Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paastorajan tulisi olla täällä suositusten mukaan 5.6, insuliineille kuitenkin siirrytään jos paastot menee yli kuuden.
Eli tarkoitin että insuliinien aloitusrajoiksi minulle sanottiin kyseiset rajat.

Nyt on muutamana päivänä ollut yli kasin ja ysin arvoja edelleen, mutta itseäpä saan osaksi syytellä kun miettii mitä olen syönyt. Nyt päätin tiukentaa otetta ja heti arvot tippui alas.

Onneksi raskauden jälkeen pääsen vatsalaukun leikkaukseen ja näillä näkymin sen vaikutus diabeteksen tasapainoon ja painon tippumiseen on huomattava.

Pöh! [>:]
Täällä ilmoittautuu uusi masu. Perjantaina sain kuulla tuomion. Arvoja en muista ulkoa, kun en niitä paperille laittanu (terkka siis soitti mulle), mutta pari arvoo taisi olla pikkasen yli ja yksi oli alle sallitun.
Mutta ei auta, tiistaina saan mittarin ja sit alkaakin armoton sokerien mittaaminen. Ja ruuan syynääminen. Pöh! [:@]
Sinällään en tästä "tuomiosta" järkyttynyt, kun osasin sitä jo odottaakin. Siskolla oli tämä sama homma. Mutta kyllä vaan v****taa.
Siskon jokaisen suupalan punnitseminen vaa'alla näytti todella kreisiltä, enkä tiedä onko musta siihen. [8|]
Voe voe. [&o]

[:)] IHANAA SUNNUNTAITA KAIKILLE [:)]

SHANI: Meillä oli neuvolassa ja sokerirasituksessa paastojen raja-arvo sen 5,3.Mutta Taysin ä-polilla on rajana tuo 5,5.Eli jos paastoarvot ovat jatkuvasti 5,5 tai sen yli,niin aloitetaan insuliinit.
Ruoan jälkeiset raja-arvot ovat sekä neuvolassa että ä-polilla sen 7,8!

Kyllä maalla minunkin mielestäni pitää eläimiä olla.Varsinkin,jos on tilaa missä eläimiä pitää [:)]
Minä en siis osaisi asua täällä maalaistalossa,jos meillä olisi vain lehmiä ja koiria [:D]
Minähän aion ottaa tänne vielä kanoja ja kukon [:)].Mies on myös niihin jo suostunut.Saadaan sitten ihan omia luomukananmunia [:)]
Nythän me saamme luomu ankan-sekä hanhenmunia [:)].Meillä noi ankat sekä hanhet aloittavat muninnan tuossa helmi-toukokuussa.Ja niiden munat ovat tosi hyviä [8D]
Käytän niitä leipomiseen sekä ruoanlaittoon.
Myöskin annan niitä sukulaisille ja tuttavillenikin.

KIITOS paasto-onnitteluista [:D][:D]

Voihan RADE sentäs [&:]..Ikävää,että unohdit hakea niitä liuskoja.
Meillä täällä on pieni neuvola eli tuo äitiys-ja lastenneuvolan terkkari sekä tavallinen terkkari,joka hoitaa myös nämä diabetesasiat.No,meillä täällä kyllä silti saa ihan koska vain noita diabetestarvikkeita,kun koputtaa vain oveen [:)].
Ja jos terkkari ei ole paikalla,niin sitten vastaanotosta sairaanhoitaja antaa tarvikkeita.

Ja voi ei,tuota sinun ruoan jälkeistä arvoa [:'(][&:]..Olitko syönyt jotain erilaista ruokaa vai miksi tuo arvo oli noin korkea?
Pidän sinulle miljoonasti peukkuja,että tuo iso arvo oli vain yksittäinen sellainen.Ja jatkossa arvosi pysyvät hyvinä [:)][:)][:)]

MAD: Tervetuloa!
Toivottavasti sulla pysyy arvot normaaleina,etkä joudu insuliinille!

(.) Just tulin navetta+ulkohommista.Siivosin jälleen siivekkäiden karsinat sekä uuden sonnin karsinan.Meidän uusi sonnipoika joutuu vielä vähän aikaa olla sisällä,ennenkuin päästetään se uusien "tyttöystäviensä" luokse [;)][8D][:D]

Eilen tein sen hirvipaistin ja jestas sentään,että se oli nannaa [8D][8D]
Tänään syödään sitten rääppeitä [;)]
Aamupaasto oli 5,3.Toivottavasti noi paastot ei nyt ala nousemaan,ettei tarvitsisi inskaa nostaa!

HYVÄÄ VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 23+5

Mukavaa sunnuntaita!

Shani: Musta tuntuu, et toi pelkkä äitiysavusanomus hässäkkä kesti pienen ikuisuuden... Mä toimitin paperit palkanlaskentaan 27.8 (koska työantaja maksaa TES:in mukaan 3kk palkkaa äippälomakaudesta) ja ne muhitteli niitä siellä jonniin aikaa [8|] Ja mä pöhkö olin unohtanu muutaman rastin the kaavakkeesta (puuttuva rasti ei tosiaankaan KELA:n mielestä voi olla ei) niin täydennyspyyntö tuli joskus tuli about 20.9 ja päätös pakkauksesta 5.10. Äitiysrahapäätöstä taas saa ootella marraskuun alkuun, kun palkkis haluu muhitellan mun tietoja siihen saakka [8|] Eipä mitenkään monimutkaista, eipä [&:] Odottaja saa odotella [;)]

Tosi lääkeittä oot selvinny, tosi hienoo [:)] Mä jouduin ekalla kolmanneksella aloittamaan penisiliikuurin mukamasten välikorvan tulehdukseen, mut kappas - dg meni väärin [:@] Kyseessä oli korvakäytävän tulehdus, johon ab:t ei auta lainkaan, kutina ja humina senkus paheni [:@] Mä jo hiippailin silloisessä työpisteessä parin oven päähän meidän mahdottoman kiltti korvalekuri sitten katsoi korvaan ja sain oikeen lääkkeen - 98 % viinaahan siinä oli [:D] Siinä oli mun raskauden aikainen alkoholin käyttö [:D] Ab.t lopetin heti, mut sainpas niistä jo tietty hiivan [:@] Ja tosiaan panadoliakaan ei mielellään ota, vaikka muutaman kerran, just, kun korvaan sattui oli pakko [&:]

Stemppiä vielä harjoitteluun! PK:ssa se meno on melko vauhdikasta ja fyysisesti aika vaativaa masun kanssa. Mulla on sentäs yleisimmin vaan yks muksu kerrallaan ja se aika paljon ennakoitavampaa hommaa Kyykistelyt sun muut oon jo kyllä jättämässä suosiolla muille, jos vaan mahdollista Ja ennen kaikkea ihanaa, et ehdit valmistumaan niin saat nautiskella pienestä ilman opiskelupaineita [:)][:)][:)]

Yönsäde: Ihanaa, et ne astmalääkkeet toimii Astmalääkkeitä mä en oikein enää muistakaan käyttäväni, kun ne on hapensaannin kannalta niin pakollisia... Nyt, kun ne toimii niin niitä tuskin muistaa, mut astma oli pahemmalla mallilla alkuun niin tuntui oikeasti ihan pelastusrenkaalta, ettei tukehdu

