Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja August14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Auts. :/ Mulla edellisraskauden vikoilla viikoilla oli proteiinit yhellä plussalla neuvolassa ja käskivät viedä labraan näytteen. Menin pissaputkien kans labraan ja sielä täti sannoo, ettei täällä mittää lähetettä oo.. Mut sit hoksas mun mahan ja kysy et onko proteiinista kyse, ja sit sano et hän soittaa sinne neuvolaan ja pyytää mulle sen lähetteen, "täytyyhän tämä näyte tutkia!". :) Joskus näinkin.

August14, mä ainakin olisin saanut itkupotkuraivarin tuossa tilanteesssa! Ole nyt syömättä 12h kuullaksesi, että ei onnistu just nyt, mutta otetaanpa pian uusiksi. Kiukuttaa sun puolesta! :smiley-angry019

Mulla oli sokerirasitus 2 viikkoa sitten, ja tulokset hyvät. Nyt sitte h15+6 pissasta löyty sokeria yhdellä plussalla:( mutta eihän ton pelkän pissanäytteen perusteella voi vielä sanoa, onko mulle nyt puhjennut se paskan raskausdiabetes. Mutta jäi asia nyt auki, mitä asialle tehään, kun en ollu omalla neuvolaterkkarilla:/ se vaan sano, että kertoo tuloksen mun neuvolaterkkarille, mutta tiedä sit, että odotanko vaan että se ottaa yhteyttä? Vai onko toi nyt miten hälyttävää?

Paskan PCOS.

Isabella Kyllä ne tuohon sokeripissaan varmasti takertuu. Mut luulen, et pistävät sut sitten muutaman viikon päästä uudelleen rasitukseen, niinku ne varmaan tekisivät muutenkin..? Tsemppiä, eihän nää mukavia juttuja ole mut näistä selviytyy.. :)

Joo taas sokeritasotukseen varmaan. Mietin vaan uskaltaako odottaa viikkoja? Pitäiskö ostaa jo verensokerimittari ja mittailla ite paastot ja ruoan jälkeiset verensokerit... Mutta mä syön jo nyt niin kuin pitäs syödä jos on raskausdiabetes, että eipä täs mitään tehtävissä.. Mulla pukkaa vaan kriisi, oon elänyt koko elämän terveellisesti ja liikkunu ym.. Ja sitte jo 20v diagnosoidaan kaks lapsettomuutta aiheuttavaa naistentautia... Ja toi pcos on niin paska tauti, kun se aiheuttaa insuliiniresistenssia varsinkin raskaudes. Sitte omassa työssäni teen terveysvalistusta. Tekis mieli sanoa, että kyllä ne jotka yrittää elää "oikein" saa ne sairaudet ja ne jotka on ylipainoisia, tupakoi niin eipä niille mitään tuu. Ryypätkää ja syökää rasvaa :D

Joo lapsellista puhetta, mutta en nyt jaksa olla fiksuna. Ja sori tilityksestä, joo tiedän, että ei toi yks lisädiagnosointi nyt maailmaa kaada, mutta ärsyttää vaan tällä hetkellä.

Joo, täällä kanssa ärsyttää, pitää varata aika sokerirasitukseen. Meil neuvolan tättä käski varata sen ajan ja sit seuraavana päivänä soittaa häneltä tulokset. Kuulemma nyt jo vkoilla 14-16 pitäis käydä ko ekassa raskaudessa narahdin. Tosin, en mie silloinkaan ruokavaliota sen kummemmin katsonut, kun kotimittaukset pysyi sallittujen rajoissa. Ainoastaan terkkulassa tehty paastoarvo oli 0,25 yli sallitun. Hieman otti päähän. Mut hyvä toki et seurataan, olihan pojalla ne sokerit sit liika matalat kun syntyi.

