Raskausdiabetes pännii!

Siilipylly: voimakas pelko synnytyksestä ja vauvan koosta voisi olla myös hyvä syy synnytystapa-arviointiin. Olen kuullut, että ainakin meillä päin (pääkaupunkiseudulla) pääsee sillä eteenpäin, vaikka ei olisi radia. Mullahan ei ollut muuta syytä kuin radi, mutta kokeileppa tuota. Kannattaa ainakin pyytää neuvolatätiä laittaa eteenpäin lähete.
 
Mä en vaan ymmärrä, et miksei se radi muka ole pätevä syy?! Eikös raskausdiabeetikon raskaus ole nk. riskiraskaus?! Kyl se vaan on pätevä syy, koska radi voi "edesauttaa" sitä vauvan kasvua! Onpa se mukava sit huomata kesken synnytyksen/ponnistusvaiheen et vauva onkin niiiin suuri, ettei mahdu syntymään alateitse.. :/ Noitakin kun on kuullut sattuneen. Täällä pääsee JOKAIKINEN radilainen synnytystapa-arvioon, olipa sitten ensimmäinen tai viides muksu!
 
Minäkin tosiaan menin painoarvioultraan pelkän radin takia (oisko ollut siinä rv 38?) vaikka kotimittauksissa oli KAIKKI arvot alle raja-arvojen. Ei siitä tosin mitään hyötyä ollut, arvioitiin siinä kohtaa n. 3200g painoiseksi, syntyi neljä viikkoa myöhemmin n. 600g kevyempänä.
 
Niin no painoarvio.. Se on se sana "arvio". :D Mulla lääkäri arvioi, et tyttö olis 3,6kg syntyessään ultran perusteella. Vaan heittipä melkein puolella kilolla.. Tyttö oli syntyessään 4025g. :D
 
Joo, siis olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaikki joilla on raskausdiabetes tai epäillään muusta syystä vauvan olevan iso kokoinen pitäisi päästä synnytystapa-arviointiin. Esimerkkinä just tää mun tapaus, vaikka vauva näyttäisi olevan keskikokoinen niin perätilasynnytys voi olla vaarallinen, jos vauva onkin isokokoisempi. Eikä neuvolassa huomattu perätilaa. Onneksi se sitten huomattiin arvioinnissa. Nyt olen tyytyväinen, että sain itse päättää sektiosta.
 
Marsu82:Mun käsittääkseni ei oo mitään väliä mitenpäin syntyy kun on sektio-leikkaus,ainakin mun kohdalla saivat tosi hyvin ja ilman ongelmia pois vaikka olikin pepputarjonnalla.Mutta kyllä se tuntuu sen voin luvata,ja jos joku sanoo ettei sektiota voi verrata tavalliseen niin kyllä voi siinä tuntee kaikki kun ottavat pikkasen pois lukuun ottamatta kun leikkaavat auki niin tuntuu paineen tunteet n kuin joku vetäis pois jotain isoa.Mutta sitten kun saa sen ihanan kapalon niinlopulla ei sitten olekkaan väliä.Varo haavatulehdusta,ja jos tuntuu vähänkin oudolta niin sano kätilölle painostaen,että tutkivat.
 
Sehän siinä kokoarviossa on että taitava ultraaja, hyvissä olosuhteissa, voi saada hyvinkin tarkan koon selville. Toisaalta lähipiirissä on tapaus kun edellisenä päivänä painoarvio oli 4kg ja pimu painoikin hippasen päälle 5kg, itsellä taas arvio oli ½kg yläkanttiin. Olen kuullut että keskimääräinen arvio heittää +/-200g. Paljon riippuu vauvan asennosta, tarjonnasta, miten synnytys onnistuu, tai ei onnistu. Perätilassakin voi synnyttää useimiten, poikittain leikataan aina, ja jos vaan ei aukee, kuten minulla kävi, sitten joutuu joka tapauksessa sektioon. Mutta eiköhän sinne arvioon tosiaan pääse kunhan kertoo että tilanne todella pelottaa ja askarruttaa.
 
Kiitos Emmuliini ohjeista :) Joo, ei se mikään helppo juttu ole.. Luin, että parantumiseen menee noin yhdestä kahteen kuukauteen. Saa nähdä millon sitä pääsee sitten uimaan tai yleensäkään käymään paikoissa. Kai sitä sitten ensimmäiset viikot on sitten aika lailla vaan sisällä..

Luin siitä perätilasynnytyksestä ja se on todella haastavaa. Lapsi pitää saada todella nopesti ulos joten se vaatii sitä, että kätilö vetää lapsen käytännössä käsin ulos.. Jos tässä kohtaa sitten vauva jumittuu niin sitten se on kyllä vauvan menoa.. Painoarvion pitää siis onnistua ja äidin lantiossa pitää olla tarpeeksi tilaa..
 
