikai vaan minusta tule tollanen!? [:@]
 
Takaisin
Top