Raskausajan vitamiinit

cheeräiti

Puuhakas puhuja
Elokuiset 2024
Mitä merkkiä syötte? Otatteko monivitamiinin vai jotain erikseen tiettyjä?

Mulla on Multivita raskaus multivitamiini, joka sisältää myös rautaa. Sehän ei imeydy hyvin kalsiumin kanssa, niin yritän ottaa sitä ruokien välissä tai semmosen kanssa missä ei ole kalsiumia. Mut aiheuttaa vähän päänvaivaa, kun en keksi toistuvaa aikaa ottaa sitä..

Lisäksi otan kalsiumlisää. En syö maitotuotteita, niin muutenkin kalkin saanti aina vähän rajoilla. Sen lisäksi ennen raskautta söin B12 vitamiinia, jossa oli foolihappoa mukana valmiina.
 
Mulla on toi sama käytössä ja oli jo yrittäessä. Oon tähän asti ottanut sen ekana aamulla ja syönyt aamiaisen vasta vähän myöhemmin, mutta saapa nähdä pitääkö järjestystä muuttaa 😅 toinen helppo aika mulle olis illalla hampaita pestessä, kun vitskut on vessan kaapissa ☺️
 
Mä syön rautalisänä Sideralia, niin ei tarvi välittää minkä kanssa ottaa. Normirautaa syödessä oli kyllä melko kikkailu ettei tuu pariin tuntiin kahvia, teetä, maitotuotteita tai täysjyväviljoja. Eikä mulla silti imeytynyt mikään tuote, niin tuo on ollut hyvä, vaikkq sikakallis onkin. Mielenkiinnolla odotan muista syistä otettujen verikokeiden tuloksia, että miltä näyttää hb nyt pitkän rautakuurin jälkeen.
Monivitamiini on tällä hetkellä ei mitään tai joskus lasten vitanalleja :tears: yleensä oon raskausaikana syönyt Solgarin Female Multipleta.
 
Mä syön rautalisänä Sideralia, niin ei tarvi välittää minkä kanssa ottaa. Normirautaa syödessä oli kyllä melko kikkailu ettei tuu pariin tuntiin kahvia, teetä, maitotuotteita tai täysjyväviljoja. Eikä mulla silti imeytynyt mikään tuote, niin tuo on ollut hyvä, vaikkq sikakallis onkin. Mielenkiinnolla odotan muista syistä otettujen verikokeiden tuloksia, että miltä näyttää hb nyt pitkän rautakuurin jälkeen.
Monivitamiini on tällä hetkellä ei mitään tai joskus lasten vitanalleja :tears: yleensä oon raskausaikana syönyt Solgarin Female Multipleta.
ostin itsekin rautasuihkeen, mutta mulle tulee ihan hirveä pahoinvointi siitä! luulin jo viime kierrolla että oon jo raskaana kun eto niin paljon, mut sit tajusin että se oli se rautasuihke...
 
ostin itsekin rautasuihkeen, mutta mulle tulee ihan hirveä pahoinvointi siitä! luulin jo viime kierrolla että oon jo raskaana kun eto niin paljon, mut sit tajusin että se oli se rautasuihke...
Oho! Mäkin oon joskus miettinyt rautasuihketta mutta onneks en oo sitten kokeillut :No Evil Monkey: riittää ihan tää hormonaalinen etominen kyllä!
 
Mulla tuli viime raskaudessa pahoinvointi kaikista raskausvitskuista. Mut testaan taas multivitan😃
 
Floradixen nestemäinen rautalisä käytössä. Ainoo joka on nostanut vähänkään rauta-arvoja. Viime raskaudessa oli tosi huonot rauta-arvot ja sen jälkeen😃
 
Raskautta yrittäessä söin normi monivitamiinia, foolihappolisää, myoinositolia ja ubiquinolia. Ubiquinol piti lopettaa raskautumiseen, lopetin ovulaatioon. Edelleen menee myoinositol, koska sen on todettu ehkäisevän keskenmenoja. Nyt syön myös raskauteen tarkotettua monivitamiinia. Mulla tuli esikoisen raskaudessa talvella ihan järkyt suonenvedot niin juon myös yhden magnesium poretabletin päivittäin niitä ehkäistäkseni.
 
Mulla ollut käytössä vain foolihappo. Ehkä tollasen raskausajan monivitamiinin vois kyllä hankkia. Toivon, ettei tässä raskaudessa tarvitsisi syödä rautalisää, edellisessä raskaudessa täytyi eikä se sopinut mulle yhtään. Kovat vatsakivut tuli ja useamman kerran oksensin sen ulos. Lopulta otin sen iltaisin, että sain sen otettua ilman pahempia oireita.
 
Oon syönyt nyt yritysaikana Donafertya, jossa on mukana myös se 400mikrog foolihappoa. Oon nyt toistaiseksi jatkanut vielä sen syömistä. (Tai siis juomista, se on veteen sekoitettava jauhe) Varmaankin jos raskaus jatkuu, niin vaihdan pian raskausajan monivitamiiniin, kaapista löytyy lähes täysi Minisunin purkki.
 
Mä syön vaan foolihappoa. Pitäs kyllä rautaa ottaa lisänä, viime raskaudessa meinattiin jo rautainfuusiota laittaa loppuraskausessa (2/2023). En tiedä yhtään mitä rauta-arvot mahtaa nyt olla. 😅
 
Ite söin plussaan asti joku monivitamiini poretabletti (ei enää koska sis. a-vitamiinia), ja nyt edelleen vielä kalsiumia, d- ja e-vitamiineja, omegaa ja foolihappoa. Kaikissa raskausajan monivitamiineissa tuntui ainakin viimeksi olevan rautaa ja se vaan vetää mun mahan kovaksi ja kipeäksi, eikä ainakaan hemoglobiinin perusteella viimeks ollut mitään tarvetta rautalisälle..
 
B-monivitamiini, vahva rautatabletti, folaatti, kalkki + d-vitamiini, magnesium sitraatti, omega 3 ja sinkki jos meinaa vilustua.
 
Mä olin jo ottamassa Minisun maman, mutta farmaseutti suositteli tätä. Muuten aika samaa tavaraa, mutta tässä foolihappo on kuulemma paremmin imeytyvässä muodossa. 😊
 

Liitteet

  • 20231227_100411.jpg
    20231227_100411.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 5
Mulla käytössä Multivitan raskaus&imetys, maitohappobakteeri ja vielä erikseen foolihappo. Minisun mama ei sopinut mulle aikoinaan ollenkaan vaan yrjösin tehokkaasti siitä, kunnes tajusin vaihtaa toiseen.
 
Apteekista löysin muuten paremmin imeytyvän folaatin, olisko uutuus? On vähän arvokkaampi kun tavallinen valmiste,mutta ostin.
 
Takaisin
Top