Raskausmyrkytyksen kokeneet

Hemma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuunmammat 2015
Hei,

Kaipaisin juttuseuraa / vertaistukea muilta raskausmyrkytyksen kokeneilta.

Itse odotan toista lasta ja esikoiselta pääsi kehittymään eklampsia gravis eli eteni kouristukseen saakka jonka myötä päädyttiin kiireelliseen sektioon ja minä leikkauksen jälkeen teholle. Hurjinta koko tapauksessa oli se, ettei gynekologien mukaan myrkytys olisi pitänyt olla niin raju koska valkuaista ei erittynyt virtsaan, oireita minulla oli kyllä vaikka kuinka muttei niihin osattu kiinnittää huomiota kun tesit olivat puhtaat.

Kyselisinkin nyt, että onko täällä muita joilla ollut raskausmyrkytys, minkälaisia tuntemuksia ja ajatuksia teille jäänyt siitä? Itseäni aika lailla pelottaa nyt tämä raskaus että miten tästä selvitään..
 
Eikö tosiaan ketään muita oo? :sad001 Voisi vaikka yvlläkin jutella jos ei halua julkisesti jakaa kokemuksiaan..
 
Hep! Tänään osastolle jouduin raskausmyrkytyksen vuoksi, tosin miulla taas ei oireita ole oikein mitään muuta kuin nuo kohonneet valkuaiset. Paineet ollu kohonneena koko raskauden..
Tuntuu että tieto lisää tuskaa ja kokoaikainen voinnin kysely aiheuttaa jo psykosomaattisia oireita
 
Moikka. Mulla raskausmyrkytys puhkesi lääkärien mukaan vasta synnytyksessä. Vauva oli onneksi kunnossa mutta itse vietin pari yötä heräämössä kokoaikaisessa valvonnassa kiireellisen sektion jälkeen. Olin todella huonossa kunnossa ja vietimmekin koko perhe sairaalassa 5 päivää. Ehdin olla vajaan viikon kotona kun menimme käymään sairaalassa jossa tikit piti poistaa selvisi että minulla on tulehdus mahassa ja minut leikattiin uudestaan parin päivän päästä. Sairaalassa seuraavat 6 päivää taas mutta tuntui ikuisuudelta ja oli todella vaikea käsittää miten itselle kävi näin. Lääkärit sanoi että mahaani oli jäänyt vuotamaan suoni joka aiheutti tulehduksen. Kotiin päästyäni 2 viikkoa luonani kävi kotihoitaja 3 kertaa päivässä antamassa lääkettä. Hirveintä mitä olen ikinä kokenut enkä toivo kennellekkään samaa kohtaloa.mutta minulla ei silti jäänyt ns traumoja, ei sitten tiedä miltä tuntuu seuraava raskaus että alkaako pelottamaan. Tsemppiä sinulle raskauteen :) toivottavasti ei ilmene mitään.
 
Moikka. Mulla kehittyi raskausmyrkytys viikoilla 38. Olin kärsinyt turvotuksesta n.raskauden puolivälistä saakka. Verenpaineet alkoi myös loppuvkoja kohden kohota. Muuten olo oli hyvä, en tuntenut oloa mitenkään huonoksi mutta se turvotus oli inhottava.
Olin käymässä normaali neuvola käynnillä kun terveydenhoitaja huomasi virtsa näytteessä olevan valkuaista ja verenpaineet oli korkeat sekä se turvotus. Siitä suoraa synnärille jossa otettiin verikokeita ja ultra ym. Päätettiin aloittaa seuraavana aamuna käynnistys tableteilla, suun kautta.. Mitään ei tapahtunut pariin päivään ja olo oli hyvä. Seuraavaksi lääkäri määräsi tabletin laitettavaksi kohdunsuulle. Siinä operaatiossa puhkes kalvot ja lapsivesi tuli pihalle.. Siitä käynnistyi synnytys joka olikin pitkä ja vaikea..vihdoin lapsi syntyi imukupin avustuksella. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin, kovasti säikäytti tuo raskausmyrkytys.. Nyt odotan toista lasta ja täytyy sanoa että hieman jännittää kehittyykö tässäkin raskaudessa tuo myrkytys.. Nyt vikoja 17+3.. Vielä ei ainakaan merkkejä turvotuksesta..
 
