Raskausoireet

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että aloin puolisen vuotta sitten tarkkailemaan kehoani tarkemmin, kun aloitimme vauvan yrittämisen. Yht'äkkiä kiinnitin enemmän huomiota ennen kuukautisia turpoaviin rintoihini. Kuppikoko saattoi silloinkin kasvaa yhdellä koolla. Tosi monet PMS-oireet muistuttavat raskausoireita ja kerran olinkin lähes varma raskaudesta, mutta kuukautiset alkoivatkin. Ehkä siinä tuli vähän paranoidiksi ja toiveikkaaksi, kun toivoi niin paljon vauvaa. :)

Nämä raskausoireet, etenkin tämä turvotus ovat kuitenkin voimakkaampia. Pikku pahoinvointiin appelsiinit ja verigreipit ovat tepsineet. Myös puolukkapohjaisesta smoothiesta on olo kohentunut. Kahvi närästää aika pahasti, joten nautin sitä vain kupposen aamulla.
 
Nomen nescio: mäkin olen viime kuukausina havainnut tarkkailevani omaa kroppaani erittäin tarkkaan. Ja useassa kierrossa löysi olevinaan raskausoireita, mutta menkat kuitenkin alkoivat. Itse asiassa, sekä marraskuussa keskenmenneessä että tässä kierrossa missä nyt tärppäsi, en uskonut raskauteen. :-) Oikein hyvä näin, että oma aavistukseni oli ensin väärä.
 
Mulla muuten on yks ihan selkeä positiivinen "oire". Nimittäin muuten akneen taipuvainen ihoni on ollut tässä viikon verran rauhallisempi kuin pitkään pitkään aikaan. Toivottavasti pysyy tällaisena :)
 
Mulla oireena vain paine korvissa, edelleen. Välillä tuntuu vatsassa jotain, mutta en tiedä, kiinnittäisinkö siihen edes huomiota ilman raskaustietoa. :cat:
 
Eilen huono olo melkein koko päivän..en kyllä oksentele..vatsataudinkin vedän useimmiten melkein ilman oksenteluja.

Mä en ekassa raskaudessa tiennyt tällaisista viitearvoista mitään, mutta nyt olen pitänyt mielenkiintoisena tietona! Jos jotakuta muutakin kiinnostaa, niin tässä hormonien taulukko eri viikoilla. Aikamoiset erot mahdollisia, selittää aika paljon eroja testien viivojen vahvuudessa ja raskausoireissa. Viikot 6-11 näyttää myös aika potentiaalisilta oireviikoilta. :yuck:

Aika hedelmöityksestä, Aika viimeisistä kuukautisista, HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000
 
Meikäläisellä pahoinvointikin nostaa jo vähän päätään. Oli tos aiemmin pientä kuvotusta (jota epäilin vaan kuvitteluksi), mutta nyt parina päivänä alkanu aamut yökkimisellä, eikä aamupuuro meinaa oikeen maittaa :D Hajut selkeesti alkanu ottaan nenään. Rinnat ollu hetkittäin arat, mutta ei jokapäiväisesti.
 
Voi väsymys! Vaikka mä olen usein normaalistikin väsynyt iltapäivisin, niin kyllä nyt selkeästi on väsyneempi olo. Päikkärit tarttee. Pahoinvointia ei onneksi ole vieläkään tullut.
 
Mulla kyllä väsyttää kans iltapäivisin, eikä oikein jaksa tehdä mitään. Tosi laiska vätysmäinen olo! Rinnat mulla on kyllä enemmän kipeät, kuin arat, mutta esim. pahoinvointia ei ole ollenkaan, eikä toivottavasti tulekaan.. Flunssa on nyt melkein mennyt pois ja korvilla kuulee jo normaalisti :). Mulla tekisi mieli käydä hakemassa vielä yksi raskaustesti, kun jotenkin haluaa jotain varmuutta, että onko raskaana vai ei. Ultraan on tasan kaksi viikkoa ja kovin pitkältä ajalta se tuntuu..
 
Mä olen ihan ihmeissäni, että rinnoissa ei tunnu mitään! Ekal kerral olin puolestani järkyttynyt, että mahallaan nukkuminen loppui jo rv4, kun oli niin hitsin kipeenä rinnat. Mulla oli tosi vaikea imetys, syytä kipuihin ei loppujenkaan lopuksi keksitty ja sinnittelin 5-6kk ikään. Ja nyt kun muistelen, niin sen jälkeen ei ole rinnat kipeytyny menkkaoireena, mikä oli ennen raskautta tavallista. Ehkä otin loppuelämän rintakivut sen puolen vuoden aikana, heh. Jos tästä vauvaksi asti pääsee niin toisen vauvan imetys jännittää aikamoisesti. Tuskin sinnittelisin toista kertaa noin kauaa.
 
