Raskausoireet

@anita1 täälläkin etoo, kahvia en kylläkään juo, mutta tulee sellaisia pahanolon aaltoja ihan hetkessä. Äsken autoa ajaessa tuli kauhea ällötysaalto. Tänään oli myös ihan kamalaa kävellä kaupan liha/kalaosaston läpi, kun kaikki haisi ihan ekstravoimakkaasti. Samoin keskiviikkona kaupassa pikkulauantaille kipotelleet löyhkäs viinalle metrien päästä. Supernenää ei ole ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa.

Tänään DPO9 ja testit eilisestä vahvistuneet. En tiiä mikä hulluus nyt on ku en aiemmissakaan testannut näin 😅

Unet edelleen kateissa. Jossain kohtaa päivää tulee väsymys, mutta illalla vaikea saada unta ja yöllä pissareissun jälkeen jää valvotuttamaan.

Lisäravinteisiin - katsokaa että syötte folaattia/metyylifolaattia. Ei foolihappoa. Folaatti on se bioaktiivinen ja oikea muoto, jota keho pystyy hyödyntämään (maailmassa 75%:lla MTHFR-mutaatio, jossa foolihappo ei käänny ja kuormittaa kehoa). Magnesium ja B6 supertärkeitä myös ja B6 auttaa mm. pahoinvointiin. B9 ja B12 kans tärkeät, itse syön B-complexia, josta saan kaikki oleelliset (ei mitään markettiskeidaa). Jos Suomesta haluaa niin Puhdistamo tai Biomed.

Jos sokereissa häikkää niin inositoli on hyvä ja turvallinen lisä. Voi auttaa lapsettomuudessa (varsinkin PCOS'ssa) kohentamalla insuliiniresistenssiä ja munasarjojen aineenvaihduntaa ja RADI-asioissa myös oikein oiva apukeino ja ennaltaehkäisijä.

@anita1 täälläkin etoo, kahvia en kylläkään juo, mutta tulee sellaisia pahanolon aaltoja ihan hetkessä. Äsken autoa ajaessa tuli kauhea ällötysaalto. Tänään oli myös ihan kamalaa kävellä kaupan liha/kalaosaston läpi, kun kaikki haisi ihan ekstravoimakkaasti. Samoin keskiviikkona kaupassa pikkulauantaille kipotelleet löyhkäs viinalle metrien päästä. Supernenää ei ole ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa.

Tänään DPO9 ja testit eilisestä vahvistuneet. En tiiä mikä hulluus nyt on ku en aiemmissakaan testannut näin 😅

Unet edelleen kateissa. Jossain kohtaa päivää tulee väsymys, mutta illalla vaikea saada unta ja yöllä pissareissun jälkeen jää valvotuttamaan.

Lisäravinteisiin - katsokaa että syötte folaattia/metyylifolaattia. Ei foolihappoa. Folaatti on se bioaktiivinen ja oikea muoto, jota keho pystyy hyödyntämään (maailmassa 75%:lla MTHFR-mutaatio, jossa foolihappo ei käänny ja kuormittaa kehoa). Magnesium ja B6 supertärkeitä myös ja B6 auttaa mm. pahoinvointiin. B9 ja B12 kans tärkeät, itse syön B-complexia, josta saan kaikki oleelliset (ei mitään markettiskeidaa). Jos Suomesta haluaa niin Puhdistamo tai Biomed.

Jos sokereissa häikkää niin inositoli on hyvä ja turvallinen lisä. Voi auttaa lapsettomuudessa (varsinkin PCOS'ssa) kohentamalla insuliiniresistenssiä ja munasarjojen aineenvaihduntaa ja RADI-asioissa myös oikein oiva apukeino ja ennaltaehkäisijä.
Joo mäki oon ollu tietonen tosta folaatti-asiasta esikoisen raskaudesta lähtien ja musta tuntuu et se onki onneks ehkä yleistyny sen jälkeen.
En ollukaan kuullu tosta mistä vikaks mainitsit. Mistä sen tietää onko sokereissa häikkäö tai et oisko tolle tarvetta?

Ja jos joku nyt stressaa foolihappolisän oikeasta vs "väärästä" muodosta, niin ei kannata rynnätä käyttämään rahojaan eri lisäravinteisiin enää 6.-7. viikon jälkeen, sillä sen tarve on alkuraskaudessa hermostoputken sulkeutumishäiriön estämisessä, ja se tapahtuu jo ihan alkuviikoilla, eli sillä foolihappolisällä ole merkitystä enää noiden viikkojen jälkeen.

/Muoks: eli jos nyt on jo olemassa joku raskausvitamiini tai foolihapon muoto, niin syö ne loppuun eikä lähde suoriltaan kauppaan ostamaan lisää ja tuhlaamaan rahojaan "turhaan", kun se suurin vaikutus on kuitenkin pari kk ennen raskautumista sinne 6.-7. raskausviikkoon.