Täällä on toinen herkuttelija Kyllä tää ruokailun kyttääminen on tälläiselle herkkusuulle ollut melkoista, kun tuntuu et tämä ruokavalio mitä mulle äippäpolilta suositellaan, inskoista huolimatta, on laadullisesti tiukempi, kuin monet laihikset (joita on entisessä elämässä tsiljoona) millä olen ollut... Mm. paikkareiden pisteidenlaskeminen oli leppoisampaa, vaikka sekin oli karua ja en enää niinhin puuttuis ikinä

Nyt alkaa viimein tuntua, et mä alan olla jollakin kartalla tän r-db & insuliini-asian kanssa Ja hyväksynyt senkin, et vauvan kasvaessa mun insuliinit riittää vielä heikommin eli tosiaan ylös päin mennään vääjäämättä Mut eteen päin niin ku mummo lumessa - muut hoitaa ja mä tottelen Toivotaan, että sun arvot pysyy kurissa

ssalla ja MaD: Tervetuloa jutskaileen, toivotaan teille oikein kauniita arvoja

Ja oma (.): Näyttäs et, mulle on sit arvottu kaikkista tiukimmat raja-arvot... Jorvin äippäpolilla nimittäin tuumitaan, et aamupaasto sais olla insuliinien kanssa 5.2 tai sitten insuliinia lisätään ja ruokavalion tulee pysyä tiukkana... Nyt tuntuu ihan lomalle kun viime viikolla mittasin vaan yhden päiväkäyrän. Sitä edeltävien kahden viikon aikana päiväkäyriä olikin sitten vaatimattomasti 9 pvänä [>:] Mulla ei enää muisti riitä siihen milloin on tunti kulunut syömisen lopettamisesta vaan saa kännykän muistutus laulaa sekä mittailusta että insuliineista [;)] RADE:n yksi osoitus oli, et muistin kyllä yksi aamu ottaa inskakynän töihin mukaan, mutta eipä siinä ollu neulaa[:'(] Ja sitten koordinoinkin aika nopeeta itteni reittioppaan avulla takas kotio piikittämään ja syömään uutta aamupalaa... Onneks se onnistui, kun ei enää ollut asiakkaita aamussa Mies oli vaan aika ihmeissään, kun yritti nukkua yövuoron jälkeisi torkkuja ja rouva pölähtääkin takas [:D] Mut arvot alkaa viimein tasottua, ehkä [8D]

Viimeisin äippäpolikäynti oli viime ke ja Tirri voi hyvin, mutta kokoa oli ottanut aika reilusti... Nyt 2,4 kg ja ennustivat, et jos kasvaa tätä tahtia niin painoa olis 4,3 kg la:n tienoilla, hui [&:] Tirri oli mainio alkoi oitis hengittelyharkat ja muun masun pullistelun, kun vatsanympärystä mitata [:D] Myös anturia kuuluu potkia jämäkästi kerran tullaan leikkimään [;)] Toivosin nyt vaan, ettei ennusteet ihan osuis, ettei tarvii häätää tai mennä leikkaamiseen, mut kaippa se pakko siinäkin luottaa, et siellä on tietämystä ja kokemusta enemmän... Sieltä mä suunnistinkin melkeen viereen Ikeaan ja mukaan tarttui kaikkea ja paljon! Tirri sai pinniksen ja vaiks mitä [:)][:)][:)] mä ihan mielenterveyden tueksi monta juttua, koska jos vaatteita ei itelle kannata ostaa, eikä syyä mitä haluaa niin jotenkin se on kompensoitava [;)] Onneks anoppi oli mukan nostelemassa raskaimpia ja kyytimässä autotonta! Ja oli aika hauskaa hypistella kaikkea somaa yhdessä Mulla on onneksi tosi ihana anoppi [:)][:)][:)]

Muuten alkaa tuntua, et masu painaa ja unet alkaa muuttua yhä katkonaisemmaksi... Enää tätä palloa ei saakkaan niin helposti aseteltua kelvolliseen uniasentoon ja kääntäminen käy työstä Toki toi pimeyskin tekee osansa... Onneks vointi on muuten hyvä ja uus inspis Tirron pipa-, sukka- ja lapanen-projektiin löytyi ja kaikki komerot tuntuis nyt mukamas hyvälle järjestellä eli täällä mä vaan rakennan pesää [:D]

Jep, mutta mukavaa tulevaa viikkoa ja hyviä vointeja kaikille!!!!!

moikka kaikille!

en ole ehtinyt täällä paljoa pyörimään, lukemassa sentään olen ehtinyt aina välillä käymään... [:D] silti tuntuu, että heti on tippunut kärryiltä. [;)]

meille syntyi sitten tyttö silloin viime viikon tiistaina, eli 12.10. klo 16.34. (rv:t 39+0). kokoa typsyllä oli 50cm ja 3260g, joten ainakaan meitin typsyn kokoon tuo raskausdiabetes ei päässyt vaikuttamaan! [:D] synnytys käynnistettiin oksitosiinilla (ei toiminut, tuli vaan kivuttomia suppareita), ja lopulta kätilö puhkaisi kalvot 13.30, jonka jälkeen välittömästi alkoi kivuliaat supistukset (tästä merkattiin synnytys käynnistyneeksi).... eli synnytyksen kesto oli 3h+4min+11min, eli kaiken kaikkiaan 3h15min. [8|] hyvin meni kaikkien kannalta... suurin pelkonikaan ei toteututnut, eli tyttö piti hyvin sokerit ja pääsi heti alusta asti vierihoitoon! <3  sokereita tarkkailtiin tytöltä se kaksi vuorokautta, pari raja-arvoa tuli, mutta kaikki arvot olivat kuitenkin laillisia. edes lisämaitoa ei tarvittu!

taisi siitä tiukasta dietistä olla sitten hyötyä, sekä myös insuliineista, sillä tyttö on terve, mikä on pää-asia! [:D] synnytyksen jälkeen mittailin itse omat sokerit vielä kahtena aamuna... söin kumpanakin aamuna kupin puuroa, 2 palaa ruisleipää, kupin kahvia ja lasin maitoa (eli oikeastaan kaikkea mitä en raskausaikana voinut syödä, kun insuliinien kanssa mun aamiainen oli 1 reilun kaurapehmopala tomaatilla ja juustolla ja 2 kuppia kahvia, ja silti meni välillä arvot yli). ekana aamuna tunnin arvo oli 8.7 (vaikkei olo tuntunut yhtään "sokerilliselta" , ja seuraavana aamuna tunnin arvo oli 7.8. eli kumpikaan ei ollut "hyvä", mutta nopeasti ne alkoi sitten synnytyksen jälkeen normalisoitumaan! [:)]

yönsäde: tosi hienoa, että nyt insuliinien kanssa nuo paastoarvot ovat pysyneet kurissa! toivottavasti pysyvät myös vastaisuudessa samalla tasolla, ettei sitä insuliinia pitäisi nostaa (ainakaan jatkuvasti). [;)]

shani: tsemppiä sinne noitten mittailujen kanssa... et tosiaan ole ainoa, kun niitä unohtaa tehdä. itsekään en niitä muistanut, jos ei ollut puhelimessa kello soimassa. ja vaikka olikin, en silti aina muistanut mitata sitä sokeria, vaan aloin puuhailemaan jotain muuta. elokuun pidin taukoa mittailuista, kun piti tyhjentää miehen verstas, ja siellä oli syötävä sitä mitä sai jostain. [8|] eli silloin ainakin oli varmaan sokerit korkealla...

