Raskausdiabetes

Jos mulla pysyy kaikki arvot kotimittauksissa alle rajojen niin miten tää yleensä jatkossa menee? Koko loppuaika seuraillaan mutta jos arvot pysyy hyvinä niin ei kai mitään isompia lisätoimenpiteitä?

Mulla ainakin sanoi, et nyt alkuun mittaan 4pvä/ viikossa 5krt/pvä ja jos nämä rajojen sisällä siirrytään paljon satunnaisempaan mittaukseen. Mikäli nousua myöhemmin ilmaantuu, katsotaan tilannetta sitten taas uudelleen :happy:
 
Mulle siis ohjeena 2-4 krt/viikko, painotus aamuissa kun paastoarvo oli se joka meni yli. Tänään eka päivä kun olen pystynyt mittaamaan sen 5 arvoa, kun työpäivinä jää väkisin pari arvoa pois. Mutta ehkä tästä nyt ei hirmu huolissaan tarvi olla jos arvot pysyy kurissa.
 
Helmeri, jos arvot pysyy kurissa (satunnaiset ylitykset ei haittaa) niin mittailuväliä harvennetaan. Mutta 3. raskauskolmanneksella (en nyt muista että about millä viikoilla) insuliinin tarve nousee merkittävästi, joten siksi on tärkeää mittailla sokereita ihan raskauden loppuun asti. Mutta hyvin todennäköisesti et tule lääkitystä tarvitsemaan :happy:
 
Hei! Ottaisin kiitollisena vastaan vinkkejä radi-diettiin sopivista eväistä. Ollaan ensi viikko Lapissa ja useimpina päivinä lounas ja välipala pitää toteuttaa tunturissa, enkä oikein tiedä millaiset eväät kannattaisi pakata mukaan. Pelkkä voileipälinja tuntuu jotenkin aika karulta.
 
Helmeri sun pitää kokeilla mikä sulle sopii parhaiten. Tähän ei oikein kukaan voi sanoa sitä oikeaa vastausta. Mutta paljon protskuja ainaki. :)
 
Hei! Ottaisin kiitollisena vastaan vinkkejä radi-diettiin sopivista eväistä. Ollaan ensi viikko Lapissa ja useimpina päivinä lounas ja välipala pitää toteuttaa tunturissa, enkä oikein tiedä millaiset eväät kannattaisi pakata mukaan. Pelkkä voileipälinja tuntuu jotenkin aika karulta.

Mä söisin kyllä ihan normaalisti, siis kauheesti miettimättä radi ruokavaliota. Toki sen voi ottaa huomioon jos jotenkin helposti onnistuu. Mutta viikko on lyhyt aika, eikä poikkeaminen dieetistä ole kovin paha juttu, jos sen jälkeen palaa taas ruotuun. Mutta kannattaa kysyä radihoitajan mielipide vielä. Ihanaa lomaa! :happy:
 
Liikunta laskee verensokeria. Mä söisin liikuntasuorituksen rasittavuuden perusteella sitä mitä keho tarvitsee. Me syödään lapissa vaelluksella aina niitä pasta-annoksia ja niitä söisin nytteki jos pitäis luonnossa tehdä ruokaa. Eilen söin lettuja koska teki mieli, arvo oli tunnin päästä 5.8. Söin niitä osittain jopa testimielessä koska kiinnosti nouseeko sokerit.
Olen samaa mieltä ettei parin päivän pienet ylitykset ole vaaraksi, mutta voithan soittaa neuvolaan ja kysyä.
 
Mun oma terkka on aika pihalla ruokajutuista eikä mulla ole radihoitajaa. Paastoarvot on koko ajan vaan noussut enkä enää tiedä mitä voin syödä kun ei tunnu olevan mitään vaikutusta millään. Ruokailuiden jälkeiset on ihan ok mutta en mitään hiilarimättöjä halua syodä kun ei varmasti ainakaan auta paastoissa. On vähän semmonen olo että helpompi ois olla syömättä kun mikään ruoka ei näköjään arvoja laske.
 
Se syömättä olokin nostaa sokeriarvoja, kun maksa alkaa tuottamaan sokeria. Onko sulla paastot miten pitkiä? Yöpaastohan ei saisi ylittää 10 tuntia ja päiväpaasto olisi hyvä olla 3-4 tuntia, max 5 h. Itse huomaan, että jos näiden yli menee vähänkin niin arvot nousee. Yötä vasten kannattaa syödä proteiinipitoista ruokaa: rahkaa, kananmunaa tms. Pitää sokerit paremmin aisoissa. Näin meille ainakin radihoitaja neuvoi.

