RaskausDiabetes - odottajat

Kaulin, kotimittailuja on nyt suoritettu torstaista lähtien. Huomenna pitää soittaa omaan neuvolaan ja kertoa minkälaisia tuloksia on tullut. Mulla meinaa paastoarvot olla vähän siinä hilkulla. Ohjeen mukaan pitäs olla alle 5.5, mutta terkkarin mukaan mieluusti alle 5.3. Mulla on ollut joka aamu 5.4-5.5. 1h ateriasta on ollut sitten ihan normaalit. Kovasti oon seuraillut mitä suuhuni laitan. Tuntuu, että painokin alkais vähän putoamaan. Onhan sitä jo ehtinyt vähän tullakin.
 
Mä joudun kans mittailemaan, taas vaihteeksi... Sama homma kuin ekassa raskaudessa, eli paastoarvo oli 5,5, mutta muut arvot oli ihan ok. Ärsyttää koko touhu ja on jotenkin todella vaikea asennoitua, mutta ei kai se auta... Viime raskaudessa ne arvot oli sitten muuten koko ajan ok ja vauvan painokin oli ihan normaali, niin eipä se juuri sitten vaikuttanut edes... Katsotaan, miten tällä kertaa menee.

toukero, myös silloin joutuu jo tässä alkuvaiheessa testiin, jos edellisessä raskaudessa on ollut rd, kuten mulla. Ja jos ekalla kierroksella onkin arvot ok, niin siihen joutuu myös sitten myöhemmin silloin "normiaikaan" kun muutkin.
 
Heips!

Minnuu niin kauheesti harmittaa, paastoarvo oli sen 5.5 ja muut arvot hyvät, joten tähän sakkiin saapi liittyä. Olin jo vähän kerinnyt olla onnessani että paasoarvo oli ainakin ookoo, sormesta mitattuna vain 3.9. Kauhean iso ero nuissa! Mutta ei kait se auta. Parin viikon päästä neuvolasta selviää miten usein sitä joutuu kotimittailemaan.
 
Mimmuhi:kiitos pisto vinkeistä ja anteeksi että unohdin siitä jo aiemmin kiittää :) Tervetuloa jälleen uusille :( onhan tää taas kurjaa kokea,itsekkin harmissani tilanteesta. Ja motivaation kanssa on painiskeltu,välillä pääsee hyvin vauhtiin ja sitten taas tulee esim syötyä ja liikuttua tosi huonosti. muistetaan että tämä on vain meidän ja lastemme hyväksi. Meidänkin esikoinen syntyi normipainoissa ja ei mitään häikkää sokruissa tai missään muussakaan. Kiitos siitä että minulla todettiin tämä ajoissa ja kerkesin asian eteen jotain tekemään. Puuh kyllä tää taas tästä..
 
täällä mittailtu yks päivä viikossa sokruja, hyvin on arvot pysyneet rajoissa.
Mulla aina söi mitä vaan, niin tunti ruokailusta arvo alle rajojen.
Paastoarvosta olen huomannu ku olen testaillu, että jos ruisleipää syö illalla niin pitää pitää 12 tunnin paasto niin sitten vasta laskee alle 5,5, mut jos syön jotain muuta illalla niin 8-10 tunnin paastolla saa alle 5.5 tuloksen, jos paastoaa yli sen niin rupee sitte taas ittestää nostaa sitä arvoa. oon siis tehny vähä omaa tutkimustyötä :D


Miten teillä muilla noi eri ruuat vaikuttaa noihin arvoihin? Kyllä mä välil olen herkutellukki :P paino on silti pysyny saman tai välillä vähä laskenu :) vaikka kohtahan sen pitäs alkaa nousemaankin :)
 
Mullakin todettiin raskausdiabetes. Kävin kokeissa jo heinäkuun puolessavälissä mutta kuulin vasta viime viikolla! Ensi viikolla aika diabeteshoitajalle neuvolaan. Viikkoja nyt 17 +2.
 