kyllä ne arvot siitä sitten toivon mukaan tasaantuvat! [:)] olitko syönyt jotain erityistä, kun arvot sillä lailla nousivat? tosin minulla ainakin tuollaisia arvoja tuli ihan siitä, kun otin lasin maitoa tai ruisleivän ruuan kanssa. joskus myös ihan perusruuastakin sai korkeita arvoja, varsinkin tuossa lähempänä loppuraskautta.

tsemppiä kaikille arvojen kanssa painiville! [:D] kai saan täällä jatkossakin käydä katselemassa, miten teillä menee, vaikka oman vauvani sain jo puskettua ulos? [:)]

sain jo neuvolasta lähetteen seuraavaan sokerirasitukseen, pitäisi käydä 6-12 viikkoa synnytyksen jälkeen kun oli nuo insuliinit käytössä. terkka sanoi vielä, että pitäisi ennen jälkitarkastusta mennä, joten pääsen labraan varmaan joskus 4-5viikon päästä jo istmaan pariksi tunniksi. tällä kertaa pitäisi vielä raahata vauvaa mukana, kun ei tuo vielä ilman tissiä pärjää, pullosta ei olla edes koitettu vielä syöttää. [;)]

Pika-pikaa

Hirmuisesti onnea sopivan kokoisesta tytsystä SinnaH! Ihanaa kuulla, että kaikki mennyt hyvin [:)][:)][:)] Tuommoista toivois omalle kohdalleenkin sitten about 6 vkon päästä [8D] Ja hyvä kuulla, ruokavalio tiukistelulla on ollut vaikutusta, koska välillä kaipaa ihan vertaisstemppausta siinäkin puolessa...

Mut piti tulla hehkuttamaan, kun tämän aamun paastoarvo oli 4.9 [:)][:)][:)] Ehkä tähän munkin touhuun alkaa viimein löytyä jotain järkee [8D]

[:)] IHANIA UUTISIA TÄÄLLÄ [:)]

SINNAH: SUUREMMOISET PRINSESSA ONNITTELUT
Tuossa juuri yksi päivä teitä ajattelinkin,että mitähän sinulle ja vaaville kuuluu [:)]
Hitsit,kun mulla on tämä RADE,niin en yhtään muista,että oliko teillä muitakin lapsia ennestään?
Ja jos oli,niin mitä isot sisarukset olivat mieltä uudesta tulokkaasta?

Olipas todella ihanaa kuulla,että synnytys oli noin nopea ja kaikki meni hyvin [:)][:)][:)]
Ja vauvakin oli ihan sopivan kokoinen!!
Meillähän oli Kuopus myös sopivan kokoinen,vaikka mulla oli silloinkin r-diabetes.Eli hänen mittansa olivat 3400g ja 49 cm [:)].Mutta mullahan oli viime raskaudessakin vain noissa paastoarvoissa häikkää eli silloinkin nuo ruoan jälkeiset arvot olivat matalat.
Mutta meillähän Kuopuksella oli verensokerit syntyessään vain vähän päälle 2 luokkaa eli tosi matalat [&:].Mutta hänellä onneksi nousi verensokerit heti lisämaidon jälkeen [:)]
Jos äidillä on paastoarvoissa häikkää,niin nehän yleensä laskee sitten vauvan verensokereitä syntymän jälkeen.
Kun taas korkeat ruoan jälkeiset arvot nostavat vauvan syntymäpainoa ja voivat myös lisätä vammaisuuden riskiä.
Nämä ovat niin ihmeellisiä ( toisin sanoen paskamaisia ) asioita nämä r-diabetesasiat [:'(]

Mutta onneksi teidän vauvalla oli kaikki hyvin..jee [:)][:)][:)][:)]
Ihanaa vauva-aikaa teille!!!!!!!!!!!
Ja toki saat täällä edelleen käydä..siis sunhan on pakkokin käydä kertomassa vauvakuulumisia meille [;)]

IRI: JEE JEE..Onnittelut tosi huipusta aamupaastoarvosta [:)][:)][:)]
Tuota arvoa jo pitääkin täällä hehkuttaa [:D]

Mulle ei annetta ä-polille yhtään mitenkään kauheen tiukkaa ruokavaliota.Johtui vissiin ihan siitä,että mulla on nämä ruoan jälkeiset arvot niin matalia [8|]?
Diabeteskätilö vaan sanoi,kun tarkasteli minun ruokapäiväkirjaani,että hänen puolestaan saat edelleenkin syödä noita herkkuja aina silloin tällöin,koska aterian jälkeiset arvot ovat niin hyviä.
Kyllä mulle olisi ollut todella kauheeta,jos en saisi välillä pitää näitä herkkupäiviä [:o][8D][:D]..perso mikä perso [;)]

Ä-poli sekä ultraonnittelut sinne [:)][:)][:)]
Aivan ihanaa oli kuulla,että Tirrillä oli kaikki hyvin..ihanaa [:)]!!
Jos tuo painoARVIO vähänkään pitää paikkansa,niin eihän tuo 4,3 kilon arvio vielä onneksi liian suuri ole.Eikös tuota 4,5 kilon rajaa pidetä nykyään rajana.Eli jos sen ylittää,niin sitten harkitaan sektiota?
Mutta jos vähänkin näyttää siltä,että Tirri kasvaa liian isoksi,niin kyllähän ne sitten käynnistää synnytyksen vähän aikaisemmin?
Mutta minä uskon ja toivon,ettei Tirristä tule mitään jättiläistä [:)][:)][:)]
Sinulla on nyt niin hienosti hoidossa noi sinun ruokavaliosi ja arvosi!!!!!
Koskas sinulla on seuraava ä-polikäynti?
Ja mitkä sinulla nyt olikaan nuo raskausviikot?

Ajattele,että minun mieheni isä ja hänen veljensä ovat painaneet syntyessään yli 5kg [:o]
Ja mietippä vielä sitä,että he ovat syntyneet saunaan.Silloin ei ollut vielä mitään synnytyssairaaloita olemassa.Täällä maalla kävi vain jokin "lapsenpäästäjä" auttamassa synnyttävää äitiä.Hui..ihan kauheeta olisi ajatella,että synnyttäisin yli 5 kiloisen beibin kotona ilman mitään apukeinoja [:o][8|]
Melko varmaan minun miehen mummolla on ollut r-diabetes??Mutta silloinhan ei vielä sellaisista tiedetty mitään.

KIITOKSET tsempeistä astman ja sokereiden suhteen [:)][:)][:)]
Sinulle myös paljon tsemppejä sinne!!!!!!!!!!!

(.) Tänään aamulla oli paastoarvo 5,2.
Eilen söin kunnon hirvirääpe aterian ja vielä jälkiruoaksi kunnon kermajäätelöä [8D]
Tunnin arvo oli vain 5,2 [:D][:D]!!Heh..ei taida minun paljoakaan olla huolissani noista tunnin arvoista [;)]
No,ihan tarpeeksi on jo kyllä näissä paastoarvoissa ja insuliineissa kestämistä.Että ihan hyvä,että sentäs jotkut arvot ovat kohdillaan [:)]

Eilen meille tuli kaivurimiehet töihin.Tehdään tuohon meidän yhteen peltoon salaojitukset vielä kuntoon ja sitten on vielä tuo traktorihallin tekeminen.
Minä täällä jo eilen sain tarjota työmiehille ruokaa ja kahvia.Täällä maallahan on toki tapana,että talo tarjoaa työmiehilleen ruoat ja kahveet,ettei miesten tarvi mitään eväitä mukaansa ottaa [:)].
Minä vaan en ole mikään innokas ruoanlaittaja ja kaikenlisäksi aina jännittää,että mitä vieraat ovat mieltä meikäläisten keitoksista [:D][&o]

IHANAA VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 23+6

Hei kaikille,
ajattelin kirjoitella tänne, kun teillä on kokemusta näistä sokeriarvoista.

