Raskausdiabetes

Onko kellään muulla ollut samanlaista? Mulla todettiin radi rv 15 (1h arvo oli vähän koholla). Riskitekijöinä ainoastaan sukurasite. Siitä lähtien oon seuraillut verensokereita kotona silloin tällöin, jotka olleet tosi hyviä. Mitään lääkityksiä tms. ei siis oo tarvinnut. Viime viikolla päivällisen jälkeen verensokeri oli yllättäen 2.6 ja toisella mittauksella 2.8. Olin syönyt ihan normaalin päivällisen, neuvolassa eivät osanneet yhtään sanoa miten verensokeri on laskenut niin alas.
 
Onko kellään muulla ollut samanlaista? Mulla todettiin radi rv 15 (1h arvo oli vähän koholla). Riskitekijöinä ainoastaan sukurasite. Siitä lähtien oon seuraillut verensokereita kotona silloin tällöin, jotka olleet tosi hyviä. Mitään lääkityksiä tms. ei siis oo tarvinnut. Viime viikolla päivällisen jälkeen verensokeri oli yllättäen 2.6 ja toisella mittauksella 2.8. Olin syönyt ihan normaalin päivällisen, neuvolassa eivät osanneet yhtään sanoa miten verensokeri on laskenut niin alas.

Haima tuottaa tässä tapauksessa insuliinia paljon. Tuossa on tosin riskinä se, että ylimääräinen insuliini muuttuu kehossa sokeriksi, kun elimistö alkaa korjaamaan automaattisesti liian alhaisia sokeriarvoja, jolloin sokeriarvot voivat nousta joksikin aikaa jopa todella korkeiksi. Hypoglykemiasta puhutaan, kun sokeriarvot ovat alle 4. Alle 3 voi olla vaarallinen tila.
 
Muokattu viimeksi:
Pampulainen: älä ota stressiä. Vaikuttaa siltä, että syöt mitä vaan niin arvot ei tipu. Tällöin et voi mitään asialle itse. Onneksi on lääkkeet tuohon, eikä niiden syöminen maailmaa kaada.

Ihan tarkennukseksi kysyisin. Heittääkö sulla aamun paastoarvo vai mikä vaan paastoarvo?
Mulla dm-hoitaja käski kokeilla iltapalaksi kananmunia jossain muodossa ja täysrukiista leipää sekä pitämään yöpaaston tarkasti 8 tunnissa. Näin sain aamu-arvot takaisin normitasolle.

Aamuarvot ovat heitelleet nyt ekat päivät. Ekan kerran tänä aamuna sai kunnolla paastoarvon alle kun illalla söi ison munakkaan salaatilla ja heitin aikaisempina iltoina olleen leivän pois. Paastokin oli lähes 12 tuntia. Joitakin ennen ruokaa arvoja on heitellyt ja niissä on ehkä ollut pieni väli aterioiden välillä tai edellisellä aterialla pastaa. Nyt kokeilen rahkaa mustikalla ja munaa salaatilla. Saa nähdä mitä arvot on aamulla
 
Aamuarvot ovat heitelleet nyt ekat päivät. Ekan kerran tänä aamuna sai kunnolla paastoarvon alle kun illalla söi ison munakkaan salaatilla ja heitin aikaisempina iltoina olleen leivän pois. Paastokin oli lähes 12 tuntia. Joitakin ennen ruokaa arvoja on heitellyt ja niissä on ehkä ollut pieni väli aterioiden välillä tai edellisellä aterialla pastaa. Nyt kokeilen rahkaa mustikalla ja munaa salaatilla. Saa nähdä mitä arvot on aamulla

Itse söin alkuun rahkaa iltapalaksi ja yöpaasto oli n. 10 h ja aamuarvot heitteli. Tuolla kananmunalla, täysjyväleivällä ja 8 h:n yöpaastolla sain ne kohdilleen. Tosin ne munat alkoi tulla korvista ulos jossain vaiheessa.
Paastoista sen verran, että yöpaasto saisi olla vain 8-10 h, päivällä ateriavälit n. 3 h max 5 h. Mulle myös dm-hoitaja neuvoi, että aamusta ei maitotuotteita kannata syödä/juoda koska nostavat sokereita silloin tosi ärhäkästi.

Kun laitat arvoja nyt hoitajalle, niin kerro noista paastoajoista ja mitä olet milloinkin syönyt. Voi olla että ehdottaa jotain muutoksia ja antaa vinkkejä ennen kuin lähettää erikoissairaanhoitoon lääkityksen aloittamiseksi.
 
