Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja August14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ensi viikolla :)
Inhottaa litkun juominen ja tulos pelottaa o_O Vaan mitäpäs sitäkään toisaalta pelkäämään..

Tsemppiä Pipridae huomiselle!

Mulla on sokerirasitus torstaiaamuna, ikäni takia joudun siihen. Mua ei haittaa yhtään verikokeiden ottaminen eikä pahanmakuisen litkun juominen, mutta en usko, että pystyn olemaan oksentamatta! :puke_l:puke_r Mulla tulee edelleenkin ihan järkyttävän hirveä olo aamulla, jos en laita suuhuni mitään tunnin sisällä heräämisestä. Ja normaalistihan olen kuitenkin syönyt illalla vielä myöhään jotakin, mutta 12 tuntia syömättä ja juomatta kuulostaa varmalta oksennukselta! Täytyy keskiviikkona just ennen klo 19 syödä aivan hervoton annos makaroonilaatikkoa, jospa sen voimalla jotenkin selviäisin.

Minulla ei edelleenkään ollu raskausdiabetesta, huh:) vaikka pissassa ollukki sokeria muutaman kerran yhdellä plussallao_O

Ei varmaan sais nyt sanoa, kun moni vielä menossa. Mutta mulle tää viimeisin sokerirasitus oli paljon pahempi, kuin se eka, joka tehtiin muistaakseni viikolla 12-13. Vaikka ajattelis olevan just toiste päin, kun sillo kun oli pienet viikot, niin oli pahoinvointikin päällä.. Mutta nyt vasta oksettikin, mutta sain pidettyä kaikki sisällä. Lisäksi se sokeri vaikutti muuhun niin, että olin tosi äkänen koko loppupäivän:D sairaalassa kun pedillä makasin, niin kyllä harmittti, että kaikkeen sitä ihminen joutuu, oli se niin vastenmielistä. Mutta ehkä se eka kerta oli niin uutta, että ei niin paha sillo ollu :)

Isabella, oletko siksi käynyt jo raskausviikolla 12-13 sokerirasituskokeessa, kun pissassa on ollut sokeria yhdellä plussalla? Kun mulla ainakin ensimmäinen ja toivon mukaan ainoa koe nyt 27. viikolla.

Mulla oli ensimmäinen sokerirasitus tänä aamuna (27+2). Ei ollut ihan niin paha kun pelkäsin etukäteen. Se litku ei maistunut sokerilta (luojan kiitos) vaan aika sitruksiselta. Ja se oli mun mielestä yllättävän hapokasta jotenkin, tuli vähän joku auki unohtanut limppari mieleen. Ja sitä oli vähemmän kun odotin (olin ajatuksissani kuvitellut sen sellaseksi parin litran saaviksi kai, vaikka tiesin ettei sitä ole kun se 5dl :rolleyes:), sen ehti hyvin juoda siinä 5 minuutissa silleen rauhallisesti. Ei se nyt hyvää ollut, mutta meni alas. Hiukan sen kokeen aikana ja jälkeen oli heikko olo (piti vielä kävellä töihin ja unohdin aamulla eväät, kun nukuin pomiin), mutta mua ei varsinaisesti edes alkanut oksettaa. Enemmänkin syömättömyys sen teki, mitä osasin odottaakin..

Tsemppiä kaikille, joilla vielä edessä!

KTJ, mulla on PCOS, niin kuulun sen sairauden takia siihen erityis riskiryhmään, niin siks on automaattisesti kaks rasitusta. Ja niillä joilla se normaali riski, niin käy vaan sen kerran. En sit tiiä, miten helposti ne laittaa vielä uudelleen sokerirasitukseen jos sokeria on pissassa.. Mutta ilmeisesti jos on yhdellä plussalla ja ei oo toistuvaa, niin se ei vielä oo peruste laittaa uudelleen sokerirasitukseen...

Mullakin oli tänään tuo sokerirasitus ja ihan turhaan panikoin! Oikeasti pelkäsin, että tulee tosi huono ja heikko olo kun on ollut niin kauan syömättä. Mutta menin illalla jo aikaisemmin nukkumaan niin ei tuntenut sitä nälkää :) Ja muutenkin maha alkaa aamuisin murista vasta siinä 8-9välillä..ja yhdeksän jälkeen pääsin jo pois. Mun piti juoda noin 1,5kupillista sellaista kirkasta vadelman makuista nestettä.. Vähän kuin mehua johon ois hiukan lorahtanut liikaa tiivistettä, muttei se minusta ollut nyt mitenkään ällöttävän makeaa.. Ekan tunnin aikana iski ihan mieletön väsy! Ja toisen tunnin aikana alkoi takamus puutumaan ja hikoileen. Kävi se istuminen aika epämiellyttäväksi :grin Neuvolasta sitten soittavat jos on tuloksissa näkynyt jotain..