Minulle on tehty nyt raskausaikana kaksi sokerirasitusta, koska BMI on sen verran korkea.
Ensimmäinen oli viikolla 16 ja toinen 32+3.

Ensimmäisessä ei ollut mitään häikkää, arvot; paasto 4,8 ; 1 tunnin jälkeen 5,9 ja toisen tunnin jälkeen 6,0.

Nyt toisessa rasituksessa tuli arvot; paasto 5,0 ; tunnin jälkeen 9,7 sekä kahden tunnin jälkeen 6,4.

Kuitenkin terveydenhoitaja sanoi, että tässä vaiheessa ei tarvita mitään toimenpiteitä, koska 1h jälkeisen arvon rajana pidetään 10 ja minulla se jäi juuri sen alle ja tuo 2h jälkeinen arvo sekä paastoarvo olivat ok.
Mites näin? Osaako kukaan sanoa tästä mitään?

-Nyt mennään 34+3

huoh, no ei tullu toivottuja uutisia. [&o] Paastot reilusti yli kuuden, ja mikähän se arvo oli jonka olis alle 10 suositeltavaa olla, niin melkein 13 oli.. Masensi ihan täysin taas minut, kun pelottanu alusta asti muutenki että täältä tulee joku kymmenen kilonen mörskäri, niin ei helpota yhtään nyt nää uutiset kyllä. [:(] Pelottaa synnytys jo muutenki kaikin puolin niin sitte tätä saa loppuajan murehtia. [&:] No, perjantaiaamuna pitää olla klo 8 reikäreikä kajaanin keskussairaalalla, että saapi lähtee siinä kuuden jälkeen ajelemaan, voi jotta korpeaa seki sit vielä ettei omalla paikkakunnalla voi ees sitä ravintoterapeutin tapaamista järkätä. Tuntuu että nyt kyllä jokanen asia ottaa aivoon kun noi uutiset soittelivat tänään.

Ei kai yleensä heti insuliinia anneta pistettäväksi? Kai sitä ensin pelkällä ruokavaliolla yritetään tasata.. ja miehen kans mietittiin, että voiko raskausdiabetes hävitä jo raskauden aikana? Jos ei yleensä, niin häviääkö heti raskauden jälkeen, vai vasta imetyksen jälkeen?

surku ja parku.

[:)] IHANAA HUOMENTA KAIKILLE [:)]

PIKKUNE: Tervetuloa tänne jutustelemaan [:)]
Mää en muista noista sokerirasituksen 1h ja 2h raja-arvoista mitään [&o] *nolona*
Mutta sen minä tiedän,että ainakin ä-polilla annetaan ohjeeksi,että paastoarvon raja on se 5,5 ja 1h arvo on sen 7,8!!Olisko sitten siinä sokerirasituksessakin sen 1h raja-arvo tuo sama 7,8 [8|]??
Mutta mun mielestä kyllä sinulla oli liian korkea tuo 1h arvo??!!
Ja minun mielestä neuvolan tädin olisi pitänyt antaa sinulle ruokavalio-ohjeita sekä kotiin mittari?
Varmistappa asia vielä neuvolasta tai ä-poliltasi?
Kumminkaan nuo aterioiden jälkeiset korkeat arvot eivät ole hyväksi vauvalle.
Hyvää vointia sinulle [:)]

SSALLA: Tervetuluoa [:)]
Ikävää kuulla,että jäit kuitenkin sokerirasituksessa kiinni [&:]
Onneksi tämä r-diabetes ei kuitenkaan ole mikään maailmanloppu [;)]
Kyllä me kaikki tästä selvitään kunnialla loppuun asti [:D]

Ei ne minun mielestäni heti insuliineja aloita?Kyllä sinä varmaankin ensin yrität oikealla ruokavaliohoidolla saada noi verensokerit normaaleiksi.Ehkä saat/joudut tehdä ruokapäiväkirjaakin.Ja sitten mittailet kotona verensokereita,noudatat ruokavaliota.
Jos ruokavaliosta huolimatta sinun verensokerisi pysyvät liian korkeina,niin sitten sinulle harkitaan insuliinin aloitusta.
Täällä meidän alueella on insuliinien aloituksen rajana paastoarvoissa 5,5.Eli jos yli puolet mitatuista paastoarvoista on 5,5 tai sen yli,niin aloitetaan insuliinit.
Aterian jälkeisinä arvoina pidetään sitä 7,8 rajaa.
Mutta ihan varmasti sinullakin noi arvot laskevat,kun aloitat tuon ruokavaliohoidon.
Ainakin toivon sinulle niin [:)]

Minullehan aloitettiin nyt jo tuo pitkävaikutteinen insuliinia,kun mulla oli noi paastoarvot kokoajan 5,5 tai sen yli.Mullahan ei ole mitään ongelmia tuon ruokavalion kanssa,vaan mulla vaan on ja pysyy noi paastot liian korkeina [&:].
Mulla oli tuota ongelmaa jo ennen raskauttakin.Toisinsanoen,mun kroppa ei toimi ihan normaalisti [;)]
Viime raskaudessa mulle aloitettiin insuliinit vasta rv 30.
Ja jos ihmisellä on vain r-diabetes,niin silloin hänellä kyllä palautuu normaali sokeritasapaino aika pian synnytyksen jälkeen [:)]
Tsemppiä perjantain ä-polikäynnille!!

SHANI: Heh..Että teilläkin suunnitellaan joskus kukon ja kanojen ostoja [:D][:D]..hieno sattuma [;)]
Ehkä noi meidän miehet ovat jotenkin "kanaihmisiä" [;)][:D][:D]..eli että tykkäävät kanoista [;)] *juu,taas mun tyhmää ja levotonta juttua* [&o][:D]

Köh..mulla alkaa jo ikä painaan ( 37-vuotta jo [&o] ),ettei minun kuntoni enään mikään nuoren tytön kunto ole [;)]
Ei vaiskaan..nykyään kun olen maatalon emäntä,niin täällä on miljoonasti enemmän ja raskaampaa työtä kuin mitä tein entisessä työssäni.Ei sairaanhoitajan työ ollut läheskään näin fyysisesti rankkaa kuin tämä työ.Eli kyllä tässä työssä väkipakollakin kunto pysyy suht koht hyvänä+siihen vielä lisätään noiden neljän alle 6-vuotiaan lapsen hoitaminen ja huolehtiminen [:D]..niin ja miehenkin hoitaminen ja huolehtiminen [;)][:D]
Ja ehkä tuo minun entinen urheilijan taustakin auttaa vähän asiaan?
Mutta kyllä minulla remppojakin on [&o][&:]..Tuo mun kakkapolveni kipeytyy ja turpoo päivittäin,kun tekee raskaampia töitä ja tai liikkuu enemmän.Ja kyllä minulla ottaa noi talikoinnit näin raskaana ollessa myös tuonne alaselkäänkin.
Mutta minä olen tässä niin jo tottunut näihin kremppoihini,etten niistä enään välitä [;)]

Muistahan nyt mennä rakas ystävä tänään hakemaan niitä LIUSKOJA [;)][:D][:D]
Tää on kivaa..toinen RADE muistuttaa toista RADEE [;)][:D][:D]

SUUREMMOISET ONNITTELUT opinnäytetyön valmistumisesta [:)][:)][:)]
Miljoonasti peukkuja,että saat hyvät arvosanat!!
Ja JEE..onnittelut kodinhoitohuoneen rempan valmistumisesta [:)]
Se on aina niin hienoa,kun yksi remppa valmistuu.