Kävin aamulla neuvolassa diabeteshoitajalla. Mulla oli siis se nolla-arvo ollut 5,3 siinä sokerirasituksessa ja se on just siinä rajoilla kuulemma eli pääsen nyt sitten maistamaan tätä diabeetikon elämää.

Käytiin läpi mun pitämää ruokapäiväkirjaa ja sain verensokerimittarin jolla alan nyt sitten mittailemaan annetun ohjelman mukaisesti. Kirjaan ne tulokset ylös ja hoitsu soittaa mulle 6.9. Sitten katsotaan missä mennään. Käski soittaa jos useammin kuin kerran viikossa on yli 5,5 se aamun paastoarvo.
 
Tänään sain nuo härpäkkeet neuvolasta ja huomenna alkaa mittailu. 6 kertaa päivässä kahden viikon ajan! Aivan kauhealta tuntuu näin kauheasti joutua pistelemään, toivotaan et sokerit pysyy hyvinä niin sen jälkeen riittää kuulemma kahtena päivänä viikosta tuo seuranta..
 
Liityn joukkoon. Tulin just sokerirasituksesta ja paasto oli ruhtinaalliset 6,8. Heh, vähän nyt jo nolottaa tollanen lukema, mut minkäs teet. Huomenna neuvolaan kuulemaan miten jatkossa eletään...
 
Täällä on sokerit pysynyt onneksi hyvinä, tosiaan kaks viikkoa jouduin sen 6x päivässä mittailemaan. Korkein arvo tunti syömisestä taisi olla 6,3 ja paastoarvo 4, 8 ja tosi tasaisia arvoja vaikka miten ois syönyt. Nyt pitää mittailla kahtena päivänä viikossa ja taas sen 6 kertaa, onhan tuo ärsyttävää mutta onneksi tähän mennessä näin hyvin mennyt.

Mitenkäs toukeron muut arvot?
Entäs muilla, kuinka on arvot pysynyt kurissa, onko ollut hankalaa?
 
Mie en tiedä vielä muita arvoja, huomenna neuvolassa saan tuloksia. Mut kyllähän toi paasto käräytti niin pahasti ettei täs enää oo epäilyksen häivääkään :/

Kertokaas nyt vähäsen mitä syötte päivän aikana? Laittakaa vaikka esimerkkinä jonkun päivän ruokalista, jos jaksatte? Mie oon niiin hiton surkee keksii mitä kaikkee sitä vois suuhunsa pistää. Otin meijän porukoilta jo toissa viikolla jonkun dieettiruokareseptikirjan mukaan. Se on saatu aikoinaan (varmaan joskus 90-luvun alussa) kun mun veli sairastu ykköstyypin diabetekseen, mut onkohan noi suositukset enää samoja missään määrin... Tai no pääseehän sitä nyt sitte neuvolan kautta sinne diabeteshoitajalle, mut jos joku haluu jakaa käytännön vinkkejä, niin kiitos!
 
Nonii, mie oon nyt ottanu kolmena aamuna paaston ja se on ollu joka kerta yli sallitun. Tänää oli 6.7 ja ne kaks muuta on ollu 6.8 ja 6.5. Mitä työ syötte iltapalaksi ja monelta? Noissa lukemissa en oo ees edellisenä iltana mitenkään mässänny vaan just pyrkiny kattoo mitä pistän naamariin.

Äsken oli sokrut 8.3, tunti aamupalan jälkee. Söin yhen kokonaisen taikaruispalan (hh 11g per viipale) jonka päällä vähän floraa, vähärasvanen broilerleike ja tomaattia, gefilusmehua pari desii ja kahvia rasvattomalla maidolla. Ei kai tossa nyt pitäis olla mitenkää liikaa ja mitenkään kovin huonoa sapuskaa? Eilen kylläkin söin vähän epämääräisesti ja yks Arnoldsin donitsikii tuli vetästyä, mut päivällinen/iltapala oliki sitte pelkkää salaattia.
 
