Raskausdiabetes

Nakeroinen

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin aloittaa oman ketjun tästä aiheesta, koska tuossa toisessa diabetes-ketjussa puhutaan kuitenkin hieman eri asiasta.

Itselläni siis 2015 edellisessä raskaudessa todettiin radi aika loppumetreillä, vasta 9 viikkoa ennen kuin vauva syntyi. Nyt tuomio tuli jo 14. viikolla.

Muistan vielä aika hyvin ne fiilikset, joita tieto tuolloin herätti, mutta nyt osasin jo odottaa tätä. Olen heti raskauden alusta nimittäin huomannut, että kroppa ei kestä sokeria ilman todella kovaa pahoinvointia, ja siksi sitä sitten olen jo valmiiksi vältellytkin.

Mutta jos siis on joku ensikertalainen mukana, voisin minä ainakin kirjoitella lohdutuksen sanoja ja omia kokemuksia. Tosin nyt kyllä itsekin tiedostan, että tässä on noin 5 kk pidempi dieetti edessä... Voitaisiin myös vaihdella ajatuksia vaikkapa hyväksi havaituista välipaloista ja sallituista herkuista tms.

Itseäni on alusta asti häirinnyt näissä radi-ohjeissa se, että tällä sairaudella (onko se sairaus vai olotila vai mikähän olisi oikea termi...) on tietty leima. Sairastuneet äidithän ovat järkyttävän ylipainoisia ja syövät kuin pienet siat. No toki ylipaino lisää riskiä, mutta ei se aina kuitenkaan mene niin, että kaikki sopivat samaan kaavaan.

Yritin tänään kiltisti kuunnella hoitajan monologia puhelimessa. Kuuntelin sujuvasti ohjeet siitä, että tiedätkö mikä on lautasmalli ja kuinka syödään terveellisesti ja liikkuakin pitäisi, mutta siinä vaiheessa kun päästiin siihen, että painoa ei juurikaan saisi tulla raskauden aikana, minun oli pakko keskeyttää. Että anteeksi nyt, mutta kun painan tällä hetkellä 59 kiloa ja syön kyllä hyvin terveellisesti, niin ehkä tämä ei nyt ole ihan minulle välttämätön ohjeistus...

Vähän asian vierestä: Minulla ei ollut radia ekassa raskaudessa, mutta sukurasitusta diabetekseen on. Se, että radi indikoi alttiutta diabetekselle myökemmin, on minusta ihan hyvä tietää. Jos minulle tulee radi, niin varmasti alitajunassa myöhemmin seurailisi oireita.

Radiin liittyvää tämä mun kirjoitus, mutta radia mulla ei ole (ainakaan vielä todettu). En tiiä tuleeko oikeaan ketjuun...

Mulla ei ole aiemmissa raskauksissa ollut radia, painoindeksi on 20 ja silti aikoi laittaa mut sokerirasitustestiin. Kysyin miksi, ja lääkäri höpisi jotain mun iästä (31) mutta mitään kunnollista vastausta en saanut. Onko teillä enemmän tietoa sokerirasitustestin perusteista? Ajattelin, että jos omalle terkalle soittelis ja kysyisi syitä.

Ainakin jossain päin Ananasa tehdään kaikille yli 30-vuotiaille. Käytännöt kyllä kai vaihtelee paljon.

Muokkaan tätä vielä, että kuulemma Espoo tutkii kaikki yli 25-vuotiaat?

Muokattu viimeksi:
Soitin terkalle, kun ei ollut lääkärin kanssa puhetta että milloin se pitää tehdä, niin terkkakin oli aluksi hieman ihmeissään että miksi, mutta veikkasi syyksi sukurasitetta, kun mun isällä on kakkostyypin diabetes. Ei siinä mitään, käydään juomassa litkut, onpahan sitten koettu sekin :)

Joo eipä siitä mitään haittaakaan ole. Ja mieti, jos olisikin jotain, mutta sitä ei havaittaisi. Eli parempi kyllä varmistua, eikä se rasitus mitenkään nyt niin kamalaa ole.

Itselläni muuten on painoindeksi aina ollut myös 19-21 luokkaa, sukurasitetta ei ole, mutta niin vain se radi jostain itsensä luokseni löysi. Ikä nyt tietysti on yksi tekijä, mutta koskaan ei voi siis olla ihan varma.