Minulla oli ensimmäisestä lapsesta raskausmyrkytys, oireina turvotus, valkuaiset ja verenpaine. Synnytys käynnistettiin, poika syntyi terveenä ja omakin olo parani nopeasti. Tähän raskauteen vaikuttaa varmasti ainakin niin, että seuraan tarkemmin omaa oloa..
 
Hei, ikäviä kokemuksia kaikilla mutta on hyvä kun saa kuulla muiden kokemuksia! Kiva että eksyitte tänne vastailemaan, olin jo tämän unohtanut kun niin pitkään meni ettei kukaan kirjoitellut!

Mikä Neppinen on vointi nyt??

Minulla on todella isot pelkotilat että tuo viimekertainen uusiutuu.. kun ei näkynyt minulla sitä valkuaista niin eivät hoitaneet myrkytyksenä lainkaan ja siksi pääsi siis käymään niin kuin kävi. No tällä kertaa jos alkaa oireet ja paineet kohota niin vaadin kyllä itse käynnistystä ajoissa..

Tsemppiä Katariille ja Neppiselle :Heartred
 
Mulla oli esikoisen aikaan lievä myrkytys, sen takia sit käynnistettiinkin synnytys.. Nyt tämän raskauden aikana mittaillaan enemmän niitä virtauksia jossain, joista näkee onko riski saada uudestaan :) Tarpeen mukaan alotetaan ASA-lääkitystä..
 
Mikä on asa lääkitys?
Millä viikoilla teillä todettiin myrkytys ja milloin käynnistettiin?
 
Mulla alkoi rv 36 oireet (raju päänsärky ja näköhäiriöt) ja verenpaineet alkoi kohota mutta ei valkuaista niin ei siis todettu mitään, synnytystä käynnisteltiin sitten 41+3 kun oli taas päänsärkyä ja oli jo melkein muutenkin sen 2vko yli niin sanoivat että käynnistetään nyt ja sitten kun kalvot puhkaistiin niin pamahti se kouristus.
 
Mulla vasta epäilevät, nyt rv 35*3. Proteiinia pissassa yhden plussan verran, paineet nousussa ja päänsärkyä jonkin verran. Toimitin tänään uudet pissanäytteet labraan, joten eiköhän perästä kuulu miten käypi.
 
Myrkytys voi tulla vaikkei olisi proteiinia virtsassa! Ole tarkkana ja vaadi että ottavat tosissaan vaikkei sitä valkuaista näkyisikään! Minä siis kouristin vaikkei sitä valkuaista ollut sairaalassa otetuissa kokeissa edes sitä vertaa että ne sanoi että se tikkutesti neuvolassa ei olisi siitä edes värähtänyt! Minkäverran sulla on paineet nousseet? Mikä oli alkutilanteen paineet ja paljonko ne on nyt? Oletko yliopistollisen sairaalan piirissä jos saa kysyä?

Toivon sydämestäni että kaikki menee sinulla hyvin :Heartred En halua pelotella mutta ole oikeasti tarkkana, minulla ei siis ollut mitään muuta oiretta kuin päänsäryt, valopilkut silmissä ja paineet korkeat!
 
Kiitos Hemma neuvoistasi. :)

Millainen se kouristus on? Kamalaa, että olet joutunut sen kokemaan.

Tänään soittelin neuvolaan uusintapissanäytteistä ja olivat puhtaita, mutta en tiiä ottaako th tätä nyt ollenkaan tosissaan kun hänen mielestään testissä oli virhettä. .

En kuulu yliopistollisen sairaalan piiriin. Alkupaineet taisi olla n. 120/75, työterveys valittaa aina mulle paineista, ja nlassa näyttäneet jotain 135/80. Nyt välillä kotona sama kun alussa tai sitten 130-142/75-90, mutta neuvolassa olleet 150/100. Kait ne kuitenkin kattovat et kotimittaukset ovat todellisia ja nlassa kärsisin ns. Valkotakkisyndroomasta.
Millä tasolla sinun paineet liikkuivat?

Mut eikö myrkytys ole todennäköisempää ekassa raskaudessa kuin enää seuraavissa, niin olen jostain lukenut.
 
Kouristus on siis ikäänkuin epileptinen kouristustila jossa kaikki raajat ja vartalon lihakset kouristavat, kyseessä on hengenvaarallinen tila. Kouristus on kuitenkin hyvin harvinaista sillä yleensä raskausmyrkytys huomataan ennen kuin se pääsee niin pahaksi, minä olin joku poikkeus tilastoissa kun kroppani ei antanut "riittävästi" hälyytysmerkkejä kuten tavallisesti. Myrkytys voi kuitenkin pahentua nopeastikin.