Mä en ole itse uskaltanut mitään mehuja enkä kauheasti jugurttejakaan syödä, niissä on aika paljon sokeria. Mulla on arvot pysyneet kuintenkin vielä niin hyvinä, että ei kauheasti ole tarvinnut tohon ruokavalioon kiinnittää huomiota. Iltapalaksi menee yleensä yksi ruisleipä ja lasi maitoa, ehkä kananmuna päälle. Joskus vispipuuroa maidolla tms. Mun vuorokaudessa on niin vähän tunteja, että tuon iltapalan syöminen on joskus vähän hankalaa ja jää jopa välistä.. Ja sit kun mä nukun niin paljon, 10-12 tuntia niin toki toi paasto-arvokin tulee sitten otettua aika pitkältä väliltä.
 
Huomasin tuolla etusivulla tällaisenkin ketjun : ) Itselläni oli kesällä sokerirasituksessa se paastoarvo siinä rajalla 5.3, muut muistaakseni ihan reilusti alle. Ruokavalio riitti aluksi pitämään arvot rajoissa, mutta nyt on kyllä tainnut mennä huonompaan suuntaan. Olisi siis diabeteshoitajalle aika varattuna. Nyt rv 29.

Jostain syystä aamun paasto on nyt vaihdellut 5.2 - 6.1, enkä keksi miksi.. Tietty voisi kokeilla pienempää iltapalaa, mutta en halua sitten yöllä herätä nälkään ja heikotukseenkaan (niin käy joskus).. Aamupalan jälkeen on ollut 5.8 - 8.0. Luulen että arvo saattaa nousta jos olen syönyt hedelmän tai maustettua jogurttia tai muuta missä on paljon vehnäjauhoja. Yleensä lounas ja päivällinen menee ihan hyvin rajojen sisäpuolella.

Aikatauluttaminen kyllä raastaa hermoja - syödäkkö 3 tunnin välein vai miten? Sitten jos on kauhea nälkä ja syö välipalaksi omenan niin kauhulla odottaa seuraavaa mittausta että onko mennyt yli. Alkaa jääkaapille meno pelottaa, mikä ei kyllä ihan tervettä ole kun normaalisti on innoissaan sinne mennyt ja miettinyt kaikenmaailma ihania reseptejä :)

Olen siirtynyt rasvattomaan maitoon, juusto on 17%, jogurtti on luonnonjogurttia, koitan joka aterialla syödä kasviksia, lautasmalli käytössä, ei herkkuja, leipänä ruispalat ja päällä kurkkua tms., juustoa ja leikkele. Tavallista kotiruokaa. Aamupala, lounas, (välipala), päivällinen ja iltapala. Rautalisääkin pitää ottaa, eli 2h ennen ja jälkeen ruoan - minusta ihan liian pitkä aika odottaa seuraavaa ruokaa! :) Koitin ottaa sen aamulla ennen aamupalaa, mutta tuli tosi paha olo ja sokeritkin siitä nousi.

Mitä vielä.. ärsyttäväähän tämä on. Tekisi mieli syödä hedelmiä mutta sitten arvot nousee... minusta hedelmä on paljon parempi vaihtoehto kuin vaikka suklaa, ja ihan älytöntä että terveellistä omenaa ei muka saa syödä..murr.. Liikuntaakin voisi olla enemmän, sekin voisi auttaa, mutta ei hirveesti sitä lisäämään pysty kun pitää jo ihan etanavauhtia kävellä ja max 30min kerralla (eikä edes joka päivä jaksa) kun alkaa tuota mahaa kiristää. Saas nähä mitä diabeteshoitaja tuumaa.
 
Joo jätin nyt suosiolla noi mehut pois, paitsi omatekemää mustaherukkamehua aion juoda jahka saan otettua pakastimesta sulamaan. Laitoin niin vähän sokeria, ettei luulis kamalasti vaikuttavan, mut sittehän sen näkee.

Mulla on aamupaasto ollu 6.5-6.8... en ymmärrä. Vai voiko se rautalisä vaikuttaa, sen oon yleensä ottanu ennen mittaamista, kun en kuitenkaa pysty olee kovin pitkän aikaa syömättä enää sen raudan ottamisen jälkeen, normisti varmaan jotain 30 min-1 h, eli pakko ottaa se rauta heti kun herää että ehtii ees hetken imeytyä. Vai pitäiskö alkaa mittaamaa heti ku herää? Siinä sitte taas jää paasto vajaamma mitä jäis jos mittais just ennen kun käy syömään.

