Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En muista oonko lukenut tuota, mutta jossakin lapuissa on ollu tuo tieto :) mutta en tiiä onko sit hoitohenkilökunnan yms mielestä olennainen tieto. Minusta vähän on, koska sit ehkä osais varautua että bilirubiini saattaa nousta.

Kuinka natseina noudatatte ruokavaliota? Edellisessä raskaudessa noudatin ihan pilkun tarkkaan. Multa kysyttiinkin kokoarviossa, että kuinka tarkkaan olen noudattanut ruokavaliota. Lääkäri kysyi: "Nyt käsi sydämmellä, kuinka tarkkaan oot noudattanut ruokavaliota?". Olin niin tyytyväinen kun sain kakistelematta vastata että todella tarkkaan. Mulla ei silti pelkkä ruokavalio kantanut ihan loppuun asti, vaan tarvitsin loppumetreille insuliinit avuksi. Eli vaikka päälläni seisoisin, niin en pelkillä omilla ruokailuvalinnoilla kykene ihan loppuun asti pitää sokeriarvoja kurissa. Nyt kun tiedän sen, niin tietty haluun noudattaa ruokavaliota tarkkaan, mut tällä kertaa pystyn sallimaan itelleni joskus jotain herkkua. Edellisellä kerralla en syönyt yhtään nameja/jädeä/höttöhiilareita. Siis yhtään! Tällä kertaa aattelin et jos kerran kuussa sais herkutella ;)

Marianne: mää noudatin junnun aikaan,aika tarkkaan alkuraskaudessa ruokavaliota, toki sallin myös itelle herkkujakin mutta mittasin aina herkkujen jälkeen sokerit, viimeisen 1kk löin läskiksi koko ruokavalion ja söin ihan surutta suklaata, kinkkua ja torttuja eikä sokerit nousseet, toki sitten se näkyi vauvan kasvussa hieman. Nyt pyrin noudattaan sitä hiilarimäärää minkä sain (mulla siis se korkein määrä) ja hyvin onkin pysyny sokerit kuosissa, eilen illalla söin yhden muurinpohjalätyn hillolla ja pari karamellia + iltapalaksi sit puuron marjoilla niin tänä aamuna sitten näkyi hieman korkeampana aamusokerina. Mä kun pyrin siihen että vältän insuliinit tässäkin raskaudessa.

Mullakin toki pyrkimys välttää inskat mut tiedän jo, että se ei tuu onnistumaan. Mun kroppa ei vaan tuota tarpeeksi insuliinia meille molemmille. Mulla kroppa kestää hiilareita iltaisin paremmin ja niitä sit pitääkin tankata kunnolla ettei aamusokerit oo koholla, mut mulla ei kyl kovin hyvin arvot kestä mitään herkkuja. Vielä tässä kohtaa raskautta ei oo ollut yhtään ylitystä kotimittauksissa, mut mitä isommaksi vauva kasvaa masussa, sitä vaikeempi mulla alkaa olla pitää paastoarvoja kurissa. Näin se oli siis viimeks ja ihan sama mitä teen, niin insuliinit tulee sit viimeisiksi pariksi viikoksi ennen la:ta.

Ääk..pakko myöntää että en ole noudattanut ruokavaliota kovinkaan tarkkaan. :D Tai en ainakaan muuttanut mitään. Samalla tavalla söin ku aina ennenkin ja en koskaan oo saanu sokereita nousemaan liikaa. Mikä onkin ihan hyvä juttu. Nyt oon muuten vaan yrittänyt kasvattaa kasvisten/salaatin määrää ruokalautasella ja muutenkin vähentää hiilareiden saantia. Ehkä enemmän sen takia ettei paino nousisi kovin paljoa :) kotimittauksilla arvot aina pysyneet hyvinä. Jopa mäkkäristä haetun aterian jälkeen arvo 1h päästä ollut max 6 :D mut eihän sitä tiedä millon menee pahemmaksi ja pamahtaako joku 2 tyypin diabetes joskus :o

No olkaa onnellisia jos arvot kestää herkuttelun :). Mulla alkaa varmaan olee käsillä se tilanne, että arvot ei kestä mitään herkkuja. Mut tää on niin tuttua jo esikoisen ajalta, että en osaa yllättyä. Vaatii vaan tosi tiukkaa hiilareiden kyttäämistä. Ja sit lopulta saan taas insuliinit. No, on siinä se hyvä puoli, että sitten pääsee naistenklinikalle synnyttää :D. Pelkällä radi-diagnoosilla ei sinne vielä pääse, mut jos on insuliinihoitoinen radi, niin sillä jo sitten pääsee.

Marianne81: ihan pienen herkuttelun kestää arvot, esim. eilen vp:llä otin kahvin kanssa pikkupullan niin vs oli sen jälkee 5.3. Yleensä kyllä herkuttelen tummalla suklaalla niin se ei onneksi vaikuta vs:ään.

Mä herkuttelen sokerittomilla nameilla/suklaalla/jätskillä. Niitä onneks löytyy nykyään stevialla makeutettuina isoimmista marketeista <3

Mä sain metformiinin tukemaan sokeritasapainoa. Kovin isoa ylitystä aamupastoissa ei ollut, mutta lääkitys aloitettiin, kun olen kuitenkin vielä niin pienillä viikoilla (16+). Aterian jälkeiset arvot ovat olleet aina todella hyvät.

Anki84 pistätkö vaan iltaisin vai useammin? Millaista annosta pistät? Mulla siis tuo lääkitys oli edellisessä raskaudessa loppuvaiheessa kun en millään ruokavaliolla enää saanut aamun paastoja pidettyä kurissa. Muistaakseni pistin alussa lääkityksen alussa 8 yksikköä ja sit just ennen synnytystä lääkeannos oli 14 yksikköä. Eli määrää piti lisätä vähitellen, että paastoarvot pysyivät hyvinä.