Koskas sinulla onkaan se rakenneultra?
Mää täällä nyt jo jännitän sinun ultrakuulumisiasi [:D]

(.) Voihan hitsin hitsit..Meidän Poitsulla oli aamulla yli 38 kuumetta ja kauhee yskä.
Yskä siis on ollut jo pitempään [&:].
Nyt täällä pelätään,että tarttuukohan tuo pöpö noihin pienempiin.Ei ole kivaa suurperheessä nämä sairastelut [:'(]

Tänään kaivurimiehet saavat urakan valmiiksi eli tänään enään jos jaksan tarjoilla työmiehille purtavaa [;)]
Meillä sitten kyllä vielä jatkuu tuo traktorihallin urakka.

Aamupaasto oli tänään 5,0..jee [:)]

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+0

[:)] Oikein hyvää tiistaita [:)]

Pikkunen: Mä kävin muistin virkistykseksi googlaamassa Käypä hoito-suosituksen, kun ei noita vaan muista, vaikka omista rasituksista ei oo pitkä aika (http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50068) ja tämmöstä siellä oli:

"Raskausdiabetekseksi tulkitaan yksi tai useampi poikkeava arvo glukoosirasituskokeessa:
Diagnostiset glukoosin pitoisuudet laskimoplasmasta ovat paastoarvo ? 5.3 mmol/l, tunnin arvo ? 10.0 mmol/l ja kahden tunnin arvo ? 8.6 mmol/l"

Sitten taas insuliinin aloituksen raja-arvot oli ne paasto 5,5 ja 1 h aterian jälkeen 7,8... Eli alle raja-arvojen sulla on ihan oikeasti mennyt toi sokerirasitus [:)][:)][:)] Hieno homma!!!

ssalla: Kovasti stemppiä!!! Kyllä tän kanssa elää voi, vaikka alkuun ja välissä kiukuttaa ja itkettää koko homma... Teknisesti syömisten rukkaaminen, mittailu ja mun kohdalla insuliinin pistely menny ihan ok, mut isoin asia oli saada se korvien väliin, ettei ole ite tehnyt mitään väärin vaan kroppa ei nyt toimi niin kuin toivoisi ja onneks siihen hoitoa tarjolla [:)] Siis mullakin aloitettiin ensin ruokavaliolla, mutta tiukistelusta huolimatta arvot alkoivat vähitellen heittää niin insuliinille sitten päädyttiin... Toivotaan, että saat asiallista ja hyvää opastusta keskussairaalassa ja sun kohdalla riittäis ruokavaliohoito!!!

Yönsäde: Onnea hyvästä arvosta, eiköhän ne siitä ala tasoittumaan [:)] Toivotaan, ettei poitsu paranee, eikä koko kööri sairastu! Aikamoinen pyöritys sulla mahtaa olla ihan normiarki oloissakin, saati sitten jos porukka sairastuu... Mut vauhdikkaat taitaa pysä vauhdissa, vaikka masua kasvatteleekin [;)]

Mä oon ollu vähän rebell [8D] Mä vähän testailin mitä tapahtuu, jos dl jätskiä tyrneillä ja toinen oli omenapaistos vaniljakastikkeella... Ja arvot pysyi aivan kivoina, 6.1 ja 6.4, kun ymmärsi sijoittaa nämä kohtuullisen kokoiset herkkuset 1½-2 h päähän pääateriasta [:)] Mutta auttoi kummasti tän tiukkistelun rinnalla... Kertonee jotain nyky-ruokavaliosta se, että granny smith-omput on alkanu maistua makealle, kun onhan niissä hedelmäsokrua [;)] Lyheni lista mitä aion tilata omaisilta laitokselle/syödä jouluna [:)][:)][:)]

Vkoja mulla on nyt kasassa 33+3. Mä jotenkin vierastan ajatusta, et käynnisteltäs tai vielä enemmän mentäs sektioon, mut kai tässä nyt pitää ottaa mitä annetaan... Tirrin paras menköön tässäkin mamman ennakkoasenteiden edelle [;)] Alateitsesynnytettävän rajana on täälläkin se 4,5 kg, mut josko tää nyt tästä, kun näyttää et inskat&ruokavalio on ainakin tällä hetkellä ihan kauniissa kuosissa [8D] Mut seuraava käynti on 10.11 ja sitä ennen jatkan sähköpostittelua about 4 pvän välien ja raportoin arvojani äippäpolille ja sen mukaan ollaan säädetty insuliineja, kun kätilö tarvittaessa konsultoinut lääkäriä. Nyt mennään 14 y aamu ja 16 y ilta ja jatketaan toistaiseksi samalla annoksella. Silloin 10n pvä sitten Tirrin sykekäyrä, lääkäri ja ultra tulossa. Onneks nyt mieskin pääsee mukaan [:)][:)][:)] Se raukka on jääny ihan paitsioon kaikesta ultrailusta, kun työvuoroja ei ihan alta vkon aikataululla saa muutettua tai vapaata järjestettyä... Onneks Tirri-Show on tarjolla ihan joka päivä/ilta, kun pitää kättä massulla, mut kurkkiminen on paljon kivempaa [:D]

Shani: Onnea opinnäytetyön jätöstä!!!! Se on niin mahtavaa, kun saa sen taakan takaraivosta jyskyttämästä [:)] Mulla parin vuoden takaa niin pahat traumat omasta graduväännöstäni, että hui hiisi... Ja ihanaa saada kotiakin kuntoon [:)]

Kyllä noita papereita setviessä alkoi käämit kärytä... Mutta kaippa sitä rahaa tulee, viimeistään, kun taas soittaa KELA:an ja kysäisee viimeistään ens kuun puolivälin tienoilla mitä niille papereille kuuluu ja toimittelee lisää, jos toi ei riitä... Mä en oikeen osaa heittäytyä odottelemaan mitä ne päättävät, jos ei meinaa kuulua [8|]

Kiitos stempeistä!!! Nää uni- & yövessahommelit ei taida nyt oikeen enää helpottua, kun masulla on jo niin paljon kokoa, mutta mä luotan, et kun jään ens to alakaen mammalomalle niin se helpottaa, kun ei oo pakko herätä ja pinkasta työmaalle [:)] Saa olla ja kuuhailla omaan tahtiin ja vaikka nukkua päikkäreitä [:D]

Voi, sullakin on alkanu noi ateria systeemit heittämään arvoja [&o] Mä oon huomannut, et jos sen hiilariptoisen niin kuin pullan/jätskin/kaurapaistoksen sijoittaa n. 1-1½ h ateriasta niin eipäs se pompsautakkaan arvoja [:D] Ihan ihme kikkailujahan nää on, mut mä taidan olla sellanen kyylän ja herkkusuun yhdistelmä, et mä oon valmis moisiin kummallisuuksiin eli hullu mikä hullu [:D]

Ja vielä omaa: tänkin päivän paastoarvo on ollu oikein hyvä: 4.8 [:)][:)][:)] Ja eilen, kun tein päiväkäyrän niin oli kaikki arvot ateriankin jäkeen korkeintaan 6,4 [:)] Tirri on keksinyt venyttelyn ja siinä mamman kyljet kovilla [:D] Pääkin alkaa painaa jo varsin mojovasti eli alkaa mun olo ja motoriikka olla aikas eri kuin pari viikkoo sitte eli 5 kokonaista työpäivää kuulostaa ihan mainiolta määrältä.