/Muoks2: hain vähän tutkimuksia, Suomesta tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisissa on huomattavasti vähemmän MTHFR-mutaatiota (ainakaan homotsygoottisena) kuin esimerkiksi "hispanics" tai pohjois-amerikan kaukaasialaisilla henkilöillä. Tutkimus oli toki vuodelta 2003, mutta silloin todettiin, että vain n.5%:lla tutkituista suomalaisista oli tämä homotsygoottinen muoto joka estää foolihapon muuntumisen folaatiksi. Afrikkalaistaustaisista sitä on kaikkein vähiten, noin 1%:lla.

Eli jos on jo syönyt ihan pelkkää foolihappoa siinä muodossaan, niin ei kannata ainakaan ekstrastressiä tähän muutenkin stressaavaan alkuraskauteen ottaa siitä, toinen muoto varmaankin voi imeytyä paremmin, mutta suurella todennäköisyydellä mitään lopullista ei ole tapahtunut vaikka olisi syönyt vain foolihappoa.

Muokattu viimeksi:

Inositoliini pitää olla vie tietyssä suhteessa, ei käy ihan mikä vaan inositoliini ainakaan pcos:sään. Itse sitä syönyt ja saanut suuren avun, harmi että loppu välissä ja nyt päässyt jatkaa. Kuvassa tuote mikä mulla käytössä. Myös jos on pcos niin folaattia tarvii enemmän sillä se ei pääse imeytymään. Itse syön tupla annosta.

Täällä todella suuret lapsettomuus pelot eilen tuli taas itkettyä sen vuoksi.

Liitteet

• IMG-20251130-WA0000.jpeg
    IMG-20251130-WA0000.jpeg
    1.1 MB · Katsottu: 2
Itse huomannut että jotenkin useammin nälkä kuin normaalisti, vähän hassua minusta. Tosiaan esim tänään aamupala kello 7 maissa, millä normaalisti pärjään 11 asti lounaalle. Nyt kuitenkin ennen kello 9 vatsa kurni jo kauheasti ja söinkin välipalan. Kauhea nälkä taas hieman ennen kello 11 😆 parina yönä herännyt myös siihen, että vatsa kurnii vaikka ihan normaali iltapala syötynä. Pitänee jatkossa muistaa toimistolle ottaa myös välipaloja mukaan, ei kiva jos vatsa kurnii äänekkäästi koko ajan 😅

6+3 eikä oireita paitsi jos keksimällä pitää keksiä niin juon yleensä ison kahvimukillisen ja nykyään jää melkein puolet juomatta. Se vaan kylmenee sinne, mitä ei normaalisti käy vahingossakaan. Mutta ei kuitenkaan kahvista tule etovaa oloa

6+0 eikä muita oireita kuin rinnat vähän kipeät ja välillä alavatsa myös. Väsymystä on mutta olen yleensäkin aika väsynyt ihminen ja töissä on myös paljon kuormitusta niin en tiedä, liittyykö ollenkaan raskauteen.

Mulla nyt 6+2, ja tänään oli kyllä huono olo. Eilenkin orastavaa etomista, mutta tänään on kyllä ällötellyt ihan huolella. Huojentavaa niiden viimeviikkoisten vuotojen ja kipujen jälkeen, kun eivät ottaneet sinne päivystykseen edes tsekattavaksi (enkä sitten jaksanut maksaa 80+e hcg:stä eilen).

Nyt jännittää vaan ettei tää ole jotain yleistä vatsatautia, kun yksi (ei raskaana oleva) ystävä ilmoitti olleensa eilen pahoinvoiva, ja vähän tuntuu kyllä ehkä vatsa olevan epästabiili (toki olen syönyt eri tavalla ja napostellut pitkin päivää eilen ja tänään minulle epätyypilliseen tapaan), mutta aina saa toivoa että olisi nyt raskausoireita 🤞🏻🤞🏻

Unohtui mainita että täällä ollut jo plussasta asti kiusana ummetus 🙁 onko kellään antaa mitään hyviä vinkkejä? Luumut menivät nyt ainakin ostoslistalle. Ja tosiaan 5+0 täällä

Unohtui mainita että täällä ollut jo plussasta asti kiusana ummetus 🙁 onko kellään antaa mitään hyviä vinkkejä? Luumut menivät nyt ainakin ostoslistalle. Ja tosiaan 5+0 täällä
Mulle aina sanottu et pegorion (tai joku) mitä voi ottaa kun suolisto ei totu, vielä on monta pakkausta viime raskaudesta jälkellä 😄 Ja varmaan jos ei lääkkeitä niin sitten kuituja, ollu kyllä riesana aina raskauksissa 🫠

Mulle aina sanottu et pegorion (tai joku) mitä voi ottaa kun suolisto ei totu, vielä on monta pakkausta viime raskaudesta jälkellä 😄 Ja varmaan jos ei lääkkeitä niin sitten kuituja, ollu kyllä riesana aina raskauksissa 🫠
Okei kiitos! Pitää varmaan käydä apteekista kyselemässä jos ei ala helpottamaan 😅

Komppaan kanssa tuota pegorionia tai makrogoli orionia (taitaa olla vaan edullisempi versio). Itse jouduin vetää näitä ekassa raskaudessa melkein kokoajan kun oli niin paha ummetus.

Takaisin