Raskauspahoinvointi

sinuski

Satasella mukana keskusteluissa
Terveisiä sängynpohjalta! Olen siis nyt viikolla 7+2 ja ihan kammottava pahoinvointi vaivannut jo reilun viikon. Viime tiistaina se sitten pakotti jäämään sänkyyn ja täällä sitä vällyjen alla ollaan edelleen. Kyse ei ole mistään harmittomasta pikku kuvotuksesta aamuisin, vaan tosi perusteellisesta yrjötyksestä :sick006. Yhtenä päivänä oksensin aamusta yöhön noin 15min-1h tauoilla, mutta onneksi nyt olo on tasoittunut n. 2-3 oksennuskertaan päivässä. Sen lisäksi olo on kauhean hutera, pyöryttää ja laihtunut olen noin 3-4kg. Olimme jo vähällä lähteä tiputukseen, mutta kun oloni tasoittui niin jäätiin sitten vielä kotiin ihmettelemään.

Neuvolaan soitettaessa kehoittivat juomaan osmoosiliuosta ja käyttämään pahoinvointirannekkeita. Ehkä ne rannekkeet ovatkin vähän auttaneet, koska nyt ei enää vello mahassa, vaan paha olo tuntuu lähinnä "palana kurkussa". Ruokaa en tahdo vieläkään saada millään alas. Pakotan itseni nakertamaan hapankorppuja, juomaan mehuja ja syömään kaikkea juoksevaa, kuten jugurttia ja viiliä. Hajujen suhteen olen superherkkä ja esim. paahdetun ruisleivän haju saa mun pään ämpäriin :sick009.

Toivon niin hartaasti, että vauva ottaisi musta kuitenkin kaiken tarvittavan. Lohduttaa, kun olen lukenut, että runsas pahoinvointi on merkki "terveestä raskaudesta", kun raskaushormonin määrä on ilmeisen suuri. Varmaan hormonia onkin ylenpalttisesti, kun plussasin vahvasti jo ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa. Toisaalta heräilee kysymys, että onkohan siellä kaksoset, kun näin vahvasti oireilen. Eka ultra vasta joskus vähän ennen joulua ja eka neuvola-aikakin vasta 1,5vkon päässä.

Miten teillä muilla? Onko kenelläkään muulla yhtä pahaa pahoinvointia? Monella ystävälläni on ollut vaan pientä kuvotusta ja väsymystä. Tuntuu, että olen ainoa, joka on täysin sänkyyn kampitettu :crybaby2.
 
Muokattu viimeksi:
Muistan esikoisesta että pitkään oli kuvotusta. Aaton aattona jouluna sitten olintöihin ulko-ovella lähdössä ja pikana takaisin ja vessaan. 9 vko oli juuri startannut. En muista yhtään miten tuo huono olo tuli... Sormea napsauttamalla vai pikkuhiljaa.. Vkoista ei mitn tietoa ollut..kai ne jotain 7luokkaa varmaan oli.Nyt 6+1. Kauhulla odotan ettö alkaako, vaiko ei. Pahoinvointi tosiaan kesti esikoisesta 42 vkolle asti :/
 
No tuota mä pelkään, että olen niitä epäonnisia, joita kuvottaa koko raskausaika. Olen aina ollut tosi herkkävatsainen, kärsin aika usein matkapahoinvoinnista ja reagoin vatsallani nopeasti. Vatsataudit ovat semmoista hc-settiä, että oksat pois. Miehen kanssa ollaan naureskeltu, että meidän yhdessäoloaikana mies-raukka on joutunut todistamaan mun oksentamista lukemattomia kertoja ja joutunut siivoilemaan mun jälkiä tämän tästä :eek:.

Tokihan arvasin, että varmaan myös raskauspahoinvointi tulee kovana, mutta että tällaisena sitten.
 
