Raskausdiabetes pännii!

Siilipylly tuo on just niin mainiota: "Kyllä nämä hoitokäytännöt on joka paikassa samat." Itsekin huomannut että ei tasan ole, ja tässä kahdessa vuodessa jo samankin paikkakunnan käytännöt muuttuneet ihan toisen laisiksi. Mullakaan ei ole mitään muuta seurantaa tällä kertaa kuin tuo sokerimittaus, josta onneksi sain reilun "loman" viime viikolla. Ihan sama ottaa päähän tuo kellon vahtaaminen, ja se kun ei niissä arvoissa ole ollut mitään ylityksiä. Hyvähän se on että pysyy ruokavaliolla hanskassa. Mulla ihan sama ettei paino juurikaan ole noussut tässä raskauden edetessä, syyin taitaa olla tuo tarkempi ruokavalio. Itse olen ylipainoinen, joten mun kohdalla siitä mitään haittaa ei olekaan ellei paino nouse, vaikka ei nousisi yhtään koko aikana!
 
Mullakaan ei ole ollut ylimääräisiä käyntejä muuten kuin diabetesterveydenhoitajalla. Oon käynyt kaksi kertaa ja nyt alkaa sit olemaan jo niin loppuvaihe, että arvioidaan ennen synnytystä painoa, että joutuuko käynnistää etuajassa vai ei. Jos olisi ollut enemmän riskitekijöitä niin ilmeisesti sitten olisi pitänyt mennä käymään aikaisemmin kätilöllä. Ilmeisesti kuitenkin muualla pääsee helpommin ultraan jne.. Oon viimeksi käynyt neuvolalääkärissä helmikuussa.

Mulla pysyi arvot aika hyvin hallinnassa viikolle 30 saakka, mut sen jälkeen on alkanut tasasesti nousee ja painoa ei ole juurikaan tullut diabeteksen toteamisen jälkeen. Tosin mulla sitä painoa tuli kyllä jo alussa ja varsinkin keskivaiheilla, kun jouduin olemaan viikon vuodelevossa ja sen jälkeen kovien kipujen takia ei pystynyt vaan liikkuu.. Mä oon ollut vaan tyytyväinen kun on helpompi olla ilman jatkuvaa lihoamista.

Mua taas ärsyttää enemmän se mittauksissa, että sormenpäät alkaa olla kipeät ja sitten kun ylittyy, vaikka olisi syönyt hyvin. Toisaalta sitten, kun tietää, että olisi jonkun jutun voinut tehdä paremmin niin tulee myös syyllisyyttä. Nyt olen vaan yrittänyt olla ajattelematta asiaa ja toisaalta helpottaa, kun tietää, että enää kuukausi vaan :D :D Muutenkin on ollut kivaa olla kotona pois töistä ja yrittää vaan liikkua ja hieman tehdä kotihommia. Ei tarvi enää pakolla yrittää jakaa energiaansa moneen asiaan.
 
Ainiin pakko vielä lisätä tuohon, kun yleinen ajatusmaailma on, että ylipaino aiheuttaisi diabetestä jne. Jonkin verran olen nyt lukenut kaikenlaista diabeteksestä ja jostain luin sellaisen jutun, jossa kerrottiin, että raskausdiabeteksen syntyä ei ole paljonkaan tutkittu, koska ongelma on vasta viime vuosina huomattu isompien vauvojen ja tarkempien seulontojen takia.

Kirjoittaja kuitenkin esitti sellaisen näkökulman, ei voida sanoa suoraan, että ylipaino aiheuttaa diabetesta vaan se voi olla myös toisin päin sokeriaineenvaihdunnan häiriöt voivat aiheuttaa ylipainoa. Äidin painolla ei siis välttämättä ole niin suuri merkitys siinä tuleeko diabetestä vai ei. Toki terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä, jos näitä häiriötä on ja muutenkin, jotta tila ei pahene.

Ehkä kymmenen vuoden kuluttua ei enää syyllistettäisi näistä enää niin paljon äitejä huonojen elintapojen vuoksi vaan keskityttäisiin siihen, mistä häiriö oikeasti syntyy eikä pelkästään siihen, mikä siihen auttaa.. Sainkohan tämän nyt ymmärrettävästi kirjoitettua. Harmi, että ei lähde muistu mieleen.
 
Muutenkin välillä tuntuu, et olipa ihmisellä mikä tahansa "oire jostakin", niin heti ollaan syynäämässä painoa, tuomitaan ylipainosta ja siitä johtuu aina ja vaan kaikki. Ylipainokin kun voi olla jonkin asian oire.
 