Mulla käynnistettiin esikoisen synnytys kolme päivää ennen la:ta ettei vauva ehdi kasvaa liian isoksi. Ja sama varmaan taas edessä. Nyt la 5.1. Saa nähdä syntyykö ensivuoden puolella vai käynnistävätkö joulukuussa :D

Joo, on tablettimuotoinen lääke ja vahvuus mulla on 500mg. Annosta nostetaan pikkuhiljaa viikottain, koska se saattaa aluksi aiheuttaa vatsavaivoja. Lopullinen annos on sitten 2+2 eli yhteensä 2g/päivä.

Metformiinissahan ei ole sitä vaaraa, että sokerit laskee liian alas toisin kuin sitten insuliinissa. Toivottavasti pelkästään tuolla tabletti-lääkityksellä pärjäisin koko raskauden. Ja metformiinissa on se hyvä puoli, että se hillitsee myös ruokahalua, joten painonhallinta tulee olemaan helpompaa. Mulla kun ei saisi juurikaan raskauskiloja tulla.

Aa, se on tabletti. Mulle kun sanottiin viimeksi, että eivät suostu määräämään tablettia, koska vaikutus kestää sit pitkälle raskauden jälkeen, jolloin en enää tartte lääkitystä. Mä oletin niillä tiedoilla, että sait Anki insuliinit. My bad! No hyvin vaihtelevia on käytännön vissiin ihan samankin sairaanhoitopiirin sisällä.

Joo, käytännöt vaihtelee. Ja tosiaan aika aikaisessa vaiheessa mulle tää lääkitys määrättiin. Ja emmä näillä sokeriarvoilla olisi edes suostunu ottamaan insuliinia, kuitenkin sen verran hyvin tunnen oman kropan :) ja pääasia, että vauva voi hyvin eikä oo tulossa kuus kilosta sokerivauvaa :D

Niinhän se on! Pääasia, että vauva voi hyvin. Mulla edellisessä raskaudessa ei ollut kuin aamun paastoarvoissa häikkää ja siks sain insuliinit joita pistin siis vain illalla yötä vasten turvaamaan tasaisen verensokerin aamuun asti. Muistan kyllä, että kaikki radiruokavalio, sokerimittaukset, äitiyspolinkäynnit ja insuliinihoito oli ekassa raskaudeassa tosi kuormittavia. Siinä tietää varsin olevansa raskaana ja joutuu jo ennen syntymää näkemään paljon vaivaa vauvan terveyden eteen. Mut on se sen arvoista <3. Nyt tällä toisella kertaa mulla oli sokerirasitus paljon aikaisemmin ja rasituksessa arvot ei edes vielä ylittynyt, mutta sain yhden raja-arvon ja sillä sit taas radi-diagnoosin tälläkin kertaa. Mä en oo vielä saanut lähetettä ä-polille kun arvot on kotimittauksissa toistaiseksi pysyneet kunnossa, mut ei tässä varmaan kauaa mene, kun sekin tapahtuu. Viimeistään sit kun tulee se rv 30 täyteen, niin alkaa arvot heittää häränpyllyä.

Hyvä ja tarpeellinen ryhmä :) kiva lukea näitä kokemuksia kun itse sain tänään elämäni ensimmäisen diapeettes tuloksen... toivon todella että en joudu ruokavaliota kummemmalle hoidolle :oops: Perjantaina selviää kun menen kuulemaan neuvolaan ohjeistusta ja pakko myöntää että vähän pelottaa! Lasketteko kaloreita vai mistä sen tietää miten paljon mitäki ruokaa voi syödä? Huoh olo on sekava:hungover:

Ei kaloreita vaan hiilareita lasketaan. Höttöhiilarit veke ruokavaliosta kokonaan ja sit kokeilemalla selvii, että minkä verran ja mistä lähteistä sun kroppa kestää hiilarit. Kyllä mä sain ihan opettelemalla opetella sitä silloin ekassa raskaudessa. Mut se radi on vähän sellanen, että se mikä pätee/toimii toisella, ei sit välttämättä toimi itsellä. Esim just noi että mitä leipää oma kroppa kestää ja mitä ei. Ja kestääkö kroppa maitotuotteiden hiilarit (esim viili, maito) jne. Ei tää mikään "kuoleman vakava asia" ole, mut työlästä ainakin alkuun, kun pitää opetella uusia tapoja ja sit toi mittaaminen. Ketään ei suoraan laiteta lääkkeille, vaan ensisijainen hoito on ruokavalio. Sit vasta jos ruokavaliosta huolimatta arvot on kotimittauksissa huonot, sit vasta lääkitys. Monet pärjää ihan pelkällä ruokavaliolla. Tsemppiä! Ja täältä saa kysellä.

ForestFairy: ruokavalio on helppoa kun sen oppii, lähinnä paljon kasviksia, täysjyväviljatuotteita, marjoja, hedelmiä, vähärasvaisia vaihtojehtoja =) ja janojuomana vesi. Minä pärjäsin junnun raskausajan ihan vaan ruokavaliohoidolla, saas nähä miten tässä raskaudessa käy kun 2 arvoa pomppas hieman. Terkka teki eilen lähetteen tuon 2 arvopoikkeaman takia mammapolille ja tänään postissa sinne tuli aika, mietin vaan mikä hoppu niillä on kun sokereissa ei oo mitään hämminkiä, toki terkka pisti lähetteeseen myös tosta etisestä istukasta et 2 aika hyvää syytä kyllä pikaiseen käyntiin on, aika on ens viikon torstaina jo.

Takaisin