Marsu82:Paranin aika hyvin ja ei ollut haava kohtaan mitään ongelmia kunhan päivittäin aamuin ja illoin muistaa huuhtoa sitä kohtaa.Ite en saanut 2kk mennä saunaan ja liikaa rehkimistä ei suositella voi aiheuttaa kanssa kohdun laskeumaa ja haava revetä.Mulla oli jalat ja nivuset tosi kipeät ja jalat raskaat nostaa ylös,vatta onkin sitten turtapitkään,ettet kauhistu kuuluu kuulemma asiaan kun hermot leikkautuvat,6kk menee niin on melkeinpoissa mutta tapaus kohtaisesti.

Mutta ite olen tyytyväinen leikkaukseen ja jos nyt tämä matkalainen pysyy matkassaniin syntynee kanssa sektiolla. :happy090
 
Taidan olla selvinnyt todella vähällä ja helposti sektiosta fyysisesti. Jälkivuotoa ei juurikaan pikkuhousunsuojaa enempää ollut sairaalasta lähdön jälkeen. Nostorajoitus oli vauvan verran parisen viikkoa, ja sitten ei enää mitään rajoituksia, oman voinnin ja tuntemusten mukaan. Haava-alue ei ole mitenkään tunnottomampi kuin ennen leikkaustakaan, eikä siinä ole ollut mitään tuntemuksia edes tämän uuden raskauden aikana. Minun leikkaukseni ei tosin ollut kiireellinen, vaikkakin kohtu repesi leikkauksen tiimellyksessä, kun lasta tuupattiin takaisin päin synnytyskanavassa.
Siitä huolimatta toivon todella että saisin kokea sen ihan tavallisen synnytyksen.
 
Kiitos seurannan, painan nyt saman verran kuin viikko sitten. Eli painoa tullut alusta noin 4 kg, viikot 29+2. Arvot ei ole olleet yli sallittujen kertaakaan omaseurannassa.
No, menee tää näinkin, kunhan asukki saa riittävästi tarpeellisia ravinteita > vitamiinipurkille...

Tuo rasvan käyttö mietityttää. Kun kielsivät voin, on tainnu jäädä lisätyt rasvat tosi vähiin. Kotona ruokaa tehdessä olen käyttänyt öljyä, mutta en mä nyt joka paikkaan sitäkään laita. Leivän päällä en oo vuosiin laittanu voita kuin juuston puutteessa. :confused013

Muoks: Niin ja siis mietityttää, et onko se nyt kovin iso tuolla vatsassa, kun mahaa riittää. Tai toisaalta, kehittyykö se oikein, kun mamma tällai rajottaa syömisiä vielä entisestä "syön terveellisemmin kuin tavallisesti" (eli en osta suklaata ihan joka kerta kaupasta, en syö valmisruokia..)
 
Eiköhän se masukki ihan hyvin voi :) Itse käytä Oivaa leivällä ja öljyä ruuanlaitossa. Hienompiin leivonnaisiin kyllä menee sitten oikeaa voita, mutta nehän on sitten harvemmin.
 
IhaNainen ja Emmuliini: Tuo parantuminen taitaa olla aika yksilöllistä. Eiköhän siitä selvitä. Nyt, kun kesä on alkanut :), niin kiinnostaisi tietää, esim kuinka nopeasti sitä pääsee uimaan ja minkälaista liikuntaa voi harjoittaa? Mulla on sektioinfo vasta ens keskiviikkona ja toivon et sinne viel pääsisin, mut nyt on kyllä ollut sellaset olot et en yhtään ihmettelisi vaikka tulisi jo viikonloppuna. Pelästyin jo eilen, että nyt se tulee kun oli ihan erilaisia supistuksia kuin ennen. Meni sitten levossa kuitenkin ohi. Kyllä siinä sitten tuli jo mietittyä, että soitanko jo äiti polille ja katoin ohjeita netistä. No nyt on sitten mennyt sängyssä muutama päivä juurikaan mitään muuta ei ole jaksanut tehdä. Onneksi sain jo luvan relata hieman noiden sokerien mittaamisien kanssa niin ei ole tullut niitä niin ajateltua.

Schippy: Mulla kerkesi tulla painoa reilusti keski vaiheilla raskautta, mutta radin toteamisen jälkeen on tullut noin kaksi kiloa ja nyt ollaa jo lopussa.SF-mitta on kans mulla ollut alle keskiarvon ja laskenut vaan loppua kohti. Kyselin kanssa neuvolasta, että saako tarpeeksi ja kyllä ne sanoi, että vauva kyllä ottaisi omansa varastoistani. Painoarvion mukaan vauva olikin ihan keskiarvoa vastaava.
 