Siilipylly, odotatko esikoista? Tuntuu oudolta, ettei tehdä painoarvioita tms. Mä kävin kahdessa ylimääräisessä ultrassa radi:n vuoksi, vaikkei minullakaan kotiseurannan sokeriarvoissa häikkää ollut. Kuitenkin siinä on se riski, et vauvalla on liian makeet oltavat mahassa ja kasvaa sit turhankin hyvin! :O Onhan sulla kuitenkin synnytystapa-arvio?!

Odotan toista lasta. Esikoisesta en sokerirasitukseen edes joutunut ja syntyi rv 41+3 n.3,3kg eli ihan normaalipainoisena. Ja tosiaan mihinkään ultraan tai synnytystapa-arvioon en pääse kun tästä erikseen neuvolassa kysyin. Sinänsä outoa, koska toinen samalla paikkakunnalla asuva, radi-tuomion saanut pääsee kuulemma ultraan! Ehkä menen sitten yksityiselle ultraan loppuvaiheessa, koska jonkun sortin painoarvio olisi ihan kiva saada.
 
Meidän paikkakunnalla on synnytystapa-arviot jokaiselle ensisynnyttäjälle, olipa radi tai ei. Toissynnyttäjille ei synnytystapa-arviota tehdä, ellei sitten ole radi tai jotain muuta syytä epäillä, et vauva vois olla "liian" suuri. Minäkin menisin yksityiselle ultraan loppuraskauden aikana! En kyl pystyis odottamaan synnytykseen asti, et onkohan vauva 3,5kg vai 5,5kg. :/
 
Aiheeseen liittyen ja aiheesta poiketen, odotan toista ja rv 14 todettiin raskausdiabetes. On pysyny hallussa ruokavaliolla eikä poikkeamia oo juurikaan ollu. Kosk painoindeksi oli sen verta paljo ni piti käydä uudestaan rasituskokeessa ja kaskas, arvot selvästi paremmat ku ensimmäisessä. Niiden arvojen mukaan ei siis pitäis olla koko radia. Oon nyt vähä kummissani, hyvä juttu et pysyy hallussa, vaan kun ajattelin et neuvolalääkäri ois sit voinu määrätä lääkkeitä tms. jos arvoissa ois ollu poikkeamia. Kuitenki ton toteamuksen jälkeen on jatkuva pelko, vauvasta kasvaa liian iso eikä synnytys suju normaalisti. Eipä silti, eiköhä ne osaa kattoa sektion tarvetta tai mahtuuko muuten tulemaan, esikoisen synnytys kun sujui ilman murheita. Lähinnä siis ketuttaa tää pelko vauvan koosta, ja synnytyksestä. Esikoisen odotus sujui ilman murheita, en pelänny kokoa saatika synnytystä.
 
Ne lääkitykset aloitetaan vasta jos ruokavaliohoito ei tehoa. Lisäksi olen ymmärtänyt että mikäli joutuu insuliinille, se tarkoittaa myös entistä suurempaa riskiä 2tyypin diabeteksen puhkeamiselle. Lääkityksen aloittamista ei siis missään tapauksessa kannata toivoa, vaan tehdä kaikkensa ettei lääkitykselle joudu.
Mullakaan ei ole mitään extra ultraa tms tosin sektion vuoksi synnytystapa-arvio on rutiinina rvk 36.
 
Oon tästä jo pariin ketjuun urputtanut, mutta laitanpa tännekin. Anteeksi jo etukäteen negatiivisuuteni. Sain vaan tänään tuon diagnoosin. Kaikki on mennyt niin hyvin ja lopputyön takia olen uhrannut vapaa-aikaa jollekin muulle kuin urheilulle. Koska sen puute on pakko olla pääsyy tähän... Kun kroppa uinuu ja lihakset kuihtuu, ei sokeria tarvi mihinkään eikä sen käyttöä säätele varmaan mikään mun elimistössä.

No. Koitan kiltisti syödä hyvin ja mittailen arvoja seuraavina kahtena viikkona. Luen myös tuon IhaNaisen laittaman jutun, josko siitä irtoais jotain.

Muoks:
Irtosi se, että joo, nykyään syödään ihan liikaa. Mutta nyt oon tämmönen itsekeskeinen: Minä en syö älyttömän suuria annoksia. En sais edes normihamppariateriaa kokonaan alas kerralla. Mistäköhän tuo väittelijä mua sitten syyllistäisi, kun painoindeksi vielä raskauden 2/3 jälkeenkin on normilaskukaavalla "normaali"?

Oikeassa tuo taitaa olla siinä, että kaupat eivät tarjoa (eli suurin osa suomalaisista ei vaadi) kauhean helppoja puitteita syödä terveellisesti. Olen seisonut keskellä kaupan käytävää ja miettinyt, että mitäköhän _terveellistä_ välipalaa ostaisin, missä ei olisi kovasti lisättyä sokeria tai nopeita hiilareita. On muuten sellaset pikalounaat vähissä tavallisessa kaupassa.
 