Töissä sen sijaan on ollu ihan h..vetillinen hässäkkä... Isommat pomot on päättäneet, että siitä homebunkkerista muutetaan pois oitis ja kukaan ei tunnu muistavan, että muilla paitsi mulla pyörii asiakastyö kiireimmillään [:@] Eipä siinä, mutta mun sijainen aloittaa niin myöhään, että se ei pysty mun huoneen tavaroita muuttamaan ja minä taida keretä, kun laatikoistakaan ei ole mitään tietoa ja pitää muutkin asiat saada pulkkaan... Ei siinä muuta, kun muutama kolleega aikoo rehkiä siellä pitkää iltaa ylityötunteja tahkoten ja oli ihan vakavalla naamalla ihmeissään miksen mä meinaa [:@][:@][:@] Jos mulla on aiva hyvä olla niin en aatellu koittaa miten sen olon sais paskaksi [&:] Onneks sitten pari myötätuntoisempaa tuli sanomaan, että hoitavat homman ja esimieskin totesi, ettei se ole mun huoli, mutta meinaspas kiehua tänään yli ja huolella [:'(]

Onneks sentäs mukavaa ja positiivistakin tapahtuu... Oltiin eilen ekassa perhevalmennuksessa ja siellä olikin yllättävän keskusteleva ja mukava porukka [:)] Ja vielä moni asui aika samalla suunnalla elikkäs vaunutteluseuraa on ehkä mahdollista saada sitä kautta [:)] Me ollaan asuttu nykysijainnilla vasta huhtkuusta niin ei oikein oo ehtiny tutustumaan muuten naapureihin tai muihin lapsiperheisiin... Ja sit tietty, kun mies olikin ehtiny koota pinniksen ja hoitopöydän eilen niin olihan se melkein ku joulu, kun voi alkaa niitä varustaa [:D]

Oikein hyviä vointeja ja arvoja kaikille [:)][:)][:)]

[:)] HYVÄÄ SESSYVIIKKOA [:)]

IRI: KIITOS SUURI onnitteluista ja toivotuksista [:)][:)][:)]
Tänään aamuarvo oli 4,9 [:-][:)][:)]!!Siis apuva..koska mää olen nähnyt arvoja,jotka alkaa nelosella??No,en koskaan..muutakuin nyt..jee [:D]
Ja Poitsun pöpö ei ole onneksi ainakaan vielä tarttunut muihin lapsiin [:)]

Jee..tosi ihanaa on kuulla,että sulla on myös noi aterian jälkeiset arvot pysyneet noin hyvinä,vaikka ihan pikkaisen olitkin jätskillä herkutellut [:)][:)][:)]
Kyllä se tekee ihmisen onnelliseksi,kun näkee pitkästä aikaa niitä hyviä arvoja [:D]

Harvoin KAI [8|]??R-diabeteksen takia jouduttaisiin sektio tekemään??
En siis oikeesti tiedä tilastoja noista,mutten ole kyllä kauheesti kuullutkaan,että r-diabeteksen takia oltaisiin sektioon jouduttu.
Kumminkin meistä äideistä ja vauvoista onneksi pidetään niin hyvää huolta jo näin raskausaikana [:)]
Mutta eihän meistä kukaan tällä palstalla sektioon joudu eikä meistä kukaan saa yli 4,5 kiloista vaavia [;)][:)]..eihän [;)]?

Ihanaa,että miehesi pääsee seuraavalle ä-poli käynnille [:)][:)][:)]
Siis onhan se miehelle ihanaa,kun pääsee kurkkaamaan omaa vauvaansa ultraan [:)]
Ainakin minun mieheni rakastaa olla ultrissa mukana,vaikka kyseessä onkin jo kuudes raskaus [:)]
Minun äitini tulee joka kerta tänne hoitamaan meidän lapsia,että päästään miehen kanssa yhdessä aina ä-polille [:)].

Hienoa,että sait uusia mammatuttavuuksia perhevalmennuksesta [:)][:)][:)]
Ja hyvää vointia sinulle [:)]

(.) Siis oikeesti..Aamupaastoarvo oli tänään 4,9!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kyllä tuollaiset arvot laittaa ihmisen onnelliseksi,vaikka arvo olisikin insuliinien ansiota,mutta silti [:)][:)][:)]

Jeps,eli kaivrimiehet saivat eilen urakan valmiiksi [:)]
Tänään ollaan lekalla vähän hajotettu yhtä väliseinää matalaksi.Sorakuorma tuli äsken pihaan.Ja huomenna pitäisi alkaa lattian valuhommat.

Jeps,mutta nyt lenkille.Isi on tällähetkellä lasten kanssa [:)].Mamma pääsee lenkkipolulle tai oikeastaan metsäpolulle päästämään päivän höyryjä irti [;)][:D]

Yönsäde ja Mini rv 24+1

Kiitos kaikille vastanneille ja varsinkin sinulle iri, kun jaksoit kaivaa tiedon netistä. Miksiköhän itselleni ei tullut mieleen etsiä tietoa "kaikkitietävästä" netistä [8|] ???
Eli aikas kiikun kaakun oli tuo minun tunnin jälkeinen arvoni.
Täytyy yrittää katsoa mitä syö [&:]
Nytkin tullut mässättyä kakkua ja herkkuja, kun on ollut syntymäpäiviä yms.
Tsemppiä kaikille odotusaikaan ja toivotaan, että ne sokeriarvot pysyvät kurissa!

Eka mittauspäivä takana. (ja sormenpäät hellinä [&o])

Ainoastaan aamun paastoarvo oli mulla pikkasen koholla 6.0, mutta muut, tunnin arvot on ollu oikein hienoja. Tämä tahti kun pysyy, niin eihän mulla ole mitään hätää [:)] Eikä vauvalla, sehän tässä tärkein on

En ole kerennyt hirveästi lukea aikaisempia juttujanne, mutta miten teitä on neuvottu mittailemaan? Joka päivä? Vai miten? Mulle annettiin ohjeet mittailla 2-3 päivänä viikossa. Aluksi kahden viikon ajan, ja sitten soittoa neuvolaan, et miten on mennyt. Jotenkin tuntuu hassulta, ettei tarvitsis joka päivä mittailla.

