Raskausdiabetes

Joo, ei sitä kai normisti kaikille mainostetakaan mut kävin aamulla imetyspolilla ja sieltä sain ton ohjeen. Se kirkas neste kelpaa kans ja kun tuota tekee pari kertaa päivässä niin pikkuhiljaa alkaa kuulemma tulla enemmän. Ja sit voi kerätä vaikka yhden päivän lypsytuotokset yhteen ja pakastaa. Mut ennen viikkoa 37 ei sais aloittaa kun tuo lypsäminen voi aktivoida supistuksia ja käynnistää synnytyksen. Ja synnytyksen aikana oikein suositteli et voi yrittää lypsää niin voi edesauttaa aukeemista.
 
Mä en tiedä toimitaanko kaikilla synnäreillä samalla tavalla mut ainakin Tyksissä annetaan radi-vauvoille jo synnytyssalissa 10ml lisämaitoa tuttipullosta/ruiskulla tms. Tänään sain hyvät ohjeet jos haluaa et vauvalle annetaan omaa maitoa eikä luovutettua tuon 10ml. Kun viikkoja on kasassa 37 voi alkaa lypsää maitoa ja pakastaa. Vaikka alkuun tulis vaan muutamia pisaroita voi nekin pakastaa. Sitten synnärille lähtiessä tuodaan tuo maito kylmälaukussa mukana. Mä sain lääkeruiskuja maidon pakastamiseen.
View attachment 42679
Ai kaikille radi-vauvoille vai lääke-/insuliinihoidettujen äitien vauvoille?
 
Mulla oli viimeks (02/15) ja on nytkin ruokavaliohoitoinen radi ja automaattisesti tulee tuo lisämaito salissa. Näin kuulemma toimitaan Tyksissä.
 
2009 ainakin laitettiin vaan tissille Sjoella. Ei annettu lisämaitoa, vaikka mulla oli radi diagnoosi silloinkin... Kaikki kotimittausarvot ok silloin. Viime vuonna vauva sai pullomaitoa ekana maitonaan ku mut kärrättiin heräämöön sektion jälkeen eli en tiedä onko käytäntö siinä muuttunut. Ihmettelen kyllä, jos kaikille heti annetaan lisämaitoa kun eihän nyt läheskään kaikkien radi äitien vauvoilla oo matalat sokerit.
 
Mun mielestä kans vähän outoa että annetaan tuo lisämaito ilman et edes tarkastetaan onko sille tarvetta. Mutta sillä kuulemma ennaltaehkäistään mahdollista vs:n laskua... Mä aion kyllä lypsää etukäteen maitoa sillä se auttaa sit nopeampaa herumista synnytyksen jälkeen kans. En ole tehnyt sitä aiemmissa raskauksissa mutta kun kaikki aiemmat on olleet pienikokoisia niin tuskin tämäkään mikään iso tulee olemaan (ultrien mukaan keskikäyrällä mutta luotto niihin on vähän niin ja näin) ja mitä pikemmin alkaa saamaan kunnolla maitoa sitä pienempi painon lasku synnytyksen jälkeen on. Näin ainakin ite ajattelisin... :D
 
Mä oon ihan pihalla :D ehkä vaan odotan ja ihmettelen mitä seuraava tyks kerta tuo tullessaan :)
 
Mun mielestä kans vähän outoa että annetaan tuo lisämaito ilman et edes tarkastetaan onko sille tarvetta. Mutta sillä kuulemma ennaltaehkäistään mahdollista vs:n laskua...

Oiskohan näin..? Meillä se kakkonen ei siis saanut lisämaitoa eikä vs laskenut. Kolmonen sektion jälkeen sai sitä pullomaitoa ja 2. pvä synnytyksestä vs laski niin, että silloin joutui antaa lisämaitoa. Mä ite mietinkin lähinnä päinvastaista: kun se heti syntymän jälkeen sai ison satsin maitoa, niin haima alkoi tuottaa insuliinia sen mukaan ja sit ne ekat omat maitotipat olikin liian vähän ja vs laski ennen kuin maito kunnolla nousi... En tiedä onko näin, tää on vaan maalaisjärkistä pohdintaa :)
 
