Raskausajan vitamiinit ja lisäravinteet

Oli niin vanhoillinen sijaisterkkari neuvolassa että se muistutteli etten vaan osta montaa eri vitamiinivalmistetta missä on D-vitamiinia, kun muuten se 10 mikrogramman raja voi ylittyä. On kuulemma vaarallista ottaa yli suositusten ja munuaiset voi rasittua. En viitsinyt sanoa että syön sitä 100 mikrogrammaa päivässä :D
 
Kuinkas vaarallista se A-vitamiini nyt onkaan? Huomasin just että automatkalle ostamassani vitamiinijuomassa oli A-vitamiinia, ja nyt flunssaisena oon pari kertaa vetänyt SanaSolia tajuamatta että siinäkin on a:ta... Jos ei oo jokapäiväistä niin ei kai kovin vaarallista ole?
 
Vitamiinien muistamisesta, mulla on vitamiinit sellaisessa lääkedosetissa käsilaukussa, otan ne siihen aikaan päivästä kun muistan. Yleensä työpaikan pukkarissa aamulla. Kotona olen vielä niin aamuväsykoomassa etten muista.
 
Mää hain tänään Multi tabsin raskausvitamiinit. Eka ajattelin tuota Minisun mamaa mutta en löytänyt sitä apteekista.

Lisäksi syön d vitamiinia purkista 25mikrogrammaa. Varmaan haen vielä omegaa kun kalan syönti on niin vähäistä.
 
Otatteko vitamiinit uudestaan jos oksennatte melkein heti niiden ottamisen jälkeen? :confused:
 
Kyllähän ne uudestaan kannattaa ottaa kun ei oo kerenny sulamaan ja imeytymään. Eikä yliannostusta saa vaikka tuplatkin ottais joku päivä.
 
Muokattu viimeksi:
Oon napannut apteekista Femibion-valmisteita. Eivät vissiin kovin tunnettuja ainakaan mun tuttujen keskuudessa. Onkohan ne mistään kotosin? Onko joku käyttänyt?
 
Oli niin vanhoillinen sijaisterkkari neuvolassa että se muistutteli etten vaan osta montaa eri vitamiinivalmistetta missä on D-vitamiinia, kun muuten se 10 mikrogramman raja voi ylittyä. On kuulemma vaarallista ottaa yli suositusten ja munuaiset voi rasittua. En viitsinyt sanoa että syön sitä 100 mikrogrammaa päivässä :D

Mua sekä ärsyttää että huvittaa nuo suomalaset suositukset. Mä oon kans vuosia tilannut jenkkilästä d-vitskuni ja ihan eri vahvuutta kyllä ovat. Niin ja ihan terveet munuaiset mulla on. :D Huoh..
 
Mä syön nyt erikseen foolihappoa ja d vitskua 50-100`ug. Sitkö noi purkit on loppu niin ostan jonkun toisen. Vielä en ole päässyt tutkimaan mikä kannattaisi hankkia.
 
Minisun Mamaa söin jo ennen raskautta, kalkkitabletit+D ja maitohappo lisänä :)
Tuosta mamma vitskusta tulee usein huono-olo jos en ole pohjalle syönyt kunnolla :hungover:
 
Mä oon syöny non-stop mamavitamiinia kohta 2 vuotta. Sitä muuten kysyttiin np-ultrassa jotain thl:n tietoja varten. Ekassa raskaudessa jäi kyllä välillä ottamatta tai tuli ulos just se minisun mama. Multitabsin raskausvitamiini mulla oliki sit käytössä. Nyt otan lisäks maitohappoja ja vielä sen 100mg D:tä lisäks. Vois kohta yrittää taas kalaöljykapseleita, tähän asti ei oo pystyny, tulee ylös.
 
Mie en saa d-vitamiinia menemään alas kun on xylitolilla makeutettu, kaikki xylitolit yököttää kovasti :meh: Onko deetä olemassa ”mautonta” vaihtoehtoa?
 
Takaisin
Top