RaskausDiabetes - odottajat

Kaulin

Silmät suurina ihmettelijä
Ajattelin aloittaa tämmöisen ketjun,itse sokereista jo "kärähtäneenä". Esikoisestakin paukku 1h arvo,nyt paasto arvo heittelee. Kävin siis jo viikoilla 5+ rasituskokeessa,kun piti esikoisen raskausajan kontrolli käydä hoitamassa...se testeihin menenminen vähän venähti..no mutta nyt se hoidettu ja kotimittauksin mennään. Eli tarkoittanee ruokavalion tarkkailua ja arvojen mittailua kotona.hyvin on arvot pysyny,kerran heitti paasto vähän,toivon ettei insuliiniin tarvitse mennä,mut eihän sille mitään voi jos siihen mennään....herkuttelusta en ihan tyystin ole päässyt eroon ( ja silloinhan ei mittailla :))
 
voi kökön kökön kökkö.... kävin eilen rasituksessa ja paastoarvo oli pikamittarilla siellä 5.0 mut suoninäytteestä oli 5.3. eli maanantaina hakemaa mittaria ja täälläkin alkaa mittailut :/ kyllä ottaa päähän!
Vaikka hyvähän se on että seurataan, mutta silti :D mulla ei oo koskaan ollu sokereissa mitään häikkää, niin kyllä vähän yllätti...
No näillä mennään :)
 
MiMMuhi: Miten ne tuommosella paastoarvolla alkaa sokereita seuraamaan? Mulla oli kans jotain 5,1 se paastoarvo ja itseasiassa kaikki arvot se 1h ja 2h oli myös tyyliin 5,3. Oliskohan multaki pitäny niitä mitata...hmm.
 
Nia: se 5.1 ei viel oo liikaa, mut toi 5.3 on just siin rajalla.... niin sen takii alkaa maanantaina seuranta. ne muut arvot oli mulla 1h 8.0 ja 2h 7.0. ne oli siis ihan hyvät.

Ottaa vaan päähän ku tiiän että oon herkutellu nyt tän alkuraskauden ku mitää muuta ku roskaruokaa ei tee mieli :/ pitää ottaa itteää niskasta kiinni ja alkaa kattomaa mitä suuhusa laittaa, ja laittaa sitä terveellistä sitte vaikka väkipakolla :D
 
Nyt ku puhuit roskaruuasta, niin alko tekemään hulluna mieli mäkkärisafkaa :DD
 
Kuin työ ootte päässy/joutunu jo näillä viikoilla sokerirasitukseen? Mie en vieläkään tiedä ees milloin sinne joudun ja kuitenkin ekassa neuvolassa bmi 33 ja suvussa diabetestä aika paljonkin.
 
toukero: Ainaki täällä Oulussa joutuu automaattisesti ylipainoiset äidit sekä kaikki yli 25-vuotiaat äidit keskiraskauden sokerirasitustestiin eli n. rv 25 tienoilla. Sitte ne äidit joilla on suurentunut riski sairastua raskausdiabetekseen esim. joku aineenvaihduntahäiriö kuten PCOS niin joutuvat kahdesti, eli myös alkuraskaudessa rv 12 tienoilla. Voisithan sää neuvolasta pyytää päästä siihen, tuskin ne sitä sulta kieltääkään.
 
Toukero: Meillä on suvussa diabetesta ja mulla myös tota elopainoa niin neuvolan tätsy sano et käyt varmuudeks sen kaks kertaa... vaikka oli kyllä kamalaa se litku :D  ihan hyvä että tuli käytyä, vaikka mitään hälyyttävää ei ollutkaa, kun toi et  rajalla just se paasto. Tulipahan joku syy laittaa herkuttelut kuriin. Nyt vaan heti ku lopetin turhat hiilarin syömiset niin sain ihanaakin ihanamman päänsäryn joka ei helpota millään... :/
 
Mulla on maanantaina ensimmäinen sokerinrasitustesti. Silloin viikkoja 14+0. Mulla on PCO ja metformiinilääkitys lopetettu 2 vkoa sitten. Sen takia joudun kahteen kertaan testeihin, ellen sitten pompsahda jo tuosta ekasta.
 
