Raskausmyrkytyksen kokeneet

Kannattaa tosiaan pyytää että saisit keskustella asiasta ihan ajan kanssa lääkärin tai kätilön kanssa, minä masennuin tosi pahasti kun koin että minulta on riistetty synnytyskokemus ja raskausmyrkytyksen vakavat komlpikaatiot voi olla sekä äidille että lapselle vaaraksi joten nyt kannattaa yrittää ajatella (vaikka tiedän että se vaikeaa on) niin se että suunnitelma menee sen mukaan mikä on teidän turvallisuuden kannalta tärkeintä :Heartred

Onneksi paineet hieman laskeneet, lepo tekee hyvää.. Minulla on vähemmän valkuaista kuin mitä sinulla nyt mutta olinkin jokin mysteeri muutenkin sen myrkytykseni kanssa..

Tärkeää on että olet nyt siellä sairaalassa ja sitä myöten siis hyvissä käsissä ja hoidon läheisyydessä :Heartred
 
Kieltämättä tunnen olevani vähän vastarannan kiiski kun käynnistys ei ota käynnistyäkseen ja olen niin kapinoinut vastaan tätä muutenki.. pitäisi vain ajatella että lääkärit yms. täällä tietävät mikä on hyväksi ja luottaa siihen. Sitä miehenikin minulle toitottaa mutta kun täällä sairaalassa on vain niin pitkästyttävää olla. Vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin ja se on pääasia.

Ja kiitos tuestasi Hemma! ☺❤
 
Pippan oot varmaan jo saanut vauvan? :) Toivottavasti kaikki meni hyvin!
 
En ole vielä saanut, edelleen se tuolla masussa myllästää. ☺ Tänään on laskettu ja pääsin sairaalasta koti lomalle kun oksitosiinitippakaan ei onnistunut käynnistämään synnytystä. Huomenna taas sairaalaan, mitähän ne lääkärit on nyt keksineet.
 
Onko myrkytys Pippan pysynyt kurissa kuitenkin? Sinua on nyt yritetty kaksi viikkoa käynnistellä synnytämään mutta ei tulosta? :eek:
 
Myrkytys on hallinnassa, proteiinit nousussa edelleen ja hinautuneet johonkin 600 tienoille ja verenpaine jotain 155/95.
Aamulla sain ballongin, katellaan taas käynnistystä.. jos se venyttäisi k.suuta tarpeeksi niin pääsisi kalvojen puhkaisuun. On tosiaan yritetty lääkkeellisesti käyntiin mut ei se lähde..
 
Moi, mulla alettiin seurata verenpaineita tarkemmin rv 37 ja rv 38 raskausmyrkytysepäily vahvistui. Sit rv 39+4 synnytys päätettiin käynnistää. Käynnistys aloitettiin ballongilla, sit puhkastiin kalvot jonka jälkeen siirryttiin synnytyssaliin oksitosiinitipalle. Mulla kaikki meni oikein mukavasti ja suht nopeastikin. Ballonki laitettiin iltapäivällä, tippa illalla 21.30 ja tyttö syntyi seuraavana aamuna kuudelta.

Itse koin oireeni koko ajan melko lievinä, vaikka kai arvot oli kuitenkin melko paljon koholla ja onneksi myrkytys alkoi niin loppuvaiheessa, että viikkojen puolesta tyttö ehti köllötellä mun vatsassa hyvän aikaa.

Tämä siis rohkaisuna, että raskausmyrkytyksestä voi selvitä myös helpolla.
 
Hmm, en oo ihan varma mitä ne sit lopuks oli kun eivät siellä Kättärillä enää oikein kertonu niitä mittaustuloksia jollei erikseen kyselly, mut muistaakseni jotain 150/110. Siinä vaiheessa kun sain lähetteen Kättärille paineet oli n. 140/100.
 
