Raskausarvet ja muuta hömppää

Äm85

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuunmammat 2015
Mun veli kysyi tänää puhelimessa, että oonhan rasvaillu mahaa, ettei tule raskausarpia. Olen kyllä öljyä välillä levitellyt, mutta en usko sen ihan hirveitä auttavan? Eikös se vähän ole geeneistä kiinni? Millaisia kokemuksia tai suositeltavia rasvoja?
 
En tiedä geeneistä tai rasvoista, mutta jostain taisin lukea, että arpia syntyy helpommin nuorille odottajille, tai jos vatsa kasvaa huimaa vauhtia, niin ettei ehdi nahka venymään samassa tahdissa. Eikä siihen välttämättä rasvaukset auta.

Pari kertaa viikossa olen kyllä itse rasvaillut - käytössä on ollut ihan tavallinen Doven vartaloemulsio. Arpia ei ole vielä syntynyt (olen vissiin tarpeeksi vanha :p), mutta siihen olen varautunut että jokunen varmaan vielä jossain vaiheessa tulee.
 
No rasvasin tai öljysin ahkerasti. Vaikka maha kasvoi hurjaa vauhtia ja ehkä normaalia isommaksi, onnistuin välttämään arvet, kunnes vauva sitten "tipahti" alas eli maha laskeutui. Ihan viime metreillä tuli siis mulle arvet.
 
Mä oon jännittäny raskausarpia jo ennen koko raskautta.
Mun kehon arvenmuodostus on tosi "reilua", arpia jää siis helposti. Tatuoinnin (hyvin, oikein tehdyt) tuntuu myös iholla pienesti kohollaan. Ja mahassa on iso arpi vauva-ajan leikkauksesta ja se on tosi mielenkiintosen näkönen.

Kysyin neuvolassa viime viikol arvista ja tätsy sanoi, et niitä tulee jos iho pääsee repeemään, siinä ei öljyt ja rasvat kuulemma auta. :sad001
Oon kuitenkin aamusin suihkun jälkeen mahaan vetässy niveat samalla, ku muuallekin. Onneks maha on kasvanu suht hitaasti, ni ehkä tästä vielä selvitään.
Toisaalta en ole ennenkään bikineissä tai muutenkaan maha paljaana liikkunut, eli eipä kai niistä haittaakaan ole. :)
 
Mulle on tullu reisiin ihan hirveästi arpia! Tuntuu että ei ne levinny oo, mutta arpia vaan putkahtelee :/ Ja polvista! löysin muutaman tällä viikolla.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Itse en ole kummastakaan aiemmasta rasvannu, molemmista maha kasvoi todella isoksi. Molemmista tuli muutama raskausarpi, mutta vasta synnytyksessä. Ilmeisesti mun vatsanahka ei vaan kestäny supistuksia. Tisseihin tullut parit arvet. Ite olen sitä mieltä et noi arvet kertoo vaan elämästä ja siitä et olet tuonut maailmaan pari uutta elämää. Alkuun en ollut sujut noiden arpien kanssa, mutta nykyään en niistä jaksa edes stressata.
 
Mulla on maha kasvanu ihan hirveetä vauhtia ja nahkan kiristäminenki siitä kertoo. Laitan bio oil:a aamuin ja illoin ja jos kiristää nahkaa nii sillonki.
Ainakin neuvola viime viikolla kehu mun ihoa ja sano että näyttää siltä että kestää kasvamisen hyvin ja kehu kun sanoin että käytän tuota tiettyä öljyä ja kuinka ahkerasti sitä levittelen :)

Saattaahan niitä arpia tulla loppuraskauden aikaan mutta öljy auttaa ja niistä ei pitäis tulla niin isoja ja niitten pitäis palautua nopeammin :)

Saapa nähä kuinka mulle käy :)
 
Mulla nuoruuden ylipainosta vieläkin vanhat raskausarvet kylessä, jotka nyt vahvistuneet ja täällä myös reisiin tullut ihan pieniä arpia. Bio- oilia käytän kans rasvaukseen, kiva muutenkin masua hieroa :)
 
Kyllä mulla imeytyy :eek: en tiedä sitte että laitatko sinä enemmän sitä öljyä :D öljyähän ei tarvii paljon laittaa.

Mullakin on nuoruusvuosilta raskausarpia kyljessä mutta ne on pysyny pieninä eikä oo yhtään lähteny kasvamaan tai punottamaan :)
 
Mulla lisäänty kyljissä olevat arvet ja yks pieni mahassa myös voimistui. Maha kyllä pullahti tosi nopeaa ulos, joten ehkä johtui siitä.

Mitä mieltä olette kaikesta turhamaisuuksista, kuten ripsienpidennykset? Itsellä ei koskaan ole ollut, mutta raskaus vei ripset kokonaan ja mietin, että synnytyksen jälkeen voi meikkailut jäädä (vielä vähemmälle kuin nyt) ja oisi ihan kiva toisaalta näyttää suht ihmiselle.. Turhamaista kyllä..

Neuvolan oppaassa sanottiin, että hajuvettä ei saisi raskauden aikana käyttää (tai ei suositella..), siksi vähän epäilen noita pidennyksiä ym. Toisaalta tuo hajuvesijuttukin oli mielestäni vähän liioiteltu :)

Huh olipa asiaa..
 