Joo löysin tuon väikkärin, pitää joku päivä katsoa löytyykö sieltä aineistosta jotakin :) Ihan mielenkiinnosta, kun mielestäni luin juuri toisesta tutkimuksesta jossa tuo painoindeksi oli todettu ei toimivaksi määreeksi etenkin pelkästään käytettynä raskausdiabeteksen riskinä.

Noita eväitä, niin rahkaa ja marjoja / hedelmiä. Heldelmistä kiivi, appelsiini, ym sellaiset "vetiset" käy paremmin. Banaanit, omenat, päärynät, ananakset, viinirypäleet, jne pitää rajoittaa, ei kokonaista kerrallaan. Ei myslejä, muroja jne. Mä teen itse usein rahkan niin että puolet maitorahkaa ja toinen puoli rasvatonta maustamatonta jugurttia, siihen sitten marjoja ja hedelmän paloja joukkoon kohtuudella.
Karjalanpiirakat on ihan out listalta, ainakin itsellä ne näkyy heti mittauksissa, vaikkei ylittyisikään niin selvästi korkeampaa kuin tavallisella ruisleivällä/täysjyväleivällä.
 
Multa on kielletty,banaani,mut jos on oikein pieni niin sitten ja muutenkin pitää marjat mittaa jamuut hedelmät ja karjalanpiirakat on multa kielletty,niin pullat kuin muut herkut.4viljan puuro+ marjoja siihen niin on hyvä arvo aamuisin.Tumaa leipää saa pari siivua syödä kunhan muistaa hiilarit vähentää muista pienenmmiksi.Eskarin kanssa käytiin neuvolassa niin samalla antoi ohjeet.
 
Aika hirveä juttu oli. Erityisesti särähti korvaan
Meillä on tavattoman itsekkäitä ja itsekeskeisiä aikuisia. Meillä ei enää ajatella yhteisön parasta, vaan omaa itseä, sanoo aiheesta väittelevä sisätautien erikoislääkäri Eeva Korpi-Hyövälti Seinäjoen keskussairaalasta.

Todella inhottavaa yleistystä varsinkin kun itse kokee, että on aina ollut aika tarkka hyvän ruokavalion suhteen ja miettinyt vauvan parasta. Totta kai esimerkiksi kavereiden kanssa silloin tällöin käy kahveilla ja ottaa jonkun leivoksen. Nyt tosin nämä leivoksetkin jääneet väliin.

Mulla oli se synnytystapa-arviointi ja eihän se sitten mennyt ihan putkeen. Oikein mukava lääkäri ja kätilö, mutta ultrassa huomattiin sitten perätila. No sitten alettiin kääntämään ja sattui ihan pirusti ja pelotti! Eipä auttanut vaan vauva jäi perätilaan. Nyt sitten sovittu sektioaika. Painoksi arvioitiin 2,9 kg ultran mukaan. Tosin olen kuullut, että ultran arvio voi heitellä hyvin paljon koska siitä ei välttämättä nähdä rasvan määrää vaan luiden pituudet.. Synnytystapa-arviossa juteltiin ensin diabeteksestä ja raskauden kulusta ja sain muutaman hyvän ohjeen ruokavalioon. Sen jälkeen kokeiltiin vatsa ja tehtiin sisätutkimus sekä ultra. Ennen kääntämistä katottiin sydänkäyrä ja myös kääntämisyrityksen jälkeen myös.. Aika poikki sen jälkeen oli.
 
Marsu82: itekkin jouduin naikkarilla juoksee mun verenpainetten kanssa ja käyrillä ja ultrissa vielä ihanassa pakkasessa ja ruuhkassa ei niille sopinut tulla pikkasen myöhemmin meni 1,5h jokakerta.Mullakin oli perätilassa ensiksi ja arviointi oli 1885g ja mun kohdalla eivät tehneet kääntö yritystä vaan päättivät luonnon hoitaa.No luonto hoitikin sen sitten yhdeksi päiväksi oikeinpäin ja heti sen jälkee aina sektioon asti oli vinoittain eikä liikkunut siitä pois ja ei ois onnistunutkaan kun ehti pepustansa kiinnittymään synnytyskanavaan eli sektiossa syntyi pepputarjonnallaja koko olikin sitten 2,285g ja arvio oli päivä ennen leikkausta 1,9kg.
 
Minulla on kuukausi diagnoosista, ja olen vielä vähän kieltämiskannalla. Rasituksessa arvot oli 1h 9,6 ja 2h 9,0. Kotona olen mittaillut kahtena päivänä viikossa, paastoarvon ja neljän ruokailun 1h arvot, eikä ole edes ollu korkeita! Äitienpäivänäki söin lettuja hillolla ja täytekakkua, ja arvo oli 7,1.

