Raskausoireet

Pahoinvointi on loistanut poissaolollaan alusta asti. Silloin tällöin pientä yökötystä, mutta ei mitään sellaista, että voisi sanoa olevansa pahoinvoiva. Väsymys sen sijaan vaivaa. Ja aamuöiset heräilyt (tai vaihtoehtoisesti nukahtaminen vasta aamuyöstä).

Vatsa oli vielä viikko sitten niin turvoksissa, että olisi voinut luulla minun olevan raskaana vähintään viidennellä kuulla. Se oli myös hieman epämiellyttävän tuntuista, kun vatsa oli niin pinkeä - etenkin iltaa kohden. Nyt onneksi vähän helpottanut.

Aluksi ummetti (se oli turvotuksen kanssa oikein ihana yhdistelmä, en suosittele kenellekään). Minua ei siis ikinä ummeta, käyn normaalisti kakalla vähintään kaksi kertaa päivässä. Alkuraskaudesta se tippui maksimissaan kertaan päivässä. Aloin syödä kuitua vielä normaalia enemmän (sitä menee muutenkin ihan reippaasti vähimmäissuosituksen yli) helpottaakseni tilannetta edes vähäsen. Ummetuksen helpottamisen myötä alkoi myös turvotuskin helpottaa. Luulen, että hormonaaliset muutokset yhdistettynä siihen, että vähensin liikunnan määrää merkittävästi plussaamisen jälkeen, olivat liikaa suolistolleni. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Miehen mielestä olen välillä melkoinen kiukkupussi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:Omasta mielestäni tunteilija (mutta niin olen muutoinkin) Äsken tirautin kyyneliä, kun luin uutisen, että Plasto ottaa Kurkkumopon uudelleen tuotantoon. :red-heart:

Suurin oire on kuitenkin ehdottomasti henkinen stressi ja pelko. Liittyen ihan kaikkeen. Esimerkiksi pienetkin, asiaan kuuluvat nippailut alavatsalla ja kohdussa saavat minut varpailleni. Pienetkin muutokset valkovuodossa saavat minut stressaantuneeksi jne.

Kuulostaa että täällä monella samanlaista oirekirjoa. Tai sitten suht oireetonta 🩷😄

Onko muilla painajaisia tai muuten vaan villejä unia? Tuntuu, että oon joka yö ihan hikiotsassa menossa unissa 😂
Mulla on normaalistikin aika villi unimaailma, mut nyt raskauden aikana uniin on tullut kaikkia vanhoja asioita elämästä. Ihan ku yrittäisi käsitellä niitä pois alitajunnasta. 🤨

Mun aikaisempi mahan pullotus taisikin olla vain turvotusta, koska välillä se häviää melkein kokonaan. Rinnat on välillä niin kipeät, että ei tee mieli käyttää kaarituellisiä rintaliivejä, vaan jotain pehmeitä. Vatsassa ei ole ollut mitään tuntemuksia lähiaikoina, joten taas huomaan ihmetteleväni, olenko oikeasti edes raskaana.
11+0
Mulla samat viikot ja myös vatsa turvonnut. Iltaisin näytön tosi raskaana olevalta aamulla ihan vähän vaan pömpöyttää😁oon tosi hoikka niin toi iltavatsa on vähän kiusallinen😅Siis kun se näkyy vain siinä just vatsan seudulla oikein korostetusti...
Mulla tietyt ruat alkaa jo maistua ja syön tosi säännöllisesti jotain pientä. Tänään töissä ihan yks kaks tuli pyörryttävä olo ja pyörryin😧onneksi tajusin mennä lattialle istumaan kun päässä sumeni🙈ilmeisesti verenpaine tai verensokeri mikä lie...varmaan aika normaalia näin alkuraskaudessa tälläinen.
Onko muilla kokemusta?

Tänään töissä ihan yks kaks tuli pyörryttävä olo ja pyörryin😧onneksi tajusin mennä lattialle istumaan kun päässä sumeni🙈ilmeisesti verenpaine tai verensokeri mikä lie...varmaan aika normaalia näin alkuraskaudessa tälläinen.
Onko muilla kokemusta?