]Pikkune: Ollos hyvä vaan [:D] Mä ite kypsyin terkkani kanssa epämääräisyyteen ja rupesin googlaileen niin kovin, kun ittelle tää r-db räpsähti, mutta toisaalta kylmän faktan lisäks on ollu ihan a saada täällä ihan elävien ihmisten kokemuksia [:)] Ja vielä hyvässä ja ystävällisessä hengessä [:D] Eli joskus kannattaa kysyä palstaltakin, ainakin täältä! Ja stemppiä syömisiin, eiköhän sun arvot pysy ihan hyvinä, kun "maaliin" ei oo kovin pitkä matka [:)]

Yönsäde: Wautsi! Sullahan alkaa paastoarvot olla ihan huippuja :-) Onneks mullakin on nyt paastot pysyneet viime päivät 4,8-5,1 välillä ja muutkin arvot reippaasti alle raja arvojen[:)] Tunnistan ton onnellisuuden!!! Tais mulla pipa alkaa aika pahasti jossain välissä kiristää, kun tuntui, ettei mikään auta, mut nyt nauttii kyllä kivoista luvuista, oli inska tai ruokavalio tai molemmat [:)][:)][:)]

Mä tilasin sellasen 3,5 kg painavan Tirrin [:D] Kyllä mä alan nyt uskoa, kun luvut näyttää paremmilta, et äippäpolin "viimeisin paino-manaus" syntymäpainosta, vois mennä mettään... Kyllähän tän hoidon nyt luulis sitä liikakasvuakin stoppaavan [:)] Eli luulisin, et alateise Tirriä sitten joulukuussa pukerretaan [;)] Eikä niitä jätti-vaaveja ja sektoita tuu muillekkaan [:)][:)][:)] Siksipä tässä sitkutaan ja hoidetaan täta r-dbtä [;)]

Ihana, et teillä isukki hienosti mukana ja anoppikin messissä, et pääsette Miniä kurkkimaan [:)][:)][:)] Vaikka tietää, et toinen hengessä mukana ja kiinnostunut niin on kuitenkin eri olla niissä tilanteissa yhdessä...

Ja omaa (.): Nyt mulla alkaa oikeesti olla sellanen olo, et mä oon raskaana [:D] Tirri väillä keksii kairata tuolla alhaalla aika jänskästi ja alkaa mamman häpyluu olla koetuksella... Mut kuuluu toimenkuvaan, luulisin [:)] Töissäkin järkeistettiin hommeleita, eikä taidetakkaan muuttaa, kun kerran ja järkevämmällä aikataululla, mut hui hai, sen tehköön muut [:)]

Oikein hyviä vointeja kaikille [:)][:)][:)]

[:)] HYVÄÄ TORSTAITA MURUSET [:)]

MAD: Kyllä ne sinun sormenpääsi pian tuohon mittailuun tottuvat [;)]
Hyvä,että ruoan jälkeiset arvot sulla on pysyneet hyvinä!!
Mulla kun on vaan tämä paastoarvo ongelmana,niin mulle annettiin neuvolasta ensimmäisenä ohjeena,että mittaan joka aamu paastoarvot.Ja ettei mun tarvi mitata ollenkaan ruoan jälkeisiä arvoja.
Mutta tosiaankin teillä on erilaiset ohjeistukset,joilla myös noi aterian jälkeiset arvot ovat koholla!

IRI: Perkule [:@]..Ei olisi eilen pitänyt täällä yhtään hehkuttaa ja iloita.Hetihän noi ilonkiljahdukset kostautuvat [:@]..Eli tänä aamuna oli paastoarvo huimat 5,4 [:'(][:'(]
No,toivotaan toivotaan,että oli ohimenevä ilmiö [;)]

Sulla on hyvä asenne..jee [:)][:)][:)]
Tokihan Tirri on max.3,5 kg ja alateitse hän syntyypi [:)]!!
Meidän Ministä taitaa tulla Kuopuksen kanssa samoja mittoja eli tuollainen 3400g painava ihanuus [;)][:D]..Siis näihän minäkin olen sen päättänyt [;)]

Jee..Siellä Tirri ihan selvästi asettaa päätänsä lähtökuoppaan [:)][:)][:)]
Tuo tekee oikeesti välillä aika kipeetäkin,kun vauva työntää päätänsä tuonne alaosaan ja vielä kun/jos hän pyörittää päätänsä [&:][:D].Sitten kun/jos pää kiinnittyy,niin nuo ikävät vihlaisut ja kipuilut loppuvat.
Mulla siis Nelonen pyöritti päätänsä tuolla ihan alhaalla vielä synnärillä [&:][&:]..siis oikeesti se teki kipeetä.Nelonen oli muutenkin koko raskauden ajan ihan tuolla alhaalla..huh.

Onkos sinulla muuten ollut jo yhtään kipeitä suppareita?
Mullahan ei ollut Esikoisesta yhtään kipeitä suppareita ja ei niitä kai ensisynnyttäjille niin tulekaan kuin meille jo useamman lapsen saaneille [;)]
Mullahan siis nytkin jo suppailee päivittäin kipeesti aina navettatöiden ja liikunnan jälkeen.
Mutta minun kroppani on niihin jo niin tottunut edellisissä raskauksissa,etten niistä osaa pelästyäkään [:D]

Ihanaa vointia sinulle ja muistakin nyt jatkossakin pitää niitä hyviä arvoja itselläsi [;)][:D]

(.) Joo,tosiaankin tänään aamulla oli taas paastoarvo huimat 5,4 [:'(]
Ei olisi pitänyt eilen yhtään täällä hehkutella..Aina käy vanhanaikaisesti [;)]
Toivottavasti huomenna on arvot taas kohdallaan,ettei vaan tarvisi nostaa inskaa vielä!

Heh..Meidän Poitsu ( kohta 15-vuotta ) on jo aika isojalkainen poitsu [:D]
Eilen piti jälleen hänelle käydä ostamassa uudet salibandy kengät,kun vanhat olivat menneet pieneksi.Jeps,ja kengän koko oli "vain" 46 [:-][:D][:D]
Kohta hänelle ei enään löydy kaupasta sopivan kokoisia kenkiä,jos jalankasvu tahti on tuollainen [;)]

Minun pappanihan oli 202 cm pitkä mies ja hänen kengän kokonsa oli 50 [:D]
Ja minun veljeni on 194 cm pitkä.Eli tulee tuo meidän Poitsu vissiinkin minun isäni sukuun tuossa pituuskasvussa ja kengän koon kasvussa [;)]

IHANAA VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+2

TAASKO MINÄ TÄÄLLÄ [;)][:D]

...Nopsaa tulin vielä kirjoittelemaan ennen iltahommia [;)]

SHANI: Sinullehan minun piti tietysti tulla toivottamaan MILJOONASTI PEUKKUJA huomiseen ultraan [:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)][:)] *peukuttaa peukuttaa*
Tulet sitten heti,kun kerkeät,niin kertomaan ne ihanat ultrakuulumiset [:)][:)]
P.S Ettekös te aikoneetkin ottaa sukupuolesta selvää etukäteen..vai muistanko ihan väärin?
Ja jos aiotte,niin kerrotko meille sitten,että kumpi sieltä oikein tulee [;)][:D]?
Pientäkö utelua täältäpäin [;)][:D][:D]

No ei todellakaan tee mieli enään synttäreitä juhlia ei [;)][:D]..Minäkin täytin pari viikkoa sitten 37 ja olin ihan hissukseen,ettei vaan kukaan kaveri muistaisi koko tapahtumaa [:D]
No,kyllähän niitä onnitteluita kuitenkin tuli,vaikka pahoitteluita ne olisi pitäneet olla [;)][:D]
Minä tosin pidän itseäni ikuisena teininä [:D]..En tunnista itseäni vielä yhtään "näin vanhaksi".
Kyllähän meidän Poitsun luokkakaverikin luuli minua kesällä yhdeksi ysiluokkalaiseksi blondiksi,kun näki minun Poitsun traktorin kyydissä [:D][:D][:D]
Siinä oli jo minullakin naurussa pitelemistä,kun Poitsun kaveri soitti Pojalle ja kysyi,että oliko traktorin kyydissä se ysiluokkalainen blondi.Poika vastasi siihen,että "Ei,vaan se oli minun äitini" [:D][:D]

Hienoa,että muistit hakea ne liuskat [:)].
Ja ennenkaikkea mahtavaa,että arvosi ovat pysyneet nyt hyvinä [:)]!!

