Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täältä väliin vielä nokkoselle peukut! Mulla oli edellisellä mittauksella pudonnut Hb arvot 140->124 ja ehdotettiin jo nestemäistä rautaa aloitettavaksi. Edellisessä mulla nousi arvot itsestään takaisin 140-lukemiin näillä main, eli samanlainen notkahdus sielläkin, eikä tarvinnut lisärautoja ottaa. Nyt olen yrittänyt lisätä ruokavalioon luonnollista rautaa, kuten parsakaalia ja nokkosta. Nokkonen minulle kevään uusi juttu, kun olen monen tapaan hurahtanut hortoiluun ja villiyrtteihin. Kuumaa vettä päälle vaan, hienonnus ja käyttöön. Munakkaassa maistuu reilumpi satsi (mielestäni pinaattia parempaa), mutta nokkosletuissa maku kyllä häipyy ja niitä voi syödä makeana tai suolaisena. Itse teen letut tattarijauhoon, joten en tiedä miten vehnäjauhon kanssa maistuu. Herkkua ja superterveellistä silti, vaikkei sitä nyt raskaana saisi liikoja määriä vedellä!

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mulla ainaskin menkkamaiset kivut on toistunut kahdessa raskaudessa säännöllisesti "menkkojen aikaan". Eka raskaus ihan normaali, täysaikainen ja tää tokakin tähän asti kaikki hyvin. Synnytyskipujen en kokenut olevan yhtään menkkakipujen kaltaisia, edes alkuun. Eli normaalia on raskauden aikana mun kokemusten mukaan.

Mulla taas supistukset tuntu tismalleen samalta kun "menkkapoltot" :D kysyin just neuvolalääkäris kun viime viikolla oli muutamia menkkakipuja niin kuulemma myös kohdun kasvu saattaa aiheuttaa sellaisia. Esikoisen kohdalla en muista että ois niitä tullut.

Huh, sain verikokeiden tulokset ja maksa-arvot oli ihan ok eli ei oo raskaushepatoosia. Ehkä iho on vaan nyt jotenkin erityisen ärtynyt.. Vähän sellasta nokkosihottumaa koko keskivartalo täynnä ja voin kertoa että KUTITTAA! :mad:

Mulla keskiviikosta lähtien menkkajomoja erityisesti rasituksen jälkeen. Ja kyllä neuvolassa otti tosissaan myös huolen. Toki voi olla kohdun kasvuun liittyvää, mutta teki kyllä myös lähetteen pissanäytettä varten (ettei esim vti aiheuta oireilua). Sekä ohjasi nyt lepäilemään ja, jos jatkuu lääkärille kohdunsuuntilanne tarkistamaan. Minulla ei ollut tällaista esikoisesta enää alkuraskauden jälkeen, siksi alkoi itseäni huolestuttamaan. Mutta jokainen raskaus on erilainen, yritän uskoa että on vaan pienen kasvusta johtuvaa kipua.

Jnk, hieno juttu ettei ollut maksa-arvoissa poikkeamaa. Mietin mikä magnesium olisi hyvä (nyt ei siis levottomia jalkoja oo ollut kuin kerran) kun on jo monivitamiini käytössä. Apteekissa se parhaiten selviäisi.

Onko muilla verisuonet pinnassa? Mä pelästyin suihkussa, että on sisäreidet ihan mustelmilla, mutta taitaa vaan yhtäkkiä näkyä suonet niin läpi.

Mulla näkyy verisuonet muutenkin selkeesti läpi etten oo paljoa eroa huomannut.

Musta tuntuu kans et nyt näkyy verisuonet paljon enemmän?!

Edellisyönä oli jalassa ihan jäätävä suonenveto! Aattelin et pyörryn!

Hei onko teillä kellään automatkat ruvenneet takkuilemaan, siis aiheuttaako tärräys jatkuvan supistustilan? Viime päivinä varsinkin illasta mulle tulee kuuma kivi mahan paikalle autossa. Eka raskaudessa tämä oire tuli vasta >30 rv. Harmittaa jos jää päälle. Kesän riennotkin tulossa vaunumatkoineen. Tuttava pelotteli että on joillekin selkee keskenmenoriski pitkät automatkat.

