Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en kyllä oikein kokenut tuota energistä keskiraskautta esikoisen odotusaikanakaan, joten en sitä nytkään uskalla toivoa. Yöt on jotenkin vähän levottomia, vatsa painaa jo ja hyvää asentoa on hankala löytää. Sen takia nukunkin oikeastaan päivittäin pienet päikkärit. Itsella kyllä myös paljon kaikkia energisiä suunnitelmia pihahommista leipomiseen, mutta sohvan vetovoimaa on mahdoton ohittaa. Pahoinvointia/kuvottavaa oloa on edelleen, mutta oksentaa ei ole taas muutamaan viikkoon tarvinnut. Nyt siis käynnistyi 21 viikko. Yksi ihnottavimmista vaivoista itsellä on kuivat limakalvot, sekä suussa, sieraimissa että alakerrassa. [emoji27]

Kyllähän toi Snipu pitkäksi jo lasketaan. Tsemppiä! Jos nyt viikolla 16 ei vieläkään ole loppunut tai ainakin vähentynyt kunnolla, niin sitten on kait jo vähemmistössä..ja valitettavasti siinä huonommassa ryhmässä.

Täällä 17+3 ja maanantaina tulis 2viikkoa täyteen oksentamatta! Uskon ja toivon että oksentelu on nyt historiaa, mutta kuvotus ja päänsärky täälläkin vielä vaivoina ajoittain... Yöunet on huonontunut entisestään ja siksi väsyttää. Muuten on oikein hyvät fiilikset ja jaksaa suunnitella ja touhottaa kaikkea jo :)

Mulla on kyllä sillai energinen olo. Mutta huomaa kyllä, että töistä väsyy jo eri tavalla (5 pvää ihan riittävä putki!) ja yöunien merkitys on korostunut selkeästi.:) mutta on sellane hyvä fiilis kyllä.

Mulla ei ole alusta alkaenkaan ollut mitään oireita oikeen, ja nyt puolessa välissäkin olo on ihan normaali. Ehkä iltasin olo on vähän väsyneempi. Kai tää homma kostautuu ja mun lapsestani tulee joku villi monsteri :wideyed:

En nyt tiedä siitä energiasta ja hehkusta mutta intoa ainakin alkaa olemaan enemmän kuin kuukausiin, ainakin kunnes väsymys ottaa vallan. Olen kaks iltaa nyt kasannut esikoisen huoneen uusia kalusteita ja jos vaan jaksaisi niin tekisin kaikki kerralla..mutta ei vaan kroppa anna periksi.

Mulla on energiatasot nousseet ja enemmän tekee mieli liikkua ja puuhata. Kuitenkin illalla on edelleen niin väsynyt että ajoissa on painuttava sänkyyn.

Aino J, mun kokemuksen mukaan tutuilla, joilla on ollut helpompi raskaus, on myös helpompi lapsi. Katkerana katselen vierestä, hih. Ei vaiskaan, oma on ihanin, vaikkei helpoin oliskaan. :)

Mites muilla toi kutina? Iho kutisee päivä päivältä enemmän eikä rajoitu vaan vatsan seutuville, vaan myös mm. jalkoihin ja käsiin.

Mulla on valmiiksi maksa-arvot olleet vuosia jo hieman koholla ja nyt aloin pelkäämään raskaushepatoosia. Tiedon ihmemaasta eli netistä luin että sen kutinan pitäis raskaushepatoosissa alkaa vasta n. viikolla 30 mut silti..

Minulla kutisee jalat ihan sikana iltaisin. Iha meinaa hulluus iskeä. Housuja ei voi pitää ollenkaa. Levottomat jalat siihe päälle. Ja tää toistuu joka ilta.

Ja energistä oloa en oo tuntenut sitten helmikuun. Mutta sekin päivä koittaa vielä, viimeistään muutaman(kymmenen) vuoden päästä :grin

Mulle on ilmaantunut nyt viikon sisään levottomat jalat, ihan karseeta. Estää pissakäyntien jälkeisen unensaannin aika tehokkaasti. Mutta toivon, että katoavat ihan yhtä mystisesti kuin ovat tulleetkin.