Mulla on normaalistikin verenpaineet alhaisen puoleiset ja pitää aina muistaa nousta rauhallisesti esim. sohvalta tai lattialta, ettei ala pökerryttää. Nyt raskauden myötä paineet ovat laskeneet entisestään: Eilen aamulla oli yläpaine 101 huonosti nukutun yön jälkeen, eli paremmin nukutun yön jäljiltä oltaisiin oltu todennäköisesti vielä alhaisemmissa lukemissa.

Nyt pitäisi entistä tarkemmin muistaa nousta rauhallisesti. Enhän minä sitä kuitenkaan muista ja yleensä noin kerran päivässä tulee tilanne, että joudun ottamaan tukea jostakin, kun alkaa päässä heittää ja silmissä sumeta sohvalta nousemisen jälkeen. Pökertynyt en onneksi ole (vielä) kertaakaan.

Esikoisen aikaan mua alko pyörryttämään ja silmissä sumentua just, kun oltiin vaihtamassa pikkukeskosen intubaatiputken teippauksia ja se ei oo kauheen hyvä hetki pökrätä… sain onneks sen verran teipattua kiinni, että kollega pystyi nappaamaa putkeen kiinni ja sit oli mentävä makaamaan… nyt kans välillä esikoisen kanssa ku touhuaa ni alkaa heikottaa ja pitää hetki huolia ja otan yleensä just jotain juotavaa niin korjaa sit verenpainetta ja sokeria molempia

Mulla ei tuota nopeesti noustessa huippausta ole ollut ja tuossakin tilanteessa olin ollut jalkeilla pidemmän aikaa😃pitäisikin mitata oma verenpaine...sit mietin et uskaltaisi niitä rautatabletteja alkaa jo syödä ennen kuin neuvolassa on mitattu hemoglobiini🤔kun niitä ei yleensä varuiksi suositella syötävän.

Mulla ei tuota nopeesti noustessa huippausta ole ollut ja tuossakin tilanteessa olin ollut jalkeilla pidemmän aikaa😃pitäisikin mitata oma verenpaine...sit mietin et uskaltaisi niitä rautatabletteja alkaa jo syödä ennen kuin neuvolassa on mitattu hemoglobiini🤔kun niitä ei yleensä varuiksi suositella syötävän.

Hemoglobiinihan ei yksistään kerro rautatasoista mitään. Keho pyrkii pitämään hb:n normaalitasolla ja ottaa sitä varten rautaa varastoista, jos sitä ei muutoin ole saatavilla riittävästi tai sen menetys on runsasta (kuten esimerkiksi raskaudessa matkalainen nappaa rautaa aika tehokkaasti). Itselläni on ollut hemoglobiini yli 130, mutta ferritiini vain 16.

Itse olen sen verran omapäinen, että otan nyt raskaana ollessakin aina muistaessani rautalisää, koska minulla oli nuo ferritiinit alhaalla pari vuotta sitten, niin ne voivat tipahtaa sinne uudelleenkin.

Kun sain ne aikoinaan korjattua suurinpiirtein "normaalille tasolle", tulin raskaaksi, mutta se raskaus päättyi. Sen rumban seurauksena hemoglobiini kävi alimmillaan mitattuna nipin napin yli satasessa. En halua edes ajatella mille tasolle ferritiini oli tippunut. Raskauduin yllätävän nopeasti kaiken jälkeen uudelleen eivätkä rautavarastot varmastikaan ehtineet täyttyä tarpeeksi.

En halua lapsen syntyvän raudanpuutteisena ja siksi yritän nyt välillä tankkailla, koska omat varastot eivät varmastikaan ole mitenkään ihanteellisella tasolla, eivätkä siten riitä myöskään sikiön tarpeisiin.

Kannattaa pyytää ihan pvk ja ferritiini, niin tiedät omat arvot. Liikaakaan ei saisi olla. Viralliset viitteet on kuitenkin aika matalat. Mulla oli hb hyvä ja ferritiini n. 40. On kuulemma hyvä eikä tarvitse rautaa, mutta syön kuitenkin vähän. Saisi olla paljon korkeampikin.

Kiitos neuvoista🤗Epäilen just et rauta arvot on laskenut, jotenkin tänäänkin heikko olo heti nyt aamusta.En ole pystynyt syömään mitään lihaa nyt pitkään aikaan(kuvottaa ne) , joten rautaa en ole saanut varmasti riittävästi. Aloin nyt syömään rautalisää 🙏huomasin et on sellasta suihkutettavaa, meinaan sitä kokeilla kunhan apteekkiin pääsen. Mulla noi tabletit aiheuttaa helposti lisää ummetusta,kun nytkin jo vatsa toimii huonosti🙄Niin toi suihke vois olla siihen apu!