Muina oireina mulla oli vähän proteiinia virtsassa ja mieto päänsärky ja sit verikokeissa joku arvo nousi kokoajan (oisko ollu trombosyytit??). Näköhäiriöitä ei tullu missään vaiheessa eikä sitä vannemaista ylävatsan kipua. Sit ilmeisesti loppuvaiheessa, kun käynnistys oli jo aloitettu, alko reflekseissä olla jotain häikkää.

Synnytys meni omasta mielestä tosi kivasti, vaikken ehtiny saada edes epiduraalia. Kun ekan kerran kun kätilö tarkasti tilanteen mitään ei ollu tapahtunu ballongin jäljiltä ja seuraavalla kerralla olinkin jo kokonaan auki ja alettiin ponnistaa...
 
Heippa. Minulla todettiin ensinmäisessä raskaudessa raskausmyrkytys 30vk ja poikani syntyi 37vk:lla ku jouduttiin käynistämään pillereillä, verenpaineet olivat huipussaa ja olin koko ajan aivan sekaisin vaikka oli lääkitys ja sairastin vielä sokeritautia. Oli ihan kauheeta olla sairaalassa ku hoitajat käskivät kävellä koko ajan vaikka verenpaine oli koholla ja en pystynyt syömää mitään koko sairaala olo aikanani. Poikani selvini hengissä ja on nyt isopoika 3-vuotias :)
Odotan tällä hetkellä toista lasta (poika) ja papakokeessa huomattiin vakava solumuutos. vuoden aikana olen käynyt 2 eri kokeessa ja olleet kummatki 2 ja nyh oli kolmanessa kokeessa vastaus oli:4 ja odotelen tuloksia mitä lääkärit nyt tekevät tämän kanssa ja kipuja on aivan kauheasti, tuntuu älillä ettei niiden kanssa pärjää eikä selviä ja lääkitystä en saa, koska olen raskaana. tällä hetkellä viikkoa on 23+3. Onko kellään ollut vastavaa että saisi vähä kannustusta tai helpotusta tähän tuskaan ja pelkoon. :/
 
Moi mulla oli -13 esikossa raju raskausmyrkytys ja 10kg edestä turvotusnestettä, mulla paineet oli 157/98/101 ja Loppiaisena 6.1.13 otettiin osastolle paineet pli 175/120 protskut +++ kolmoislääkitys aloitettiin mutta eivät auttaneet maksa arvot pikkasen koholla ja tromposiitit alhaalla ( hyytymisaineet?).Mies sano lääkärille et olin kuullemma öisin lakannu hengittämästä ja sen piti si tökkiä,et alan hengittää, leikkaukseen mentiin ja siellä si olo oli huono ja tyttö syntyi terveenä keskosena ja taju lähti ja eivät saaneet melkein suljettua 1350ml verenhukka ja si tuli rintakivut vasemmalle puolen sydäntä ja si tuli kiire thorax-röntgenissä olla mollotti suurentunu ja turvonnu sydän 2l nestelastin kera keuhkoissa.Melkein 2vr meni heräämössa ja joka 15min painelitat vattaa ja 8 eri tippaletkua molemmissa käsissä yhteensä. 4pv;n jälkeen päästiin pikkasen kanssa tutustummaan toisiimme äippäosastolla.
Kuopuksen kohal aloitettiin estolääkitys blokkien varalta ja äippäpolilla joka kuukaus ja sydänkontollissa löyty aortanseinämän paksuuntuma,sitä seurattiin kanssa joka kuukausi ja rv 35 iski verenpainetauti taas ja rc 39+1 synty iso järkäle ja taashan se myrkytys iski mut ei ehtiny tälkertaa äitymään muuta kuin 158/98 mut syntymän jälkeen se vasta iskikin koko 4pv;n ajan paineet 175/117 harvinainen et näin käy mut arpaonni osu kohille.Tätänykyä on todettu alkuvaiheessa oleva sydänlihaksen jäykistymissauraus ja johtuu näistä myrkytyksistä.Mut en kasu hetkeekään vielä ei onneksi ole vajaatoimintaa.
 