Mun muistaakseni se on ylipäätään niin että uimaan saa mennä kun jälkivuoto on lakannut ja jälkitarkastus ollut, ei ainakaan ennen suositella. Tuo jälkivuoto sitten onkin niin yksilöllistä, kuten kaikki muukin paraneminen, on sitten kyseessä sektio tai alatiesynnytys. Itse tässä elättelen toivoa että pääsis mahdollisimman pitkään uimaan, kun nyt ensin tarkenis tuon talviturkin heittää :D
 
Mul kesti sektion jälkivuoto tasan 5vko ja ei ollut kun sellaista kudosnesteen tyyppistä,kun leikauksen yhteydessä oli 1300ml vuotoa ja heräämössä sitten vuoti loput pois niin ei ollut sitten onneksi kauheitä vuotokipuja.Ja 2vko sen jälkeen alkoi sitten normit naisten vaivat tosin hetken oli sekaisin mu tpalautuisitten normiin. Äippä osastolle tultua ei sitten tarvinnut sokereita mittailla ennee kun heti taaperon synnyttyä tila normalisoituu.

Nyt uuden kanssa joudun menemään jo 17.6 verikokeisiin ja sit viikon päästä sokerirasitus kokeeseen ja jos on siinä jotain niin 22 vko:la uuteen.Luokitus on riskiraskaus seuranta,kun luonto päätti,et nyt tulee sitten toinen paras ois sit myös,et matkustaja pysyy loppuun asti mukana. :happy093
 
Oho, onpas tosi pitkä aika viis viikkoakin eli ei tosiaankaan ole kiire hankkia uimapukua! Täytyy sitten yrittää keksiä muita keinoja viilentymiseen kesällä. Eilenkin oli kyllä todella kuuma, huh..

Meniks sulla muuten hyvin neukkari, Emmuliini? Taisit sitä aikaisemmin hermoilla.. Onneks riski raskausmyrkytyksestä ainakin pienenee seuraavissa raskauksissa, vaikka sokerien kanssa olisikin ongelmia..

Tajusin just viikonloppuna, että en ole miettinyt ollenkaan imetysvaatteita. Imetysliivejä olen ostanut. Onks niihin mitään vinkkejä? Ajattelin nyt kurkata googlesta, jos joku hyvä nettikauppa löytyis.
 
Marsu82: neuvola meni muuten ihan hyvin,mutta verenpaineet taivaissa 5x mitattiin niin kuulemma on valkotakki syndrooma kun koti mittauksessa arvot normeja.Saapi nyt nähdä miten pian pääsee ekaan ultraan kun on luokitus riskiraskaus seuranta. Eilen kyselin yksityiselle ultraa mut sitten alkoi mietityttää,jos ei kaikki olekkaan hyvin niin kuiteskin joudut oottaa siihen naikkarin aikaan.Päivä kerrallaan täällä mennään ja onneksi pikku neiti pitää päivät kiirreellisinä.
 
Moikka pitkästä aikaa! Ajattelin ilmoitella tännekin, että tyttövauva syntyi terveenä 11.6 ja mittaa oli 52cm ja 3470g, joten taisi painoarviokin pitää aika hyvin paikkaansa sillon synnytystapa-arvioinnissa. Kolme päivää seurattiin vauvan sokeriarvoja sairaalassa, koska tuli niin matalia mittauksia. Ne onneksi korjaantuivat lisämaidolla ja siitä ei tarvinnut sen jälkeen enää huolehtia. Muuten ei näkynyt radi lapsessa :) Itse sektiokivut olivat kyllä hirmuisia. Ilmeisesti kuulun kipuherkempiin ja olinkin sen vuoksi sairaalassa viisi päivää, kun toipuminen ei edistynyt niin nopeasti. Nyt menneet päivät nopeasti ja flunssakin ehti iskeä. Opetellaan tässä hoitamaan vauvelia ja samalla yrittää toipua sektiosta ja flunssasta. On tässä hommaa, mutta kyllä se kannatti :)
 
Marsu82: Hurjasti onnea tytöstä ja hyvä että on mennyt hyvin.Leikkauskivut oli mullakin ja taisin olla myös siinä 5-6 pv sairaalassa mutta siihen kipuun saa aina lääkkeen, palkinto on sen arvoinen,että kestää minkä tahansa. Menikö leikkaus muuten hyvin? :happy118
 
Kiitos, Emmuliini! Leikkaus meni oikein hyvin ja siitä ei jäänyt mitään negatiivistä mieleen. Ainoastaan vatsaa puhdistettaessa verenpaine laski ja tuli tosi huono olo, mutta se meni nopeasti ohi. Yllätyksenä tuli vaan sektion jälkeiset kivut ja vaikka sain lääkettä ibumetiniä ja paracetamolia sekä jotain vahvaa kipulääkettä suoraan ruiskulla suuhun niin ei tuntunut auttavan. Ensimmäisistä päivistä ei oikein muuta jäänyt mieleen kuin kovat kivut, joka on sinänsä sääli :sad001
 
Takaisin
Top