Olen käynyt kahdessa sokerasituksessa, joissa paastoarvot oli 5,1 ja 4,9. Sitten sairastuin pitkäaikaiseen järkyttävään yskään ja keuhkoputkentulehdukseen. Kun ei voinut käyttää yskänlääkettä, niin hunajaa meni melkein kilo ja lisäksi kurkkukarkit päälle. Muutenkin löysäsin sokerin syömistä, kun paino laski ja käskettiin syödä enemmän. No, nyt sitten ultrassa lapsi oli kooltaan viikkoa isompi, vaikka rakenneultrassa kesäkuussa vatsanympärykseltään oli hoikka. Mä kyllä yhdistän tän tähän mun sokerin lisäämiseen. Mittasin eilen aamulla sokeriarvon anopin mittarilla ja se oli 6,0. Olin ollut 12 tuntia syömättä ja edellispäivänä en syönyt sokeria. Pitäisköhän tästä olla huolissaan? Mulla on neuvola vasta 21.9.
 
kyllä ne mulla alotti protaphane inskan ku aamupaastot oli sen yli 5.5 melkein koko ajan syömisistä riippumatta. ja ultrissa oon käyny n joka 3viikko ja joka kerta vauvan mahan ympärys on enempi liian pieni kuin isokokoinen kuten tyypillinen radivauva olisi. samoin viime kerralla ultraaja sano että enempi vähän on lapsivettä kuin runsaasti mikä kertois just sokereista kans.. noh keskiviikkona taas ultraan ni näkee ett mitäs ny sit :D mulla vauva on menny kokoajan keskikäyrää tai himpun sen alta, että ei oo ainakaan toistaseks ollu mikään isokokoinen. pitkä ja hoikka kuulemma.
 
Oon jo ruvennut miettimään synnytyksen jälkeisiä päiviä ja vauvan vs-mittauksia. Eiks ne vauvan vs-mittaukset mee ihan tuntien mukaan synnytyksestä eikä ruokailun mukaan? Jos tietää etukäteen koska seuraava mittaus on, pitäiskö sit imettää just ennen vai pitää mahdollisimman pitkä tauko ennen mittausta?
 
Janna: Vauvan vs:t mitataan ruokailujen mukaan. En enää muista mitä tuntimääriä siinä noudatettiin ja oliko ennen/jälkeen ruokailujen, mut muistan vaan kun hyssyttelin tutin kanssa tissiä vaativaa vauvaa... Näin ainakin Seinäjoella. Tosin, aloitettiinkohan tuo ruokailujen mukainen mittailu vasta kun vs:t oli jo kertaalleen todettu liian matalaksi... Yhtä kaikki, kyllä ne siellä neuvoo, miten toimit :)
 
Janna kuten edellä laitettiin niin ne mittaukset menee ruokailun mukaan. Meillä esikoiselta mitattiin aluksi muutamat 3h paastot (lastenosastolla ruokailut tapahtu 3h välein...) aterian jälkeisten lisäksi, ja kun niissä ei ollut häikkää niin seurattiin vaan niitä aterian jälkeisiä. Synnytyssalissa eka mittaus otettiin ensi-imetyksen jälkeen.
 
Meillä mitattiin ihan sen mukaan, kuinka kauan synnytyksestä tai ensimmäisesti mittauksesta on kulunut. Ei multa ainakaan kukaan kysellyt, koska vauva on syönyt tai kieltänyt syöttämästä vauvaa vaan hoitaja tuli oman aikataulunsa mukaisesti.
 
No kun niin mäkin muistelin et kuopuksen mittaukset olis mennyt ihan tunteja laskien synnytyksestä enkä muista et oltais kysytty edes koska oon syöttänyt viimeks. Siks sitä nyt rupesin miettimäänkin et onko parempi jos on just syöttänyt vai pitäiskö pitää taukoa jos tietää koska seuraava mittaus on. Ettei sen takia ainakaan sit kotiutuminen lykkääntyis.
 
Tossa voi myös olla sairaala kohtaisia eroja. Mut esim just lastenosastolla ne meni ruokailujen mukaan kun ruokailut oli kellotettu 3h välein tapahtuviksi, eikä synnytyksestä kuluneiden tuntien perusteella. Eiköhän ne siä synnärillä sitten ohjeista tässä ja jolleivät niin kannattaa kysyä sitten osastolla ollessa.
 
Päätin paastota tänäaamunakin ja kävin mittauttamassa verensokerin ja se oli 4,6. Ihmeelliseltä vaikuttaa, mutta en nyt sitten soittanut neuvolaan, vaikka viikonloppuna aamusokeri oli 6,0 ilman sokerinsyöntiä.
 
Takaisin
Top