Ei mullakaan rinnat ole kipeät. Nännit saattaa suihkussa käydessä pikkasen tuntua aroilta, mutta ei voi kivuksi sanoa.
 
Täälläkin kyllä tää aamu oli ihan selkeästi pahin yökkäilyn suhteen. Siis joka asian takia piti kakoa ensimmäinen hereilläolotunti. Onneks ei vielä oksentaa tarvinnut.
Täälläkään ei rinnat mitkään älyttömän kipeät ole. Ainoastaan jos painelee niin ovat arat.. Viime raskaudessa mikä meni mönkään niin rinnat oli ihan järkyttävän kipeät ja turvonneet.
 
Mulla tuntuu nyt, että on enemmän pahoinvointia kuin aiemmissa raskauksissa, tosin en ajatellut yökkäillä kun en muutenkaan ole sellaista tyyppiä. Ihana kamala raskaus :Heartred
 
Mun vatsa näyttää kuin olisin lähempänä puoliväliä, oikeesti viides viikko menossa... :D

Imetän 1v2kk esikoista ja maidon heruessa viiltelee ja vihloo tissiä ihan hirveesti. Nännit on herkillä ja yölussutukset oksettaa. Myös jos imetän nälkäisenä/janoisena tulee tosi heikko olo.

Hajuaisti on myös herkkänä ja korvat poksuu oudosti.
 
Joo hei noi korvat! Oon koko viikon nyt aukonu korvia ku muka menevät lukkoon ja välistä menevätkin. :-O raskausoire?
 
Mullakin poksui tänään korva ekaa kertaa ja oli samaa ihan rasittavuuteen asti ekassa raskaudessa. Töissä oli silloin ihan mahdotonta, kun olen puheammatissa ja korvat meni joka päivä jossain vaiheessa lukkoon, jolloin kaikki kaikui takaisin omiin korviin. Pakko tän on olla siis raskausoire. :meh:

Mä panikoin näitä "tiesin, että jokin oli pielessä" puheita, koska mulla on tosi hassu olo tästä raskaudesta. Pidän tätä vain itsesuojeluvaistona edelliskuun kemiallisen raskauden takia ja tolkutan itselleni, että raskausoireet ja hormonien nousu voivat olla eri raskauksissa erilaisia. Tää vertailu ensimmäiseen raskauteen aiheuttaa kyllä turhaa (?) panikointia, mutta on tässä helpompaakin. On jo yksi ihana lapsi olemassa ja nyt tietää, mitä voi odottaa raskaudelta ym. Meillä tulis muuten Pelagia sama ikäero lapsille, jos 1v2kk on nyt edellisellä plakkarissa. :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Elä suotta panikoi M&S! Onhan näissä "pielessä tuntemuspuheissä" vähän semmoinen pirujen maalailu meininki, mutta kaippa sitä pettymystä pelkää niin paljon, että yrittää jotenkin itseänsä siihen valmistaa jos semmoinen vielä kohdalle osuu. Ehkä olisi vain parempi yrittää elää mahdollisimman normaalisti. Pystyisikin olla seuraamatta itseään ja oireitaan/oireiden puuttumista koko ajan, mutta aika vaikeaa se on.
 
Mulla alko vkloppuna etova olo ja pariin kertaan kävin yökkimässä. Mikään lämmin ruoka ei maistu. Menee vaa smoothiet, rahkaa, hedelmät ja perus sipsi. Nyt oon flunssassa ja kuumeessa, nii on kokonaisuuessaa aika karmee olo..enkä tiiä mikä johtuu mistäki :D Olin muute esikon odotusaikana ensimmäiset kuukauet jatkuvasti kipeenä, loppuajan pysyin terveenä.
 
Itse en ainakaan yritä maalailla piruja kenenkään seinälle vaan kerroin omia henkilökohtaisia tuntemuksia edellisestä ja tästä raskaudesta.
 
Mulla on sama kuin M&S ja L82ady: ei juurikaan tuntemuksia rinnoissa. Silloin kun oli se kesk. Km niin se oli nimenomaan yksi selkeä oire. Näin nämä näköjään voi vaihdella. Mulla nyt 4+4 ja ainoina tuntemuksina on väsymys, vessahätä ja alavatsakivut. Olen kahtena yönä herännyt keskellä yötä kovaan alavatsakipuun. Kunnon vihlontaa. Onko muilla ollut vastaavaa? Sitten töiden jälkeen on nukuttava päikkärit, mutta saattaa johtua myös tuosta yöheräilystäkin. Muuten ei kyllä tietäisi olevansa raskaana. Nomen necia - mulla ei paino noussut 7,5kg mutta kyllä heti näytti siltä, kun maha pompsahti ulos ja oli pinkeenä. Nyt ei ole onneks vielä sitä tapahtunut. Saas nähä mihin tää vielä muuttuu..
 
Takaisin
Top