Itse otin ripsipidennykset neljä viikkoa sitten, ihan vaan omaksi piristykseksi kun olen tuntenut oloni niin väljähtyneeksi koko raskauden ajan. Ilme toki kirkastui, mutta omat ripset ovat alkaneet irtoamaan pidennyksiin mukana. Toisilla karvan kasvu heikkenee, toisilla paranee odotusaikana. Huolto oli pari päivää sitten ja yhdessä kosmetologin kanssa mietittiin että katsotaan vielä kolme viikkoa miten käy, huolletaanko vai poistetaanko seuraavalla kerralla. Arveltiin tuon johtuvan raskaudesta, koska edellisellä kerralla noin vuosi sitten ei ollut mitään ongelmaa ja ripset olivat todella kestävät. En pysty suosittelemaan kuin omalla vastuulla :)
 
Mulla karvankasvu paranee raskauden aikana ja samoin kynnet loistokunnossa, kun sitten taas imetysaikana lähti hiuksia paljon ja esim. ripset, kynnet yms. tosi huonossa kunnossa.
 
Muokattu viimeksi:
En oo muuten nyt rasvaillu ollenkaan, vaikka voihan se olla, että viimeksi ois tullu arpia jo aiemmin ku loppuvaiheessa ilman niitä rasvailuja. Tänään sitte eka kerran öljyä levittelin. Jotenki vaan tuntuu, että turhaa se oli viimeksiki ja arvatkaapa painaako raskausarvet enää mitään tuon hätäsektioarven rinnalla. ;P Se vähän hirvittää, että miten se repeää. Umppariarpi ei muuttunu minusta miksikään viimeksi, mutta se onki jo lähes 15 v vanha.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei oo ainakaan ripsienpidennyksiin vaikuttanu millään lailla. Yhtä hyvin nää pyssyy nyt ku laitettaessaki. Ja kynnet mulla kasvaa ihan hirviää vauhtia, koko ajan sais olla leikkaamassa.. :) Raskausarvet hirvittää jo valamiiksi mutta tullee jos tullee, rasvaan kuitenki varulta :D
 
Karvan kasvu on tosi yksilöllistä raskaus aikana.
Huoletta voit kokeilla ripsiä jos siltä tuntuu mutta varaudu siihen että ne saattaa herkemmin tippua pois raskauden takia. Tai sitte kuulut näihin onnekkaisiin joilla karvan kasvu lisääntyy ja karvat vahvistuu millon tekoripsetkin pysyy paremmin :)

Hiusten värjäyskään ei oikeesti ole pahasta mutta kampaajat ei sitä välttämättä suostu tehdä koska jokaisen hius reagoi väriaineisiin eri tavalla raskaus aikana.
Esimerkiks mulla ei ollenkaan hiusväri tartu. Se vaan valuu huuhdellessa kokonaan pois. Mutta vaalennusaine vaalentaa hiusta todella tehokkaasti! Senpä takia oon joutunu nyt tyytyä vain vaaleisiin raitoihin :/ mutta hiukset kiittää kun en koko ajan värjää :)

Ennenhän uskottiin että se väriaine menisi äidin verenkiertoon ja sitä kautta vauvaan mutta se on tutkittu ettei siitä ole haittaa. Ellei äidillä ole jotain isoa haavaa päänahassa millon saattaa väri siihen mennä mutta se on enemmän äidille vaarallista kuin vauvalle. Ja ikinä ei saisi värjätä hiuksia jos päänahassa on haava. Oli sitte raskaana tai ei :D

On myös todistettu että tatuoiminen ja siitä se väri ei mee verenkiertoon ja ole haitaksi vauvalle. Eli tatuointejakin voi ottaa.
Ainut riski siinä on että jos äitiä sattuu liikaa tatuoiminen niin se stressaa vauvaa ja lisää supistusten riskiä. Mutta jos ottaa pienen kuvan paikkaan mikä ei ole niin arka nii siitä ei ole mitään haittaa vauvalle :)

Taisin taas vähän ajautua aiheesta :D pahoittelen :)
 
Piti vielä sitä sanoa että mulla on myös 15 vuotta vanha tuo umpisuoli arpi mutta silti se on lähteny muuttumaan :eek:
Ollaan niin yksilöllisiä että joillain muuttuu ja joillain ei :)
 
Mun oli tarkoitus ottaa tatuointi ensi kuussa, jos en olisi raskaana. Nyt kuitenkin pitää pistää tuota klexanea, joka ohentaa verta siihen malliin, ettei uskalla ottaa :sad001 Ehtiipä tuota ens vuonna.

Jossain mietittiin, että se ripsipidennysten liima olisi myrkkyä vauvalle, mutta tuskimpa näköjään, jos ei hiusväritkään. Itse vaalensin kerran juuria ja vaalennusteho oli paljon huonompi :/ nyt saa jäädä synnytyksen jälkeen värjäilyt, on niin lähellä omaa tukkaa väri.
 
Aika moni ripsien pidennyksiä tekevä on allergisoitunut sille liimalle, samoin kuin kampaajat siellä käytettäville kemikaaleille. Oletan itse, että jos herkistymisherkkyys jollekin aineelle on suuri, se ei ole kovin terveellistä. Lisäksi muistelisin, että ainakin jokin ripsiliima haisi pikaliimalle, eikä se (pikaliima) säännöllisesti käytettynä ole hirveän terveellistä vaikka ihokontakti jäisi pieneksi, haisee liuottimelta. Satunnaiset altistumiset ei varmaan haittaa.

Itse ainakin totesin joskus, että jos haluan pitää pidennykset, niitä pitäisi huoltaa 2-3 viikon välein. En ollut valmis siihen ajallisesti tai rahallisesti.
 
Kobe vähän samoja ajatuksia pyörittelen päässäni.. Nyt vielä tosin jaksaa vähän ehostautua, mutta synnytyksen jälkeen vois ehkä harkita asiaa uudestaan..
 
Takaisin
Top