Näköjään on eroja meissä. Nyt aamupaasto reilun 11 tunnin jälkeen 5.3 tuolla eilisellä. Vähän näyttää siltä ettei minun kärsi ottaa hiilareita illalla. Aamulla ei maitotuotteista ole pelkoa, kun en niitä käytä kuin juustoa. Täysjyvä puuroa syön keitetyllä kananmunalla, voisilmällä ja makeuttamattomalla mehukeitolla. Sen kanssa otan omenan vielä ja aterian jälkeiset arvot pysyneet alle 6.5
 
Yötä vasten dm-hoitaja suosittelikin proteiinipitoisempaa. Koska paasto on yöaikaan pitkä, alkaa maksa tuottamaan sokeria vielä sen hiilihydraatin lisäksi mikä nostaa sokereita. Proteiinit hillitsee tuota tuotantoa.
 
Onko kellään muulla ollut samanlaista? Mulla todettiin radi rv 15 (1h arvo oli vähän koholla). Riskitekijöinä ainoastaan sukurasite. Siitä lähtien oon seuraillut verensokereita kotona silloin tällöin, jotka olleet tosi hyviä. Mitään lääkityksiä tms. ei siis oo tarvinnut. Viime viikolla päivällisen jälkeen verensokeri oli yllättäen 2.6 ja toisella mittauksella 2.8. Olin syönyt ihan normaalin päivällisen, neuvolassa eivät osanneet yhtään sanoa miten verensokeri on laskenut niin alas.

Olipas oudon alas tippunut verensokeri, ilman että olet pistänyt liikaa insuliinia. Liikunta ja alkoholi voi kanssa laskea verensokeria, mutta ei kyllä varmaan ihan noin alas. Oliko sulla mitään hypoglycemia oireita? Noin alhaisella verensokereilla pitäisi jo tulla hermosto-oireita (väsymystä, huimausta, päänsärkyä, ärtyneisyyttä). Jos ei ollut mitään outoja oireita, ja olis syönyt normaalisti, niin epäilisin että vika olisi mittarissa, tai mittaustekniikassa (tosin kaksi peräkkäistä virheellistä arvoa on vielä oudompaa) :wideyed:
 
Olipas oudon alas tippunut verensokeri, ilman että olet pistänyt liikaa insuliinia. Liikunta ja alkoholi voi kanssa laskea verensokeria, mutta ei kyllä varmaan ihan noin alas. Oliko sulla mitään hypoglycemia oireita? Noin alhaisella verensokereilla pitäisi jo tulla hermosto-oireita (väsymystä, huimausta, päänsärkyä, ärtyneisyyttä). Jos ei ollut mitään outoja oireita, ja olis syönyt normaalisti, niin epäilisin että vika olisi mittarissa, tai mittaustekniikassa (tosin kaksi peräkkäistä virheellistä arvoa on vielä oudompaa) :wideyed:

Se tässä ihmetyttääkin, kun tosiaan käytössä ei ole insuliinia/metformiinia. Liikuntaa en ollut harrastanut ko. päivänä ja toki alkoholia ei ollut tullut käytettyä. Olin kyllä väsynyt ja vähän huimasi, mutta ajattelin johtuvan alhasista verenpaineista kun niiden kanssa on ollut myös ongelmaa. Mittaustekniikassa en usko olevan ongelmaa, olen ammatiltani sairaanhoitaja joten verensokereita tulee mitattua paljon. Mittari mietin myös itse, mutta söin kaksi ruisleipää ja join maitoa, mittasin siitä tunnin päästä niin verensokeri oli 5.6, eli noussut normaalisti. Neuvolassa th ei osannut sanoa mitä on tapahtunut, ja töissä kysyin asiasta lääkäriltä eikä hänkään ollut kuullut tämmöisestä. Kai sitä joku luonnonoikku on [emoji52] huolestuttaa vaan, jos yöaikaan esim. tulee tälläisiä.
 
