Raskausajan sokerirasitus

Butterfly, ehkä ironista, että minä joudun ravaamaan äippäpolilla juurikin sen takia, että tyyppi on noin viikon pienempi kooltaan kuin viikkotilanne.
Hassua, että sen takia seuraavat..
Täällä rajana kuulemma 2vk heitto.
Mä oon nyt supistusten vuoksi käynyt tiiviisti kontrolleissa, ja rakenneultrasta asti vastannut viikkoa pienempää..
Samoin oli esikoinenkin, kasvaa edelleen omalla miinuskäyrällään reilu 2vuotiaana.
 
Nii vois kuvitella että viikkoa pienempi tässä vaiheessa ei olis liikaa.. Mut hyvä toisaalta että seuraavat varmuuden vuoksi. Oishan se kiva nähä pikkusta vielä ennen ku syntyy.. :)
 
Sokerirasitus huomenna. Muistuttakaas joku, oliko paasto ennen 12 h vai miten? Labrasta ei tullut mitään erillistä ohjeistusta, mutta aiemmasta muistelen että piti olla yön yli ainakin syömättä...
 
sannnnna, kuinka napakoita supistuksia sinulla jo on, jos et pahastu että kysyn? Ajoittainen vatsan "kovettuminen" ei liene mikään ongelma? Mietiskelin vaan tuossa yhtenä päivänä että mihinköhän oikean supistuksen raja vedetään, kun siitä neuvolassa kuitenkin aina kysytään? Pitääkö esim. olla kivulias että tarvitsee huolestua...
 
Platypus kivuttomista supistuksista eli harjotussupistuksista ei tarvi olla huolissaan mutta kannattaa mainita neuvolassa että niitä on :) ilmenee mulla ainaki mahan kiristyksenä/kovettumisena ja semmosena yleisesti tukalana olona :/ sitten jos tulee niitä mitkä vihloo ja vetää kaksinkerroin nii ois syytä tarkistaa lääkärin toimesta kohdunsuun tilanne :)
 
Suppareita on mullakin tuon koon lisäksi. Mikäs siinä muuten, mutta jos tässä pitää 2 viikon välein äippäpolilla ravata niin rupeaa käymään kukkarolle polimaksut ja matkakulut.
 
sannnnna, kuinka napakoita supistuksia sinulla jo on, jos et pahastu että kysyn? Ajoittainen vatsan "kovettuminen" ei liene mikään ongelma? Mietiskelin vaan tuossa yhtenä päivänä että mihinköhän oikean supistuksen raja vedetään, kun siitä neuvolassa kuitenkin aina kysytään? Pitääkö esim. olla kivulias että tarvitsee huolestua...
On siis väliin ihan kunnolla kipeitä, paikat pehmeät ja alkanut ulkosuu aukeen, kanava vähän lyhentynyt.. /:
 
Platypus, kannattaa kertoa millasia harjotussupistuksia/supistuksia on. Ne kumminkin kattoo sinne alakertaan lääkärintarkastuksessa. Jos tosiaan on kiinteää ja paikat kiinni, niin ei ole hätiä mitiä, vauva ei ole silloin vielä tulossa. Asiasta aletaan huolestua, jos paikat on pehmeenä tai auki (esim. sannnnnalla). Silloin supistukset voi viitata ennen aikaiseen synnytykseen tai keskenmenoon, riippuen missä vaiheessa raskaus on. Jos lääkäreillä on pelkoa, että vauva tulee liian aikaisin ''saa'' sitten vuodelepo käskyn ja jossain tapauksissa kortisoonia.
Itselläni on vähän vaihtelevasti kaiken moisia suppareita, mutta paikat ovat kiinni ja kovia, joten ei ole huolta.

Toivottavasti oli tarpeeksi kattava vastaus, että ymmärsit koko juonen:)
 
Itse juurikin siitä syystä määrätty lepoon, ku on alkanut eteneen.
Sairaslomalle jouduin vuoden alusta..
 
