Minua jotenkin järkyttää kuinka "löysästi" te mittaatte tai että ei ole niin paniikkia jos jää mittailut pois. Itse otan joka aamu paastot ja joka aterian jälkeiset ja ihan joka ikinen päivä. En vaan kestä sitä syyllisyyden tuntoa mikä tulee kun unohdan vaikka mitata. Aina on kello soimassa ruuan jälkeen.
No koska se ei ole maailmanloppu, jos joskus jää mittailut välistä. Ja tätä hokee myös kaikki mun neljä eri diabeteshoitajaa + lääkäri. Vauvan koko ei pompsahda yhdessä yössä.
Tietysti jos jäisi vaikka kahden viikon ajalta mittailut kokonaan, niin siinä ajassa sokerit voi jo ehtiä kohota niin, että on haittaa myös vauvalle. Jokaisella meillä radilaisella on yksilölliset ohjeet, että miten usein mitataan, eikä eri ohjeita voi verrata keskenään, koska eri ihmisillä on eri arvot koholla. Esim. mulla ei oo ongelmana aterian jälkeiset arvot vaan paastoarvot. Myöskään liian usein ei kannata mitata, koska ainakin meilläpäin liuskojen tarve lasketaan tosi tarkasti, ja niitä saa aika hintsusti ylimääräisiä, eli mitään "hupimittailuja" ei saa tehdä, tai muuten pitää ostaa niitä liuskoja omakustanteisesti.
Sulla on Blackwood kyllä todella tiheät mittailut, jos otat joka aamu paasto ja kaikkien aterioiden jälkeen, ja joka päivä!
Mulla on kuitenkin 2 x insuliinit päivässä, ja ohjeistus mitata joka aamu paasto, aamupalan jälkeinen 3 x vko, ja kerran viikossa koko setti, eli ennen ja jälkeen jokaisen aterian. Mutta nämä voi osua eri päiville, esim. ma ennen lounasta, ti lounaan jälkeen, pe ennen päivällistä ja la päivällisen jälkeen. Ja sitten jos arvioidaan insuliinin määrää uudestaan niin pyytävät joitain lisämittauksia. Joita en aina saa kyllä tehtyä, syystä tai toisesta, mutta en ole ottanut siitä sen enempää stressiä, koska ei ole tullut mitään kritiikkiä diabeteshoitajilta. Luotan siihen, että terveydenhoitoalan ammattilaiset pitää mulle sitten kurinpalautuksen jos en heidän mielestään mittailee tarpeeksi ahkerasti, turha ottaa asiasta stressiä sitä ennen, tai kärsiä tunnontuskia