Ok, kiitti vastauksista. Mie jo aattelin että onkohan mun kohdalla nyt käyny jo virhe kun kerta muut ramppaa jo nyt rasituksissa. Aattelin kuuluvani niin räikeästi riskiryhmään, mutta näköjään sitten en. Tietty vois kai sitä pyytää neuvolasta jos pääsis itsekin kahteen otteeseen, ei kai siitä haittaakaan näillä riskeillä oo. Vai pistäisköhän enää kun kohta vaihtuu jo 18. viikko niin eihän siihen 25. viikkoonkaan enää niin kovin pitkä aika ole.
 
Mimmuhi ootko päässyt jo kotimittailee? Mulla se heitti tänään semmosta häränpyllyy aamupalan jälkeen otettu arvo,10!!! No mä jotenkin arvasin et siitä ciapatta leivästä ei hyvää seuraa. Esikoista odottaessa opin tunnistamaan tietyt rokalajit mitkä itselläni nostatti arvoja, kuten tuo ciapatta leipä oli ihan vihoviimenen,vaalea leipä,peruna, jugurtit, no mehut ja jotkut hedelmät ( nehän nyt sisältää paljon hedelmäsokerii ) nämä oli siis mm kiellettyjen listalla. Mulla oli muutenkin vain aamuarvoissa yleensä häikkää,juuri riippuen mitä aamupalaksi söi. Loppujen lopuksi se meni siihen että sai Syödä vain reilun desin veteen keitettuä kaurapuuroa :o ja parin tunnin päästä tästä vasta pari voileipää ja kahvia... Mä joudun mittailee nyt aika reippaasti joka toinen viikko kokopäivän mittaukset ja joka toinen 2-4 aamumittausta...se on sormenpäät hellänä viikolla 40. Muistaako joku tai onko täällä terveydenalan henkilökuntaa että mistä muista paikoista voi mitata verensokeria kuin sormenpäistä??
 
Kaulin: Varpaista on joskus mitattu töissä, jos ei sormista oo saatu tulemaan :) Korvanlehdistä voi kans mun muistin mukaa ottaa, mut enpä kyl ehkä iteltäni lähtis ottamaa :D
ja tänään hain mittarin kotiin, aamupalaks olin syöny sinuhen ruisnepparia pari palaa jossa päällä oli kinkkua siipaleet, niin paastoa en tältä aamulta saanu mutta se tunnin jälkeis arvo oli 5.6 :) eli ihan hyvältä nyt toi eka mittaus ainaki vaikuttaa :) oon nyt pakottanu itteni syömää terveellisesti, niin eiköhän noi lukematki pysy aisoissa :) ennen raskautta laihutin 15 kiloo vähähiilarisella, niin meinaan siirtyy vähä samaa ruokavalioo, tosin sallin hedelmän päivässä ja marjoja :) se diabeteshoitaja ihmetteli et miten on niin tiukkaa raskausaikana se paastoarvo, ku nykyää kuulemma tosi monet kärähtää siitä, mut sit muuten on arvot hyvät koko raskauden aikana :)
Mulla on huomenna neuvolalääkäri ja sen jälkee se neuvolantätsy antaa ne ravinto-ohjeet, mut meinaan kyl sanoo sille et noudatan sitä mun omaa vähähiilihydrattista lisäyksenä siihe toi ruisleipä :)  Saas nähä kuinka usein mun sitte pitää mittailla, toivottavast ei kamalan usein ettei just sormenpäät ala kovettuu pistelyst :D

Oon kyllä sitä mieltä että ihan hyvä ku aikasessa vaiheessa kontrolloidaa, niin osaa ottaa sitte itteää niskasta kiinni jos on jotain häikkää joissain arvoissa :)


Löysin myös tämmösen tekstin mittauspaikoista :)
"Osalla verensokerimittareista voi mitata myös kehon muista osista, kuten kämmenestä, kyynärvarresta, olkavarresta, reidestä tai pohkeesta. On kuitenkin tilanteita, jolloin vaihtoehtoisista mittauspaikoista mittaaminen ei ole suositeltavaa. Sormenpään veri näyttää nopeasti verensokerissa tapahtuvat muutokset, mutta vaihtoehtoisista mittauspaikoista otetussa verinäytteessa muutokset näkyvät viiveellä, eikä tarkinta tulosta tällöin saada."
 
Voi sviddu!

Viime keskiviikkona kävin sokerirasituksessa, viikkoja kasassa silloin 15 + 4. Nolla-arvo oli pikatestillä 3,8, mutta oli noussut varsinaisessa kokeessa 4,7. Tunnin arvo oli 10,6 ja 2 tunnin arvo 8,5. Eli liityn mittarijoukkoihinne!