Kiitos pookkana, erittäin selkeyttävä! Joka tapauksessa pitää mennä lääkäriin perjantaina, kun tarvitsen lääkärintodistuksen lentoja varten...:)
 
Mulla oli perjantaina (rv 27+0) toinen sokerirasitus, jouduin sinne ekan kerran jo n. viikolla 12. Ekan rasituksen jälkeen terveydenhoitaja sanoi neuvolassa, että kaikki arvot on mainioita, ei mitään hätää. No, mä olen tietty syönyt vallattomasti suklaata ja muuta jouluna (ja joulun jälkeenkin...). Nyt sitten tuli maanantaina soitto, että tässä perjantaisessa rasituksessa oli paastoarvo koholla (arvo oli 5,7, kun sen pitäis jäädä alle 5,3), eli sain radi- diagnoosin. Ja kaiken kukkuraksi kuulemma se paastoarvo oli koholla jo ekassa rasituksessa (silloin 5,5), mutta se saakelin terkkari ei ollut huomannut sitä!! Eli oon monta viikkoa ehtinyt syömään ihan väärin tässä välissä, voi että mua ottaa päähän! Terkkari meni vaihtoon saman tien, ja nyt mietin että pitäiskö mun tehdä joku virallinen valitus tästä ammattitaidottomasta terkkarista... :angry5
 
No se paastoarvohan on yön ajalta ja korreloi kyllä hyvin siihen mitä olet edellisenä iltana syönyt. Itse en huolestuisi tuosta kohonneesta paastoarvosta kovasti, varsinkin jos ne 1 ja 2 tunnin jälkiarvot oli ok, ne on minusta parempia mittareita. Mullakin on siis radi (tässäkin raskaudessa), sen paastoarvon takia, joka oli rasituksessa sen 5.3, joka on raja-arvo, kun sehän ei saa olla edes sitä. Itse kyllä ennen rasitukseen menoa oikein tankkasin edellisenä iltana, ettei nälkä pääsisi seuraavana aamuna yllättämään ja se oli virhe, sen takia tuo paastoarvo oli sitten sen 5.3. Nyt kotimittauksissa ei ole ollut mitään vikaa, normisyömisillä kaikki arvot ihan ok, mutta ne kotimittausrajathan onkin sitten vähän erit.
 
Nyt on pakko kysyä, et oonks mä ainoo kelle ei oo sokerirasitusta tehty??
Viikot 28+5 nyt. Juttelin tuttujen kans eilen (äitejä) ni ihmettelivät ettei sitä ole tehty..
 
Mulle ei oo tehty vaikka sukurasite taustalla... Neuvolassa totesivat että tehään jos näyttää siltä että alkaa vauva kasvaa hirmusti. Esikoinen 2945g ja syntyi RV39. Nyt 29+6 ja huomenna poksutaan täysiä kymppejä :P
 
Kävin sokerirasituksessa silloin vko 10 ja seuraavan kerran pitää mennä joskus kk tai mitä se oli synnytyksen jälkeen, että tsekataan palautuminen normitasolle.
Oon mittaillu siitä viikosta 10 asti ja ollut kättärin "tarkkailussa". Ens viikolla kai päätetään pitääkö aloittaa insuliini vai ei. Ei ainakaan ylityksiä ole tullut, mutta jää nähtäväksi miten mamman käy! Paino ei ole noussut vieläkään eikä tuo mahakaan järjettömän suuri ulkoisesti ole, tiiä sit minkä kokoinen vauva on... Parin päivän päästähän tuo taas selviää :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei oo tääläkään tarvinnut käydä. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Mäkin tosiaan kerkesin jo ihmettelemään miksei mulle oo tehty sitä sokerirasitustestiä, aattelin jo että oonko vaan unohtanut mennä et ajat on ollu sovittuna mutta ei niitä oltu sovittu. Tänään tosiaan oli neuvola nii otin sen puheeksi. Nii sovittiin että meen nyt ylihuomenna keskiviikkona. Nyt on rv 29+6. Se sanoi että voin vielä mennä. Ihan kivaa toisaalta mennä niin selviää sit ettei oo mitään. Vaikka se 12 tunnin syömättömyys onkin inhottavaa :D
 
Jännä ku mulle ohjeet oli rasitukseen et klo 22 jälkee ei saa syödä. Ja kumminki aika oli klo 7.20 aamul.. Tuolla aiemmin joku kirjotteli et klo 19 jälkee ei saa syödä..
 
Takaisin
Top