Spekuloin täällä aiemmin, että varmasti iskee taas radi paastoarvosta, mutta ei! \o/ Paastoarvo olikin odotusten vastaisesti tokassa rasituksessa matalampi ja muutkin arvot hyvät. Muuta pientä kremppaa sitten onkin ollut vaihtokauppana aiempia raskauksia enemmän... Mutta tsemppiä muille radin kanssa jaksamiseen :)
 
Minulla on pieniä ylityksiä ollut aamun paastoarvoissa. Siis ihan 5.6 ja 5.5 arvoja muutama. Maksimissaan 2 viikossa ylitystä. Itse arvelen johtuvan liian pitkästä paastosta. Olen nyt sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka. Kai se pitää laittaa joka aamu kello soimaan kuudeksi, että paasto ei kasva [emoji23]
 
Minulla on pieniä ylityksiä ollut aamun paastoarvoissa. Siis ihan 5.6 ja 5.5 arvoja muutama. Maksimissaan 2 viikossa ylitystä. Itse arvelen johtuvan liian pitkästä paastosta. Olen nyt sairaslomalla äitiysloman alkuun saakka. Kai se pitää laittaa joka aamu kello soimaan kuudeksi, että paasto ei kasva [emoji23]

Kun ilmoitat noita arvoja eteenpäin niin mainitse pitkästä paastosta. 2 ylitystä/vko on jo lähetteen paikka lääkärille nimittäin. Nyt saatat saada vielä vähän joustoa ja katsoa viikon pari lyhyemmällä paastolla.
Mä oon nyt ollut viikon hirveässä flunssassa ja arvot heittelee ihan hirveästi. Ja nyt ollaan reissussa miehen kanssa ja syötiin eilen illalla tosi tukevasti ulkona, niin ettei iltapala enää maistunut/uponnut. Noh, aamulla sitt arvot 6.3...
 
Minä olen huomiona laittanut siihen omaan seurantavihkoon. Tällä hetkellä seuranta menee ihan äitiysneuvolan kautta. Eikä terveydenhoitaja ollut huolissaan noista arvoista kun muuten on niin hyviä. Meillä on lähimpään sairaalaan missä olisi radikätilö tms 160 km matkaa joten ei ihan pienellä syyllä lähetetä eteenpäin.
 
Ja olen itseäni varten muutenki alkanut seuraamaan vaikuttaako huonosti nukuttu yö ja yöllä veden juonti tai paastoaika arvoihin mihin suuntaan. Joka ilta syön samalla tavalla, osa arvoista vähän heittelee. Mitä sinä syöt illalla?
 
Mulla menee lounaan jälkeen helposti yli. En oo huomannut mitään erityistä syytä. Huonosti muistan kyllä mittailla.
 
Mulla menee lounaan jälkeen helposti yli. En oo huomannut mitään erityistä syytä. Huonosti muistan kyllä mittailla.

Minulla lounas on yleensä lihaa, joko jauhelihaa, itse tekemää lihapullaa tai pihviä tai kanaa sekä kasviksia salaattina tai lämpiminä vihanneksina. Hiilareita hapankorpusta tai ruisleivästä. Kasviksia rutkasti. Näillä ei ole yhtään ylitystä suurin arvo taitaa olla 7
 
Mulla on näköjään ihan sama, mitä syön, kun aterian jälkeiset pysyy alle tavoitteen joka tapauksessa. Eilen söin ristiäisissä ison kasan lettuja ja hilloa, ja tunnin päästä arvo 5,6. Aamupaastoon vaikuttaa lähinnä jos olen illalla syönyt liian kevyesti tai vaikka hedelmiä, yleensä se ruisleipä + proteiini toimii vallan hyvin.
 
Aamupaasto alkanut heitellä aamupalalla mikä aiemmin sopi. Nyt ei auta kuin kokeilla eri versioita ja panostaa oikein tasaiseen syömiseen.
 
Itsellä on vähän jäänyt nuo mittailut, vaikka vain pari kertaa viikossa pitäisi muistaa mitata. Neuvolatädiltä vähän tuli noottia asiasta. Ylityksiä ei kuitenkaan ole kertaakaan tullut. Aamupaasto oli se mistä itsellä radi todettiin.
 
Mulla on mittaillut menny ihan päin persiitä! monta huonosti nukuttua yötä takana ja kun herään keskellä yötä niin on kauhea nälkä, enkä aina muista siinä kahden kolmen aikaan unenpöpperössä mitata sokereita ennenku kauhon jotain suuhun. Nyt on lisäksi kurkku ollut tosi kipeä ja kurkkupastilleja menee koko ajan, vaikka onkin sokerittomia niin en tiedä nostaako silti arvoja.
 
Takaisin
Top