Pyydä Helmeri lähete vaikka ravitsemusterapeutille. Ne kyllä ovat tietoisia miten radi-ruokavalio pitäisi mennä.

Ilta-arvoja täytyy seurailla. Mulla nyt kun pari kertaa oon mittaillut, niin arvot ennen iltapalaa on vähän koholla, siinä 5.8. Eilen tosin meni ilta ihan sekaisin, kun kiidettiin pojan kanssa lastenpäivystykseen tikattavaksi ja päästiin kotiin vasta puolilta öin, joten "paastoa" tuli yli 5 h ja mukaan kun ei ehtinyt napata mitään evästä kuin pojalle vähän karkkia lohdutukseksi ja miehen sokerisen limun jota vähän hörpin, kun tuli huono olo (mittarikin jäi kotiin etten pystynyt mittaamaan sokereita, kun tuli huono olo). Niin mikään ihme, että kotiin päästyä oli taas sokerit 5.8
 
Yöpaasto on ollut 10-12h, hyvin harvoin on mahdollista päästä alle tuon 10h kun usein saan aamupalan vasta kun olen vienyt muksun hoitoon. Viime yönä oli 9h, söin illalla Skyria, kananmunia ja yhden ruisleivän kasviksilla ja aamuarvo 7.0. Olen kokeillut vaikka minkälaisia iltapaloja mutta millään ei ole isompaa vaikutusta ollut. Nyt tosiaan nuo enkat aamulla.

Th laittoi lähetteen jonnekin, jäi vähän epäselväksi että oliko äippäpoli vai radihoitaja vai mikä. Mutta vissiin pari viikkoa ainakin menee ennenkuin sinne aika tulee. Sain ne yleisohjeet kyllä mutta sillä leipämäärällä mun kroppa menee ihan jumiin ja paino nousee kohisten.
 
Helmeri minullakaan ei auttanut vaikka söin illalla mitä. Kokeilin kaikkea mahollista ja mahotontaki.. Aikas epätoivoseks veti.. Laittovat neuvolasta lähetteen sit ja aika pian sieltä soittivat ajan ultraukseen ja insuliinien alotukseen. Minulla siis mikään muu ei auttanut niin iltainsuliini piti aloittaa. Nyt 6 yksiköllä on aamuarvot olleet hyvänä. Eilen esim hiukan herkuttelin (sain yksin olla kotona) ja aamulla sokerit oli 4.8. Toki en jatkuvasti herkuttele, mutta sallin sillon tällön ellei sokerit sano toisin.
 
Jos aamupaasto arvot on koholla, on kyseessä luultavasti ns. aamunkoittoilmiö, eli se paastoaika on niin pitkä, että kroppa kyllästyy odottelemaan ja alkaa tuottamaan itse glukoosia. Siihen voi mahdollisesti auttaa (vähän) jos tankkaa todella runsaasti hitaasti vapautuvia hiilareita illalla, mutta siltikään paastoaika ei saisi olla yli 8 h. Eli jos ei huvita alkaa heräillä keskellä yötä syömään (tosin yöheräily itsessäänkin nostaa sokereita) niin silloin on keinot vähissä ja insuliini/metformiini on ainoa vaihtoehto. Ja siitä on turha tuntea syyllisyyttä, koska kyseessä on kehon luonnollinen reaktio.
 
Muokattu viimeksi:
Mun oma terkka on aika pihalla ruokajutuista eikä mulla ole radihoitajaa. Paastoarvot on koko ajan vaan noussut enkä enää tiedä mitä voin syödä kun ei tunnu olevan mitään vaikutusta millään. Ruokailuiden jälkeiset on ihan ok mutta en mitään hiilarimättöjä halua syodä kun ei varmasti ainakaan auta paastoissa. On vähän semmonen olo että helpompi ois olla syömättä kun mikään ruoka ei näköjään arvoja laske.

Onko sulla siis aamuarvot vai kaikki paastoarvot liian korkeita? Kumma ettet oo heti päässy radihoitajalle. o_O
 
Pelkät paastoarvot on korkeita, muut on hyvin rajoissa. Mä en mielelläni herää keskellä yötä kun pelkän vessareissunkin jälkeen menee puoli tuntia-tunti että saan uudestaan unta.