Täällä ei vielä oo Radi tuomiota mut kyl se sieltä tulee oireista päätellen :( mulla siis ollut ruokahoitonen Radi jo 2 kertaa joista viimeisin oli kyl semmosta säätöö syömisen kanssa et ei tosikaan :/ itsellä bmi on 25, sukutaustasta löytyy diabetestä, jotka kylläkin on tullut aivo infarktin seurauksena... Tällä hetkellä syön muutenkin kuin radilainen, mut pieniä vapauksia itselleni oon antanut vielä kun tuomiota ei oo;) kotona mittaillessa arvot ollu suht jees, muutaman kerran aamu arvot huidellu yli 6 lähempänä 7, muut arvot ollu ihan jees... noh 22 päivä ollaan viisaampia...
Ananasa rasitukseen joutuu iän, painon, sukurasitteen ja edellisten radien takia;)

Olin diabeteshoitajalla tänään ja sanoi, että jos paastoarvo on 6 tai yli, niin sitten täällä menee sairaalan seurantaan. Ja että mulla 5,9 on jo tosi korkea, mutta aloitellaan nyt neuvolan seurannassa ja katsotaan, miltä arvot alkaa näyttää.

Ootko Äippä x4 käynyt raskauden ulkopuolella rasituksessa? Onko sulla silloin ollut hyvät arvot? Mä en nyt tässä lasten välissä ehtinyt, just olin menossa kontrolliin, kun sain tietää et oon raskaana.

Kovasti taas nimittäin peloteltiin sillä ihan oikeallakin diabeteksella, tai että jos vaikka oliskin jo...

Mua kiinnostaa että miten se radi voi aiheuttaa sitten sen (2 tyypinkö se oli) diabeteksen noin synnytyksen jälkeen :think005 että jos et saa radia kuriin ni jääkö se insuliinin tuotanto sitten heittelemään raskauden jälkeenkin.. häh..:schocked028

Nakeroinen joo oon mä käynyt rasituksessa sillonkin kun en oo raskaana, täällä pitää 1-v synnytyksestä käydä kontrollissa ja sen jälkeen muutenkin säännöllisesti. Niissä on arvot ollu sit ihan jees, mut sillon on myös ne viitearvot korkeammat, et ei niin "helpolla" kiinni jää;)
Setoinen Radi saattaa altistaa sen 2 tyypin diabeteksen puhkeamiseen, ja riski sille on 40-60% . 2 tyypin dia on semmonen et haima ei tuota inspaa tarpeeksi ja sama ongelma on meillä radilaisilla... Mut se hyvä puoli meillä radilaisilla on et me pystytään (ainakin jonkun aikaa) säätelemään sokereita syömällä oikein! Valitettavaa tässä on myös se että vauvalla on myös kohonnut riski sairastua diabetekseen sekä 1 että 2 tyypin diaan. Mut sitä en enää muista et miten se homma meni:p
Käytiin miehen kaa risteilemässä vuosipäivän kunniaksi, syötiin buffassa, epäsäännöllisesti, liikaa ja huonosti ja nyt on aivan kamala olo! Hikoiluttaa, paleltaa, tärisyttää, oksettaa, väsyttää ja janottaa ihan pirusti:( aamulla ajattelin mitata 10h paasto arvon, olo ainakin semmonen et nyt on joku pahasti viturallaan... Hirvee olo:( onneksi noita liuskoja (ed raskaudesta) on vielä ihan kivasti niin pystyy kotona mittailemaan!

Eikös 2 tyypin diabeteksestakin voi hoitaa ruokavaliolla? Kiitos infosta äippä! :) tuo haima insuliinihomma on mielenkiintonen! Ei nuo diabetekset (mitkään tyypit) oo yhtään niin yksinkertasia ku annetaan ymmärtää :stop:

Tässä just toivun kauhun hetkistä.. oon siis koirien kanssa keskenään kotona, ukko on illanvietossa ja tyttö mummilassa. No minähän rentouduin ja söin kaks palaa pannaria hillolla ja kermalla. Mitä kävi? Piakkoin tuli paha olo, siitä oksentamaan, sen jälkeen pumppu rupes hakkaamaan about 100x min mikä on mulle ihan hemmetisti raskaanakin :hungover: kaikki energia valahti pois, tärisyttää, väsyttää.. palailen pikku hiljaa tähän maailmaan.. kävin mielessä jo kaikki skenaariot että mitä voin tehdä, ryömiäkkö naapurin ovelle vai soittaa ambulanssi (siihen hommaan mulla on korkea kynnys, "ei tuhlata verorahoja näin pieneen asiaan" :D ) .. pitäs saada noi piskit vielä ulos, MILLÄ VOIMILLA??? :hungover:

Osaisiko joku selittää mulle, miksi pitää nassuttaa noita hiilareita Radi-ohjeen mukaisesti noin paljon? En esim. koskaan muulloin söisi niin paljon leipää, kun nyt suositellaan syötäväksi. Pastat, riisit (siis täysjyvä tässä tapauksessa) skippaisin myös kokonaan. Nyt kaikkea pitäis kuitenkin syödä jonkin verran. Miksi?

SeToinen, mä reagoin jäätelöön aika samalla tavoin (siis silloin kun vielä esim. edellisessä raskaudessa söin). Tai no sydän ei kyllä noin hakkaa, mutta oksennan ja oksennan, ja sitten oon aivan taju kankaalla.