Perjantaipäivänä kun diagnoosin ja mittarin sain, se viikonloppu menikin itkiessä ja syömisestä ja mittailusta panikoidessa. Todella varoen söin. Seuraavalla viikollakin mittailin sokereita, vaikkei olisi tarvinnut. Mutta koska arvot olivat hyviä, ruokatottumukset palautui entiselleen, eikä ne sokeriarvotkaan ole noussut.

Ärsyttää vaan kun huolehtii silti vauvan kokoa, stressaa syömisiä, potee huonoa omaatuntoa jos antautuu mielihaluille (joita minulla on liian usein) jne.. Ärsyttää myös se että jotenkin nolottaa tai hävettää myöntää kellekään, kun monet just pitää tätä ylipainoisten ongelmana (kyllähän mulla sitä vähän on mutta..).

Kolmas raskaus nyt meneillään vkolla 31, aiemmissa raskauksissa normaalit sokeriarvot. Isot tytöt olen kyllä tehnyt siitä huolimatta 4,2kg ja 3,7kg. Painoarvioon pääsen myös tälläkin kertaa, toisen tytön kohdalla sain vaatimalla vaatia painoarviota (oman mielenrauhan takia kun esikoinen oli iso).
 
Emmuliini: Mulle ne sanoi, että kääntöyritykset tehdään 35 ja 36 viikoilla, että olin tullut kuulemma juuri ihanteelliseen aikaan (mulla on nyt 36 viikko). 36 viikon jälkeen harvemmin enää kääännytään. Mä luulen kans, että mulla oli varmaan jo kiinnittynyt väärten päin.. Oliks siinä sitten jotain merkitystä sektion kannalta, miten päin oli?Kyllähän tuo sektio hieman hirvittää, mutta enemmän pelottaisi jos vauva jäisi jumiin alatiesynnytyksessä..

Hassua vaan, kun olen kuullut, että se kääntyminen sattuu ja ei ole kyllä sattunut sen enempää kuin kovemmat potkut.. Tosin kaaduin kyllä 32 viikolla ja mietin et voisi ehkä silloin olla kääntynyt.. Sen jälkeen 33 viikolla neuvolatäti epäili että olisi väärin päin, mutta tuli kuitenkin siihen tulokseen, että ihan oikein päin on. Seuraavallakin kerralla epäili, mutta onneksi tosiaan oli tuo ylimääräinen ultra synnytystapa-arvioinnissa, että huomattiin. Saa nähdä, minkä kokoinen vauva sieltä tulee, harvemmin ne painoarviot kuitenkaan menee kohdilleen.

Miimu86: Nuo ärsytyksen tunteet kyllä tunnistan.. Sulla on tosi hyvä tilanne jos sokerit eivät nouse helposti. Miettisin kuitenkin tarkemmin syömisiä, että en ainakaan suoraan kiellettyjä/ sokeripitoisia ruokia söisi. Muutenhan saat olla aivan rauhassa, jos arvot ei nouse. Kuuntele vaan omaa kroppaa ja syö niitä mistä ei nouse.. Mulle sanottiin sillon diabetesterveydenhoitajalla, että vaikka syönnin jälkeen arvon pitää olla alle 7.8 niin se arvo olisi hyvä pitää ainakin alle 7.
 
Mulla nyt rv 35 meneillään ja kaikki kotimittausten arvot edelleen ok (mittaan vain kahden viikon välein ja 8 arvoa päivässä). Olen aika hysteerinen ollut noiden syömisten suhteen. Esim. eilen söin kylässä voisilmäpullaa ja tuli ihan järkyttävät morkkikset. Tänään pitäisi mennä häävieraaksi ja panikoin jo nyt niiden syömisten suhteen...

Otin neuvolassa uudelleen puheeksi paino/synnytystapa-arvion ja neuvolatädin mukaan lähetettä on turha sairaalaan edes laittaa, tulisi bumerangina takaisin. Kuulemma pitäisi olla joku pätevä syy miksi painoarvio tehtäisiin rv 36. No olisko se pätevä syy vaikka tämä radi??
 
Ei tuo taida olla tosiaan sellainen syy. Sektio, verenpaine, sf-mitta jne taitaa olla niitä syitä joilla "pääsee" synnytystapa-arvioon. Ei siis mitenkään toivottavia syitä!
 
Oon nyt pari päivää kattonu syömisiä ja kropasta on sokerit ihan loppu. Pienen ylämäen kiipeäminen laittaa reidet koville. Yksikään 1 h mittausarvo ei ole yli 6,4 (ja sekin ateria sisälsi jälkkärinä pienen jäätelön).
Oliko tää se tarkotus, vai pitäiskö sittenkin syödä muuten normaalisti, mut jättää ne työpaikan automaatin cappuccinot ja keksit (ja banaanit) ihan nollille?
 
Takaisin
Top