Olet ilmeisesti nyt saikulla. Eräs kaveri oli tuossa viikonloppuna tiputuksessa ja vkoja ei vasta kuin 6+2. Ei todellakaan ollut mitenkään kivaa. Muistan itsekkin. Opiskelin vielä tuolloin ja kesken tunnin tuli kiire vessaan. Siinä sitten jännityksellä juostiin ja toivottiin ettei vessassa ole ketään. Syöminen aamusin ennen sängystä nousemista oli yhtä tyhjän kanssa :/ ekoja äitiysvaatteita shoppaillessa mun shoppailut oli yksi kauppakeskus ja 10min välein kahvilan vessaan oksentamaan. Oli ihan hirveetä.
 
Saikulla olen. Teen myös gradua, joten sekin on pitänyt laittaa jäihin. Koko elämä on ihan seisahduksissa. ...Pääsisinpä ulkoilemaan tai ihmisten ilmoille, mutta kaikki liikkuminen saa oksetuksen voimistumaan. Vessareissukin täytyy tehdä ämpäri sylissä. Tuntuu, että koko koti haisee ihan kammottavalle, vaikka mies ei haista mitään. Tuuletan makuuhuonetta semmoisella intensiteetillä, että melkein samantien voisin muuttaa parvekkeelle.
 
Kuullostaa kyllä inhottavalle. Koita nyt jotain nestemäistä edes saada syödyksi. Mä jään odottamaan ja toivomaan ettei pahoinvointia tulisi.
 
Täällä bingo, onneks Mä en oksenna koko aikaa mutta ei töihinkään oo kyllä voinu mennä.


Kuulostaa kyllä ihan kamalalle :sad001
 
Alkoiko teillä tosiaan ihan vaan yhtäkkiä se? Ettei ollu ensiks vaan etovaa oloa mutta pystyi joten kuten olemaan.
 
Kannattaa kysyä lääkäriltä ihan lääkettä tuohon raskauspahoinvointiin, olen lukenut että Postafenia (matkapahoinvointilääke) käytetään myös raskauspahoinvoinnin hoitoon jos pahoinvointi on todella pahaa. Itse selvittelin myös tätä asiaa siltä kantilta että kun lähtee matkalle voiko ottaa kun kärsii pahasta matkapahoinvoinnista. Terveydenhoitaja luki terveysportista (lääkärien ja hoitajien tietokanta) ettei ole mitään todettua vaaraa tästä lääkkeestä raskauden aikana.
 
Jaahas...täällä nyt eka kuvotus aamu... niin lähellä ettei oksennus tule. Kahvi ja tuoremehu nokan edessä eikä kumpaakaan tee mieli.
 
Täällä alkoi ensiksi ihan etovalla ololla, viikon taisin saada pidäteltyä ettei tarvinut ikinä vessaan asti juosta mutta eipä sekään ikuisuutta kestänyt vaan nyt olen jo 3 pv halaillut tuota posliinipönttöä :/
Muistaakseni esikoisen odottelussa sama ja pahoinvointi lähti rv10-12 ja nytten on rv 6+4
 
Samassa veneessä täälläkin ! Puhhui.. ja yök. Painoa tippunut 2-3kg... ja alipainon rajoilla huidellaan. En jaksa mitään.
 
Mulla alkoi viikolla 5 pieni kuvotuksen tunne etenkin aamuisin. Alkoi oksettaa, jos ei syönnyt tasaisin väliajoin. Usein olo kuitenkin parani päivää kohti ja illalla tuli sitten ehkä taas uudelleen. Ehdin jo ajatella, että eihän tämä nyt niin pahalta vaikuta, mutta sitten tosiaan viikko sitten tuli mukaan tihentyneet kakomiset, eikä paha olo missään vaiheessa päivää helpottanut. Nyt olo on hiukan parempi kuin pari päivää sitten, pystyn istumaan ja kirjoittamaan tätä, katsomaan telkkaa ja ylipäänsä keskittymään johonkin muuhun kuin huonoon oloon.

