Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja August14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mutta...kun se oli silti selkeesti rajojen alapuolella niin syytä huoleen ei ole? ..kö? Ei ainakaan mitään jatkotutkimuksia määrätty...

Mulla todettiin radi jo alkuviikoilla (muistaakseni viikolla 10 jotain), ja olen noudattanut radidieettiä siitä lähtien. Ekaks annettiin metforem.tabletit ja kun ne ei riittävästi laskeneet arvoja pistän nyt aamulla ja illalla pitkävaikutt. insuliinia. Muut arvot on olleet nyt kohtalaisia, paitsi aamupalan jälk. tunti edelleen yli 8, eli luultavasti saan myös ateriainsuliinit käyttöön. Ja mulla sokeriarvo korkeimmillaan tunnin päästä, kahden tunnin päästä jo lähes normaali yleensä. :)

Täytyy sanoa, että mun mielestä tää koko sokerirasitus oli perseistä persein kokemus. Mua oksetti NIIN paljon sen litkun juomisen jälkeen ettei mitään rajaa..Olin ihan varma, että se on tehtävä uudestaan. Voi kamala!
Kaikki arvot kuitenkin ok eli ei ollu radia. Huh!
Ihana teille jotka ei kokenut sitä pahana :)
Pojuhan tykkäsi siitä litkusta, siitä sai vähän voimia potkuihin :grin Mä olin varman valkea kun lakana kun yritin istuskella siellä ajatellen "tää on kohta ohi, tää on kohta ohi" :grin

Mulla todettiin myös radi, ruokavalio ja mittaukset riittää hoidoksi.. Silti aluksi itketti, että tämäkin vielä kaikkien muiden vaivojen lisäksi. En ihan kuvitellut raskauden olevan tällaista, mutta pääasia, että vauvalla on kaikki hyvin :) tosin nyt on viikkoihin nähden isompi, itelläni on toiveita että jospa käynnistettäisiin aiemmin, kun nää liitoskivut, levottomat jalat, turvotus ja rannekanavan oireyhtymä ovat aika hankalia kumppaneita

Minulla myös radi, paastoarvo koholla 2.rasituskerralla. 1.raskaudessa Radi tuli, keskimmäisen odotusaikana sain välitettyä, kun pidin alusta lähtien aika tiukkaa linjaa syömiseen suhteen. Nyt 3.raskaudessa sokerit siis nousivat taas. Mulla selvästi nostaa sokereita aamulla käytetyt maitotuotteet. Vaihdoin latte-maitoni rasvattoman ja laktoosittomaan maitojuomaan, jossa paljon vähemmän sokeria kuin normi-maidossa. Lisäksi juon osan päiväkahveistani kevyt-soijamaito -versiona. Näin sokerit ovat pysyneet melko hyvin kurissa. Maha on kasvanut jo tosi isoksi, en tiedä, miten selviän vielä elokuun loppuun saakka tämän kanssa. Toivottavasti vauva itse ei olis jo ylikokoinen tässä vaiheessa vaan 3.raskauden vatsa vain keksisi kasvaa jättimäiseksi... ;) tsemppiä kaikille sokereidensa kanssa kamppaileville!

Sokerit heittelehtii, vaikka ruokavalio pysyy samana. Harmittaa, kun koholla olevia arvoja pomppaa aina yhtäkkiä ilman mitään selitystä mittariin. Väsyttää ja tympii koko radi. :(

Lobster, mun kaverilla oli sama et mikään ei auttanut. Mua lähinnä jännittää onko vauva kasvanu liian isoksi :(

Noista kotimittauksista sen verran, älä pese käsiä saippualla tai rasvaa itseäsi ennen mittausta. Huomasin että vaikuttaa tulokseen. Kädet pesuun veden kanssa. Mittari voi myös näyttää väärin, mutta sen tietää mittaamalla uudelleen. Yksi mittari meni vaihtoon kun näytti eri lukemia perättäsillä mittauksilla.

Sportnäkkäri ja omena pitää hyvin sokerit tasaisena ja paastoarvot kohdallaan ku ne söi ennen nukkumaan menoa ja pitkin päivää ennen nälkää. Huomasin et sokerit on nyt pysyneet kurissa. Tsemppiä ja itsehillintää. Mulla vaikeuksia hiilareiden kanssa kun niiden syönti kasvatti nälkää ja tuli syötyä liikaa siinä hiilarihimossa. Helpotti kun tajusin että hiilareissa on pitkäkestoisia jotka pitää nälkää pitkään.

Minut on aikoinaan opetettu niin, että se ensimmäinen veritippa olisi hyvä pyyhkäistä pois ja ottaa seuraavasta ne arvot :)

Mulla hyppelehti arvot hirveesti niin kauan kun olin töissä, mutta kun jäin neljä viikkoa sitten kesälomalle niin ei oo tullut yhtään ylitystä! Ilmeisesti stressasin töissä tajuamattani sitä ite. Edelleen tietysti mittailen mutta nyt vaan parina päivänä viikossa, ja oon uskaltanut taas syödä joskus jotain pientä makeetakin, mikä oli hetken täysin pannassa (minkä takia laski yhtäkkiä painokin jossain välissä kun puputin lähinnä salaattia ja ruisleipää pari viikkoa :-D ).

Sain soiton äitipolilta, josta sain vielä muutaman ruokavinkin, sekä ohjeen mitata päivän sokerikäyrää loppuviikon ajan.
Jos edelleen pomppivia arvoja, niin sitten lääkkeille. Turhauttaa, varsinkin kun ollaan vielä lomalla. Hirveetä ruoan kyttäystä koko elämä. Esikoisen kanssa riitti dieetti, eikä kakkosen kanssa tullut radia ollenkaan. Näköjään vanhan kroppa ei enää jaksa tän kolmosen kanssa. :( Tylsää, kun muuten mukavalta tuntunut odotus menee tämmöseksi. :(

Hei noista raskausdiabetes-vauvoista... Mun vauvalla on vartalo iso, mietin että haittaako se pikkuista ja miten sitten syntymän jälkeinen kasvu, tasaantuuko vai mitä? Jotenkin kauheen syyllinen olo, vaikka oon yrittänyt ruokavaliota noudattaa, niin en oo kokonaan pystynyt :(

Takaisin