Mua kanssa sen ekan tunnin aikana väsytti aivan hillittömästi. Mahtokohan se liittyä siihen rasitukseen? Ajattelin vaan, että johtui siitä kun nukuin huonosti :D...mutta ei musta kanssa tosiaan se litku niiiiiin pahaa ollut vaikka oon yleensä tosi nirso kaiken makean suhteen, en voi sietää juuri mitään limppareita tai mehujakaan.

Toisaalta, oon huomannut että usein jos odotan että joku on tosi tosi tosi kamalaa, niin mun mielikuvitus kehittää sen niin hillittömiin mittasuhteisiin että todellisuus onkin sitten aina helpompaa. Voisin kuvitella, että jos joudun uudestaan niin se olisi kamalampaa, koska mun odotukset ois paljon "lievempiä"...

Mulle ainakin se labratäti sanoi, että voi alkaa väsyttämään tai tulla huono olo ja voi tarpeen vaatiessa mennä pötköttämään tai tulla sanomaan jos tekee pahaa.. Mutta ei onneksi tarvinut :) Mun ei ois muuten tarvinu mennä koko testiin, mutta kun olen ensisynnyttäjä ja ikää yli 25..

Mulla ihan sama Miller, eli jouduin sinne koska oon yli 25v ensisynnyttäjä. Mulle sanottiin vaan, että jos tulee paha olo niin koita olla oksentamatta tai menee pilalle koko testi :D. Väsymyksestä eivät puhuneet mitään...

Mulla ei ainakaan korkeita arvoja sokerirasitustestissä, mutta osaako joku sanoa, että onko sekään ihan normaalia, jos se arvo ei edes nouse kovin paljon sen sokeriliemen juonnin jälkeen? :anyone Mulla vissiin siis ensimmäinen arvo 4.7 ja toinen 5.4, jos nyt osaan yhtään noita tuloksia tuolta luetella oikeassa järjestyksessä.

Mä sain kanssa tänään tulokset ja eka arvo oli ton saman 4.7 ja toinen muistaakseni 5.5. Mulle ainakin vaan sanottiin, että hyvä kun ei heilahtanut, että kaikki kunnossa. Eli ilmeisesti ihan normaalia? :)

Jep musta se on niin et terveellä ihmisellä se lukema on 4-7mmol/l välillä aina. En oo ihan satavarma oliko se nuin mut näin mie muistelisin kouluajoilta ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jos ymmärsin eilen neuvolantädin puheita oikein, niin eka arvo litkun juomisen jälkeen piti olla alle 10 ja toisen alle 8. Jos olisi mennyt noiden yli, olisi jouduttu seuraamaan. Musta kyllä tuo 10 kuulosta tosi isolta! Serkulla on diabetes ja muistelen, että toi 10 oli silläkin ehdoton yläraja noissa. Mutta ehkä se litku oli sitten toooodella sokerista :D

Huh, sokerirasitus on nyt takana. Mukava lomapäivän aamu ;) onneks se ei ollu niin paha kuin olin odottanut, vaikka eihän se mitään herkkua silti ollut. Olis vaan tehnyt mieli juoda perään lasi raikasta vettä. Maanantain neuvolassa sitten kuulee tulokset. Meillä on silloin "perheneuvola" eli mieskin tulee mukaan. Käydään läpi parisuhdetta ja lapsuutta ja tietysti tulevaisuutta Masukin kanssa. Jotenkin ei vaan yhtään innostais, ukko kun inhoaa tuollaisia tilanteita ja on kuin tulisilla hiilillä siellä...

Katselin juuri netistä noita mun tuloksia siitä sokerirasituksesta, mutten ymmärrä niistä mitään.. o_O Eka arvo oli 4.9, toinen 6.4 ja kolmas 6.0.. Nuo kaksi viimeistä on ilmeisesti otettu sen jälkeen kun sen litkun join.. Onkohan tuo nyt hyvä vai huono? Ainakaan neuvolasta ei ole soitettu, joten oletan ettei mitään hätää ole?

Viralliset rajat ovat, että ekan (eli paasto) verensokeri arvon tulee olla alle 5.3. Tunnin päästä otetun pitää olla alle 10 ja kaksi tuntia litkun juomisesta arvo tulee olla alle 8.6. Ja jos yksikin näistä on koholla, todetaan raskausdiabetes.

Millier sinulla on hyvät arvot, ei aiheuta jatkotoimenpiteitä :) :grin

Onko muuten outoa, että mulla oli se jälkimmäinen arvo isompi kun se ensimmäinen? Aluksi oli siis sen 4.7 tunti litkun lipityksestä oli muistaakseni noin 5.5. ja sitten se kahden tunnin päästä otettu oli 6.0 tai 6.1. Jotenkin kuulostas siltä, että viimesen pitäs taas olla matalampi kun toisen? Vai muistankohan mä nyt noi luvut väärin...

Verensokeri on yleensä korkeimmillaan kahden tunnin päästä ruokailusta mikäli oma insuliini ei riitä sitä laskemaan :)
Sen vuoksi yleensäkin diabeetikoilla mitataan verensokeri kaksi tuntia aterioimisesta jotta nähdään onko esim. pistetty insuliini määrä sopiva..

Takaisin