Raskauden aikaisesta verenpaineen noususta puhutaan jos verenpaine on yli 140/90 mmHg tai se on kohonnut lähtötasostaan enemmän kuin 30/15 mmHg. Näin ollen sinun paineet ei ole vielä kuitenkaan mitenkään todella pahat, mutta niitä kannattaa ehdottomasti seurailla ja pidä tarkkaa kirjaa oireista sillä on vaikea muistaa milloin oli mitäkin. Kotimittaus on ehdottomasti luotettavampi! Minulla oli silloin kotona pahimmillaan 170/140 ja parhaimmillaankin 140/100 mutta minulla on siis taustana verenpainetauti eli myrkytykseni oli ns "liitännäis pre-eklampsia" eli johtui tuosta verenpainetaustastani eikä ollut siis "tavallinen" myrkytys mikä on nimenomaan ensisynnyttäjillä yleisempää kuten sanoit.

Onhan sinulla kotona olkavarsimittari ettei sellaista ranteesta mitattavaa? Pidä tarkkaa seurantaa paineista ja oireista (kannattaa mitata vaikka joka päivä) ja sitten vaadit pääsyä lähimmälle äitiyspoliklinikalle yliopistolliseen sairaalaan jos tilanne näyttää pahenevan! Tsemppiä :Heartred
 
Viime viikon perjantaista asti täällä osastolla sairaalassa, yrittävät käyntiin mutta ei juurikaan vastetta lääkkeille, ei suun kautta eikä alakautta. Viikkoja nyt 38+4.
Paineiden takia ottivat osastolle seurantaan kun olivat neuvolassa pari kertaa peräkkäin 180/100 luokkaa, ja sit proteiinia löyty pissasta, joka on joka päivä ollessani täällä pikkuhiljaa noussut vaan ylös päin.
 
:Heartbigred Oletko kysynyt sektion mahdollisuutta jos ei käynnistys ota onnistuakseen? Minullakin kokeilivat silloin käynnistellä kolmatta päivää lääkkeillä ja sitten kalvojen puhkaisusta se kouristus iski päälle.. Olet ajatuksissani Pippan, toivotaan että kaikki menee hyvin :Heartred
 
En ole osannut kysyä kun en siihen haluaisi ja en ole osannut ajatella että se voisi olla vaihtoehto.

Mutta muistatko miten paljon kohdunsuu oli auki kun puhkaisivat kalvot sinulta tai tuliko sinulle jo ihan kunnon supistuksia silloin?
 
En halua pelotella enkä ahdistella mutta kannattaa alkaa pohtia sektiota myös vaihtoehtona (vaikkei siihen välttämättä tarvitsisikaan mennä), sillä kaikista pahinta on joutua siihen niin että et tosiaan ollut miettinyt sitä ikäkuuna päivänä tapahtuvaksi.. Henkinen valmistautuminen on tärkeää :Heartred

Minulla tuli lääkkeistä supistukisa (tuli jo ennen lääkkeitäkin) mutta paikat eivät aunneet kuin 3cm ja sinä aamuna kun ne paineet sitten pomppasivat ja tuli se päänsärky niin kalvot tuosta 3cm tilanteesta sitten puhkaistiin.

Paljonko paineet on nyt olleet ja miten paljon valkuaista on? Onkos muita myrkytyksen oireita kuten valon arkuutta, valopisteitä näkökentässä, päänsärkyä, ylävatsakipua, huonoa oloa?
 
Hmm.. on kyllä juteltava hoitajan ja lääkärin kanssa tuosta sektiosta.
En nimittäin ollut yhtään valmistautunut edes tähän käynnistyksen aloittamiseen ja olin täysin vastaan sitä ja ihan masentunut.
En halua missään nimessä joutua tuohon tilanteeseen että tulisi kouristuksia tai muuta, vaikka hankalahan se on tietää etukäteen miten kaikki sujuu.

Muita oireita ei ole kuin jonkin verran turvotusta. Pissaa joudun keräämään koko ajan ja viimeksi tulos oli noin 400 yksikköä en tiedä, kaikki veriarvot normaalit ja paineet liikkuu siinä 155/90 tienoilla, eli sairaalalevolla ovat tulleet vähän alaspäin.
 
Takaisin
Top