Moi Timantti* , mulla ei ollut itselläni sitä ylävatsakipua mutta sanoisin että varmasti se voi ilmetä ihan minkälaisena vain ylävatsakipuna (olen lukenut että tunnetta kuvaillaan yleensä ikäänkuin puristavana vanteena tms.). Minusta voisit nyt soittaa neuvolaan ja pyytää lähetettä äitipolille tai sitten mennä suoraan itse synnärille tarkastukseen. Minulla ei siis neuvolan pissatestit näyttäneet kuin yhdellä kerralla 1+ ja se oli muistaakseni viikolla 37 ja sitten kun myrkytys paheni ja eklampsia (eli kouristus) alkoi niin valkuaista oli niin vähän virtatestissä ettei siitä olisi edes se neuvolan testi reagoinut. Minusta on outoa että tuollaisilla oireilla ja noin korkealla alapaineella ei neuvolatäti laittanut sinua näillä viikoilla tarkistettavaksi heti synnärille. Soita joko itse synnäriin tai sitten äitipolille ja kerro tilanteesta.
Tässä kopioituna oirelistaa:
Raskausmyrkytyksen selkein potilaan itse havaittavissa oleva oire on turvotus varsinkin kasvoissa ja muualla ylävartalossa. Myös huonovointisuus, väsymys, heikko olo, jatkuva päänsärky, verenpaineen kohoaminen ja proteiinin erittyminen virtsaan, sekä ylävatsakivut ja mahdolliset näköhäiriöt ovat yleisiä raskausmyrkytyksen oireita. Kaikkia oireita ei kuitenkaan aina ilmene samalla potilaalla. Minulla itselläni oli tästä listasta turvotusta, väsymystä ja hunoa heikkoa oloa, verenpaineen kohoamista, näköhäiriöitä ja päänsärkyjä.
Myrkytys voi edetä nopeasti eklampsiaksi joka on todella vaarallinen. Suomessa on 2,4 eklampsia tapausta vuodessa 10 000 synnyttänyttä kohden. Niistä 20% on tapauksia joissa valkuaista ei erity virtsaan eli tämä tarkoittaa käytännössä siis niin että 1 synnyttäjä 20 000 kohden vuodessa saa raskausmyrkytyksen siten ettei sitä valkuaista ole lainkaan.
Suojelusenkeleitä mukaan
Tässä kopioituna oirelistaa:
Raskausmyrkytyksen selkein potilaan itse havaittavissa oleva oire on turvotus varsinkin kasvoissa ja muualla ylävartalossa. Myös huonovointisuus, väsymys, heikko olo, jatkuva päänsärky, verenpaineen kohoaminen ja proteiinin erittyminen virtsaan, sekä ylävatsakivut ja mahdolliset näköhäiriöt ovat yleisiä raskausmyrkytyksen oireita. Kaikkia oireita ei kuitenkaan aina ilmene samalla potilaalla. Minulla itselläni oli tästä listasta turvotusta, väsymystä ja hunoa heikkoa oloa, verenpaineen kohoamista, näköhäiriöitä ja päänsärkyjä.
Myrkytys voi edetä nopeasti eklampsiaksi joka on todella vaarallinen. Suomessa on 2,4 eklampsia tapausta vuodessa 10 000 synnyttänyttä kohden. Niistä 20% on tapauksia joissa valkuaista ei erity virtsaan eli tämä tarkoittaa käytännössä siis niin että 1 synnyttäjä 20 000 kohden vuodessa saa raskausmyrkytyksen siten ettei sitä valkuaista ole lainkaan.
Suojelusenkeleitä mukaan