Mulla todettiin raskausdiabetes jo viikolla 10 jotain. Paastoarvot oli ihan ok, mutta tunnin mittauksen jälkeen se oli 12,5. Nyt olen usean viikon ajan mittaillut kotona ja pääsääntöisesti aina aamupalan jälkeen arvot on huipussaan n. 8-11 (siis arvo). Aamupalaa pitäisi kuulemma pienentää, muita aterioita isontaa, ja illalla pitäis syödä hyvin ettei tule yöllä nälkä, joka mulla usein on. En minä ole kokenut tätä mitenkään ylipääsemättömäksi ongelmaksi. Toki pistäminen on tympeää, välillä on sormenpäät ihan mustana. Lisäksi mulla on keliakia, joka tuo myös haastetta näihin ruokavalintoihin, mutta senkin kanssa olen oppinut elämään.
Elen kävin äitiyspolilla, tutkittiin tarkemmin ja ultrattiin pientä, joka näyttää olevam hyvissä voimissa siellä. Kasvu on tasaista. Minulle määrättiin ensi aluksi insuliinin sijasta tabletit,kokeillaan ensikis niillä saataisko sokerit tasoittumaan, mutta luultavasti myöhemmin tulee insuliinit kehiin. Mutta, kaikkihan on vauvan ja minun parhaaksi! :) Vauvasaattaa syntymän jälkeen kärsiä ison koon lisäksi matalasta verensokerista ja hengitysvaikeuksista! En minä ainakaan halua ottaa mitään riskiä, aion kyllä ottaa kaikki hoidot ja avut vastaan mitä tarjotaan, vaikka ei ne aina niin "kivoilta" tuntuiskaan!

Jaahas, pitänee tännekin päivittää! Sokerirasituksessa kävin parisen viikkoa sitten ja diagnoosihan sieltä tuli, GDM. Paastoarvo oli koholla, muut arvot oli suht hyvät.

Tänään ollut ensimmäinen "virallinen" mittauspäivä (oon kyllä seurannut jo aiemmin ja arvot olleet ok) ja paasto mulla näyttäs nyt olevan vähän yläkantissa, tokikin sallituissa rajoissa. Nyt nämä kaks ateria-arvoa jotka oon tänään mitannut, niin ovat olleet alle kuuden, eli todella hyvät. Tuo paasto vaan rassuuttaa. :/ Tosin, söin eilen illalla leivän lisäksi puoli purkkia säilykeananasta, joka kuulemma on sama ku karkkia söisi, eli nyt jää sit nämä makeammat hedelmät vähemmälle. :/ Harmi vaan, et juurikin ananas, rypäleet ja banaani on niitä mun herkkuja! :/

Koitetaan tämän kans nyt pelata jotenkin, et välttys viimeseen asti insuliineilta. Mut jotenkin nyt selkäpiissä pistelee, et joudun varmaan inskoihin turvautumaan loppuraskaudessa juurikin tuon paastoarvon takia.. Saapa nähhä!

Cupcake, tuolta syyskuisten puolelta kurkin tänne. Harmi kun tuli diagnoosi sulle. Mulla on kans sokerirasitus edessä ens viikolla. Meen sinne sukurasituksen takia ja on mulla valitettavasti sitä ylipainoakin joten saas nähä miten käy. Viime raskaudessa sokerit oli loistavat koko ajan mutta eihän se sitä tarkoita etteikö nyt vois arvot olla koholla. Etenkin kun makeaa on mennyt viime aikoina ihan luvattoman paljon. Tsemppiä!

Isabella Täällä on muuten yks reippaasti ylipainonen odottaja joka on polttanut (mutta siis lopettanut), ja jolla olisi paljon petrattavaa elintavoissa! Ja kylläpä tässä nyt on sen "rangaistuksen" saanut radi:n muodossa - toistamiseen. Oli vaan pakko takertua tuohon sinun "läskit välttää, hoikat sairastaa" -lausahdukseen, vaikket sitä varmaankaan tosissasi tarkoittanut. ;) Ja niin, edelleen toitotan sitä, että radi ei ole ainoastaan siitä painosta riippuvainen, vaan se voi tulla _IHAN KENELLE TAHANSA_. Kiitos nam :D

Aamu Tsemppiä sulle rasitukseen! Jospa sinä tältä välttyisit. :) Miten sinulla on raskaus edennyt, oletko voinut hyvin?