Olis pakastin täynnä marjoja myöskin, mutta ne on vähän niin kuin porukoiden marjoja (niiltä loppu pakastimesta tila kesken :D) joita saan kyllä syödä niin paljon kun huvittaa, mutta ne on aika huolella sokeroitu, eli niistähän loikkaa sokerit taivaisiin... On siellä muutama mun oma marjarasia ilman sokeria, mutta arvatkaapa vaan onko ne menny sekasin niiden sokerimarjojen kanssa.

Mie siirryn noista ns pehmeistä leivistä (ruisleivistä) pois ja alan järsiä näkkäriä, onneks tykkään näkkäristä... Rasvatonta viiliä ostan jääkaapin täyteen, kai se on sallittua? Maustamatonta luonnonjugurttia oon syöny, mut tykkään viilistä enemmän. Leikkeleet on vähärasvasia ollu jo pitkään, juusto ei joten pitänee vaihtaa. Rahkahan on kaiketi hyvä, mut edelleen ne pakastimessa olevat marjat lilluu sokerissa ja itsetehtyyn rahkaan kuuluu sekottaa kermaa, nams... no, ei sekotella enää.

Tulipas nälkä, tunnin päästä sais vasta syyä :(
 
Mulla on flunssan ja vähän muunkin tulehduksen myötä verensokerit nousseet. Paastot on sitä 6.0 luokkaa. Pahimmillaan oli 7.8. Joudun äitipolille lähiaikoina. Katsellaan siellä sitten, että alkaako insuliini.
 
Paasto oli tänään tasan 7, kiva... Iltapalaksi söin rasvattoman viilin jossa oli päärynäpilttiä puol purkkia, ja paasto kesti n. 11 tuntii. Alkaakohan tää näyttää insuliinilta? Aterianjälkeiset on pysyny rajojen sisällä ihan hienosti.
 
Katselin tuossa käypä hoito -suosituksia. Siellä sanottiin, että jos se paasto-arvo pysyy toistuvasti yli 5,5 ruokavaliosta huolimatta niin aletaan tuohon insuliinihoitoon. Kun sulla on aterianjälkeiset pysynyt, niin ilmeisesti riittäis että illalla laittais vain sen pitkävaikutteisen insuliinin. Onko sulla nyt menoa sinne diabetes-hoitajalle tai äitiyspolille?

Jos sinua kiinnostaa kapulakieli raskausdiabeteksestä niin tässä on linkki
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50068
 
No niin, täällä saatiin myös raskausdiabetes -diagnoosi. Sokerirasitus tehty jo kesäkuun lopussa, mutta sijainen ei ollut katsonut oikein mun arvoja ja jättänyt "hoitamatta". Nyt 19.9. huomattiin, kun omahoitaja palasi kesälomalta.
Onneksi arvot eivät olleet kuitenkaan pahoja paasto 5.4, 1h 8.7 ja 2h 6.8.

Nyt sitten mittailtu kotona ja aamupaastot 3.9 - 4.2 ja 1h syönnin jälkeen korkein arvo ollut 6.1. Ketuttaa koko homma. Lisästressiä tulee, vaikka onhan se hyvä, että tutkitaan, mutta nyt saan juosta monin verroin enemmän lääkärillä. Laitettiin lähete jo :/
 
Täälläkin päästään mittausjengiin. 0-arvo oli 5,2, tunnin arvo 10,1 ja ja kahden tunnin arvo 8,1. Eli kaikki muut arvot ovat rajojen sisäpuolella, paitsi tunnin arvo ylitty 0,1:llä. Tuntuu vähän saivartelulta ruveta sen takia mittailemaan ja dietille, mutta minkäs tälle voi :(. Harmittaa, sillä joulukin tulossa ja kaikkea!
 
Takaisin
Top