Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaikki kokee kotiäitiyden eri tavalla. Joillekin se sopii paremmin kuin toisille. Minä viihdyn hyvin kotona eikä kaipuuta työelämään ole. Tottakai välillä tunnen tylsyyden hetkiä ja myös yksinäisyyttä. Mammakavereita ei tässä lähellä ole. Pojan päikkäriaikaan pyrin hoitamaan pihaa ja ainakin nyt keväällä tekemistä on riittänyt. Saa samalla raitista ilmaa. Pojun kanssa hoidetaan sitten "yhdessä" muut kotityöt, imuroinnit sun muut.

Erikoista. En oo maistanut ollenkaan raudan makua suussa alkuraskaudesta, mutta nyt on kummasti parin päivän ajan tavallinen hanavesi maistunut raudalle. On niin pahaa ettei tee mieli juoda, tähän asti oon juonut suurella antaumuksella isoja lasillisia. Ja nyt menossa siis rv 14+0. Luulin että tänkaltaiset oireet kuuluis sinne ihan alkuun, vai voiko tää johtua ihan muusta kun raskaudesta? Vai oonkohan sitten vaan hidas näissä oireiluissani :D ikävä jää kyllä herkkuani tavallista vettä, pitää kai alkaa maustamaan sitä sitruunalla tms.

Minivöö mulla tuli viimeks tota raudanmakua aikaslailla samoilla viikoilla mutta ei vedestä vaan mansikoista, rypäleistä ja italiansalaatista :wideyed:
On muuten samat viikot menossa nyt sun kanssa :grin

Kärsiikö kukaan muu jatkuvasta närästyksestä? Ihan sama mitä syö tai juo, niin koko ajan todella inhottava olo. :(
Rennietä oon ottanut välillä, muttei siitäkään oikein mitään suurempaa apua ole..

Mulla on refluksitauti. Raskauden vuoksi mulle vaihdettiin lääkitys Omeprazoliin. + Kohoasento yöllä ja tietty ruokavaliomuutokset. Tosin mulla on sama mitä syö, aina närästää, jos unohdan tuon lääkkeen. Närästys jos on paha, se estää nukkumisen ja syömisen, jopa vesi tulee bumerangina kurkusta takaisin. Puhumattakaan kivusta. Eli tähän löytyy järkevä lääke.

Kiitos Kia! Tuota kohoasentoa kokeilen kyllä jo heti ensi yöksi. Vesikin tosiaan tuntuu pahentavan oloa, taidan soittaa lääkärille suosiolla..

Mulla on kans ollu paha närästys heti alusta saakka. Välillä niin huono-olo, että pakko yrittää oksentaa. Karvasta nestettä nostattaa kurkkuun useasti :(
Neuvolan lääkäri kirjoitti Omeprazol 10 mg ja olen nyt muutaman päivän ottanut tyhjään vatsaan heti aamulla ja heti on vaiva helpottanut. Kannattee mainita vaivasta neuvolassa :)

No voihan rauta sentään! Eilen join pelkkiä mehuja mut niistähän tuli entistä pahempi jano kun oli oikeita sokeripommeja... maustettu vesi taitaa tosiaan olla paras ratkaisu. Kummallisia kyllä nää raskausoireet mut kiva kuulla et en oo ainoo näin myöhäinen raudanmaistelija :D

Mulla on kamala jano koko ajan. En haluisi juoda niin paljon iltaisin jottei heräisi vessaan yöllä niin usein.

Inhottavaa menkkamaista kipuilua ollut mahassa viimeyönä ja on edelleen hiukan, jos en olisi raskaana, menkkojen pitäisi nyt olla, joten toivottavasti johtuu vaan siitä, viimekuussa sama juttu... ja asiaa ei yhtään auttanut, että näin painajaisia koko yön, aamulla oli pakko kuunella sydänääniä doplerilla ja siellä se sydän ainakin jumpsutti :)

Mulla on kans ollut pari päivää tosi kovia "menkkakipuja". Inhottavia, mutta toisaalta ihan kivoja kun tietää että ainakin kaveri siellä kasvaa :) Myös nivusissa on tuntunut kauheita kipuja. Eilen treeneissä venyteltiin lonkkia ja nivusia ja oli pari tuntia toinen nivusista (onks niitä kaksi ees..) tosi kipee, tais joku jänne vähän liikaa venähtää

Muokattu viimeksi:
Noin vuorokauteen mikään ei pysynyt sisällä.. Päänsärky tuli taas parin tauko päivän jälkeen kuvioihin. Eilen en pystynyt muuta tekemään ku makaamaan ja oksentamaan sekä itkemään kuin pikkulapsi kun sattui niin paljon..