Sinänsä on ihanaa, että yöt nukun yleensä hyvin ja aamun ensi minuutit ovat mahtavia, kun ei lainkaan pahaa oloa, kunnes se hijalleen sieltä hiipii.

Mä en ole uskaltanut ottaa mitään muuta lääkettä, kuin tuota osmoosiliuosta. Mamma-vitamiineja koitan urhoollisesti ottaa, vaikka jostain syystä oksennan ne suurimmaksi osaksi ulos. Onneksi itselläni oli ennestään fyllinkiä siinä määrin, etten ihan alipainon rajoilla ole, vaikkakin kauhean "laiha olo" (painoa tippunut 4kg) ja vatsa kuopalla (vai muka raskaana!?)

Mitkä ruuat teille maistuu parhaiten, mistä olette saaneet apua? Mua huolettaa, kun en ole syönyt oikein rasvaa moneen päivään. Ruokavalioni koostuu siis lähinnä kiiveistä, mehuista, hapankorpusta, jugurtista ja salmiakeista. Nyt tiedän miltä anorektikoista tuntuu, kun kaikki syöminen alkaa melkein itkettää jo etukäteen.

Paljon tsemppiä meille kaikille huonovointisille :Heartbigred!
 
No mulla ei ole kyllä tippunut pätkän vertaa, kun koko ajan on nälkä ja jos ei syö niin tulee oksu. Moon syönyt paljon mandariineja, viinirypäleitä, leipää ja kurkkua ja banaaneja. Juomaksi aplarimehua ja maitoa.
 
Mulla taas välitön oksu jos erehdyn syömään. T. Just kokeilin perunamuusia... noi 2 haarukallista ja pönttö kutsui. On tää ihanaa! Samaa tahtia tulee ylös omena, mandariini, kurkku, leipä.... lista loputon. Nestettä saa alas kulaus kerrallaan.
 
Mua vaan närästää. Tänään 7+0 ja alan olla todella huolissani kun ei ole kertaakaan tarvinnut käydä pönttöä halaamassa...
 
Minäkään en ole kertaakaan oksentanut. Ehkä lievää etomista on välillä. Esikoista odottaessa en myöskään kertaakaan oksentanut. Toivottavasti välttyisin myös nyt siltä.

Anna ja 6+2 (?)
 
Mä tein semmosen kikan esikoisen kohdalla, että kun tuli sellainen olo että oksua ei voi enää pidätellä, niin vetasin lasillisen vettä/mehua ja painelin sitte vessaan. Näin ollen ulos tuli lähinnä se sama vesi, ja mahdollinen aiemmin syöty ruoka pysyi joten kuten mahassa. Ja plussana se, että vettä on huomattavasti kivempi oksentaa kuin vaikka leipää. Hah, nyt kun luin mitä kirjoitin niin toi kuullostaa joltain karmealta syömishäiriö-foorumin tekstiltä mutta se toimii :D Mehuista piti käydä hetki läpi, mikä "maistui oksentaessa" millekin, hapanta en siis välttämättä suosittele (esim appelsiinimehu -> ärsyttää kurkkua pirusti) Ei helekatti, nauran täällä yksin mun omille vinkeille :laughing014
 
Sama huomio. Kuivaa ykää on aika paskamaista kakoa. Täytyy ottaa kokeiluun lasi vettä. Mulla tosin oksennuta tulee just niin kauan kun maha on totaalisen tyhjä.
 
Juttelin tänään parinkin terkkarin kanssa ja kehoittivat syömään ja juomaan koko ajan, mutta tositosi vähän kerrallaan. Eli siis pikkukulauksia kerrallaan, eikä siis yritäkään täyttää mahaa. Ehkäisee näläntunnetta, nesteyttää ja pitää verensokerin vakaana.

Mulla on onneksi olo nyt hiukan parantunut, mutta liikkuminen tekee edelleen pahaa. Keittiöön en pysty menemään, kun tuntuu, että siellä haisee kamalalle. Pyörtyisin varmaan jos avaisin jääkaapin oven :scared007.
 
Takaisin
Top