Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon joka kerta pyytänyt ottamaan hempan, kun on muutenkin matala, kun täällä sitä ei oteta myöskään automaattisesti. Aina on kyllä onneks ottanut, kun on pyytänyt.

Hassua, ettei oteta. Mulla ainakin ekassa raskaudessa just viikon 16 neuvola paljasti hemoglobiinin laskeneen reilusti. Rautaa taisin popsia melkein loppuun asti sitten. Nyt oli laskenut, mutta pysyi ok lukemissa, joten mietittiin mama-vitamiinien riittävän. Uskoisin, että mitataan taas kesäkuun alussa.

Mulla on otettu joka kerta hb automaattisesti. Esikoisesta (eri neuvola, eri kaupunki) ei ollut neuvolassa hb mittaria vaan aina kun kävin verikokeessa saatiin tietää hb:n.

Mullakin mitattiin esikoisesta joka kerta hb, nyt on mitattu viimeksi ekassa neuvolassa. Lääkärineuvolassa ei mitattu, kun oli ollut hyvä sillon rv 8. Seuraava mittaus kesäkuun puolessa välissä. Esikoisesta hb:ssä pieni notkahdus viimeisellä kolmanneksella, minkä elimistö korjas itsestään.

Mulla aikaisemminkin ollut atooppinen ja kuiva iho on pahentunut entisestään nyt raskauden aikana. Naama hilseilee eikä toistaiseksi ole löytyny rasvaa, joka korjais tämän naaman... Lisäksi oltiin lomailemassa Välimerellä viime viikko ja olin varma, että nyt iho paranee lämmössä. Mut mitä vielä! Järkyttävä aurinkoihottuma ja kutina!

Lisäksi muakin on aftat kiusanneet ja syöminen on välillä tosi hankalaa.

Puhumattakaan sitten heikoista hermoista :D kotona ei oo hermoja, eikä töissäkään. Kauhea itsehillintä koko ajan päällä, ettei suututa kaikkia!

Mulla aikaisemminkin ollut atooppinen ja kuiva iho on pahentunut entisestään nyt raskauden aikana. Naama hilseilee eikä toistaiseksi ole löytyny rasvaa, joka korjais tämän naaman... Lisäksi oltiin lomailemassa Välimerellä viime viikko ja olin varma, että nyt iho paranee lämmössä. Mut mitä vielä! Järkyttävä aurinkoihottuma ja kutina!

Lisäksi muakin on aftat kiusanneet ja syöminen on välillä tosi hankalaa.

Puhumattakaan sitten heikoista hermoista :D kotona ei oo hermoja, eikä töissäkään. Kauhea itsehillintä koko ajan päällä, ettei suututa kaikkia!
Taitaa olla aika yleinen ongelma tää atopian paheneminen. Ite olin jo hilkulla hakeutua ihotautilääkärille apua hakemaan, mutta sitten tulikin taas parempi jakso. Nyt taas sellainen viikko menossa, että kortisonvoidetta kuluu. Tosi inhottavaa tämäkin...

Mites muilla toi kutina? Iho kutisee päivä päivältä enemmän eikä rajoitu vaan vatsan seutuville, vaan myös mm. jalkoihin ja käsiin.

Mulla on valmiiksi maksa-arvot olleet vuosia jo hieman koholla ja nyt aloin pelkäämään raskaushepatoosia. Tiedon ihmemaasta eli netistä luin että sen kutinan pitäis raskaushepatoosissa alkaa vasta n. viikolla 30 mut silti..

Mä neuvoisin pyytää neuvolasta maksakokeet. Vaikka viikkoja ei ookkaa nii paljoa ni kutinaoireet käsissä ja jaloissa kantsii tarkistuttaa. Vatsa voi hyvin kutista kun iho venyy.

Mulla oli esikoisesta levottomat jalat. Venyttely auttoi hiukan. Pahoinvointia on useimmiten silloin kun iskee migreeni, normaalisti ei migreeniä ole. Viimeksi oksensin noin viikko sitten. Selkä jnkv kipeä. Hehkeää oloa haetaan vielä :D

Juu, ajattelin huomenna soittaa neuvolan neuvontapuhelimeen ja pyytää lähetteen labraan. Ihan vaan ettei tarvi huolehtia turhaan. Ärsyttää vaan toi takaisinsoittopalvelu mikä ainakin Helsingissä on käytössä. Koko päivän saa töissä kytätä puhelinta ja kantaa sitä tyyliin vessaan mukaan.. :D

Taskullinen paita päälle :) housujen taskuista känny tippuu vessan lattialle usein, ninim. Kokemusta on. Kiva kun soitat. Kerro sit mitä sanottiin.

Ameeba, magnesiumin pitäis auttaa migreeniin ja levottomiin jalkoihin. t: toinen niistä kärsivä. Kannattaa kyl sit syynätä magnesium-lisästä et onko siinä makeutusaineita - mulle mies toi vahingossa sellasta missä on sakariinia ja syklamaattia.