Kiitos neuvoista🤗Epäilen just et rauta arvot on laskenut, jotenkin tänäänkin heikko olo heti nyt aamusta.En ole pystynyt syömään mitään lihaa nyt pitkään aikaan(kuvottaa ne) , joten rautaa en ole saanut varmasti riittävästi. Aloin nyt syömään rautalisää 🙏huomasin et on sellasta suihkutettavaa, meinaan sitä kokeilla kunhan apteekkiin pääsen. Mulla noi tabletit aiheuttaa helposti lisää ummetusta,kun nytkin jo vatsa toimii huonosti🙄Niin toi suihke vois olla siihen apu!
Nestemäinen voi olla myös yksi vaihtoehto. Tai ottaa joka 2. tai 3. päivä 😊

Täällä myös matalat paineet ja sama 16 oli feritiini viime raskauden loppupuolella mitä @moss sanoit, sen kyllä huomasi jo olossakin. Itsellä Sideral oli hyvä rautalisä, ei käynyt vatsan päälle ja siinä ei tarvitse välittää milloin on mitäkin syönyt jne.

Mulla kestää onneksi maha lähes mitä tahansa rautavalmistetta. Käytännössä ainoa haitta niistä on satunnainen ulosteen värjäytyminen. Silloin pitää vain muistaa, että lähes musta kakka ei ole merkki mistään huolestuttavasta, vaan pelkästään rautakuurista. 😅

Musta tuntuu että tällä viikolla iskeny väsymys ja huonovointisuus ihan uudella tavalla 😅 meillä tosin on miehen perhe käymässä että kanssa varmaan ku oma aika ja lepo jääny vähemmälle ni se lisää oireita!

Mulla oli vuoden ennen esikoisen raskautta vahva rautakuuri koska ferritiini oli 7 ja jatkoin kuuria läpi raskauden. Sen jälkeen en oo syöny, mut katotaan mitä maanantain labrat sanoo, että pitääkö alottaa tähänki raskauteen. Mulla ollu käytössä ferrodan 100mg ja otin sitä kaks tablettii joka toinen päivä. Siinä on mukana C-vitamiini, mikä auttaa imeytymisessä ja mulla ei sen takia se ainakaa käyny mahaan😇

Ostin just tuota ferrodania,ei ollut suihkutettavaa apteekissa jossa kävin. Ei ainakaan nyt vielä oo mitään vatsa oireita tullut😊 Apteekissa suositteli joka toinen päivä ottamaan,kuulemma tutkitusti imeytyy näin paremmin🙂

Mulla myös ollut Ferrodan käytössä, 100mg on mulle vähän liian tuju kun saman tien menee vatsa sekaisin, mutta 50mg joka toinen päivä näyttäisi toimivan! Kunhan löytää sellaisen kolon missä sen voi ottaa, vähän ärsyttävää kun tuntuu että ihan kaikki (kilpirauhaslääke, maitotuotteet, täysjyvä, palkokasvit...) blokkaa raudan imeytymistä 😩 Pitäisi muistaa puoli tuntia ennen ateriaa tai tunti sen jälkeen. Alkoi tuo Sideral kiinnostaa, jos ei olisi niin työmaa yrittää järjestellä tuntiaikataulua raudan ottamiseen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla myös ollut Ferrodan käytössä, 100mg on mulle vähän liian tuju kun saman tien menee vatsa sekaisin, mutta 50mg joka toinen päivä näyttäisi toimivan! Kunhan löytää sellaisen kolon missä sen voi ottaa, vähän ärsyttävää kun tuntuu että ihan kaikki (kilpirauhaslääke, maitotuotteet, täysjyvä, palkokasvit...) blokkaa raudan imeytymistä 😩 Pitäisi muistaa puoli tuntia ennen ateriaa tai tunti sen jälkeen. Alkoi tuo Sideral kiinnostaa, jos ei olisi niin työmaa yrittää järjestellä tuntiaikataulua raudan ottamiseen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä ratkaisin tän raudan ottamisen viime raskaudessa niin, että otin sen keskellä yötä vessareissun yhteydessä ☝️😁🤭 ...eipä tarvinnut kellottaa syömistä 😌

Takaisin