Ja vielä kerran tsemppiä tsemppiä huomiseen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja tuuhan kertomaan sitten kuulumiset [;)]

(.) Tulin vain nopsaa vielä poikkeen [:D]
Hain isot kasat pesuaineita,kun Poitsun joukkue niitä "pakkomyi"..tai siis me vanhemmat niitä jouduttiin myymään,että joukkue sai vähän "pesämunaa" [;)]
Eli nyt sitten vaan rahastamaan rahat ihmisiltä ja jakamaan oikeat mömmöt ihmisille [:)]
Itsellenikin tilasin ison kasan pyykkipulvereita ja astianpesuaineita.Niitä kyllä kuluu täällä suurperheessä [:D]

HYVÄÄ ILTAA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+2

kiitti kaikille tsemppauksesta, ja nyt se sairaalassakäynti sit on ohi [:)] Ruokavaliolla ainaki näin alussa yritellään korjailla noita sokereita, mutta epäili että insuliinit me kyllä joudutaan ottaa käyttöön, suvussa niin hirveesti tota diabetesta ja ne kaikki kolme arvoa oli niin pirusti koholla; mutta ei tälle mitään voi. Kattelee vaan mitä laittaa suuhunsa, se on enintä mitä voin tehdä. Mutta eikö teille tule himoja vähän roskaruokaa tms mässäillä joskus? [;)] Miten usein tulee syötyä jotain hampurilaisia/pitsaa tms teillä?

Miksiköhän me ei muuten olla saatu vielä ainoatakaan painoarviota lapsesta..? [:-]

[:)] HYVÄÄ LÖRSYNDAAGIA KAIKILLE [:)]

SHANI: Mielettömän SUURET JA MAHTAVAT ULTRA-ONNITTELUT
Ihanaa,että kaikki oli hyvin [:)]
Niin ja onnea Pojasta [:)]..Tytöt ja Pojat ovat niin ihania [;)][:D]

Nautit hyvällä ruokahalulla ja omallatunnolla hirvipeijaisissa [8D][8D][:D][:D]
Siis riistalihassahan ei ole mitään ylimääräistä rasvaa,vaan se on ainoastaan terveellistä [:)].Ja niitä lisukkeitahan ei nyt lasketa mukaan ollenkaan [;)].Syöt vaan ihan roheesti jälkkäriksi sitä täytekakkuakin,jos sitä vain on tarjolla [;)][8D]
Niin ja pidähän hauskaa peijaisissa [:)][:)][:)]
Blää..meillä on vasta ne 5.2. [:'(]

Mitäs me lapsenkasvoiset mammat [;)][:D]..Meillä myös menee äidin suvussa tämä nuorekkuus [:)].Ja ihan kivaahan se on,että mieluummin luullaan teiniksi kuin viisikymppiseksi [;)][:D]
Meidän Poitsu juuri syyskuulla sanoi minulle,että "Äiti sää näytät ihan teiniltä",kun meikkasin pitkästä pitkästä aikaa Poitsun vanhempainiltaa varten [:D][:D]
Ja neljä vuotta sitten,kun vein Poitsua ensimmäistä kertaa uuden jalkapallojoukkueen treeneihin,niin siellä yksi äiti luuli minua pojan siskoksi [:D][:D].No,kieltämättä tuollaiset kommentit vähän "röyhistyttää rintaa" [;)][:D].
Harvoin sitä kumminkin täällä maalla kehuja kuulee,kun harvoin mihinkään edes pääsen/kerkiän lähtemään.Kotosalla lasten ja eläinten kanssa tulee vietettyä suurin osa ajastani [;)]
Nooh,tokihan oma ukkokultani kehuu ..aina silloin,kun muistaa..hih hih [:D]

Mutta HAUSKOJA JUHLIA SINULLE ja paljon hyviä sokruarvoja myöskin sinulle toivottelen [:)][:)][:)]

SSALLA: Mitä..himoja..roskaruokaan..mitä ne oikein ovat [;)][:D][:D]
Juu,tänään juuri oltiin Poitsun pelissä Treella ja kyllä siellä tuli heti käytyä kebabilla [8D][8D]
Ja hyvällä ruokahalulla kyllä söinkin [;)]
Mulle viimeksi diabeteshoitaja sanoi,että voin syödä herkkuja,kun mulla ei ole noi aterian jälkeiset arvot yhtään koholla.Jos ne olisivat yli raja-arvojen eli yli 7,8,niin sitten en saisi syödä herkkuja tähän malliin kuin nyt saan.
Mulla ei ainakaan vaikuta esim.jäätelö tai kebabbi tai mikään muukaan noihin aterian jälkeisiin arvoihin.
Mutta tuota en sitten osaa sanoa,että jos sinulla on korkeita noi aterian jälkeiset arvot,niin sitten sinun pitää varmaankin aika tarkasti katsoa,että mitä syöt?

Eikö teille sanottu rakennultrassa yhtään vauvan painoarviota?
Koska sulla on seuraava ä-polikäynti?
Silloin ihan varmasti sinullekin tehdään jälleen ultra ja katsotaan vauvan kaikki mitat tarkkaan [:)]
Tsemppiä sinulle(kin) paljon mittauksiin ja ruokavalioon!!

(.) Eilen kävin ultrassa,mutten tällä kertaa vaavia moikkaamassa.
Mulla kipeytyi maanantaina yhtäkkiä vasen pohje.Kävellessä siihen sattui..ei pahasti,mutta kumminkin.
Sitten yöllä sitä särki,mutta ajattelin sen johtuvan vain jostain lihaskrampeista.
Perjantai yöllä kipu sitten paheni ja eilen oli pakko mennä lääkäriin.Heti lääkäri passitti ultraan,josta näkee,ettei vain ole veritulppaa.
Veritulppaa ei onneksi ollut..huh [:)].MUTTA pohjelihaksesta löytyi isohko repeämä ja nestettä tämän repeämän vierestä.Ihan outoa,että tällainen "urheiluvamma" on tullut yhtäkkiä mun koipeen [:-]?
Ehkä olen sitten kylmillä lihaksilla liikaa talikoinut tai liikkunut..en tiedä en?
Mutta tämä onneksi paranee ihan ajan kanssa..ikävä ja kipee vamma vain on [&:]

Eilen oli aamupaastoarvo 5,3 ja tänään 5,2.
Ja vointi on koipea lukuunottamatta hyvä [:)]
Vaavi on edelleen ihanan aktiivinen liikkuja [:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+4

Takaisin