Levottomiin jalkoihin mulla auttaa aika usein, kun venyttelen lonkankoukistajia pitkään ja hartaasti. ja jostain luin, että magnesiumin syönti vois auttaa kans.

Levottomat jalat on aivan kauhea juttu. Itekin oon joskus kärsiny siitä. Kokeilkaa myös jumpan ja magnesiumin lisäksi kylmää suihkua jaloille juuri ennen lepoa. Entä onko siihen mitään lääkehoitoa raskaana?

Tässä mennyt viikolta 12 asti aikas mukavasti ilma mitään oireiluita oikeastaan, mutta viimeinen viikko V_ Ä_S_Y_T_T_Ä_Ä....... siis ihan koko ajan hullu väsy. Joka kiristää sitten puolestaan hermoja kotosalla ;) Mulla otettu hemppa (hemoglobiini) vaan raskauden alussa viikolla 8, voisikohan olla syynä, kun siitä niin kovasti silloin jo varoitteli. Äidin puolelta suvussa meillä korkea hemppa (norm itsellä 150-160). Neuvolassa vkolla 8 oli 151. Outoa ettei olla sitten sen jälkeen otettu kertaakaan, ei edes lääkärintarkistuksessa :D

Onpa tosiaan outoa. Täällä otetaan joka kerta samalla kuin painokin. Ootko kalpea? Hengästytkö? Hg saattaa tosiaan romahtaa parissa viikossakin raskausaikana.

Mä oon noista levottomista jaloista jo pari kertaa ehtinytkin täällä valitella. Mulla alkoi ekassa raskaudessa (tai diagnosoin vasta silloin, kun paheni raskauden takia) ja nyt paheni taas heti. Jonkun verran oli samaa ongelmaa raskauksien välissäkin ja on kyllä harvinaisen rasittava vaiva. Toisilla auttaa, jos saa jalat jonkun patjan tai tyynyn alle tungettua. Itse en oikein ole apukeinoa keksinyt. Magnesiumia yritin ekassa raskaudessa. Mulla liikunta päivän aikana aiheuttaa levottomia jalkoja illalle, joten taitaa tässäkin olla yksilöllisiä apukeinoja vaan tarjolla..jos toisella kerta jumppa auttaa. Toisilla myös vissiin sukat pahentaa ja toisilla auttaa. Vertaistuki auttanee kestämään kaikilla. :)

Ja jnk mä kävin kutinan takia ekassa raskaudessa verikokeessa, kun varmistivat, ettei ole hepatoosia. Aika helppo tutkia siis, jos lähetteen saa. Vastaus tuli seuraavana päivänä muistaakseni..ja mulla ei mitään ollut. Yökausia olin kutinan kanssa valvonut, joten hyvä kun sai pelon loppumaan ainakin maksan suhteen. Tää oli loppuraskauden aikana, en tiedä, voiko tuota tulla jo aiemmin.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mullakin lumileopardi otettu hemppa viikolla 8 ja seuraava neuvola viikolla 23, kaipa sen voisi käydä terveysasemalla tarkistamassa, olen kyllä valitellut tätä väsymystä viimekerralla neuvolassa ja myös puhelimessa kun aikaa varasin, mutta ei sitä oikein olla noteerattu, mulla kanssa normaalisti aika korkea hb..

Muokattu viimeksi:
Mulle terkka sanoi, että nykyään, kun säästetään, hemoglobiini mitataan vain eka kerralla ja sitten jos tuntuu olevan tarvetta eli oireita kuten väsymystä. Näin toimittiin mun osalta viim raskaudessakin. Ja varmaan pyynnöstä ois toki mitannu sitä useamminkin.

Mulla ei oo varsinaisesti levottomat jalat, mutta oon huomannut kans, että magnesium auttaa jalkakramppeihin ja suonenvetoihin tehokkaasti + tietty muutenkin lihaksistolle hyvä. :)

Takaisin