Voi itku niiden koirien kanssa, kamalaa, jos on pakko lähteä tossa olotilassa...

.. uh ja ton oksentamisen jälkeen alavatsaa kivistää niinku supistais .. :dead:

Nakeroinen oon miettiny ihan samaa , täysjyvää toki ymmärrän ku nostaa hitaasti sokereita ja vaalea nopeasti mutta että miksi syödä ollenkaan... :D raskaana oleva tarvii kyllä hiilaria mutta radi ruokavaliossa jossain oli että kuus viipaletta leipää päivässä?? :o

Setoinen periaatteessa kyllä 2 tyypin diaa voi yrittää hallinnoida ekaks ruokavaliolla kun periaatteessa kyse on elintapa sairaudesta (ylipaino tms) mutta eihän kaikki diabeetikot oo ylipainoisia joilla ruokailu tottumukset päin prinkkalaa, kuten esim mun ystävä jolla on kyseinen, hän on urheilullinen ja sutjakka 30-v nainen joka syö ihan älyttömän terveellisesti mutta silti dia tuomion sai jonkin aikaa sitten... Lääkehoito on ollu hänellä se mikä on toiminut hillitsemään sokereiden heiluntaa! Nää on aika mielenkiintoisia hommia:)
Kylläpä siellä ollu pelottava herkku hetki! Toivotaan että tommeset pysyy pois vastaisuudessa!

Hiilaria(kin) tarvii vauvan rakennus palikoiksi ja tummat(täysjyvät) viljat auttaa pitämään verensokerin stapiilina paremmin eli kun kuitu(hiilari)/rasva/prode suhteet on hyvät sokerit pysyy tasassa:) mäkään en pysty leipää mussuttaa niin paljon kun mitä Radi ohjeissa sanotaan... Mulla mennä 2 palaa ruisleipää(ap/ip) ja 2 näkkäriä(lounas/päivällinen) päivässä:) tää kyl välillä osaa olla semmosta raketti tiedettä että ei tosikaan:p

.. uh ja ton oksentamisen jälkeen alavatsaa kivistää niinku supistais .. :dead:

Nakeroinen oon miettiny ihan samaa , täysjyvää toki ymmärrän ku nostaa hitaasti sokereita ja vaalea nopeasti mutta että miksi syödä ollenkaan... :D raskaana oleva tarvii kyllä hiilaria mutta radi ruokavaliossa jossain oli että kuus viipaletta leipää päivässä?? :o

Joo toi leipämäärä tuntuu älyttömältä. Esim. mun ruokapäiväkirjasta sanottiin, et pitää lisätä just leipää. Mut jos syön esim. lounaaksi salaattia ja vihanneksia ja kalaa ja olen kylläinen, en ymmärrä, miks pitää lisäksi vetää se leipä. Eikö se nyt kuitenkin nosta niitä sokereitakin?

Vatsakrampit. Auh. Mä oon nyt 2 vk ollut jo ilman niitä. Sitä ennen oksentelu oli välillä sen verta rajua, että sattui ihan hirveästi.

Sä kun Äippä x4 tunnut tietävän enemmänkin näistä, niin eikö hiilaria saa nyt kuitenkin vaikka vihanneksista ja pavuista ja pähkinöistäkin? Eikö pastat ja riisit kuitenkin oo aika hötöä, vaikka täysjyvää olisivatkin?

Sit en ymmärrä, miten vihanneksia ei lasketa ikinä hiilarimäärään, vaikka niissäkin sitä on. Öh. Miksiköhän mulle ei tullut mieleen kysellä näitä siellä hoitajalla. Tai kyllä mä yritin, mut se oli jotenkin niin sillä omalla agendallaan, että vasta kotona aloin näitä taas miettiä.

Kyllä hiilaria saa vihanneksistakin (vähemmän kun viljoissa mut kuitenkin) ja esim pähkinät on radilaiselle maailman paras välipala, siinä on kaikki hiilari+rasva+prode=parasta;)
Ne siellä neuvolassa yrittää just toitottaa sitä lautasmallia, ja sen mukaan se on se et lounaalla/päivällisellä pitäis olla se 2–3 pientä perunaa tai 1.5–2 dl riisiä tai pastaa (tummana tietysti) mutta sitten unohdetaan tää että toi ei toimi kaikille! Mulla edelleninen Radi oli todella vaikea hoitoineen ja mun kroppa teki tänän, mun piti lopummalla jättää ruualta pois pasta/riisi (jopa vihreä salaatti, liikaa vettä ja liian vähän kaikkea muuta) ja korvata juureksilla, palkokasveilla tms
Oikeastaan se hyvä ateria kokonaisuus joka sopii just sulle löytyy vaan kokeilemalla... Mikä toimii yhdelle ei toimi kaikille;)

Takaisin