Mulla on neuvola vasta 9.8. ja saan sieltä mittarin ja tarkemmat ohjeet, mutta nyt lähettävät ruokavaliosta ja raskausajan diabeteksesta tietoa kotiin.

Isälläni on kakkostyypin diabetes ja siksi siis jouduin näin aikaisin testeihin. Harmittaa niin paljon tuo tunnin mittaustulos, kun muut menee ihan rajoissa ja tiedän, että kun söisin normaalisti, niin tulokset olisivat varmasti alle rajojen. Nyt vaan pahoinvoinnin seurauksena on tullu syötyä kaikkea paskaa enemmän tai vähemmän.

Joten täällä siis mittaillaan muutaman viikon päästä ja lopetetaan kaikkien herkkujen syöminen. Hassua on se, että en ikinä ole syönyt leipää sen enempää aamulla kun muutenkaan päivän aikana. En käytä muutenkaan hiilareita paljoa, mutta nyt on pakko saada aamulla leipää (ja ihania patonkeja voisin syödä kokoajan...). Lisäksi tekee mieli spagettia ja valkosipuliperunoita ja ja ja... S-tana!

Ann1kk1 16 + 2
 
ann1kk1:  Niin, kyllä se ottaa päähän ku tietää itte ahtaneesa itteesä sitä kakkaruokaa, sulla ihan sama juttu mikä mulla :D
mut nyt vaan skarpataa ja mittaillaa :P
 
Täälläkin kärähdetty. Kaikki arvot oli vähän viiterajojen yläpuolella. Korpeaa aika lailla, kun viikonloppukin piti vetästä aika herkuttelupainotteisesti.
Jotenkin osasin kyllä moista odottaakin, kun mulla on PCO ja sukurasitteena diabetestä. Ei auta. Herkku- ja roskaruokakielto alkaa tällä päivämäärällä. Tämmöselle herkkupeffalle moinen tulee tekemään tuskaa, mutta toivon mukaan ylimääräiset pöhötyksetkin tekee katoamistempun ruokavalioremontin myötä.
 
Hello!

Täällä mittailtu ahkerasti sokereita ja syöty kahen tunnin välein :D
Mulle annettii semmoset ohjeet, että kun kolme päivää on lukemat viitearvojen alla, niin sitte voi mitata viikon välein. mut jos sit taas on yli rajojen niin sitte taas pitää olla se 3 päivää rajoissa ja taas siirrytää viikon välein mittauksee...

No täällä tunti ruokailun jälkee arvot on aina rajoissa, melkein sama mitä syö :) mut paasto on aina 5.8 jos paastoan sen 10 tuntia, mut jos paastoan 12 niin sit se on sen alle 5.5. Mut sillon neuvolassa sanovat että 12 tunnin paasto on liikaa, mut mitäs jos sillä saa hyvät arvot :D

Ei tossa mittailussa muuten mitää, mut ottaa töissä päähän ku pitää aina muistaa ku touhottaa siellä menemää, niin pitää olla puhelimessa aina hälytys että muistaa mitata :)

Mites muitten arvot? :)
 
Mimmuhi; mulla ollu nyt arvot ihan ok. Oon hyvin oppinut tunnistaa mitä voi syödä ja mitä ei. Annikki: tervetuloa joukkoon.tosin ei tätä kellekkään toivoisi :/ Rätti: tervetuloa myös sinne. Oliko sullekkin nyt kotimittaukset suunniteltu kun kaikki arvot heittivät? Toivottavasti saat arvot ruokavaliolla kuriin.tsemppiä Nyt on saatu hieman tsempattuu ja sokeriherkuttelu on enää satunnaista. Jätskillä yleensä sitten tuon herkku himon tyydytän :) mä oon yrittäny tota kolmen tunnin välein syömistä.laukus on aina pähkinää tai omena mukana jonka voi tien pääl vetästä. Pääruoat on yleensä aina pyrkiny kotiruokaan,mut nyt rempan myötä on tullu syötyy mitä sattuu,eilen pizzaa :( no hyvä on alku. Mulla se painokin nousee vaikka kuinka vähähiilarista toteutan...pelottaa mennä maanantain neuvolan puntarille
 
mulla on paino nyt tippunu ku oon syöny kahen tunnin välein, ruokavalio ei sinänsä oo paljoo muuttunu... mut nyt on puoltoist kiloo lähteny sinä aikana ku näit sokereit on mittaillu....
 
Takaisin
Top