Mulla oli ekassa raskaudessa vaikeeta olla autossa ennen viikkoa 30 (ei kyllä ihan vielä tässä vaiheessa), mutta sitten loppuaikana ei taas ollut ongelmaa. Eli voi mennä ohikin. Tosi runsas supistelu oli mulla ongelmana jostain viikolta 16 asti. Nyt menee vähän helpommin.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Mulla (20. rv) tässä muutaman päivän ollut tosi vaikeeta; kipuillut vaikka millä lailla, enkä ole osannu kuvailla tuntemuksia. Neuvolaankin olin yhteyksissä, missä jopa otettiin huomioon onko jotain tapahtumassa kohdunsuulla (ei vielä tarkistettu, mutta olis pitänyt saman tilanteen jatkuessa tarkistaa huomenna). Eilen just sattui autossa istuessa pienetkin töyssyt. Kunnes eilen illalla tilanne yht'äkkiä helpotti vauvan liikkeiden alkaessa tuntua navan kohdalla. Mulla ilmeisesti vauva yritti kokoonsa nähden oleilla liian alhaalla ja sen liikkeet aiheutti kivun. Tänään oli hetken kipuilua, mutta selkeesti tunsin sellasta möyrintää. Jospa seuraavan kerran pyrkis siihen suuntaan vasta syys-lokakuussa... :wink Voisko Kia olla sama ilmiö?

Positiivista nyt; aftat helpottaneet ja jalkapohjien iho pehmentynyt. Siis mulla hyvin kovettumataipuvaiset jalkapohjat ja ne nyt itsestään pehmenneet, näin oli esikoisestakin.

En ennättänyt vielä tätä pitkää keskusteluketjua kaikkinensa lukea läpi, mutta onko täällä muita kellä tulee rytmihäiriöitä? En osaa yhdistää niitä mihinkään, välillä tulevat levossa, välillä jos syke nousee kunnolla. Siis ehkä max pari kertaa pvä, eikä joka pvä ollenkaan. Alkuraskaudessa oli samaa, juttelin neuvolassa ja sanoi että ota puheeksi lääkärintarkistuksessa (jonne olikin 2 kk aikaa). No ne sitten menivät pois, mutta nyt taas viikon ajan hieman vaivanneet. Eli kuuluuko kuvaan? Seuraava neuvola 4.6.

Muoks. eivät siis kestä kuin 2-3 sek mutta inhaa toki.

Ja mistä nuo supistukset tunnistaa? On niin monenlaisia tuntemuksia joinakin päivinä.. :happy090 Lääkärintarkistuksessa niitä jo kyseli, ja sanoin etten tiedä miltä tuntuvat niin en osannut vastata. Hah. Joskus hetkellisesti tullut sellainen kova /pingottunut/paineen tunne alavatsaan..

Lumileopardi. Mulla on tullut rv 15 asti. N kerran / kax päivässä. Luin netistä että normaalia, mutta tiedä häntä. Lääkäri ei ainakaan huolestunut. Mulla niin harmitonta myös että menee hetkessä ohi. :)

Voihan yht. äkkinen ylävatsan turvotus.. Välillä varsinkin iltaisin on aika pinkee olo. Onneks usein lepo tai asentojen vaihto auttaa. Ja jos päivällä yllättää ni liikkuminen.

Lumileopardi, mulla harjoitussupistuksen aikana kohtu menee ihan kovaksi. Tuntuu hyvin missä kohtaa on ja minkä kokoinen kohtu on, kun kädellä tunnustelee. Kovettumis vaihe kestää arviolta minuutin ja vatsa on sitte taas oma pehmeä itsensä. :D ei satu yhtään, mutta tuntuu veikeälle:)
Tossa aloin miettimään että mulla oli noita päivittäin rv 15/16 - 19. Sen jälkeen paljon harvemmin (mikä tuskin haittaa, päin vastoin ). Eilen oli pitkästä aikaa :)

Onko kellään kokemusta sykkivästä kivusta emättimessä tai jossain siellä sisuksissa päin?
Vaivannnut jo pari viikkoa sitten, katosi muiden kipujen kaa lillumisaltaaseen ja nyt on taas alkanut. Yhdistän itse autossa istumiseen tai johkin muuhun rasitukseen Pari viikkoa sitten neuvolassa asiasta ei oltu huolissaan, kun virtsatest oli ipuhdas eikä se tulehduskipumaiselta tunnukaan. Muutenkin välillä kramppaa. Lepo auttaa, mutta on välillä sen verta voimakas ettei nukahtaminen onnistu.

Kiitos kaikille vastauksista! Olen siis huolettomin mielin pienistä rytmihäikistä mitä toisinaan tulee. Ja on varmaan minullakin sitten muutaman kerran tuollainen harjoitussupistus tullut :)

Takaisin