Alkuun en kärsinyt pahoinvoinnista, mutta nyt on tullut jokin ihme yökkimisrefleksi välillä syödessä. Sama tunne oli sokerirasituksen aikana, jonka jälkeen oksennus tuli sairaalan kulmalla... Kieltämättä hävetti. Yöt menee pyöriessä. Väsyttää ja silti vaikea saada unta.

Huomenna 18+0 ja piti tänään vapun kunniaksi oksentaa pitkästä aikaa. Jokohan kohta riittäis tää huonovointisuus ja oksennuspussien mukaan pakkaaminen..? Aijoo, väsymys sais myös väistyä! Tule jo energinen keskiraskaus! [emoji3]

Väsymys sais kyllä täälläkin jo loppua. Näillä viikoilla yleensä helpottanut, mutta nyt tuntuu, että ei lopu ollenkaan. Voisin vaan nukkua ja nukkua. Tosin on kyllä niin paljon muitakin syitä väsymykselle nyt, ettei tää välttämättä pelkästään raskaudesta johdu. Kuopus on alkanut heräämään puoli kuuden aikaan ja oon ollu monta viikkoa yksin lasten kanssa. Töissäkin on sisäilmaongelmia, joiden vuoksi muutkin työkaverit on valitellut olevansa väsyneitä iltaisin.. Eilinen päivä menikin sohvalla maatessa, kun mieskin on kotona. Nyt tuntuu, että tänään vois jaksaa jo jotain tehdäkin.

Täälläkin väsyttää vielä ihan kunnolla. Viime yönä nukuin yhteensä 12h ja päivällä piti vielä ottaa päikkärit. Illalla olin kuitenkin ihan normaalisti taas väsynyt. Päivän aikana ihan zombie olo. Töissä on aina huono ilma joten kotimatkalla uni tulee heti bussissa.

Mun nukkuminen on hieman jo tasaantunut (vko 14), vaikka aluksi nukuin kylla tosi paljon. Mun huono-olo oli sellaista etovaa oloa, joka tuntui silta etta pakko syoda jotain. Eli ei varsinaisesti oksettanut, mutta ei se etominen syomallakaan helpottanut. Tuokin on onneksi helpottanut nyt, kun muutenhan olis painonhallinta aika haastavaa, jos kokoajan syo (tuli heti 2kg ihan parissa viikossa).
Hikoamainen, joka oli tuolla aiemmin ketjussa jutun aiheena, on edelleen oireena. En oikein edes tieda mistakohtaa ihoa se pukkaa lapi, mutta ihan nokkuu pisaroita joskus kyljille, niin sen oikein huomaa ja tuntee.

Mita voi syoda tai ottaa, jos on vatsa ihan jumissa? En ole edes rautaa viela aloittanut ja nyt jo aikoja, etta ihan maha tosi kipee kun ei suoli toimi. Tuoreen salaatin syonti auttaa, mutta sita pitaa syoda iso lautasellinen ja sitten kun hairahtaa yhdella aterialla, etta ei syo tuoretta, niin heti vatsa muistuttaa.
Vettakin juon tosi paljon, ainakin 2-3L/vrk.

Kokeile Helga Visibliniä. Ei ole varsinaista lääkettä, saa syödä raskaana ja ainakin mulla auttaa hyvin jo pienenä annoksena. Sitä on kahtena versiona, toinen nimenomaan kovaan vatsaan. Se on sellaista kuituvalmistetta..en tykkää hirveesti syömisestä (mehuun, puuroon ym lisättynä), mutta kun kerta auttaa! Apteekista löytyy.

Mulla on auttanut turvotukseen (sinällään en joutunut ummetuksesta kärsimään) kiivit. Kiivi, mango ja ananas auttaa ilmeisesti proteiineja paremmin pilkoutumaan suolistossa ja ruuansulatus niin ollen toimii paremmin.

Täällä vaan migreenit jatkuu :( taas joutu tiputukseen, kun ei nuo suun kautta otettavat paratabsit auta. Sanoin lääkärille, et meinaa vähän epätoivo iskeä näiden viikottaisten migreenien kans. Käski puhua asiasta neuvolassa.
Ntultrassa kätilö kehoitti ottamaan paratabsia muutaman päivän kuureina, aina kun oireet tulee. Pari viikkoa tuota kokeiltu, mutta eipä auta :(

Takaisin