Jnk, kerro tyhmälle miten nokkonen valmistetaan syötäväksi! Onko millainen maku?

Maku muistuttaa pinaattia ja työkaverit osasi kertoa että helpoin tapa on ryöpätä n. 4 minuuttia runsaassa vedessä, huuhdella kylmällä vedellä ja sitten soseutaa. Siitä tulee sellaista sosetta mitä voi laittaa esim. lettuihin, perunamuusiin, kastikkeisiin, smoothieihin, keittoihin jne. Myös pakastaminen onnistuu. Hesarissa oli kuulemma tänään juttu nokkosten kuivaamisesta uunissa, siten siitä nokkosesta tulee siis jauhetta. Aika monipuolinen kasvi!

Huh, neljän minuutin ryöppäys kevään ja alkukesän nokkosille on ihan mielestäni ihan turhan pitkä, etenkin jos pakastaa. Itse laitan nykyään lävikköön ja vedenkeittimellä vettä päälle. Pilkon tai soseutan. Nokkosen kuivaus onnistuu hyvin huoneenlämmössä. Kuivattujen nokkostenkin kanssa kannattaa käyttää hanskoja, koska voivat myös lievästi polttaa. Sitten kun ne musertaaa käyttöön, poltetta ei enää tunnu.

Tällä hetkellä noita nokkosohjeita yms. löytyy todella paljon. Mutta jos kaipaat Kia jotain vinkkejä, niin mieluusti voin vaikka yksärillä jeesata. Olen luonnontuoteneuvoja, ja en ole vuoteen kahteen tehnyt hommia, joten muistinvirkitys ei olisi itsellekään pahitteeksi. Muuten nokkosen syömistä ei kannata aloittaa ylettömillä määrillä. Muistaakseni jossain luki, että raskauden aikana vielä rauhallisemmin, jos elimistö ei ole siihen aiemmin tottunut. Mutta niinhän se on kaikilla uusilla ruoka-aineilla :). Ja muuten nokkosta voi hyvin syödä koko kesän, niittää vaan edelliset pois, niin pian tilalla uutta versoa.

Tuo "pinaattimainen" maku kyllä lannistaa. En voi sietää pinaattia.

Mää oon kyllä nyt ihan katkipoikki. Jalat väsyvät. Turvonneet. Haluisin vaan nukkua. En tiijä onko tää pelkkää anemiaa. Hg alta 100, mutta tää väsymys on pahentunut tasaiseen tahtiin.

Mulla sydän muljahtelee oudosti levossa. Hitsi ei kai tää uupumustila oo jotain rytmihöiriötä?

Mulla oli noita muljahteluja viikoilla 10-15 sitten on kuitenkin loppunut. Oli tosi ilkeän tuntuista kun monta kertaa päivässä muljahteli. Juttelin neuvolassakin asiasta ja sitä jäätiin seurailemaan. Nyt muljahtelee vaan vauva masussa. :)

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Mulla poksahti vk 19 tänään ja viime viikonlopusta asti on ihmeellisiä tuntemuksia ja vihlasuja siellä sun täällä pitkin alaselkää ja vatsan sivuilla ja nivusissa...koitan uskoa että kuuluu asiaan. Ja sellanen alun lievä pyörrytys tullut takasin,eli oiskohan verenpaineet tipahtaneet. Ja unta ei riitä kun 5h kerralla. Se on pirun ärsyttävää! Mutta väsymys ei tunnu samalta kuin ennen plussausta,suhtaudun siihen lungimmin. Se väsymyksen aiheuttama tyhjäpäisyys menee jotenkin tässä samalla niin ja pohkeissa kanssa kihelmöi jänskästi. Nyt vaan odottelen niitä babyn liikkeitä

Mulla on todettu muutama vuosi sitten rytmihäiriö (svt) ja edelleen oottelen et miten se suhtautuu raskauteen. Kun kunto on muutenkin tosi heikko niin vähän pelkään miten mun tykyttelyyn taipuvainen, fyysiseen rasitukseen tottumaton sydämeni kestää loppuraskauden ja synnytyksen. Vielä se ei oo vaivannut, ja onneks on raskausaikana sopivat lääkkeet huonoja hetkiä varten. Liikunta toki auttais, kunhan jaksais hereillä pysyä..

Eilen illalla särki alavatsaa ja alaselkää kovin tutulla menkkamaisella tavalla. Mulle on edelleen vähän epäselvää et kuuluuko se asiaan vai onko nimenomaan huolestuttava oire kun oon saanu kahdenlaista infoo. Panadolin avulla sain unta ja nyt aamulla ei oo enää särkenyt. Ei ollut sinänsä huolestuttavan voimakasta kipua edes, mut olis kiva tietää kuuluuko normaaliin raskauteen.

Nivusten ja häpyluun alueen vihlonnat on myös alkanu viime päivinä. Onkohan ne nyt sit liitoskipuja? Alavatsa on vihlonut jo plussauksesta asti, sen oletan olevan kohdun ja kannattimien kasvukipuja.

Takaisin