Muoks. Mä olen siis mitannut vaan aamupaaston ja 1h ateriasta, mitään muita paastoarvoja ei ole käsketty ottamaan enkä ole tiennyt, että jotain muutakin pitäisi seurata. Mulla tosin ateriaväli menee harvoin yli 4h, joten en usko että niissä on mitään ongelmia. Tai mistä sitä tietää, näköjään hirmu hyvät arvot voi yhtäkkiä muuttua ihan päin peetä oleviksi.
 
Muokattu viimeksi:
Minulle sanottiin ehdottomasti ei yösyönnille. Eihän se kyllä muutenkaan ole luontevaa. Mulla itelläni on paastoaika 7h eikä siltikään riittäny. Joskus vaan kroppa toimii ihan täysin eritavalla..
 
Jos aamupaasto on 7.0 nii se on jo tosi korkea. Ehkä kannattas neuvolan tädiltä kysyä et mihin se lähete lähti ja soitella perään jos tollasia arvoja?

Itellä meni siihen et ihan sama mitä söi ja miten nii aamupaasto oli aina 5.5-6.2 ja insuliinit tuli. Nyt on alle toistaseks pysyny ku kolme päivää pistäny inskaa, saa nähä miten pitää nostaa annosta
 
Jos aamupaasto on 7.0 nii se on jo tosi korkea. Ehkä kannattas neuvolan tädiltä kysyä et mihin se lähete lähti ja soitella perään jos tollasia arvoja?

Itellä meni siihen et ihan sama mitä söi ja miten nii aamupaasto oli aina 5.5-6.2 ja insuliinit tuli. Nyt on alle toistaseks pysyny ku kolme päivää pistäny inskaa, saa nähä miten pitää nostaa annosta

Lähete lähti tulevalle synnytyssairaalalle, mutta en tiedä tarkemmin minne siellä. En minä nyt oikein ymmärrä mitä se perään soittelu auttaa kun ei se aika sieltä yhtään sen nopeammin tule kuitenkaan. Terkka ei lisäohjeita osannut antaa perjantaisella käynnillä joten tuskin mikään on kahdessa päivässä muuttunut.
Ja mistä minä voin tietää mikä on tosi korkea ja mikä vaan vähän yli? Ei tämmöisistä ole mitään kerrottu, annettu ohjeeksi vaan että odottele poli(?)aikaa ja jatka mittailuja. Menen sen mukaan mitä on viralliselta taholta neuvottu, musta tuntuu että jos alan itse säätämään niin tää menee vaan pahemmaksi. Ahdistaa jo niin paljon valmiiksi.
 
Helmeri: sairaalaan lähettämisen raja-arvo on paaston jälkeen 5.5. Tavoite on, että olisi alle 5.3. Tunnin arvot pitäisi olla alle 7.8. Eli tuo paaston jälkeinen 7.0 on todella korkea.
Voi olla, että soittavat sulle nopsaankin, kun ovat lukeneet lähetteen. Lähete menee yleensä äippäpolin diabeteshoitajalle ja -lääkärille.
Ainakin Jorvissa 4 v. sitten diabeteshoitaja soitti saman tien lähetteen tultua. Todennäköisesti alat lähettelemään arvoja sinne vastaisuudessa oman terkkarin sijaan. Oma terkkari jatkaa muutoin raskauden seurantaa. Toivottavasti saat tuota kautta paremmat ohjeet paastojen ja dieetin suhteen. Kuullostaa nimittäin siltä, että olet alkujaankin saanut varsin heikon ohjeistuksen. Kyllä se siitä! Tsemppiä!
 
Minulle annettiin inskat kun paastoarvot olleet 5.5-6.1 väliä, joten toi 7.0 on todella korkea myös munkin mielestä.
Minulle soitti diabeteskätilö ja antoi ajan lääkärille heti seuraavaksi päiväksi. Lääkäri käyntiin kuului myös ultraus. Kyllä ne pian ottaavat yhteyttä sieltä. Tosin sekin vaikuttaa minkä kiireellisyys ajan terkka on lähetteeseen laittanut.
 
Ekasta rasituksesta selvitty ilman raskausdiabetesta 5,0-7,9-6,0. Uusiksi parin kuukauden päästä, jolloin tuskin vältän diagnoosia tai jos vältän pääsen lopulta kuitenki kolmanteen rasitukseen :D
 
Takaisin
Top