Ihan ok on mennyt, kiitos kysymästä. Tosin väsymys on ollu ihan kauheeta ja pahoinvointi ollu kovempaa ja kestäny pidempään. Mutta parempaan päin menossa varmasti. :) Voitkos itse hyvin?

Ja kommentti vielä tohon mitä Cupcake kommentoi Isabellalle. Kun hoikalle tulee radi niin useasti se on paljon vaikeahoitosempi kun ylipainoisella. Ja usein sillä hoikalla on siellä takana nimenomaan se sukurasitus. Usein myös PCOS. Itse olen tämän radin kanssa myös tekemisissä työni puolesta. Valitettavasti koko ajan yleistyvä ilmiö.

Ja todellakin voi tulla kenelle tahansa, se ei aina katso sitä painolukemaa.

Yleistyvähän tämä on tosiaan, ja sekin osakseen vaikuttaa yleisyyteen kun raja-arvot raskaana olevalle on aika paljon tiukemmat, entä tavallisessa rasituksessa käyvän ihmisen raja-arvot.

Hyvin voin, masua kasvatan ja hyvin kasvaakin. Malttamattomasti elokuuta odottelen, viikot vaan matelee.. Väsymys kesti minullakin tosi pitkään! Ihan tuntuu että vasta nyt parin viimeviikon aikana on ollut energisempi olo ja varmaan tuo aurinko tuolla vaikuttaa osaltaan jaksamiseen. :) Pahoinvointiakin oli enemmän entä esikoisesta, vaan eihän tuo onneksi kauhean montaa viikkoa kestänyt.

Minullakin on radin taustalla lievä ylipaino (joka kylläkin nyt on tasottunut kun koko ajan vaan laihdun dietiin myötä) ja kova sukurasite. Lisäksi vielä keliakia, joka sekin tuo pienen riskin kuulemma saada diabetes myöhemminkin. Ja lisäksi minullahan on korkea ikä synnyttäjäksi. Mutt nyt elän todella terveellisesti, ulkoilen ja liikun vointini mukaan. Todennäköisesti joudun sokereiarvoja seuraamaan vielä raskauden jälkeenkin, kun oireet alkoi jo ihan alussa ja sokeri nousee todella herkästi.

Täällä kans yksi sokerirasituslainen.
Mun käskettiin mennä sinne viikolla 24-27 sinne vasta. Tuntuu myöhäiseltä vaiheelta.
Sukurasitteena diabetestä ei ole, ainoastaan oman painon/iän vuoksi joudun sinne. Tai pääsen. Kuinka sen sitten haluaa ajatella :)

Täällä laitetaan kaikki yli 25-vuotiaat kuulemma sokerirasitukseen eli oon itekin sinne matkalla. Mutta mun käskettiin mennä viikolla 24-29, etenkin toi 29 kuulostaa mun mielestä kyllä TOSI myöhäiseltä. Mutta kaipa nuo tietävät :D

Mä joudun kans tohon rasitukseen painon vuoksi. Pyydettiin muistuttamaan seuraavalla neuvolakerralla, että neuvolatäti muistaa laittamaan lähetteen.

Huomenna toista kertaa sokerirasitukseen. iik, kun jännittää, onko se jo puhjennu. Kahella neuvolakerralla ollu jo virtsassa sokeria yhdellä plussalla :/ toivotaan parasta! Se tosi vaan niin lisästressiä, jos tällainen tarkka mamma joutuis alkaa tarkkailee sokereitaan. Mutta katotaan miten käy!

Onko joku käyny jo sen toisen kerran?

Mulla huomenna sokerirasitus, jännittää jo vamiiksi! Inhoan kaikkea makeeta, etenkin aamusin. Pelottaa, miten käy sen litkun juomisen kanssa :/

Takaisin