Mä voisin kans liittyä mukaan keskusteluun näin vajaan viikon kokemuksella. Tosin en nyt ole ihan 100% varma onko diagnoosina lievänä tuo myrkytys vai pelkästään korkeat verenpaineet.

Olen siis nyt rv 29+1 ja mulla ollut nuo paineet koholla aika pitkään. Lähdin sitten ä-polille tarkastukseen, oletuksena että saisin vaan lääkkeet mukaan ja pääsisin kotiin. Toisin kuitenkin kävi kun päättivät ottaa mut aluksi osastolle josta siirsivät lopulta yliopistolliseen sairaalaan (kun viikkoja vielä hieman liian vähän). Paineiden lisäksi istukasta löytyi jotain toimintahäiriöitä ja napanuorasta blokki.

Pissa on ollut toistaiseksi puhdas ja paineet laskeneet hyvin noiden lääkkeiden ansiosta. Oma vointikin parani huomattavasti kun paineet laski. Mulla siis oli koko ajan vähän päänsärkyä ja höntti olo.

Osastolla olen kuitenkin edelleen tarkkailussa tuon istukkajutun takia ja tiedossa olisi ennenaikainen synnytys jossain vaiheessa. Aika raastavaa tämä on kun ei oikein mitään varmaa tietoa voi saada. Kovin toivoisi että vauva saisi vielä hetken masussa kasvaa :)
 
Mä kävin tänään äippäpolilla ja pissanäytteen tulos oli proteiinit +-, et osaisko joku sanoa mitä tää nyt merkitsee?
 
oliko siis se tulos sekä + että -? o_O Olisko sitten että lievä plussa mutta ei kuitenkaan ihan +1? mulla oli neuvolassa maanantaina niin että värjääntyi kyllä selkeesti eriväriseksi mutta ei neuvolatädin mukaan ollut kuitenkaan +1 asti joten laitettiin sitten vaan -... en oo tiennyt että niitä voisi merkitä +-? kuulutko riskiryhmään ja olisiko äippäpoli siitä syystä tarkempi että merkkaa pienenkin "värähdyksen" testissä? Olisin toivonut itseltäni että myös tuo pieni värimuutos oltaisiin otettu huomioon kun kuulun superriskiryhmään tämän myrkytysasian kanssa...
 
Pakko täältä kysellä, kun en viitsi tuota meidän kesäkuisten sivua tukkia omilla viesteillä ;D

Eli kävin liikkeiden vähyyden vuoksi tänään neuvolassa. Samalla tuli sitten puhetta siitä, että mulla päänsärkyä aamuisin. Mitattiin sitten verenpaineet ja olikin alapaine koholla 120/97, pulssi 113. Painoa tullut viime perjantaista 900g eli +1,2kg/vko. Turvotusta löytyy jaloista hieman, sormista myös sekä tuntuu että yläkroppa on jotenkin ihan paisunut, tuntuu että rintaliivit jää ympärysmitassa ihan liian pieniksi. Pissa kuitenkin oli puhdas.

Terkka ei usko että olisi kyse mistään vakavammasta.

Otin hiukan sitten selvää tuosta raskausmyrkytyksestä että osaan hiukan seurailla tässä oireita. Listalta löytyi ylävatsakipu. Tajusin, että mulla usein lähinnä iltaisin särkee tuosta oikean kylkikaaren alta. Siis esimerkiksi kun vedän syvään henkeä niin pistää. Ei kuitenkaan mitään mun mielestä närästykseen viittaavaa. Oon tähän asti ajatellut, että johtuu siitä että vauvan potkut tuntuu hiukan siinä alempana. Mutta voiko se ylävatsakipu ilmentyä näin?
 
Takaisin
Top